Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Ik kijk morgen na. Dank u voor de snelle reactie.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Hoi,

Ook ik ben bijna klaar met de voeding.
Enkel nog op de paneelmeter wachten en de cc en cv leds op het front brengen.

Enkele sfeerfoto's
http://myalbum.com/album/nzRUylqnO15j

Klagen mag natuurlijk altijd ;)
Ik kan er altijd maar van leren.

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Jinny

Golden Member

Mag ik commentaar leveren, vast wel, je bent nu met je koelplaten de hele ruimte aan het opwarmen, dat heeft ook invloed op de temparatuurstabiliteit van je voeding...
Beter de print en de koeling gescheiden houden qua luchtstroom..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bedankt, ik neem dit idee mee ! ;)
Van commentaar leer je natuurlijk altijd hé :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 24 april 2016 16:17:34 (67%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Sine

Moderator

@Olaf,

Dit lijkt me inderdaad niet de meest gunstige opstelling van je koelplaat. Dan kun je beter de bedrading naar je transistors verlengen en de plaat achter op de kast monteren.

Als je dit met een paar busjes doet hoef je enkel maar een gat te maken voor je bedrading, dan heb je de hulp van de ventilator niet eens nodig.

Dat is maar de vraag! Ik overweeg de koelplaat intern te plaatsen omdat je deze dan ongeisoleerd, (dus zonder thermische isolatie) kunt gebruiken. Verder moet de dissipatie van de trafo ook via de kast weg. Ben benieuwd of iemand dit al nummeriek heeft afgewogen?
Verlenging van de bedrading naar de regel-transistoren is bepaald een nadeel. De koeling extern van de regeltransistoren is erg omgevingsafhankelijk. Not so clear case yet...

Sine

Moderator

Warmte buiten de kast is altijd beter dan in de kast.

Het levert je iets voordeel om dat je de thermische weerstand van je isolatieplaatje kwijt bent, maar dat verlies je weer door de plaat warm op te stellen.

Een paar draadjes naar je transistors is niet kritisch.

Afhankelijk hoe 'open' je kast thermisch is. Ben het niet helemaal eens met die 'paar' draadjes. Het is al snel > 10cm. Deze zijn toch wel erg aanwezig in je regellus. Ik heb altijd 'buiten' gedaan, maar nu????

Jinny

Golden Member

Zoals mijn opstelling tot nu is, alle warmte aan een kant, en de regelelectronica aan de koude kant.
Onder de fan zitten 4 pentium 2 koelprofielen welke dus geforceerd gekoeld worden...
Op het zichtbare profiel zitten brugcellen, diodes en vermogensweerstanden

In progress, dus nog niet af...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
marcob

Golden Member

Er wordt gesproken over een bijsluiter bij de kit. Ik heb enkel de losse printen, hier zat deze niet bij. Is de bijsluiter ook digitaal beschikbaar?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Hoi.
Ik heb ze proberen in te scannen met mijn telefoon.
Hopelijk kan je het lezen.

Olaf88

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 24 april 2016 16:18:09 (48%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Inmiddels lees ik de volt en amperes uit met een INA226 + arduino nano.
De nauwkeurigheid vind ik zeer mooi en rustige uitlezing.
Alle kleine correkties zijn software matig in te stellen.
Nu bezig om de voeding via een mcp1425 dac en een rotary switch aan te sturen, ook via I2C. Eerste testen ziet er goed uit.
Een van de problemen was de max spanning van de ina226, max 36v en de dac sturing die met de min van de dac aan de plus ligt.
Mijn uitgang kan tot 50v regelen.
Opgelost door de uitgangsspanning door 2 te delen en dan aan de ina226 aan te bieden.
De stroom meet ik met een extra meetweerstand in de min leiding nog voor de min sensor lijn.Omdat de arduino nano met de min aan de + uitgang hangt kan de verschilspanning op i2c bus tot 50v oplopen.
Daarom is de i2c bus naar de ina226 met een iso1540 geisoleerd.
Nu weer effe tekenen in eagle.

Hoewel al door iemand was aanbevolen de componenten niet te dicht op de printplaat te monteren, zodat de gedrukte onderstaande nummering nog is te lezen, ben ik zo dom geweest deze raad niet te volgen.

Is er misschien ergens een afbeelding van de naakte printplaat beschikbaar ?
Het zou foutzoeken of aanpassen van componenten vergemakkelijken.

Meet dank

DW
Dok

Golden Member

U vraagt, wij draaien.

Hoop dat je er wat mee kan.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
bprosman

Golden Member

Volgens mij stond er in deel 1 ook al een ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Even een tussenplaatje van mijn bouw..
Het frontje, rood is voltage, amber is amperage....
Het zijn twee seperatie voedingen 0-30V 0-1,5A ineen...
Zoek nog mooie knopjes voor op de pots...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Ha Jinny,

Je frontje ziet er sjiek uit. Netjes gedaan!

Alleen dat schakelaartje precies op de spleet ziet er een beetje eng uit.....
Wat is de functie van die schakelaar?

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Ziet er netjes uit, zijn dat geanodiseerde of gespoten frontplaten Jinnie ?

//Beetje offtopic.
Deze week gemerkt dat je een aluminium frontplaat mooi egaal "mat" (beetje geanodiseerde look) kunt krijgen door hem een ritje in de vaatwasser te laten maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

@bprosman, dat zijn 4mm dikke printplaten uit Deurne, gespoten dus.
Ik heb een bloedhekel aan frontjes maken, en hiermee gaat het het gemakkelijkst...

@GertJan, daar zit een systeempje, zal het verduidelijken..
Daar ik twee voedingen heb, onafhankelijk, en ik de uitgang spanningsloos wou kunnen maken had ik een klein probleempje.
De linker schakelaar schakelt een relais (heel kort op de klemmen) en de rechter ook...
Nu heb ik een ding met twee spanningen welke ik gelijk wil in en uit schakelen....
De middelste schakelaar schakelt beide relais gelijktijdig in of uit.
De spleet zit overigens muurvast, er beweegt niets...

Nu komt er nog een extra 24V wikkeling op de trafo voor de relais....
Hetgeen het totaal aantal verschillende wikkelingen op de twee gecombineerde kernen op 10 brengt.
4 15V wikkelingen
5 9v wikkelingen
1 24V wikkeling.
De laatste 6 nemen geen vermogen, en daar de 15V wikkelingen iets van 4A stuk kunnen leveren en ik daar 1.5A van gebruik heb ik ruimte zat...

Achterkant...
Hier zie je ook de relais (een duidelijk) zitten.
De alu rand is de originele frontplaat welke ik uitgezaagd heb tot een rand van 20 mm.
Daar de 24 schroefjes in getapt (M3) waarmee het nieuwe front vastzit...
De CO printen zitten vastgeschroefd op een stuk printplaat welke geklemd zit op het 'frame'...
Gemakkelijk de en montage...
Het alublokje op de voorgrond heeft een fan en verzorgt de koeling van de hulpspanningen en zuigt de koele lucht uit de printruimte en blaast die in de traforuimte waar ook het koelblok van de brugcellen en de diodes zit.

De grote fan op de achtergrond koelt de regeltorren....

In een 230V aan/uit is niet voorzien...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 29 april 2016 18:12:01 schreef Jinny:
Even een tussenplaatje van mijn bouw..
Het frontje, rood is voltage, amber is amperage....

Zou je niet liever metertjes hebben voor de spanning en stroom?

Vanaf het frontpaneel lijkt dat kastje wat overdreven groot, maar hij zit stiekem nog best vol.

Die relais lijken me best een zinnige toevoeging; je zou kunnen overwegen of het mogelijk zou zijn om de ingestelde waarden weer te geven op de displays als het relais uit is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Voor spanning lukt dat, stroom word lastig dan moet je de boel kort sluiten , hmmm dan is je spanning weer nul ;) dilemma !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 30 april 2016 00:05:49 schreef Shiptronic:
Voor spanning lukt dat, stroom word lastig dan moet je de boel kort sluiten , hmmm dan is je spanning weet nul ;) dilemma !

De ingestelde stroom limiet kun je toch meten op de + ingang van de daarvoor verantwoordelijke opamp?

Jinny

Golden Member

@SparkyGSX, stroom instellen doe ik toch op minimale waarde, juist omdat de stroom fijn te regelen is geen analoge meters...
Bovendien, de ruimte op het front en de beschikbaarheid van meters...

Het is vol omdat ik alles inpandig wou houden...
En omdat ik ietwat overdimensioneer...
Worst kaas moet de grote fan 90 Watt afvoeren, dat gaat ie redden. (twee maal 1.5 maal 30)
En dat nog maar voor een moment, de printen zullen immers terugschakelen...

Het koelblok van de diodes en brugcellen zal er niet van schrikken verwacht ik...

Het zaakje weegt dan ook lood....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Koeling van het geheel schakelt, fan's draaien op 4.3V stationair.
Op die spanning wil de grootste niet starten maar dankzij de schakeling van Bram (Blackdog) start het zaakje op de volle spanning en schakelt na een dikke seconde naar stationair.
Nu nog de NTC's in de koelblokken kwijt kunnen....

Eerste keer proefdraaien zat de LM200 nog niet op het koelblok en was ik vergeten dat van 32V naar 12V bij ongeveer .6A toch wel enige warmte genereert...
Keurig de afdruk van een LM200 in mijn vinger...
Nadat hij op het koelblok zat was het probleem verholpen...

32V is omdat de bijgewikkelde wikkeling op 24V wissel uitkwam.
Geen punt, die relais kunnen er tegen (24V DC Omron)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jinny: ik bedoelde ook het weergeven van de ingestelde setpoints op de bestaande displays, als de uitgang is uitgeschakeld met dat relais.

@Shiptronic: je hoeft niet perse de uitgang kort te sluiten om de ingestelde waarde te kunnen meten. Met een extra instelpotmeter zou het toch ook niet zo moeilijk moeten zijn om de schaling goed genoeg gelijk te krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten