pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hallo allemaal.
Mijn vraag zal duidelijk zijn waar doe je verstandig aan als je een nieuwe wasmachine gaat kopen.
Wij hebben nu een Bosch Avantixx 7 die niets dan problemen geeft.
Zoals binnen het jaar de lagers stuk, onder garantie een nieuwe kuip erin.
Vervolgens door verkeerde montage ( beton blokken los) tot 4 keer toe een monteur geweest.
Een van de klachten was het niet warm worden van de machine ( 3 maal een monteur voor geweest)
En nu uiteraard voorbij de garantie termijn staat de machine op 30 graden vrolijk de kookwas te doen.
Wij zijn een beetje klaar met dit rampending.
Wat is nu een verstandige en enigszins betaalbare machine?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Staat hier iets nuttigs voor je ?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/113605
[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op (44%)]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Misschien een tweedehands AEG turnamat uit 1975 met weinig draai uren. Mijn ouders hebben die in 2000 de deur uitgedaan. Hij was stuk na 25 jaar...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dat (waren) wel de machines ja 
Eens in de zoveel tijd het nylon lagerblok van de trommel vervangen en snaren.
En weer gaan 
pa3gws
@Gadget_inc
Dat topic is inmiddels een jaar of drie oud en is er volgens mij nogal het een en ander veranderd in wasmachine land.
Een tweedehansje gaat vrouwlief zeker niet aan beginnen. 
Maar met Bosch hebben we het nu wel een beetje gehad gezien we als de nodige apparaten van dit topmerk hebben kunnen afvoeren.
Onder andere een 5 jaar oude koelkast, een wasdroger die de fik in ging en nu de tweede wasmachine.
Ik hoor lees goede berichten over Samsung machines is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Gadget_inc
Albert,
Dat weet ik, maar de machines die toen al niet zo denderend waren, zijn er nou niet bepaalt beter op geworden.
Op 5 april 2016 19:47:56 schreef pa3gws:
@Gadget_inc
Dat topic is inmiddels een jaar of drie oud en is er volgens mij nogal het een en ander veranderd in wasmachine land.
Een tweedehansje gaat vrouwlief zeker niet aan beginnen.
Maar met Bosch hebben we het nu wel een beetje gehad gezien we als de nodige apparaten van dit topmerk hebben kunnen afvoeren.
Onder andere een 5 jaar oude koelkast, een wasdroger die de fik in ging en nu de tweede wasmachine.
Ik hoor lees goede berichten over Samsung machines is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Mijn schoonouders hebben een Samsung gehad. Gekocht in 2013 en in 2014 waren ze na de 5e reparatie in bijna anderhalf jaar wel klaar met het merk en hebben hem toen ingeruild voor een AEG. Het exacte type of serie van die rampenbak zou ik even na moeten kijken. Tot nu toe geen problemen gehad met de AEG.
Mijn ouders hebben al ruim 5 jaar een Siemens die destijds +- 600 euro was. Nooit problemen mee gehad, al moet er dan wel even een kanttekening bij dat ik de machine elke zomer even na loop. Maar tot op heden geen storingen gehad en ook geen onderdelen hoeven repareren of vervangen.
Overigens is er niets mis met een tweedehands machine uit een betrouwbare serie. Dat je vrouw er niet aan wil is dan ook haar probleem

pa3gws
Op 5 april 2016 19:53:59 schreef Gadget_inc:
maar de machines die toen al niet zo denderend waren, zijn er nou niet bepaalt beter op geworden.
Daar ben ik mij zeer van bewust en vraag me dan ook af hoe het met de huidige generaties machines is.
En dan met name de nieuwe spelers op de markt.
Op 5 april 2016 19:58:38 schreef Dominic:
[...]
Mijn ouders hebben al ruim 5 jaar een Siemens die destijds +- 600 euro was.
Maar is Siemens nog was het is geweest?
Op de auto van de monteurs die hier de deur voor de Bosch hebben platgelopen staat ook met grote letters Siemens. 
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (33%)]
Hallo pa3gws,
Als je het kan veroorloven moet je zonder twijfel gaan voor een Miele vind ik persoonlijk. Ik heb hier een wasmachine en droogkast van Miele .20,ja je leest het goed, 20 jaar op de teller en beiden nog in topconditie.
Niet goedkoop maar dan heb je ook wat.
Ik heb ooit eens het gewicht vergeleken met een Philips wasmachine. De Miele woog 90kg en de Philips amper 48. Dat zegt veel nietwaar. Zeer zware motor, stevige ophanging en diens meer.
Als dat ding op volle toeren draait en de trammel zit volgeladen beweegt het voor geen mm. Het gewicht zegt namelijk veel over de degelijkheid van zo een machine.
Mvg,
Danny G
Peter R.
duck-tape does miracles...so do I
Zo'n gewicht is tegenwoordig toch niet meer nodig?
Hier word de trommel op een dusdanige manier op toeren gebracht dat de was
zich netjes verdeeld en er geen/weinig onbelans is.
En mocht er toch teveel onbelans zijn dan stopt hij even en draait de andere kant op en probeert het nog een keer.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
KGE
Golden Member
Op 5 april 2016 20:19:18 schreef BenI2C:
Als dat gewicht door het gebruikte beton komt dan heb ik mijn twijfels?
Miele gebruikt geen beton maar gietijzer contragewichten..
Maar als je het kunt betalen: Miele (er is geen betere)
[Bericht gewijzigd door KGE op (11%)]
Doe maar geen Miele. Ze kosten de hoofdprijs, maar de jongere versies gaan niet zo lang meer mee. Vanaf zo'n 15 tot 18 jaar geleden maken ze het assenkruis van aluminium. Deze rotten weg en nu sneuvelen deze machines.
Mieles van 20 jaar en ouder hebben het eeuwige leven maar de jongere versies niet meer. Ga maar voor een ASKO als je lang met een machine wilt doen of een stuk of wat Indesit-machines.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het maakt niet uit wat je neemt, kwaliteit is met de afgelopen jaren overal slechter geworden.
niet teveel gewicht laden, vaker ook heet wassen om de troep uit de machine te krijgen, de deur open laten als de machine niet loopt zorgen ook voor meer uren op de klok. het alu kruis rot zo weg met lage temperaturen en de deur dicht..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Klein dingetje: Als je geen Bosch wilt, vermijd dan ook de Siemens. Komen allebei uit de BSH-fabriek (Bull Shit Hausgeräte).
Als je Koreaans koopt, dan zou LG degelijker moeten zijn dan Samsung. Tenminste als de "hang de directeur aan de deur"-test representatief is voor de rest van de constructie. Verhaal erachter: de verkoopdirecteur (of iets dergelijks) van LG ging tijdens een tentoonstelling aan de deur van een Samsung hangen om te laten zien hoe ze bij LG de kwaliteit beproefden. Hij kreeg een proces-verbaal wegens vernieling aan zijn broek.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer https://www.youtube.com/@Fanview-777 https://www.youtube.com/@Raaf12
En goed waterpas zetten wil ook helpen tegen slijtage van de lagering. Een anekdote uit familiekring: de machien schudde enorm met centrifugeren ondanks waterpas, in twee richtingen gemeten. Tja, maar de voet linksachter stond niet op de vloer 
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Toch al 9 jaar een LG wasmachine hier aan het werk en nog geen enkel probleem gehad.
Wasmachine = WD-13481TP
Ook een Bosch droger MAXX-7, waarvan ik het slangetje van de wateropvangbak rechtstreeks in de afvoer heb gestopt, ook 9 jaar oud zonder problemen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Pas nog de waterpomp vervangen bij mijn ouders van een machine van ook zo'n 20 jaar denk ik (glijlagers versleten). Hij wilde eigenlijk een nieuwe machine kopen en zei toen: Als je een nieuwe koopt ben je veel meer kwijt en een stuk slechter af. Het pompje was (imitatie/surplus motortje) dacht ik iets van 60 euro totaal of zo.
In de oude miele zit in ieder geval nog een RVS kuip met degelijke constructie. Er is wel eens wat meer in gesneuveld zoals een lekkende waterklep en een slang maar dat was het ook wel.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (24%)]
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer https://www.youtube.com/@Fanview-777 https://www.youtube.com/@Raaf12
Ooit een pulley trekker geleend om een versleten aslager in een Miele te vervangen. Die heeft meer dan 30 jaar gedraaid. (Niet 24/7 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb ooit van 2 machines 1 werkende gemaakt. 8 jaar oude ignis was gaar op de trommel lagers, de 25 jaar oude miele liep z'n programma niet door. dat bleek te komen door een gare waterklep. uiteraard een duur ding bij een miele van die leeftijd. waterklep uit de andere machine gesloopt incl een stuk slang en in de miele gezet door het binnenwerk uit de oude waterklep te laten, andere klep in serie gezet en werken weer. motorlagers waren op, maar eigenaar was gelukkig met 1 werkende machine, want een nieuwe machine zat er niet aan.
joopv
Golden Member
@joopv: wat is een echt onderzoek?
dan moet je de machines aan een duurtest onderwerpen: eer de tijd dat die afgelopen is, bestaat waarsch. geen van die modellen meer.
En reviews op internet hebben ook vaak een wat vreemd gehalte:
.1 mensen die het ding net uit de verpakking halen en meteen aansluiten en melden: Apparaat ziet er goed uit en eerste was is er prima schoon uitgekomen
.2 mensen die belang hebben bij een goede review (winkeliers, fabrikanten enz. enz.
.3 mensen die ZWAAR ontvreden zijn, maar zelf ook niet de richtlijnen volgen
ik had een 5 jaar oude bosch wasmachine, toen ging het manchet lek. Netjes nieuwe in gezet: week later lagen de lagers eruit....... Toen was ik er wel klaar mee.
Heb een Siemens goedkoop gevonden, die neergezet.
Maar ik durf ook wel te zeggen dat ik het motto van gekke Geertje niet gevolgd heb: Vol = vol... Bij mij kon er altijd nog wel wat extra bij. Dat bevordert de levensduur ook niet echt... Dus tja als ik een review plaats, moet ik dat punt ook wel vermelden.
in tegenstelling: ik had ook een AEG wasdroger die binnen no time kapot ging. Ik denk: bouw zelf een besturing, TOT ik zag hoe de elektronica in elkaar zat: toen heb ik hem rap weggebracht..... NAAST het overloopbakje (open) zat meteen de hoofdaansluiting van het netsnoer. OKEE er zat een vlotterschakelaar, maar ik weet ook dacht die dingen mechanisch na een paar jaar niet altijd even soepel lopen..... Dat vond ik gewoon levensgevaarlijk....
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]
ik heb mij al dikwijls afgevraagd of we niet beter een (semi) industriële machine zouden kopen.
Zo een type dat ze in wassalons zetten? Moet onverslijtbaar zijn voor een huishouden.
Let ook op de prijs, kocht paar jaar geleden een ariston van 11,5 kg voor 1.500 euro (inclusief 5 jaar garantie), week nadien stond die 890 euro in reclame...