Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

maartenbakker

Golden Member

Je hebt het nu over de koffiecorner, maar daar kom ik dit onderwerp niet tegen. Zie ik iets over het hoofd of is het nog de bedoeling dat het uit het beurstopic naar de koffiecorner verhuist, en zo ja hoe wil je het met wim oplossen? Immers kun je iemand niet verplichten om te doneren maar is het wel netjes als iemand bij zijn eigen topic kan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 maart 2016 21:43:44 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Je ziet wat dat betreft niets over het hoofd, ik heb ook net aangegeven dat het hem vrijstaat om een topic buiten de koffiecorner te openen over een te organiseren meeting. Maar ook zijn we (moderators en beursorganisatie) zelf aan het brainstormen

Maar hier wordt door een paar posters vergeten dat een heleboel offtopic posts aan dat onderwerp vooraf gingen, vooral dankzij dezelfde persoon.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Okay, duidelijk. Vooral dat eerste had ik over het hoofd gezien, dat topic -if any- wacht ik rustig af en ik neem aan dat dat inmiddels netjes met Wim gecommuniceerd is. Overigens mijn excuses voor mijn aandeel in de off-topic-drankendiscussie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 27 maart 2016 15:27:56 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor wie niet op de hoogte was van mijn verbouwingen..
Zo staat mijn nieuwe werkplek er momenteel bij, eerst was het alleen het werkblad met een hoop troep, nu heb ik werkelijk opbergruimte voor die troep :)

Wat vinden jullie er van? (so far)
http://i63.tinypic.com/2wp3wqw.jpg

Er hangen 5 koudwitte en 1 warmwitte ledstrip onder, 3 slakventilatoren ter afzuiging.
Links op de plank komt de PC te staan met nog deurtjes ervoor, de ruimte ernaast is voor huidige projecten en klussen en daarnaast de assortimentskastjes, de bovenste plank is opslag en naslagwerk :)

Jinny

Golden Member

Pfff, ik heb op het moment gewoon de eettafel gehackt, heeft een voordeel, gedwongen ruim houden...

(ik heb geen klagen, bij het bijwikkelen van een 24V wikkeling op mijn trafo (zie CO2016 voedingtopic) hielp mijn oudste en mijn ega spontaan mee...)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Dat wordt ie lekker strak gewikkeld, en dat is ook goed tegen mechanisch 'gebrom'
@Dennis

Mooi werk! Is dat uit MDF gezaagd? Zorg voor heeel veel WCD's, bijv. op de muur en liefst ook nog onder de werktafelrand. Dan is er makkelijk wat in te pluggen zonder ver te moeten reiken, kabeltjes zijn vaak net iets te kort <G>

Lambiek

Special Member

Eindelijk weer eens een werkplek. Ziet er goed uit Dennis. En als het MDF is zou ik het wel behandelen, anders past het straks niet meer in je kamer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De WCD's zaten al onder het bureau, te bereiken via sleuven achteraan het werkblad, en er komen er 2 binnen bereik, 1 onder de kast zodat hij hangt en 1 aan de wand.. Dat is meer dan voldoende :)
Het skelet is een op maat gemaakt frame van 4cm hoeklijnen 3mm dik met daar omheen Populieren multiplex platen, de verticale wandjes en de kast achterin met de assortimentskastjes van Berken Multiplex.
Die kast zal ik later nog uitlichten, het betreft hier 3 van die Waaco kastjes achter elkaar op een rails :)
De WCD's uitgezaagd in die verticale plank in dat kastje zijn voor de PC, met hun plastic huisje sluiten ze netjes aan op de omliggende plaat.
De patrijs helemaal links in beeld bevat een 2KG Schuimblusser en een Verbanddoos waar nog een spotje boven komt wat wordt geactiveerd zodra de stroom uitvalt.
Net als de warmwitte ledstrip en de Fans, ik moet dat elektronisch nog even uitwerken gezien de fans en ledstrip gedimd werken als er wel stroom is.
Dank voor de complimenten :) Het is ook mijn grote trots

Hewlett

Honourable Member

Mooie werkplek Dennis, eigenlijk zonde om op zo'n mooie werktafel "soldeer plekken" te krijgen :-) Ik zou die schuimblusser inruilen voor een CO2 blusser en een noodstop schakelaar via een relais plaatsen zodat je de boel bij een calamiteit direct spanningsvrij kunt maken.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

De noodstop stond al in de planning ja, de stop die ik heb liggen is van Siemens met een regenkapje erboven, wat niet handig is omdat het kapje me tegenhoudt van het snel kunnen indrukken..
Dus for the time being doe ik het even zonder de noodstop tot ik een betere heb gevonden..
De backup stroom komt uit een 46Ah??? Traktie accu uit een Golfkarretje, misschien wat groot maar die had ik toevallig nog staan :)
En ik heb niet veel soldeervlekken, sinds ik de Metcal gebruik al helemaal niet eigenlijk, maar daarbij.. Als het echt een rommelig klusje wordt leg ik een Alu plaat neer die ik klaar heb staan achter de bank voor dergelijke klussen.
Moet alleen nog even de opstelling verzinnen voor de soldeerstations, compressor en bijbehorende slangetjes en kabels

[Bericht gewijzigd door DennisPochenk op zaterdag 30 april 2016 14:44:11 (30%)

Ik heb als bescherming tegen soldeerplekken een bureau legger van Ik.a.
Eens inde zoveel tijd een nieuwe erop voor weinig, en je werkplek is weer als nieuw.

Arco

Special Member

Ik gebruik een aantal snijmatten van Action, ook makkelijk te vervangen. Liggen vast met dubbelzijdig plakband...
http://www.scrapilde.be/snijmat-action/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Als het soldeerstation een losse bouthouder met spons of gaas heeft heb je
meer vrije ruimte over op de tafel.

Zou je denken ja RAAF12, maar dit werkblad is niet echt eettafel diep (73cm) en de houder als op het plaatje is 20cm diep :/
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Ujm3sT%2BfL._SX342_.jpg

RAAF12

Golden Member

Oeps das een knots <G> Ik zat meer aan die bescheiden oudere, dingen van Weller te denken!

Weller denkt ook groter, anno 2016 :-)

joopv

Golden Member

Ik ben de zolder van mijn huisje aan het inrichten als hobbyhok.
Het is een ruimte van 6 x 6 meter, 3 meter hoog in het midden, teruglopend naar 0 meter aan de muren.

Heeft er iemand een idee wat te doen met de hoek ruimte onder het dak?

Een kennis had zelf driehoekige bakken gemaakt op wieltjes, die kun je uit en in de hoek rijden als het ware. Misschien kan hij die ook voor mij maken, of kan ik ze ergens kopen?

Iemand nog andere ideetjes voor optimale ruimte benutting?

bprosman

Golden Member

Laden heb ik wel eens gemaakt onder een schuin dak.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn ouders hebben het afgetimmerd en deurtjes ingemaakt zodat het kasten zijn. Zo heb je ook extra wanden (wel lage wanden) om iets tegenaan te zetten.

ik zou eerder de laatste 30-50cm gewoon recht afzetten met niks achter. goed voor electra of dergelijke achter te steken.

daarna iets van schuine laden kastjes maken met eventueel wieltjes onder. de onderste laden kunnen dan iets langer zijn dan de bovenste

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

6x6 mtr bij 3m in de nok, dan zit je na 1 meter uit de kant al aan 1 meter hoogte. dan kun je ook van die witte planken een stelling maken met losse kratten erin. plank van 60cm diep op de grond, balkjes 4x4cm rechtop en daar 1 of 2 planken verschillend in diepte op naargelang je dichter bij het dak komt.. lange stukken buis ed kan erachter op de vloer dan, wel handig als je er vanuit bijv de trap dan bijkunt..

vroeger thuis hingen er gordijnen, later zijn er plastic strips ingekomen waar 9mm spaanplaat deuren inschuiven. dat werkt prima, ware het niet dat door het uitzetten in de zomer 1 deur niet meer kan schuiven, is iets te krap gemaakt :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Die schuine bakken zijn een tijdje door de bouwmarkten geleverd. Er zijn/waren ook dozen met een dergelijk model.

Joop ik weet wat een ramp die schuine wanden opleveren. en bij mij is de borsthoogte zelf nog zo'n 70 cm!
Nergens een plek om een kast tegenaan te zetten.
Heb je nog een scheringbalk halverwege die dakhoogte? Als je daar een plank aan de voorkant tegenaan slaat, kun je daar een bergruimte voor lange dingen van maken.
Een verlaagd plafonnetje kan daar ook bij helpen. Aan die laatste 90 à 80 cm tot de nok heb je verder toch niets.

Stellingen dwars op de breedte van de ruimte kunnen ook nuttig zijn. om meuk op te bergen en zelfs om een gereedschapsrek aan op te hangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

Foutje van de webserver van de Jutberg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 6 mei 2016 21:51:57 (94%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
evelo

Golden Member

Foto van mijn (compacte) werkplek, wel al van een tijdje geleden, nu ligt het veel voller :)

Op de foto staat geen elektronica-spul, ik heb er ook niet veel, een regelbare voeding, multimeter, soldeerbout,... het gewone basisgereedschap om wat te prutsen.

Inderdaad Raaf12, ik bouw wel gewoon een plankje op de diepte van de houder en als het me toch niet bevalt kan ik het altijd nog aanpassen :)

Leuk werkhoekje Evelo, simpel en praktisch..

Opruimen blijft wel een "ding"..... Ik werk er aan en soms lukt het zelfs.

Overgang van het elektronica naar het computer gedeelte (is wel een beetje vervaagd in de loop der tijd).

Op de "computertafel" staat mijn elektronisch vergrootglas. Bedoeld voor mensen met een visuele handicap maar uitstekend te gebruiken voor fijn soldeerwerk en inspectie.

Wat audiozooi, Technics SB-7000 speakers. Mooi? referentie? Nee, maar smaken verschillen...

Filmpje kijken op de beamer als je moe van het hobby-en bent. Wel eerst even opruimen.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.