Airpress 360/50 compressor, aan/uit en ventilator schakeling.

:D mooi hè al die meningen.

Daarom volg ik niet alles blindelings op, ik probeer ook nog een beetje zelf na te denken wat mij goed lijkt en wat er binnen mijn budget ligt.
Dit stukje tekst niet verwijtend, ik ben zeer dankbaar voor alle adviezen, ervaringen en meningen.

Het is overigens nog steeds hobbygebruik, dus alleen wanneer ik een klus heb: Zoals gisteren banden wisselen bij auto ouders met de slagmoersleutel.

Dat wil ik niet meer met de hand doen en is ook echt een eitje op deze manier. Dan kan ik op 1 lading (120 liter) 4 banden lossen en vastzetten, in totaal 40 bouten zonder moeite.

Daarbij heb ik de compressor (in stappen met afkoelperiodes) naar 8 bar gebracht, op 6,5 bar ingesteld, de banden gewisseld, opgepompt en heeft de compressor niet bij hoeven vullen.

Slagmoersleutel is het voornaamste wat ik gebruik, naast bandjes oppompen en het luchtpistool. Soms, bij genoeg ruimte in de auto de luchtratel.

Qua compressor zie ik wel hoe lang deze het vol houdt met externe koeling. De volgende word sowieso een upgrade, maar dat is kostbaar.

Kan ik er van uit gaan dat: Of de (nog te herstellen) clixon er uit klapt of de zekeringautomaat in de meterkast er uit klapt voordat er brand ontstaat? Heb sowieso een rookmelder en poederblusser in de schuur en de compressor staat alleen aan wanneer ik bezig ben.

Anders nog een zekering aanbrengen? Startstroom zal wel hoog zijn, maar 10A 230v traag zou dan wel werken toch?

Weet je.. er zit geen thermische beveiliging op. De rode knop is een 8A zekering. Deze serie:

http://m.aliexpress.com/nl/popular/kuoyuh-88-series.html

Dus nog maar een thermische zekering inbouwen dan?!

Wat is zo een beetje de max temperatuur van zowel motor als cilinder?

in die dingen zit vaak geen thermische beveiliging, de 8A automaat gaat eruit na een half uur lopen, of als de motor niet aan wil slaan..

Bij toeval heb ik, in ruil voor enkele diensten aan een auto en hydropomp, een oude maar professionele compressor gekregen.

Het gaat om een Puma 300 met 2 tankjes.
Heeft er iemand toevallig een goede site voor een service manual? Ik kan niets vinden..

Het plaatje zegt:
"Asynchronous electric motor
Mec 100 4,90
Hp 2.5
Kw 1.85
Cos pi 0,98
220v 12A 50hz duty S1
1450 rpm class f
uF 35"

De motor zelf heeft 4 draden (heb foto's en zal ze plaatsen) en de startcondensator is 400v (en verrassend 35 uF).
Draadkleuren uit de motor: aarde, rood, groen en zwart. Allen 4mm2.

Er zit een metalen fan op, de motor heeft zelf koelribben en er zitten nog extra alu koelribben op.

De pakking van het carter lekt mogelijk iets en deze zou ik willen vervangen. Ik zeg mogelijk omdat ik hem eerst na aan het kijken ben na 4 jaar (wel droog) stil staan. Hij heeft dus nog niet aan gestaan. alles beweegt verder nog goed (staat niet vast).

Wel viel mij op dat er een 10A pressostaat op zit waar bij 220 al 12 gevraagd word. Vangt de startcondensator dat op ofzo?

En de schakeling heb ik ook foto's van maar zat met, in mijn ogen, vrij ielige oogjes vast.

Ik lees dat steraansluiting het beste is, zou ik vast wel kunnen googlen :)

Dus weer enkele vragen (samengevat):
- kan ik de oude condensator beter vervangen? Sowieso is de mantel en kern van de draad beschadigd en moet gerepareerd worden.
- wie heeft er een servicemanual of weet er 1 te vinden?
- is de pressostaat geschikt met 10A voor de 12A motor?
- Nog zelf googlen: kan ik hier ook een steraansluiting voor gebruiken?

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (15%)]

..
Dus weer enkele vragen (samengevat):
- kan ik de oude condensator beter vervangen? Sowieso is de mantel en kern van de draad beschadigd en moet gerepareerd worden.
- wie heeft er een servicemanual of weet er 1 te vinden?
- is de pressostaat geschikt met 10A voor de 12A motor?
- Nog zelf googlen: kan ik hier ook een steraansluiting voor gebruiken?

Condensator: meten.. of gewoon proberen. Indien nodig vervangen
Servicemanual: ik niet
Pressostaat: lijkt me niet juist een 10A op een 12A motor.[edit: tenzij er nog een aan/uit relais is]
Steraansluiting op een 230V monofase aansluiting: Ja, google daar maar eens op.

TonHek

gegevens op het motorplaatje zijn doorgaans asvermogens, er zal meer stroom lopen nog. ook nog inductief, dus ik zou denken om een relais tussen pressostaat en motor te zetten.

hoop dat het een aparte groep is overigens, veel meer vermogen kun je niet gebruiken op 1 B16 groep in een woonhuis..

Dat laatste word tricky dan, er zit wel wat meer op, klein spul dat wel.

Modem, router, switch, alle rookmelders en volgens mij is dat alles.

Andere groep bijplaatsen alleen voor de schuur zal ook wel mogelijk zijn.

Ik ga er van uit de het standaard automaten zijn.
Zal of een andere pressostaat zoeken, of nog een flink relais.

Het is een 3 fase motor welke op normale netspanning draait.
De uitvoering zoals hier staat is af fabriek, dat zal op zich wel goed gaan lijkt mij..

Op 8 mei 2016 13:57:24 schreef sanscorp:
..
Het is een 3 fase motor welke op normale netspanning draait.
De uitvoering zoals hier staat is af fabriek, dat zal op zich wel goed gaan lijkt mij..

3 fase motor? Op het ken-plaatje van de motor staat toch duidelijk 220V?
Of is er een aansluitstrip waar ook 3 fase aansluiting mogelijk is?
Dan moet je nog uitzoeken of je een ster- driehoekschakeling nodig hebt, en of de motor wel de 400V kan hebben, dan ook nog kracht aanleggen naar het schuurtje... onduidelijkheden wederom.

TonHek
P.s. Ik zou er een start/stop relais aanhangen, bediend door je 10A pressostaat, en lekker op 230V blijven.

Ik dacht juist in mijn initiële bericht duidelijk te zijn ;)

De motor heeft 4 draden, zoals in het bovenstaande bericht gemeld.

1x aarde, rood, groen en zwart.
De startcondensator is geschikt voor 400v.

Het typeplaatje staat op 220 want de schakeling was zo aangesloten dat je hem daarvoor kon gebruiken.

Ik loop even naar de pc voor foto's.

En hier de plaatjes:

Groen, rood, zwart en massa zijn de motor (bovenin).
Groen, bruin en massa onderin gaan naar de pressostaat.
De dunne draden bovenin, blauw en bruin zijn de condensator.

https://lh3.googleusercontent.com/Q_TtC7kRfTJSO4VjUOj9OaJILNqOwIRxXtjO5496xsw8T-aRidXm8M6rqRr31VWx0uPebE6Nc4jTkmH-X7lSNNrQk5ydvOpNT7dLvp7dpZkatM5CVUduuKsuKyUtRqrcwygbZafTXqoOTk2FDPzGqwAbapTYVM1c3Sz93nHk9xW_XdkzJw5tRHtPYYzQjtPEZ9VuKaI4SHEWepqP2GffAulecLDT2xI0O5zxz2Nvq-_8iy1E5WQjHsQPvHFiWTqXjqoeqqi61LLVLZ-D0zlVsnKJCGFRpGo9cQZAYZ7s_c6F9u3ymnnAvSJrxzrCb28IMm5SLgBcKUwVzEwM3LT8aGUb6yOWpHItd1g1lfJ5ktOeZVVrdvtup4FHEhzBU9tSwwNop9ZNxXe5OOrOUD11anmpjUkOfB_irgM99R9cs1VxvA3ziycniL2fAtHpGpzgn495UfgKbVuf16Maqj9gx66hhsSoAahJ6PI-72bBm4CXFuiy1pPvsTkfoE7Ly02JF5fu8kbTxXjOfbCEE56HIf-VHdeeo-0mYhI3LnF69kBldF6vCr9LqFWBMuOOjhd7zo3UkVOzQ4ifeg7z86bd3nOnOLIbgUE=w1280-h659-no

Hier de pressostaat, wederom boven is motor (staat er ook op zie ik nu) en onder is een normaal stekker voor 230v.
https://lh3.googleusercontent.com/M4kYdqHmzJsiDbYnemKJzcnDg_Nm7kmXApPTiVOc2uxBcbkRvchUNApDVpm15VgRbErj4MPeBpG1z3y5fRWIhWjsYAJ8k7XQQA2zynHcU_xXu7M9vxpeAHMXexPVmsx1DLnxKLr4GU58bvv2q3elWTJbzfFSl_At4mTNjz6OJyUTwU2IIiqE8eWdwGVOeG_2GJTRK1bfdpWjaNzpmZK4A7InQYGU2wuCD9KncNh2LVfVgfclhy2dciFjKLBc5B4eGD7I4NfJLO_JaxmxNaOiB5yv4vn3maKsJC_iJ4mBcxrDuWycVOA32RnpitXSP3cOB8HaANjtVqfia24fx3A_olQyKDqZlb6zUf_QbcbT18n_CJfovCeSxBiq1sUEDsSGXCQbrLKPLi7KrBHAhos2kmShbMVSwEmA9w3Y7vszhLt22K6FXOG3zVCySUu5k_EQIbFWCfCC-xPaydUWY0Yj0ZWD5j-ZMTlCfD5jPJLq8n3OUuJLoKO8TMviI50NQHRLUADVd-y2rKWAVQaG1YY0iU4dCo9-bG0CdxDtrhfgKzPcd1lRZZvkNjEarGyfgnkLaLe5Nv_rmXmVHKUSgHAjTbYzN5Aaye8=w746-h800-no

Het beestje heeft heel wat geleden, stond wel droog maar daarvoor heb ik hem ook gekregen. De tanks gebruik ik niet meer.
https://lh3.googleusercontent.com/ED7A30t3VX2j7UBc2kY0p3a3o48j9Ip1UsvzQaRTy2VjEZXgUOb03Jm-f13hAfNRKXByEt2UCJfNu0UBG5XQ5Gq7ql8amNco8et1uWHdXG-5acuuY8k_fOadwdrVZgVcty1a1ZSR9zPUGrG6foyCBYRk9w9wPJjyVX-cx24ONsgd4GAtuoZWMRZygll-TGu2kjOSnrwOrOQwK6Qwq6nyx1LWG1HHhShQW2u3K4fqih9HyCOOnnOce8enbjMLkJy2AAdE3PZMrnHAcfdeqOD1k82sOELGdajqevms26bWJCHKL38UlmVOZjoadvEnEH8M_vJyOSzi_f5NgnFImu0h4BrZXd1B9OyuwKvfeTv0ZpuURfF7KmqJIl1veGwpBIwFDvfCdoqldqrR14nU6V054tzywPO0TvslFkmH3vZfY0flNN3NrBFd1JU4SZp_5pyM2Q5bHfmoGRS0hychG37nAp4sD7zaH_p3hEm5LJ3MH41f9LSB2FtOzUmpwyYxehpXZeKG9pUSc3V4MJueMZ6trmVYMyRr9RNNOhZs6SJliEcgzNOCpWfxxUdRf9PZP9BuaChOuw5mXfATIcyvTnqCSSTuxfRYm-s=w800-h519-no

https://lh3.googleusercontent.com/83UZmgIjBELC6HRMFnGHC9SzyWVYbtPIfWGa9QIdB1gotr5cEQlUKZnHrCV_o81eAt7PizdmBYS6qpghAOF6Rx0iwr5e1RO-GeeqOyQvu1iuiiqS-WrPDzqQlPUWrLKnXY2uXL-UKhuDFddN6c8xWTjXvqebdrz7q4ZYpw490SM2qxvp4tnhVtiTjuFz0iRias2Rot_SRVjHhmPrT9R3t_eO7Bs6nTZ_FWVOj7uJmkW00e2RMxgkbFQlVFwck8BlPGn9a8LLHDSTKIkkOjl8EtINoP9qcgwZ9N9ppKh_M2yJkvRkPFETuHI1C93974TQPSLYIhWHORrikoqKKPVenfYnl9aO1hrHztwuTrCymcVEIBcLbPpvFLD5sV0fANEjia5UkUt-nAKLlWwdkpLJ5ZlJ3c9kMTCQ7ScYaln7pES3cnqAUoRgOTNpIOpv9GhXoozWUg3At6Q8pAhHqIaDCHGjXrSWspeQk6zuacD6uHoowjjx1Bze95EzIyB2af5XaJqf0h65qvjKncdUzz4JzP2g4srD6nx7eoAQ-iM5ZMqrI-1OfZj7svP_0XZrwtXvGz62rV78H1zzH5dzN0p_B0WIw5ZMUk8=w520-h800-no

En nog wat laatste plaatjes, waaronder een schema(tje).

Pressostaat opdruk:

Condensator:

Achterkant typeplaatje:

Voorkant typeplaatje:

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (25%)]

Poehhhh, die heeft wat TLC nodig.
Motor staat nu dus in Steinmetz met een bedrijfscondensator er aan. Wel minder kracht dan 3 fase aansluiting.
Maar wat is je plan? Krachtgroep naar je schuurtje leggen en hem dan daar op aansluiten, of wat ie z'n hele leven al heeft gedaan op 230V houden?
In dat geval (230V laten) zou ik(!) een extra relais nemen, en er ook een motorbeveiliger op zetten.

TonHek
Wel eerst even goed wat liefde geven...

P.s. wat is die blauwe kabel die ik zie lopen (foto waar het handvat op staat om de kar op te tillen)?
Persleiding ontluchting?

P.s. 2: de tanks een flink gat in slaan, zodat niemand die ooit nog een keer gaat gebruiken als luchttank, en naar de ijzerboer ermee.

Ik laat hem vooralsnog lekker op 230 lopen. Krachtstroom de schuur in is niet echt een optie ivm de aan te leggen kabel onder de grond door.

Wel zal ik hem af moeten splitsen. De schuur is nu samen met entree, overloop, zolder en rookmelders op 1 groep gezet. In de toekomst komt er op diezelfde groep hopelijk nog een splitunit airco en dan kom ik dus in de knoei.

Geen idee wat dat kost, zo'n groep bij laten plaatsen. Ik kan het in ieder geval niet.

Ik ben al anderhalve dag bezig met TLC en ben nu alle alu koelplaten en cilinderkoppen helemaal uit aan het schrapen om al het vuil te verwijderen. Zat helemaal dichtgekoekt. Maar dit vind ik wel leuk, hopelijk is het niet voor niets! Als alles straks schoon is dan weer in elkaar zetten. Maar voorlopig neem ik de tijd en word het (met morgen weer een normale werkdag) nog wel een week of 2.

Welk relais kan ik het beste nemen? Ik ken alleen degene vanuit de auto.
En een clixon voor beveiliging of 1 die op stroom schakelt?

Hoi San, leuk dat je dat ding gegund is!

Op 7 mei 2016 19:28:23 schreef sanscorp:
Het gaat om een Puma 300 met 2 tankjes.
Heeft er iemand toevallig een goede site voor een service manual? Ik kan niets vinden...

Inderdaad niks te vinden, het is zeker geen USA Puma, die kennen dit model helemaal niet. Zie op de sticker eens te vinden of er een naam van de fabriek of plaats te vinden is. Buiten zo nu en dan de olie en eventueel luchtfilter te verversen behoeft het ding weinig onderhoud. Dat zweten op de pakking wil we eens ophouden als je de buiten voorzichtig nog iets na trekt.

Asynchronous electric motor = asynchrone elektromotor
Mec 100 4,90 = een of andere standaard die iets verteld over de interne opbouw van de motor, laat ik altijd over aan de motorenboer.
Hp 2.5 = 2,5 Pk
Kw 1.85 = 1,85 kW
Cos pi 0,98 = mogelijk de arbeidsfactor, maar die waarde vind ik onwaarschijnlijk hoog.
220v 12A 50hz = maximaal opgenomen stroom bij 220 V
duty S1 = erg leuk, deze motor mag in tijd onbeperkt gebruikt worden!
1450 rpm = asynchroon toerental, in dit geval een vierpolige motor.
class f = isolatieklasse
uF 35 - waarde condensator

Wel viel mij op dat er een 10A pressostaat op zit waar bij 220 al 12 gevraagd word. Vangt de startcondensator dat op ofzo?

Die 10 A is het effectief schakelvermogen, doorgeschakeld mag ie dus 16 A doen. Door het onbelast aanlopen gaat dat geen problemen geven.

En de schakeling heb ik ook foto's van maar zat met, in mijn ogen, vrij ielige oogjes vast.

Zit netjes, niks aan doen. Draad lijkt toch op gewoon 2,5 mm2.

Ik lees dat steraansluiting het beste is, zou ik vast wel kunnen googlen :)

Hier is een driefase-aansluiting niet aan de orde. Er komen maar drie draden uit de motor, was ie echt bedoelt voor ster/driekoek, dan moesten er dat zes zijn. Voorts zijn de 'hoge' en de 'lage' spanning niet benoemd, alleen die 220 V en de waarde van de condensator. Die stickertjes met de aansluitschema's hadden ze kennelijk over...

Ik zie niets wat er op wijst dat er ergens een centrifugaalschakelaar of stroomrelais zit, dus is dit een permanent ingeschakelde bedrijfscondensator (geen Steinmetzschakeling!).

- kan ik de oude condensator beter vervangen? Sowieso is de mantel en kern van de draad beschadigd en moet gerepareerd worden. > Al je het netjes kunt repareren, heeft dat de voorkeur. Kon nogal eens lastig en kostbaar worden om een nieuwe te vinden.

- wie heeft er een servicemanual of weet er 1 te vinden? > Nope, zie je meer gegevens van de fabrikant?

- is de pressostaat geschikt met 10A voor de 12A motor? > Ja.

- Nog zelf googlen: kan ik hier ook een steraansluiting voor gebruiken? > Nee dus.

De unit heeft erg geleden onder het vocht, de pressostaat voorzichtig schoon zien te maken. De rest van het spul weer netjes in de lak (de originele verf was wss al bagger en ze zullen zeker geen primer gebruikt hebben, het schilfert er zo af). Bij die luchttanks controleren of er geen ernstige putcorrosie is, het lijkt toch het meeste op oppervlakteroest.

En als je eens op de oud-ijzerwerf bent, zoek je wat gaspijp waar je dat frame mee opknapt.

Heb je toch een erg leuk setje!

Bedankt voor de uitleg!!
Dat is zeker leuk, voor continugebruik :)

Gegund is het mij ook wel hoor, maar heb er ook gewoon voor moeten werken want voor wat hoort wat. En ik moet nog aan de bak, op een stuk land staat een Gardena waterpomp voor in een sloot welke door blijft pompen nadat het reservoir vol zit. De hele tyleenleiding stond bol van de druk waar het max 4 bar moet zijn. Geen ervaring mee dus wellicht binnenkort een ander topic!

De rest is zeer helder, weinig aan doen anders behalve veel aandacht en schoonmaken.

Ik zie, nu de drap langzaam begint te vervagen, 1 ding steeds terugkomen: "clear air" en verder een logo AC doover elkaar gelegd en BX-2 Made in Italy, Bologna.

De condensator is inmiddels gerepareerd, was vlak voordat het de condensator in ging opengeschuurd. Nu gesoldeerd, met krimpkousje en tape weer in elkaar geflanst.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (11%)]

Op 8 mei 2016 15:28:52 schreef WJC:
..
(geen Steinmetzschakeling!).
..

Zie je wel.. ik moet me ook niet met motoren bemoeien, als er meer dan 2 draden aanzitten.
Maar ja, blijf nog steeds nieuwsgierig. Ik dus even het www op gegaan om het één en ander weer op te frissen over Steinmetz, asynchroon, inductiemotor, kortsluitanker, kooianker, stator, ... enz. Teveel om nu "even" in me op te nemen.
Pff, Ik hou het voortaan wel op weerstandjes.

Inderdaad, wel een leuk ding als je hem wat opgekalefaterd hebt.

TonHek

Die bedrijfscondensator had ik wel goed :-)

+1
Ik heb ook gegoogled naar asynchroon motor zowel in Nederlands en Engels kwam ik niet ver... wel interessant maar "even" te hoog gegrepen.

Ik hoop dat hij nog werkt, want je weet nooit hoe de vorige eigenaar er mee was.

Olie gespoeld, kwam weinig uit bij het aftappen. maar misschien gelekt in opslag (dat hoop ik dan maar). Daarna met schone olie en de accutol even rondgrdraaid op een laag toerental en vervolgens afgetapt en herhaald.

Moet wel even uitvogelen welke viscositeit er in gaat. Heb 100 staan voor hobby compressoren.

Nu nog even langs de gamma voor wat frisse boutjes, moertjes en ringetjes. De motor zelf is schoon genoeg (moet minder perfectionistisch worden dus mooie oefening) en gaat weer in elkaar.

motor kun je gebruiken, maar van de pressostaat en tanks zou ik oud ijzer maken. te roestig om nog te gebruiken..

de condensator ken ik, heb er al 15 jaar 1 liggen van hetzelfde model. uit de 80's nog maar werkt nog prima, ooit op een airco gezet en geen punt met aanlopen..

Deze tweecilindertjes draaien véééél zachter dan je eerste model airpress.

Op 8 mei 2016 15:28:52 schreef WJC:
[...]Hier is een driefase-aansluiting niet aan de orde. Er komen maar drie draden uit de motor, was ie echt bedoelt voor ster/driekoek, dan moesten er dat zes zijn. Voorts zijn de 'hoge' en de 'lage' spanning niet benoemd, alleen die 220 V en de waarde van de condensator. Die stickertjes met de aansluitschema's hadden ze kennelijk over...

Ik zie niets wat er op wijst dat er ergens een centrifugaalschakelaar of stroomrelais zit, dus is dit een permanent ingeschakelde bedrijfscondensator (geen Steinmetzschakeling!).
[...]

Maar, zie ook het plaatje van de TS:
https://lh3.googleusercontent.com/Q_TtC7kRfTJSO4VjUOj9OaJILNqOwIRxXtjO5496xsw8T-aRidXm8M6rqRr31VWx0uPebE6Nc4jTkmH-X7lSNNrQk5ydvOpNT7dLvp7dpZkatM5CVUduuKsuKyUtRqrcwygbZafTXqoOTk2FDPzGqwAbapTYVM1c3Sz93nHk9xW_XdkzJw5tRHtPYYzQjtPEZ9VuKaI4SHEWepqP2GffAulecLDT2xI0O5zxz2Nvq-_8iy1E5WQjHsQPvHFiWTqXjqoeqqi61LLVLZ-D0zlVsnKJCGFRpGo9cQZAYZ7s_c6F9u3ymnnAvSJrxzrCb28IMm5SLgBcKUwVzEwM3LT8aGUb6yOWpHItd1g1lfJ5ktOeZVVrdvtup4FHEhzBU9tSwwNop9ZNxXe5OOrOUD11anmpjUkOfB_irgM99R9cs1VxvA3ziycniL2fAtHpGpzgn495UfgKbVuf16Maqj9gx66hhsSoAahJ6PI-72bBm4CXFuiy1pPvsTkfoE7Ly02JF5fu8kbTxXjOfbCEE56HIf-VHdeeo-0mYhI3LnF69kBldF6vCr9LqFWBMuOOjhd7zo3UkVOzQ4ifeg7z86bd3nOnOLIbgUE=w800-h412-no
Het lijkt me toch duidelijk dat het wel een driefasenmotor is? Aangesloten in driehoek, met de fase en nul op een hoekpunt en de condensator condensator tussen de nul (nouja, tussen een van de stekkeraansluitingen) en het andere hoekpunt. Dus, ook een steinmetzschakeling. Lijkt me prima, en zo hoort het ook te staan.

Ik vraag me alleen af of er geen verbinding hoort links.

Edit: Laat maar. Er gaan dus nog wel kabels vanuit hier naar de motor, dit is niet op de motor zelf. Is er gewoon zo'n aansluitkastje gebruikt om de condensator e.d. netjes aan te sluiten? Ik moet niet te vroeg aannames maken :P

Kleine update na wat monnikenwerk en babystapjes.
Nog steeds niet getest, ik wil eerst alles schoon en netjes hebben, maar ben weer aan het opbouwen geslagen.
Gaat niet om de mooiheid overigens.

Foto's even van het internet en niet ge-upload omdat ik niet achter de pc zit.

Tot nu toe gedaan:
- Alles gedemonteerd, ontdaan van roest (HG roestoplosser), voorzien van laag Brunox roestomvormer en een harde (roestwerende) lak of een laagje vet.
- Elektra nagekeken, alle contacten schoongemaakt en ingespoten met Kontakt60
- Meeste boutjes, spacers, carrosserieringen en moeren vervangen.
- Luchtfilter in de tijdelijkheid vervangen door foam (zat al foam in, na testen gaat er een echt luchtfilter in).
- herhaaldelijk spoelen van oliereservoir / carter, zat veel smurrie in. Gespoeld met diesel, ATF en toen 3x met olie (welke ik nog over had) en toen de juiste olie en hoeveelheid er in voor de eerste test. na warmdraaien weer aftappen en vervangen.

Nog te doen:
- Nieuw frame maken van CV buizen
- Laatste koppelingen met de Dremel ontdoen van roest en corrosie
- Nieuwe knelringen bevestigen
- Afbouwen en vuurdoop / rooktest

Eindresultaat tot nu toe:
https://lh3.googleusercontent.com/IdDUYYCX3SJ_UkLdF9oLi6uH8FnsIvhtKcscbHMfHWcUZLf4p4KHK_LuGEKlx_sMwbRlJz70pr8HPoi-8-EPOaK_MEy2klpWN2OuLpKfcCq_QHc5pKcFdyo9kvCQT7fMdx4ej2kKwg48dCyKbxr3nlCIIJ46BzZhY5a5PpxcAdJBfjMYfHzlZ8GNrIqWbw__8_q3JHzf42Uy6O4lnO-7bqYnh6Qid7Eo7HfMSfRGqFHlX3m1nU7TVpWXV5mM8KKSTf9jJSDse1EdnS5YIuxRorJtxxDX7MS9L_JmLio-ZpkAVZdbdwTOX89JqLTVgivJh57r7WYE4xS2ARj_uY3mAmUh-EIiEfqrIw7qTrMeJsU86nF55R5qRHGnnmdbxVbePB9lqRVLWq56QLQPXEMa93r47JvpVB0pvHzcPmUBNukAhZRFUTIzEb1xnr2Xqlnrx_9xxYd0Y3q8fV9rV5bR1fViHZ1J7jN--isWXtK62LLbW-I5s9epx09gC3RBJHUvGcwP1ppdeN4KyZ3H0k0-qFFAr_js6TK02BMgnezCGdYtqd35hcbDEXlayviTGLqZD-INEzrRVcQaKgnuxl3rxooTJlkWQL4=w800-h519-no

https://lh3.googleusercontent.com/cKMFRnIXYiNLTaCRq6JDJyshkEQX7BZtCGShTq_xtICbsnsVPtwFBVknNBeGCMxpqcpW6Utbkw32KiKkHuPoVZDtzP7Uxlj6xYYxk2GiyCwDTmovcoASqmW6NocKJGXEag_fQ5dVme60FoXLLbjvsOPchds8Q8GEMKQiYjYHJ81RauIume8tNl8fT8kDgJO45ZJX7LRqK6pIMG_K3Isw9UEAfm7QbOj4w72OPmLdmmM3psRbxN6iwDsKZxns214uY90aejR8YsjLA5X2C_EkEj9RbqYnIcK4Ql9-83ur7S5pOR3b_2066qZ8XAg3SCQ3rVeGYqgryds3Y5YTcJpQVgYaE5-OP06YrHF4dj0oF7aUi6sFHC6eIzSpIa0nZfEZ5p_dTkRu3g8FEdTn0iMXlhNMscC0ODSARTzLLYHtvVM81P9I4TwfJZWxxXLvLUjFlW9qlbZ-xJBfqUXAqC_UvylOf8bKRQu4wTjXOmFw76oznutWWzBgHAfdQRnULvRfLjk0bp-4avrHtU4f6DklqXYeuFL0VPqkxNm86wPRfQDPIBIXz3Wa92XOW5Q8aLLbn29Auy9c10XPKHgYK6RavvClB3AUvXA=w746-h800-no

https://lh3.googleusercontent.com/3PwjVGW1eB822sa0gX_yq_xezGPqIPQXAIv0uaVn1btXZQoZ6Oh48VTgGWgcDfe_20FnJvw5lOXRJLn6m0ZXdoEUXVloywdEI2SJsQ3GtzO980vGm9N1G97uyVvpfH0jaDV0PgTW8zKBI5WGqnfXqdSnTxpU95mhKG0xnfd900ZnKYpmXLGHvG8FZTEhpzp577mEqAi4ACkgWA8A6FAaX5ugMY8yc4Hor9Lpa26AxvKxzlUc8WOyFDm-YWoyxus4okBg3L3cJA1z2hiJl0p3gfrWJ7ccEjn7bC_71kREODKpS858FnptG4XU97HrxACd4Rotbod3PEfL78GqtYmlVYmTJi9iN9_suq6a2M_Su2HdRv_P3LrALNzKJoT5pKTjvOHMpYIO6x7cch6FVmV8RVqKbHimV-XUiJltD9CB9pcvbIKkWVabJ6z3yQox6phZmnM55w86qMATlVf1q6w9ZYxwSGvM0vnktAY0LmDqfLevB7RIKQYOUgr2onCTvBwMW9d-0q_4FnVvzIR17PSek6GSQ0zRvJbR5j2HWTrCSQ8KGKueqwymFMqfOA20rTBSpSvPwQ4Pkl4B_PvCcRKEjwQsdtDMQg4=w1913-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/NiRNe6qmHYUQ0q_eeNaOW4jUhvin5PZEsw8scfRgFu9Vaj63iqHV-idfJTscnJLwhtHMm4KfRpFY2V_o7RSi2FCyCHI8JVI0-xGRtUFlZhyt5PBHF_-ii7Eq9y1D5Lmrs1Hd2BVkQEU4IgjDMcnWntVr8brO_17x-Z4trHmgBNTUwC8t1yr43cpJ2IoYT6PuoVC31ZV4wHK3POEUKZU1VvvP1nNlbgfaWTEuC5ybUqD-zrhF9_BuX1BxO-6UL4uphp_D_tEcqH1M6j54clTNnOOvcBugAzgIl5rS-eWUxA19-uIrw3lEUDECTtP2Mib9Sy_SzJp0zWPohwgUyHHwMD5PS5RV0wgC5I_x3I0rv8oLLZHBswYdQWQLJTius8p4GcApx_Cc7aZDIERH_TFoBhFau9_C_BbqQMj7luZmZ9DYpzWrzDrJHngvldsAMV6F-m43DRQEuHQrbfaApgBqDy2srHzc-cJJfk81TUWDvbNgJ1dvmjk8mF6FK0LAnQaDo0AcJO7hSMBq0GbnTUi5_N3nnXuFXQmLGFrgzWFXdKRa2SlLdz6i77qt-fNL0RontjW4x4R6_wMyH_oAR-h4JEB0HS97xLY=w605-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/TU_WRpm6-8Df_UH2j68FFz3WYTJezp2yPKBe40cN0qfKmviyjrMZMKTOUDA8thYcILeHH0PTkZObTcX06nXIn6HJyZCOepMbfGZUonce5W6HymH_p9G4tSUkOtDuUsnGAn-SfmzSXor7C3NFzIFD6OaJnO3_8r9eC7CUInxFhm5TR6E1mD1if_w6U7_pXqBECiE89ErFepQ8ohrmn0mYODG99e_PR2NXkgCFqfpdTaNCqq0DgOgo6AcfQdQE4QEMl6RUps0DSXWTDTYQGk7ZZJqCe0DGSF9Tl69_sGdlgUtp7_cHR5zAaQFZ6u4lPg6qo1oXBKKN8NmvIsKtFiaRRaH9qUetrbHxTnDsZrwZAyQqG8BYwz5l2jrzq8142MH4fA6tl7_f4s5pW97hP9_bmmxvD9MSPGOYoyv5UXyeQ77J7yy56HtWiM3Nr5hTdBme9tw4mTacT9xAPQfq_PUhin9CfvMWrqyY9GYCmnwrwHXH34g94uakygB2e76aru7n7_OLVL2rqi2WiO2ObuWUi2hogP4kLn-qLn2PwaiOofzYiAYrdjuFr87tWTF19TznU7z-a8xbcNz71G_l19jhBJOPKWLuyF0=w1912-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/WrI4faZN2NK79az7Q7kDRHbvr9nGhW-5PW7S0rgYFHXhYCHn24fML79Zh8g2O6HcE6PxgUWwhfVU1fmiWtM77J9BqlwTYMj9MXRjQBEybreoxFZawmIaM_eiSbiHX619eQt91oiDLBm3EouEnXpqVHOHXJdbYgnjuPZhymUG_SJzwOH_fP-5a-1_OH_cB8SynqjA8F_1N07tz3RHNCgicaNIMPLYSwyiAHCmh-hR4t_ymXpqZEMqOCmdiWd-MtTxvTHkkOUezbXovyBQx-jLhb1ZSVU_DAhdeIYf0ym0bTMf-NFTlMn5GqGwv5l0v71v64eRnxiOoKcAZvCRS3Y-HzPWIs4aF0lH1ytr61yTBVm5KN1glKOQ7ELMrcY6BwiV5uP2XV7E2jJyRGuElY009ZaVEdEWbZqmAL5nqtWe3QoaC9ty1fG5gzMuegaYilxmSpNv77CunbCDitsAL1pzwd5MsWWs5GaO7H2lxxIWtltdYM5fx-sLL4weL8U2S19-LH4T54g-JqeQzYrC_G_VcEIbiAjXhBFgdJ0nAnId7FdP_VB1Ys1wPcSro4oFAVBPcRlqp2VXwLbvRJAhG-scpm87Kbt4PDY=w605-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/9nNp6Xu6o7v5WHDMhal_OuZExhkICEYVV3YQc2COdZaElxmQE4tDRIbUfhxmnmsPZg5FFeGG7I_mup9xInAFOleW70o-rr2NT3vUjP-TEhz9CxN-thVrZD0RM1lnJyO5EM5wQaifryD8bRSqJUyK9_PJAFk17_SE_OERv6pq9KoUKv18T3NkBnYVqS1dgmjECs7XCj-5fa3nCycD9os7K6LkgLIGEX1H6ru-KmKE3JDtE72Lsn2Hdvyeqf-peyfoEdOGFQM9IP5YViBGaCa2MKBfutC1TpApOA5XWfUwZLY37dtYtBIXVE8z0c8ikHU25zPRClogQNHLdAOr_zmwkVdGfF0rikuAGdHtHsUByB1UPI03Zka3HCVEdRqji8mldnNagS_wd9NgkLJuFpstMqOESuYWakGpeLhhUaFM6XdONEG2TW454PpPmA7fWJfN6EuB6yguCWQr6kyjLkBQJjxAy1mx-UdiH5A4NrZu80y12m-HNDlaFnCqokpvpTbDgX7-hwUh_7C6uBRDvniFuu-zmw_RaCToF9UXiyqU8GCZdM756RWqjWNasUhoHRIa7glplNEckaMV0AK8InSort5dwZd-NdU=w605-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/pyal4KexdAVNhjwI1PAV8dsklMUs-QdJuB0Uz6JuemX1gnlePn3ZRSt33xJi2rC9P-6OklGqTsCB0_aBGOpbZcRYlYV0fjXXBoHpgXA48pJLDuOi8l_QTitvCTr76QPbt1ArbUBMmunVxQ4VL-pzWzRL6zC8ZOEGV0KO69sWnE3QIN0hqTG25f3J6eodZ7P1hcu7pXsRIXJuQun8imH69hmWFCnGNTOYI3erYwuJZ2g9Iku4Vh_RWWFq_6RmCAjQmp69GBuT5JoHjU6-tXLXtbsYbQRqAOr0gEuOQvTE29jSoTn2BF3XfLF35G-0IAMhme0mN_RBP3SJPjJ94mp9CV9taXnIDL4e66ATS_gr_aWuKMGodiAiQsDZPv8LnZ6J50VJmBCw8fBZ1ht1b8wJ7DZKGv0hCxe_l9ZkmWDP1wTAYD7IC-SxazmAhfNkbiUHanWc1TyWmTOMT8Cz12f_-3j_oJy_Tc6ao4b4r6cOcThhXc7QsLscySOKvKH-OtrvYmYK0wmutQnpd4TyJgJ1Cq2DiNwbq1j9ATBEtf_dqPP2C3iuh2aDcxu37EGrfjFllEbGnScYFa8PNHUKe8EWHm0J3kAiEx4=w1747-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/GQ9IHo2gztSbsd2GPzMN7B0k6XW-sHqWTEMQlVZoFwuAvHf2bjicJY_gC0xhuXmSQDSWK88w0nnETxpqJ2u8P2x0j1xqSdl2XnzGdvNHb6DyIJMF6nsuOUv9AQfKRHYFzzMwfFmsJ-GZ9mDcQo4KRUQTF15Y8i75_MYQnnVMX8Z15WymfCHhob90N9n2Iom2zJfHlGzjOvkvLKUSLpjpxBiRf8p9C5AdUMdnt6MsPlr1e6v5oTOgwMLt2nn-ksCmbRUJEz_T2myjwBWc_ENW86jAOfzcn5es1qEO2-R0bAv4BBnhmK6ULzmaDjETg92NLmk_QbpOhvmcOMLgrBhOOyqm5K3Jse29Sc2sjdoILMuJwJVufKDpKE-iLlA_z9xziRNL92lcvh4HiHOI8CV3Q4NikYDUZdh82ogz8poUIuG9-CUWWhsyKede_6CQmOENw4xAETcn6Em_nSbfhgS4GtsBI2S1E9gGUj_IN1LFF8lc0Pi81PTB-ztGeMnVid5kKGxMX55HCbIl1yuZRYnhVzJ-YtQxshnW3fb8zMRZX-DFb2_fic8Cb5i7XNWkruRBDWY5wGFNBzLausD3ZxXXq999kjrkIb4=w958-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/h2VP85iUK_MYst5902SD7bNOtRUyg8Pp7vFsZMe9TVbVwPkLeDPnxYrWVkGeMYYwEQY5IystThKKujHEWzHVGlHIKtd_3L3rmRInWcQU-wUnvNpQHgNaBJp5Fs0KdFztovDKRFrfAg55JsgO9J5JnBRgvRtlkHt7we3R2CgrBgDj8M_rhucoJUPLVDWeTCVhwyiwzAsh60ywVgg91pR8TAvrhzbBgpOKsT6sq4CrsBG3jH1-m41ZoCiMFno9BNqIG1Rk4vdZ3IVnIPJyLWbw4PM0qyWqtjN5H5kqOv6WDPV9SLnkLgfasruQb1g1hm6EcySZFxI2YVqWN3CQmfqPXTshk51DFl5faIv3FkDbzVSVnoCtzs9MfFSdoD0Y2p9uySidW5BowZm4YhJR_sLVjpPOEep32zC1-lhex9_PBVqIZa9FzaiX3CrPJHRrWD11LeQ5dJFwVdEE64DJ9l6ydbaGb78CKkWf_xQSNVYdq7_W_xiZsfOWt2bLopqaRNUN7pgE52VP3hM_kV9-0OwgNbteHcOURQk38IYEWRWtSqr2q0a3bQ6pTM5WsfpkM9IzNscdz5YsCwKZmrBJwRkFJK2CpwmeArw=w605-h1075-no

https://lh3.googleusercontent.com/c7vjt-toaWtQdhwFlyb4qHBMHVR91mstkf0E3n0tXgq4zXR2UKSxeJlcts5idb2PjRCG8r5DyQjBW_YxfTV8m4ETYGhG54H5CiIr7enWYOOFUu3Ku4pjDRqPe2yVNpr2FgIJ2GvMVhYuIs5uHM7S1SgA1S-oiEpree9UnC6-jLGz53S4HxtPMyEp61K4nfu8z--XUcm0LpQ9tXtEmN2hYe53nP6ZR333P_PPP-a2BcCMc6WdBHFljxsRh50SIPfYJdNqlcWP5Gco0oMBNvLBXj12G5hUeY6iBOG66QDnHQdUAcU0HQbf258yGN7pFWrG4T4yQI9YWR8JsbzJ3xuHhNgChKYePV2z9mFYIO0CBb3272wxOIbhEnDitau0RC8zpM3hqnShtISVqhuIJuBd_ot7H92ZttVS9ZrJJQppbSbnM9hOWYbzFjlSZ9QIfWgi-oSGwAtx0KlnVrXoZ2o9Evj5E254BZqbfjZSBd-LG-BwYZVghOC5EvvgM-CzQHPExfdyZqLUblEr2VtT7Kp7s4bDtm_ojt3bNFAT2J2n8IdLCavinOZUsm2C2-fe30FVfXLKJ56djOmp6_L2VmvQrJ4Y56wlJEg=w1912-h1075-no

Netjes hoor!

Met zuinigheid als vlijt, bouwt men huizen als kastelen. ;)

Nog even als toelichting op de drie- en monofasige motor: bij de driefasenmotor heb je drie gelijke wikkelingsgroepen die onderling 120 graden van elkaar verdraaid zijn.

Bij de monofasige motor zoals deze, heb je slechts twee niet-identieke wikkelingsgroepen die 18090 graden van elkaar verdraait zijn.

Ik loop tegen een niet elektrisch probleem aan.. ik moet een U bocht maken om de 2 tanks met elkaar te verbinden maar ik kom telkens niet uit en kan dan weer een stuk koperpijp weggooien :(

Op internet enkele instructies gevolgd maar het wil niet.

Ik heb een buigtang welke prima buigt, dat is het probleem niet.

Boven op de 2 tanks zitten 2 knelkoppelingen. De buis komt dus als een omgekeerde U boven op de tanks.

Ik meet hart tot hart 26,2 cm.
Dan buig ik de eerste bocht en meet ik ket een winkelhaak vanaf het hart 26,2cm af.

Vervolgens meet ik het buigblok vanaf het midden (de as) en trek die 5,5cm van de 26,2 af.
Dat is het punt waar ik het begin van het buigblok op zet en de bocht van 90 graden maak.

Telkens zit ik er naast, de laatste poging leek even goed maar zit niet recht boven de koppeling.. hierdoor lekt het.

Wie heeft er tips?

Ha, das een kwestie van ervaring wat je krijgt door het veel te doen.

Maar dat kost een beetje veel koper. Wat je doet is het in tweeën maken. Je meet de twee stukken op de haakse koppeling gelijk af.

En je legt de stukken van de bocht over elkaar. Vervolgens een streepje in het midden - 2mm. Daarna zet je de twee bochtstukken met een rechte koppeling aan elkaar. Kan haast niet mislukken.

Da's wel een extra koppeling die eventueel weer kan lekken en ik heb hem niet, maar inderdaad wel een hele goede :D

Ga ik zo weer langs de gamma.

Het mag ook een simpel soleersokje zijn, is wat goedkoper.

Maar als je op deze manier lekkende koppelingen krijgt, gaat er toch iets mis.

Snij desnoods randje voor randje er af tot je het met iets speling pas hebt.

Dan kun je met de hand alles spanningsvrij in elkaar zetten, en is het heel onwaarschijnlijk dat daar je ooit nog een lekkende koppeling hebt.