Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Op de foto zijn de twee vermogenstransistoren niet gesoldeerd? (neem aan dat je dat nog wel gedaan hebt?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 april 2016 14:35:15 schreef Arco:
Op de foto zijn de twee vermogenstransistoren niet gesoldeerd? (neem aan dat je dat nog wel gedaan hebt?)

jawel hoor,op de kleinere aansluitgaten.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik heb zojuist de foto naast mijn print gehouden en ik zie geen verschillen. Alle weerstandswaarde's en condensators komen overeen en de mijne doet het.

Ik heb wel C4,C5,C9 en C10 weg gelaten op aanraden van BlackDog.

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

@BenI2C,
Ik heb over de zener(anode-kathode) + en - 5V staan, wat betekend dat ik over de led, langs beide kanten +5V heb dus deze brand niet.
Ik heb de zener eruit gehaald en nagemeten, de led eruit gehaald en gemeten. beiden waren in orde maar ik heb ze voor de zekerheid vervangen(de zener door een 12V versie omdat ik geen 10V had).
@olaf88,
Ik heb de condensatoren C4,C5,C9 en C10 ook losgemaakt.
Ik had nog een LM342 liggen en dus deze ook eens veranderd.
Alles blijft zoals het was???
Morgen verder zoeken.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Raar, slechte printba(a)n(en) ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 april 2016 22:50:31 (91%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Moet toch geen 10v zener zijn!
5.6 v ,dat verklaard het probleem.

BenI2C:
Het kan zijn dat ik mij vergis, en de originele toch 5,6V was.
De nieuwe die ik erin gestoken heb 10V is dus alleszins verkeerd.
Ik heb nog 7V en 3,3V liggen. Kan ik één van deze gebruiken?
Morgen doe ik verder. Ik ben gepensioneerd en dus(geen) veel tijd.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
RAAF12

Golden Member

Tis dat ik in het zuiden zit anders had ik er vandaag eentje op de bus gedaan!

Je zou 2x 3.3v in serie kunnen plaatsen. Dan moet de led al branden.Waarschijnlijk werkt de voeding dan ook,maar de regeling is op het kantje dan.

Weet iemand toevallig hoe ver de bussen uiteen staan ? ;)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Sine

Moderator

Op 10 april 2016 17:35:21 schreef Opabob:
@BenI2C,
Ik heb over de zener(anode-kathode) + en - 5V staan, wat betekend dat ik over de led, langs beide kanten +5V heb dus deze brand niet.
Ik heb de zener eruit gehaald en nagemeten, de led eruit gehaald en gemeten. beiden waren in orde maar ik heb ze voor de zekerheid vervangen(de zener door een 12V versie omdat ik geen 10V had).
@olaf88,
Ik heb de condensatoren C4,C5,C9 en C10 ook losgemaakt.
Ik had nog een LM342 liggen en dus deze ook eens veranderd.
Alles blijft zoals het was???
Morgen verder zoeken.
Bob.

Ho!

De zener in de stroombron is geen 10V! Daar hoort een 5V6, de zener aan de FET is 10V.

De condensatoren kunnen niet de oorzaak zijn dat de voeding niet werkt.

-edit-

Daar was je al achter inderdaad, heb je perongeluk die 5V6 bij de FET gebruikt ?

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 april 2016 20:42:40 (10%)

RAAF12

Golden Member

Op 10 april 2016 20:37:31 schreef olaf88:
Weet iemand toevallig hoe ver de bussen uiteen staan ? ;)

Eh, kan je zelf meten. En als de aansluitingen verder uit elkaar moeten, bijv. omdat er 63A Hirschmann op komt ga je even aanpassen. Stripje koper op maat maken o.i.d

Kan ik inderdaad zelf meten :) Maar liever lui dan moe zeker :)
Ik was men frontpaneel aan het aftekenen en wou zeker zijn van de afmetingen maar ik trek men plan wel :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 april 2016 22:50:51 (45%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

19mm dacht ik, is een standaard maat

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Het is eigenlijk 3/4 inch maar dat is 19,05 mm dus die 19 klopt aardig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_connector

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op maandag 11 april 2016 00:26:29 (30%)

RAAF12

Golden Member

Op 11 april 2016 00:22:18 schreef Dratsabylgu:
Het is eigenlijk 3/4 inch maar dat is 19,05 mm dus die 19 klopt aardig.

Maar de vraag is hoedefu* : wie heeft die 'standaard' opgesteld? Dat op voedingen de bussen 3/4 inch uit elkaar staan. Er zijn dubbelstekkers die zo aangesloten worden. Tis meestal < 40V DC (safe) wie/wat zijn 'standaard'?

edit

Hierboven

A number of widely used plugs are based on combining 2 or more banana plugs with a plastic handle and other features for ease of use and to prevent accidental insertion in other such plugs. Many of these plugs are derived from the double banana plug consisting simply of two banana plugs spaced 3/4 inch (about 19mm) apart.

edit

hieronder

Yep, kwam blijkbaar overeen met de 'entree'op oude radio's en in 220V WCD

Adapter between a female BNC connector and a pair of banana plugs
US-style double banana (pictured): A plastic housing containing two banana plugs, allowing simultaneous connection of a signal line and a ground (earth) line; see the photo. The housing may allow the connection of individual wires, a permanently attached coaxial cable providing both signal and ground, or a coaxial connector such as the BNC connector shown in the photo.

Het is een gewoonte die ontstaan is geen defacto 'standaard'

TNX

Geen idee wie er mee begonnen is maar die maat is gewoon overgenomen van de standaard maat voor contactdozen en stekkers daar voor.

Probeer maar eens een gewone stekker past in de meeste voeding aansluitingen.

Arco

Special Member

Alle gewone 230v stekers zijn inderdaad 3/4". Waarom? Ze moesten toch iets nemen?... ;)
(anders kun je je ook wel af gaan vragen waarom een gloeilampfitting E27 is en niet E28... )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Yep, kwartje viel al eerder,
/ot
bedenk me net dat velen hun luidspreker opbliezen omdat er weleens gewone stekkers aanzaten ipv banaanstekkers. Die had niet iedereen liggen. Stekkers bij de vleet. Bakkelite vaak nog of van steen of iets dergelijks.

Ik weet de maat niet meer uit mijn hoofd maar het zal 19mm zijn inderdaad. Ik heb de afstand overgenomen van mijn huidige voedingen en ook de bussen op multimeters zitten op deze afstand. Daarom heb ik deze maat gebruikt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 april 2016 18:14:29 schreef Opabob:
BenI2C:
Het kan zijn dat ik mij vergis, en de originele toch 5,6V was.
De nieuwe die ik erin gestoken heb 10V is dus alleszins verkeerd.
Ik heb nog 7V en 3,3V liggen. Kan ik één van deze gebruiken?
Morgen doe ik verder. Ik ben gepensioneerd en dus(geen) veel tijd.
Bob.

Je kunt ook (tijdelijk) de basis-emitterovergang van een transistor gebruiken. In sperrichting vormt die ook een zener van c.a. 5,6V.
Sine gebruikt hier specifiek de 5,6V zener omdat dat die de laagste drift hebben.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Mijngrote fout was, dat ik de twee zeners D1 en D8 omgewisseld had.
Ze zitten op hun juiste plaats en HET WERKT.
Tidak Ada : De basis-emitter overgang was rond de 8V (BC317b).

Iedereen dank voor jullie hulp.
Tot later.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
RAAF12

Golden Member

Op 11 april 2016 09:28:41 schreef Tidak Ada:
[...] Je kunt ook (tijdelijk) de basis-emitterovergang van een transistor gebruiken. In sperrichting vormt die ook een zener van c.a. 5,6V.
Sine gebruikt hier specifiek de 5,6V zener omdat dat die de laagste drift hebben.

Deze heeft geen TC...
http://www.microsemi.com/document-portal/doc_view/125410-lds-0155
http://www.microsemi.com/existing-parts/parts/84632
Deze is heel mooi als je geen TC wilt, zenert op 6.2V. Wel 0.5W weet niet of dat kan in deze toepassing.
edit:
Bij nader inzien, zo kritisch is het niet om daar een temp. gecompenseerde zener in te zetten. Zolang het kastje inwendig niet te heet wordt. Koelgaten boren in de kast :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 11 april 2016 21:30:00 (14%)

Dit topic is gesloten