4-draads stappenmotor tov 6-draads

Dag mensen,
ik heb twee 6 draad stappenmotoren in gebruik als dynamo.
Dat gaat goed.
Nu heb ik twee 4 draad stappers,die nog niet de helft aan voltage leveren bij hetzelfde toerental.

Klopt dit?

Dat ligt in elk geval niet aan het 4 draads of 6 draads zijn. Het hangt er maar vanaf voor welke spanning/stroom die stappenmotor gemaakt is. Een stappenmotor voor 2 volt zal als dynamo ook ongeveer 2 volt leveren en eentje voor 12 volt zal onveer 12 volt leveren.

Het voltage hangt helemaal af van de specificaties van je motor.
Dus o.a. het aantal wikkelingen en de sterkte van je magnetisch veld.
Een 6 draadsmotor van 3V zou zo maar minder spanning kunnen geven als een 4 draads van 12V.
De spanning op zich zegt dus niet zo veel.
Grofweg gezien zal het vermogen (U x I) bij dezefde bouwvorm van de motor ongeveer gelijk zijn.

Dit zijn de specs:

NEMA 17 DC 12V 3A 2-Phase 1.8 Degree 2.2kg.cm 4-Lead Hybird Stepper Motor

Het max aantal volt is 2,bij de 6 draads en bij gelijk toerental ligt dat ruim boven de 5 volt.

Arco

Special Member

Zijn de specs van die 6 en 4 draads wel gelijk verder?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Heb je de juiste draden combinatie wel gebruikt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat weet ik niet.
de zesdraads zijn krijgertjes.
De 2 vierdraads heb ik nieuw gekocht.

Lambiek

Special Member

Heb je geen datasheet van de motoren? Daar staan ook vaak de draadkleuren bij, corresponderend met de spoelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De spanning hangt o.a. af van de motorspanning en de stepsize. Aansluitingen zijn gelijk:

http://tomsinstitute.com/assets/images/steppercircuits.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De steppers zijn allen aangesloten naar dit schema Arco.

Lambiek

Special Member

Vreemd, je zou haast zeggen dat de specificaties niet zijn wat ze moeten zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Datasheet al in eerste hit Google te vinden...
Motor is zo te zien 3v, dus logisch dat er minder uit komt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Dat verklaart veel inderdaad, jammer maar helaas. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

NEMA 17 DC 12V 3A 2-Phase 1.8 Degree 2.2kg.cm 4-Lead Hybird Stepper Motor
Das toch 12 volt?

Arco

Special Member

De motor op de foto en die beschrijving in je link zijn twee verschillende...
Spanning op steppers is ook een rekbaar begrip. Hangt van de duty-cycle af, voor 100% duty-cycle zit je op 3v. (bij kortere duty-cycle mag er meer spanning op)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 29 maart 2016 14:26:38 (51%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De motor op de foto en die beschrijving in je link zijn twee verschillende...

Das raar,want de stepper komt van de link,de foto overigens ook.

Verder is het voor mij abracadabra...

maartenbakker

Golden Member

Maar een etiket lezen zal wel lukken toch, zelfs als de betekenis van de cijfertjes abacadabra is? Controleer dan op zijn minst of jouw etiket overeenkomt met dat van de foto, of geef een foto van jouw etiket. De kans lijkt me aanwezig dat je je in de veiling hebt laten nemen door een gehaaide Chinese verkoper die het niet zo nauw neemt met de specificaties of niet precies weet wat hij verkoopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is een foto van de vierdraads gekocht op Ebay.
Zie eventueel bovenstaande link.
Beschrijving bijgevoegd.

Model: JK42HS34-1334
phase : 2
Step Angle : 1.8°
Motor length: 34mm
voltage : 12 V
Rated Current : 0.3A
Rated Power:5 W
Holding torque : 2.2kg.cm
Temperature Rise:80?max
Ambient Temperature:-20?~+50?
Insulation Resistance:100 MΩMin. ,500VDC
Dielectric Strength:500VAC for 1minute
Shaft Radial Play:0.02Max. (450g-load)
Shaft Axial Play:0.08Max. (450g-load)
Max. radial force:28N (20mm from the flange)
Max. axial force: 10N
Size: 4.2 x 4.2 x 3.4 cm/1.65 x 1.65 x 1.34 inch?L x W x H?

[Bericht gewijzigd door Domin op dinsdag 29 maart 2016 15:26:39 (76%)

Domin: motoren gaan kapot van "te veel stroom".

Vroeger had een motor dan zeg 1A max. Als ie dan "max 12V" moest zijn, was de weerstand van de wikkeling 12 Ohm. Kan je er onbeperkt 12V op zetten.

Vroeger was dat handig: Dan kon je botweg 12V op dat ding zetten en dan fikte ie niet door.

Tegenwoordig wil men sneller draaien dan mogelijk is met die constructie. Dus kan je bij die gegeven motor wel 40V op de wikkelingen zetten, maar moet je wel goed opletten dat de stroom onder de 1A blijft. Door goedkoper wordende elektronica wordt dat gewoon mogelijk. Nu is 40V onhandig, dus tegenwoordig koop je volgens de klassieke specificaties: 3.1V motoren, max 2A, dus 1.55 Ohm. Die worden dan op 12V gebruikt, via chips die de stroom op "max 2A" begrenzen.

Degenen die jij hebt gekocht zien er op het eerste gezicht uit alsof ze zo'n 1A kunnen hebben. Ik verwacht dan dat ze iets van 1.55V, 1.55ohm zijn, of 3.1V, 3.1ohm.

Feit is dat je bij hun normaal-maximale-toerental slechts enkele volts kan krijgen.

Bij de oudere (6 draads krijgertjes) is de spanning allicht veel hoger.

[edit] Jij hebt specs toegevoegd terwijl ik tikte. 0.3A, mij best. Dus dan zou volgens de klassieke spec-methode de weerstand dus 40 ohm moeten zijn. Meet hem eens?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De specs bij de chinezen zijn toch wel een beetje warrig.
Dit tabelletje geeft weer wat anders aan:

code:


Model No. Step Angle Length Current Resistance ind. H. Torque # of Leads Det. Torque Inertia 	Mass
               ( °) 	(L)mm 	A       Ohm 	mH     kg.cm 	No. 	g.cm 	g.cm 	Kg
JK42HS34-0956 	1.8 	34 	0.95 	4.2 	2.5 	1.6 	6 	120 	34 	0.22
JK42HS34-0406 	1.8 	34 	0.4 	24 	15 	1.6 	6 	120 	34 	0.22
JK42HS34-0316 	1.8 	34 	0.31 	38.5 	21 	1.6 	6 	120 	34 	0.22
JK42HS34-1334 	1.8 	34 	1.33 	2.1 	2.5 	2.2 	4 	120 	34 	0.22

Hier staat dus 1.33A en 2.1 Ohm dat geeft 2.8V

Op 29 maart 2016 14:16:39 schreef Domin:
NEMA 17 DC 12V 3A 2-Phase 1.8 Degree 2.2kg.cm 4-Lead Hybird Stepper Motor
Das toch 12 volt?

Nee.
De tabel is trouwens heel duidelijk en hier kun je alles uit halen wat je nodig hebt.
Een stappenmotor is geen gewone motor waar je een spanning op zet en dan gaat draaien.
Een stappenmotor is stroom gestuurd met een optimale werkspanning voor de driver.
Bij deze spanning kan de motor het optimale toerental halen die vast ergens anders in de specs te vinden zijn.
Bij jou stappenmotor zet je 12 Volt op de spoel, net zolang tot de stroom 3 Ampere is geworden.
Daarna moet die stroom worden begrensd omdat die anders op zou lopen tot 5,7 Ampere, en dat is buiten de specs en verbrandt je motor.
Je hebt dus een driver nodig die dit allemaal voor je regelt.
Wil je geen chopper driver gebruiken die de stroom voor je binnen de perken houdt dan mag je spanning niet hoger zijn dan 2,8 Volt.

@Brainbox
Hij gebruikt zijn stappenmotor als dynamo. Alles wat je zegt is wel waar maar hier niet van toepassing.

@floppy: Het was een antwoord op de quote van zijn vraag of 12 Volt ook 12 Volt was.
Het maakt niet uit of de stepper als motor of als dynamo wordt geschakeld, de spanning is van ondergeschikt belang en eigenlijk niet goed te specificeren.

High met Henk

Special Member

@brainbox: als ik het verhaal meelees en dus goed begrijp had hij de 0406 moeten hebben...

die geeft dan weliswaar 24V, maar beter dan hetgeen hij nu heeft.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???