Ik ben bezig mijn allereerste speaker zelf te bouwen. Het worden twee speakers waarvan er in één speaker ook een versterker zit ingebouwd. Dit wordt een simpele versterker van Ebay. Deze is (hopelijk) goed genoeg voor op m'n slaapkamer, hier komt de audio input namelijk van een computer.
Echter, beneden wil ik de speakers ook kunnen gebruiken en dus ook kunnen aansluiten. Om dat mogelijk te maken wil ik op de speaker waar al een versterker in zit dus ook een audio-in poort maken.
Maar om het signaal daarvan direct op de speakers aan te sluiten is naar mijn idee niet zo slim. Het lijkt me namelijk logisch dat het signaal dan ook wordt doorgegeven naar de ingebouwde versterker...
Om ervoor te zorgen dat op die delen de stroom maar één richting op kan dacht ik gebruik te gaan maken van diode's. Maar ik heb hier nog nooit mee gewerkt en ook nooit iets over geleerd (ik zit nu in 4VWO).
Daarom de vraag, is dit mogelijk, en zoja, welke diode zou ik dan moeten gebruiken?
*De ingebouwde versterker heeft een output van 50W per kanaal en de adapter die ik ga gebruiken heeft een spanning van 24V.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik kan hier niet van maken wat je van plan bent. Een tekeningetje misschien?
Om dat mogelijk te maken wil ik op de speaker waar al een versterker in zit dus ook een audio-in poort maken.
Die heeft al een audio ingang toch?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik krijg het idee dat hij de speakers wil gebruiken als speaker, (bypassen versterker) of als versterker + speaker.
Mijn idee zou zijn zet er 2 pluggen op, één puur als speaker en 2 speaker + versterker. Plug met ingebouwde schakelaar ?
Ja, de speaker waar de versterker zit ingebouwd heeft dus één audio-uit poort voor de andere speaker. En hij heeft in totaal 2 audio-in poorten, één 3.5mm jack (die ik ga gebruiken voor de computer), en één waarvan ik dus niet weet hoe ik die ingang wil aansluiten op de speakers, met of zonder diodes.
En voor een tekeningetje, is daar misschien een programma voor? Ik ben namelijk bang dat het er niet veel duidelijker op wordt als ik ga tekenen met de hand.
Op 29 maart 2016 17:43:00 schreef pa3gws:
Als het jou bedoeling is om de diode op te nemen in de signaal draad.
Dan gaat het niet werken.
Oh oke, waarom dan eigenlijk niet?
Op 29 maart 2016 17:45:09 schreef bprosman:
Ik krijg het idee dat hij de speakers wil gebruiken als speaker, (bypassen versterker) of als versterker + speaker.
Mijn idee zou zijn zet er 2 pluggen op, één puur als speaker en 2 speaker + versterker. Plug met ingebouwde schakelaar ?
Wat je zegt over hoe ik de speaker wil gebruiken klopt helemaal
.
En bedoel je nu dat ik een schakelaar zou kunnen inbouwen tussen de (ingebouwde)versterker en de speakers zelf, en dat ik die dus moet omzetten als ik de speaker in een andere 'situatie' ga gebruiken?
Dat klinkt namelijk wel als een dergelijke oplossing, alleen ik vind het natuurlijk het mooist als de speakers als het ware 'plug and play' zijn.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik maak eruit op dat dit de bedoeling is zoals @bprosman al schrijft.
"Beneden" is dat een versterker waarop je de luidsprekers wil aansluiten?
Zit daar niet een AUX-uit (Recorder-uit) aansluiting op? Dan hoef je helemaal niets te veranderen.
Als je alleen de speakers wil gebruiken kan je een 4-polige omschakelaar tussen de versterker en de speakers zetten om de speakers van de versterker af te koppelen als je "beneden" gebruikt.
Op 29 maart 2016 18:03:20 schreef evdweele:
Ik maak eruit op dat dit de bedoeling is zoals @bprosman al schrijft.
[bijlage]
"Beneden" is dat een versterker waarop je de luidsprekers wil aansluiten?
Zit daar niet een AUX-uit (Recorder-uit) aansluiting op? Dan hoef je helemaal niets te veranderen.Als je alleen de speakers wil gebruiken kan je een 4-polige omschakelaar tussen de versterker en de speakers zetten om de speakers van de versterker af te koppelen als je "beneden" gebruikt.
Ja, klopt, beneden is de plaats van een andere externe versterker.
En over die 4-polige schakelaar, dat klinkt inderdaad als een goed idee en daar ga ik dus maar eens naar kijken, bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
.
[Bericht gewijzigd door Arco op (98%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het zou er dan zo uit kunnen gaan zien:
4-polige omschakelaars zijn er niet in heel veel smaken.
Deze van Conrad is bruikbaar, hoewel ik de maximaal toelaatbare schakelstroom wat laag vind. Maar er zal over het algemeen niet worden geschakeld terwijl de speakers in bedrijf zijn.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik vind het geen fraaie oplossing, met zo'n schakelaar. Ik zou proberen om gewoon op de versterker ingang die "beneden" versterker aan te sluiten (waarom wil je dat eigenlijk??). Als er geen audio-uitgang op zit kun je gewoon de luidspreker uitgangen gebruiken. Dan wordt het wel een wat vreemde situatie, maar misschien is dat het sowieso al wel.
evdweele
Overleden
Op 29 maart 2016 21:25:43 schreef flipflop:
Dan wordt het wel een wat vreemde situatie, maar misschien is dat het sowieso al wel.
Ik vind het ook geen alledaagse oplossing, maar voor alle veiligheid voor de apparatuur is een 4-polige schakelaar nog de beste oplossing. Denk ik...
Ik kan me ook geen voorstelling maken waarom je met een paar luidsprekerboxen heen en weer zou willen sjouwen, maar ik ben de TS niet.
Laat de uitgang van de versterker achterop de speakerkast op twee banaanbussen uitkomen (blauw en geel), de aansluitingen van de speaker ook achterop de kast op 2 banaanbussen (zwart en rood).
Wil je de speaker beneden gebruiken, sluit dan de rode en zwarte aan. Wil je de ingebouwde versterker gebruiken verbindt dan blauw met zwart en geel met rood.
(kleuren zijn willekeurig, maar maken uitleg makkelijker)
Waarom zo moeilijk? Elke LS aansluiten via een jackplug lost het probleem toch op.
Die dingen zijn er voor gemaakt om bij inpluggen het ene signaal los te gooien en het andere te gebruiken.( bij kleinere vermogens)
Of begrijp ik e.e.a. verkeerd?
Arco
Special Member
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik zou dat met een dubbel polig relais doen volgens schema van evdweele.
In rust de speakers met de externe luidspreker aansluitingen verbinden en
zodra je de ingebouwde versterker aanzet omschakelen naar de interne versterker.
Met een jackplug blijven toch minstens de massa van de speakers aan elkaar zitten
nu ligt het aan de versterkers of dat goed gaat.
Ik begrijp dat je van een versterkerspeakeruitgang naar een versterkeringang wil?
Daar heb je trafootjes voor:
http://www.ebay.com/itm/BOSS-AUDIO-B65N-HI-TO-LOW-LINE-LEVEL-OUTPUT-CO…
Als je 'beneden' en 'PC' wil mixen dan moet je even op het forum zoeken voor een simpel mixertje met weerstanden. Of je maakt een mooi schakelaartje, dubbelpolig wissel.
Als het even kan wil je liever het lijnsignaal van beneden naar boven brengen, bijvoorbeeld door de TAPE/REC OUT van de versterker van beneden te gebruiken. Dan heb je ook het trafootje niet nodig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 29 maart 2016 17:48:12 schreef Jasperrr:
[...]Oh oke, waarom dan eigenlijk niet?
Een diode laat gelijkspanning in 1 richting door (blokkeert hem in de andere richting) en maakt van wisselspanning een (pulserende) gelijkspanning. Een geluidssignaal is wisselspanning. Als je in beide uitgangen die aanelkaar hangen elk in dezelfde richting een diode opneemt dan zullen ze elkaar opzich niet opblazen, maar omdat je de helft van je geluid wegneemt (het deel van de wisselspanning waar de stroom de andere kant oploopt wordt door de diode geblokkeerd) is het resultaat zeer zwaar vervormd.
Wat je eigenlijk zoekt is een diode die wisselspanning blokkeert of doorlaat, maar dat kan niet omdat die diode het verschil niet ziet. Een omschakelaar is eigenlijk de dichtstbijzijnde mogelijkheid, handbediend of ls relais met een schakeling ervoor die omschakelt als hij een signaal ziet. De andere mogelijkheid is om het signaal via een ingang van de bij de speaker horende versterker aan te bieden.
Zoals maartenbakker zegt: diodes werken niet. Geluidsignaal van bijvoorbeeld 50 of 1000Hz gaat 50 of 1000 keer per seconde 'heen en weer' (of op en neer). 'Heen' gaat prima voor de diode, maar 'weer' niet, dus het geluid vervormt.
Dit is een heel simpel mixertje met als grote nadeel dat je het signaal erg afzwakt, dit is niet zo'n probleem als je het daarna toch weer voldoende kan oprikken met de diverse volumeknopjes/schuifjes.
Wil je iets meer naar een officiele mixer toe dan krijg je zoiets: