Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Is alleen de plastic beschadigd of ook de isolatie van je wikkelingen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het lijkt er op dat er ook harssoorten zijn die een sterkere lijmwerking hebben dan die van electron920. Het zou dus kunnen werken, maar succes is niet per definitie gegarandeerd!

Wat ben ik blij dat ik de hamer in de schuur heb laten liggen!!
Ik ga voor de BD oplossing, klein extra trafo'tje met een brugcel en een 7805 (plus de benodigde condensatoren uiteraard)

Kruimel

Golden Member

Op 23 mei 2016 15:53:56 schreef bprosman:
Is alleen de plastic beschadigd of ook de isolatie van je wikkelingen ?

Zo te zien alleen het plastic, de wikkeling ogen en voelen onbeschadigd. De transformator is niet onbruikbaar geworden, maar elegant is anders. ;-)

Groet,
Kruimel

Ik wilde zojuist nog een toevoeging typen.
Alle goede bedoelingen daargelaten, een gietkern in je trafo vind ik een voordeel. Dat geeft een stevig montagepunt en voorkomt trillen van de wikkelingen.
Als je de kern verwijdert heb je 1-2 montageplaten en 2 rubber schijven nodig voor een-gats montage. Als je de isolatiefolie beschadigd, komt daar warmtebestendige tape bij (duur!).

Boren zou ik alleen proberen met een boorstandaard of een kolomboor, om beschadiging bij "weglopen" van de boor te voorkomen.
Als je boren niet ziet zitten is een extra trafo'tje een prima oplossing.

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 23 mei 2016 17:20:22 (12%)

Kruimel

Golden Member

Ha iedereen,

Van de nood heb ik maar een deugd gemaakt door de transformator te bewikkelen met de wikkelingen voor de hulpspanningen. Hiervoor heb ik een vijfaderig snoer dat ik had gekocht bij de Baco1 gebruikt, dat ik vervolgens heb ingepakt in isolatietape:

https://farm8.staticflickr.com/7724/27186277706_73498cdfe6_z.jpg

Het is niet moeders mooiste, maar het zit allemaal redelijk stevig in elkaar, al zal het originele windsel wel wat hoger smeltpunt hebben gehad.2 Vervolgens heb ik hier wat ringkernmontagemateriaal gekocht zodat ik deze constructie in de toekomst ook vast kan zetten. De kern is er immers inmiddels uit (zie bovenstaande posts).

Ik had (ik geloof) 3m draad gekocht, en in tegenstelling tot mijn verwachtingen is dat helemaal op gegaan! :o Daar had ik eigenlijk geen rekening mee gehouden3, net als dat ik net tekort kwam met isolatietape en opeens nog naar de Gamma moest voor wat nieuw.

Het paste zo precies dat ik de trafo maar heb afgewerkt zoals hij was, ondanks dat ik met ≈7,8V~ onbelast (!) eigenlijk tekort kwam voor de hulpspanning. Dus ik heb ook meteen maar een paar low dropout regelaars gekocht, gelukkig bleek (geloof het of niet) EOO ook nog een restpartij negatieve 5,2V LDOs te hebben, die anders niet altijd even makkelijk te vinden zullen zijn. Dan zal ik verder mijn voorraadje Schottky diodes maar aanspreken en dan zal het net gaan (windingen zijn 2Ω). Als ik het schema eens bestudeer is de exacte spanning van de hulpvoedingen ook niet zo een halszaak, als het maar stabiel is.

Groet,
Kruimel

1Ik blijf daar maar kopen, ik moet er eigenlijk weg blijven, want ik verdrink in de spullen die ik er koop. Vraag me ook niet waarom ze vijfaderig snoer verkopen, maar het kwam nu eigenlijk wel goed uit. :-D

2Het spul schijnt wel vlamvertragend te zijn, als ik de datasheet van Tesa zo mag geloven, maar ik kon nergens vinden wat de max temperatuur was. Ik zal de trafo in elk geval conservatief afzekeren.

3Want waarom rekenen als je ook gewoon op de bonnefooi een willekeurige kluwe draad kan halen? O-)

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 mei 2016 18:05:12 schreef Kruimel:
[....]
...., gelukkig bleek (geloof het of niet) EOO ook nog een restpartij negatieve 5,2V LDOs te hebben, die anders niet altijd even makkelijk te vinden zullen zijn.
[....]

Ga je met ECL werken? Die -5,2 is standaard voor ECL logica. Is een beetje obsoleet aan het worden. De meeste huidige CPU's en prescalers draaien al op zo'n 3GHz, dat haal je nooit met ECL.
Je zult je ook moeten inwerken op het ontwerpen van prints met striplines van constante impedantie (50 Ω) Succes!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Haha, dat zeker niet. :) De hulpvoeding van de CO voeding draait op +/-5V en daar zitten een 7805 en 7905 regelaar voor gespecificeerd. Ik had een LDO versie nodig omdat ik niet genoeg spanning had voor een "reguliere" regelaar, vandaar de LM2990T-5.2. Toevallig hadden ze 5,2V exemplaren, maar als ze 5V hadden had ik die gekocht. Een beetje meer of minder spanning maakt in deze toepassing (volgens mij) niet uit. In elk geval heb ik met deze LDO minder ingangsspanning nodig dan met een 7905 (hoewel het bij deze stromen heel weinig verschil maakt en zit dit voornamelijk in mijn hoofd, deze regelaars gebuiken allemaal een NPN 'pass element').

edit: De problemen met 'headroom' lijken mee te vallen. Ik heb de trafo belast met 12.000µF condensatorbank en 5A dummy load (de werkelijke belasting wordt minder, het is immers maar een 6,6Arms trafo), en de hulpvoeding (voor de regelaars) met een 68Ω weerstand en dan kwam er nog 13,4V uit. Bij een (iets aannemelijker) belasting van 3x47Ω was dat zelfs 14,8V. Voldoende headroom dus voor de meeste regelaars, ik schat dat deze schakeling misschien 50mA trekt. Een display zal misschien nog wel wat mA's vreten, maar daarvoor kan ik eventueel zelfs nog een paar windingen parallel zetten. Alles lijkt in ieder geval goed te gaan komen.

edit2: Sfeer impressie

De montage van een Schottky-brugcel op de CO print:
https://farm8.staticflickr.com/7344/27238661995_23017799cd_m.jpg

De ballast weerstanden voor de hulpvoeding:
https://farm8.staticflickr.com/7710/27169644241_a2862f2721_m.jpg

De meetopstelling als geheel van onder naar boven: de print, de condensatorbank, de brugcel op een koelblokje, de transformator en de dummyload helemaal rechts bovenin (de daadwerkelijke meetinstrumenten staan buiten beeld, links staat een proefopstelling van een voorregeling die nog niet helemaal werkt):
https://farm8.staticflickr.com/7398/26633144133_793801ec6d_m.jpg

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 25 mei 2016 12:36:06 (26%)

Tidak Ada

Golden Member

Symmetrie in de voeding is voor een OpAmp toch wel beter. O.a voor betere CMRR
Ik zou toch maar een Shottky diode in serie met die voeding zetten.
Er waren vroeger zelfs &plusmin; 15V IC's ,waarvan beide uitgangen altijd (ook bij kortsluiting) binnen zekere grenzen symmetrisch bleven (tracking regulation MC1468).... Helaas, niet meer... ;(

Het jeukt bij mij om een stel van die LM1990 - 5.2 's te kopen, maar ik heb al twee LM320-5.2's liggen in TO72 behuizing. Dat was voor twee prescalers die door carrière perikelen nooit zijn afgebouwd.
Was om een ECL divide-by-ten chip en een ECL - TTL converter te voeden.

Die -5.2V voedingen zijn dermate obsoleet, dat je ze eigenlijk over moet laten aan mensen, die met ECL willen experimenteren.

P.S.

Waar haal je die afkorting 'LDO' vandaan?
Zou eigenlijk LDR moeten zijn, maar dat is dan weer verwarrend met bepaalde fotoweerstanden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

CMRR wordt niet negatief beïnvloed door een asymmetrische voeding.

LDO staat voor Low Drop Out.

Tidak Ada

Golden Member

O, maar ik zou die voeding toch maar symmetrisch houden....

Wat overigens misschien wel interessant is, is dat de LP2950A-5.0 een tolerantie van 0,5% (100ppm):o heeft. Het gaat hier immers over de referentiespanning van de voeding.
Ik kwam dat net tegen toen ik de site van EOO door bladerde.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Wat flash2b zegt klopt volgens mij wel. De CMRR van een (ik noem het maar even "standaard")1 opamp is de functie van parasitaire eigenschappen van de stroombronnen, ingangstransistoren en de stroomspiegel in de opamp. In de regel kan je zeggen dat deze opamps minder goed presteren in de buurt van de spanningsrails. Dit effect is echter niet symmetrisch, maar (onder meer) afhankelijk van de polariteit van de ingangstrap. Het effect wordt ook minder als de voedingsspanning toeneemt. In theorie is er dus veel meer te halen door de voedingsspanning te verhogen dan met het gelijk trekken van de voedingsspanningen, maar dat zou ik nader moeten onderzoeken om dat zeker te weten.

Houd er overigens rekening mee dat een opamp niet kan "zien" wat de massa van de schakeling is, die sluit je immers niet op de opamp aan. Ik geloof dat er nog een interessant stuk over dit onderwerp in het prachtige werk van wijlen Rob Pease staat "Troubleshooting Analog Circuits", heel interessant. edit: Pagina 91 in de Engelse editie.

Ik denk overigens dat ik met 0,2V verschil geen groot verschil ga maken, volgens mij zit dat binnen de toleranties van een 7905. ;-)

Groet,
Kruimel

1Daarmee bedoel ik de varianten met een balanspaar, stroombron en een stroomspiegel.

edit: Overigens heb je wel gelijk met dat 'LDO', je zou verwachten dat het een 'LDR' of een 'LDOR' zou heten, maar deze termen heb ik er nog nooit voor gebruikt zien worden. Ik heb de originele post aangepast om in eerste instantie de volledige term te vermelden, zodat het duidelijker wordt waar het over gaat. Het lijkt me overigens sterk dat iemand anders het probleem heeft met te lage spanning van de hulpwikkelingen omdat het wel een beetje oog van de naald verhaal is als je toevallig precies genoeg draad koopt om net niet goed uit te komen voor een gewone regulator. 'Het geluk is met de dommen', zegt men wel...

edit2: Die LP2950A-5 had ik helemaal over het hoofd gezien inderdaad, dat is wellicht een betere kandidaat voor deze toepassing. Die gaat er bij de volgende bestelling bij EOO gewoon bij in! :-)

Ze hebben trouwens nog wel een ±15V tracking regulator bij deze verkoper: de SG1468T.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 25 mei 2016 12:41:42 (10%)

Op 24 mei 2016 23:25:22 schreef Tidak Ada:
O, maar ik zou die voeding toch maar symmetrisch houden....

Wat overigens misschien wel interessant is, is dat de LP2950A-5.0 een tolerantie van 0,5% (100ppm) heeft. Het gaat hier immers over de referentiespanning van de voeding.
Ik kwam dat net tegen toen ik de site van EOO door bladerde.

Tolerantie is niet boeiend. Foutjes regel je toch weg met de potentiometer. Het gaat om de stabiliteit.

Die 100ppm is temperatuur stabiliteit.
Waar die LP2950 het wat minder doet is ruis, grofweg 2-3x een 7805.

Tidak Ada

Golden Member

@ohm pi:
Potmetertjes verlopen snel....

@markce:
Volgens de datasheet is de afwijking van de uitgangsspanning bij een Tj van 25°C 7plusmn; 5 mv, over het volle temperatuurbereik (Tj = -65 - +150 °C) is dat echter 60mv. Het gaat dus niet om de temperatuur, maar om de uitgangsspanning.
De temperatuur gooit helaas roet in het eten, maar dat zou op te lossen zijn met een (Peltier?) oventje. Maar wie gebruikt dat ic ooit over de volle temperatuurrange....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 26 mei 2016 10:33:26 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In de TI datasheet zag ik voor de LP2950AC <100ppm/C staan, vaak is dit niet lineair over het hele temp bereik en is de totale Vo afwijking bij grotere T variatie kleiner.
Wat me verraste is 0.43mV RMS ruis typical bij 1uF ontkoppeling. Een LP2951 met extra ontkoppeling is wat beter.

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik heb het een een ander uitgelegt over de + en de -5V regelaars.
Welke het meest stabiele is volgens een aantal testen van mij, en daar kwam de Fairschild het beste uit.
De -5V regelaar is niet kritisch, deze is alleen voor de negatieve voeding van de opamps.

De stabiliteit van de voeding wordt door de +5V regelaar bepaald.
Maak je verder niet druk over in hoeverre de voeding symatisch is, dat weet de opamp niet.

Wat de opamp wel ervaard is de commonmode aan de ingangen en de uitgang.
Blijf je daar voldoende vandaan dan maakt het geen reet uit of je nu + en - 5V gebruikt of een -5V en een +12V voeding.

De potmeters die meegeleverd zijn met de voeding (plastic kool) zijn dominant wat de stabiliteit betreft.

Wil je beter? neem dan de Spectrol 534 series 10 slagen potmeters, koop een Fairchild uA7805 en zet daar een klein koelplaatje op, zie mijn topic hierover.
En natuurlijk de bedrading netjes doen volgens mijn "Augmented CO-2016" handleiding ;-)

Let op dat de eventuele meters geen stoorsignalen op de +5V veroorzaken, dit ga je direct terug zien op de uitgang van de voeding.
Dus bij LED metertjes, direct achter de meter een elco en een kleine serie weerstand naar de +5V voeding als je die toch wilt gebruiken.

Als de LED moduul echt stoord, is een aparte +5V regelaar waarschijnlijk de beste oplossing.

Met de voorgestelde aanpassingen van de stroombron blijft de voeding zelf ruim beneden de 50mA.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Fairchild specificeert -0.8mV/C, 160ppm/C typical, tenzij je een gouden exemplaar (of batch) treft natuurlijk.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb in mijn topic al aangegeven dat ik een kleine selectie had gedaan op de regelaars en de Fairchild er als beste uitkwam.
De ruis, de prut en instabiliteit van de koolpotmeters komt snel boven die van de +5V regelaar uit...
Dus de eerste stap is volgens mij deze vervangen door Spectrol 534 series, hoeveel keer had ik dat ook al weer gezegt...

Gouden standaard, hoezo, gewoon een selectie op temperatuurdrift door wel of niet vasthouden van de regelaar.
Dat kan ook met een rietje blazen tegen de regelaar, als er nog geen koelplaatje op zit om te kijken hoe temperatuurgevoelig de regelaar is. (alleen de +5V regelaar)
Rocket science? ik vind van niet, het zijn hele simpele hulpmiddelen die iedere hobbyist kan doen met een redelijke multimeter.

Het is niet mijn bedoeling om een Calibrator van de CO-2016 voeding te maken,
maar met wat extra inzet een voeding met zeer goede eigenschappen te bouwen.

Nog een opmerking betreffende de temperatuur stabiliteit, als je de printplaat vlak bij onderdelen zet,
die echt warm worden, zoals de power transistoren, brugcel en trafo,
dan kan je verwachten dat de temperatuur stabiliteit slechter wordt van de voeding die je aan het bouwen bent.

Verder nog dit, als je de voeding standaard bouwd, dan bedoel ik zonder sense draden en mijn aanpassingen,
dan is de bedrading vanaf de hoofdprint naar de aansluitklemmen dominant over de meeste van de bovenstaande opmerkingen.
Dit komt door de bedradings weerstand, deze Ri zorgt voor een veel groter afwijking van de uitgangs spanning dan de potmeters en de +5V regelaars.
De belasting bepaald dan de variatie van de uitgangsspanning.
De gene die hem zo bouwen, meet maar eens bij 3 a 5 Ampere (mag ook minder :-) ) als je daar voor gekozen hebt,
wat de spanningsval is over de bedrading tussen de klemmen en de print.
Ja dat is schrikken!

Als je de modificaties toepast zoals ik dit aan geef, kom je ruim onder de 0,001 Ohm Ri, enz, met een zeer goed dynamisch gedrag.
Heeft de bouwer dit nodig, geen idee, is het nuttig voor jullie, geen idee, moet het van mij, het zal mij worst wezen wat jullie bouwen. ;-)
Ik deel alleen mijn kennis en verbaas mij soms wat er wordt uitgetrokken en de conclusies die er worden getrokken...

Bouwse!

Gegoet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op basis van de spec's is de Fairchild 7805 niet bijzonder. Je kunt verwachten dat typical spec's een gemiddelde zijn van een groot deel van de productie. Het punt was hier een low-drop regelaar, niet perse een stabielere.
Ben het met je eens dat die kool-pots veel meer bijdragen aan drift (nog even afgezien van andere manko's). Die kool pots waren ook bedoeld als starter, niet als blijver meen ik. Als een Spectrol 10-turn te duur is zou ik minstens een geleidend plastic exemplaar (Bourns, etc) voorstellen. Vergeet China 10-turn snel.

Kruimel

Golden Member

Op 26 mei 2016 14:20:24 schreef markce:
Wat me verraste is 0.43mV RMS ruis typical bij 1uF ontkoppeling. Een LP2951 met extra ontkoppeling is wat beter.

Goed dat je het zegt, ik had de ruiscijfers niet bekeken.

De temperatuurstabiliteit is soms belangrijk als je bijvoorbeeld veel stroom uit je referentie wil trekken (zoals hier), het verlaagt de eisen die je kunt stellen aan je thermische management. De chip wordt immers veel heter dan de omgeving, zeker in een TO-92 behuizing. Ik ben het wel met blackdog eens dat een beetje fatsoenlijke koeling de ernst van het temperatuursverloop behoorlijk kan verminderen. Voor de puristen is het natuurlijk altijd te doen om een aparte -superstabiele- regelaar te gebruiken voor de potmeters, die zal dan ook nog eens nauwelijks warm worden, maar ja, dan had je misschien met een andere print moeten beginnen. Ik ben volledig tevreden met de stabiliteit van mijn ST L4941B, waar ik vandaag nog geen andere spanning dan 5,02V uit heb zien komen.

Op basis van de spec's is de Fairchild 7805 niet bijzonder. Je kunt verwachten dat typical spec's een gemiddelde zijn van een groot deel van de productie.

Ik vind de specificaties van Fairchild altijd een beetje verradelijk omdat ze veel vaker alleen 'typische' waarden geven. ST doet dit ook af en toe. Als ik een schakeling ontwerp kan dat best een belemmering zijn omdat je in veel gevallen ook niet weet wat de spreiding is van de gegeven grootheid, en dat ook niet redelijkerwijs kan schatten.

Maar terug naar het bouwen. ;) Vandaag was ik wat aan het experimenteren, en inderdaad, de voeding werkt niet lekker zonder de uitgangscondensator. (Het was overigens niet mijn bedoeling dit te testen, ik vergat het uitgangsbordje gewoon aan te sluiten :o). Ik kwam er ook achter dat er problemen kunnen ontstaan als de weerstand van de elco's naar de print te groot is. Je krijgt dan een oscillatie op de ingang, die je in gedempte vorm in de uitgang terug ziet (in mijn geval 50mV op x00kHz). Oeps! Op het printje was geen plek gereserveerd voor plaatselijke ontkoppeling, maar een 1µF filmcondensator tegen de ingangsterminals drukken was voldoende om het probleem volledig te doen verdwijnen.

Daardoor ontdekte ik overigens ook dat mijn krokodilleklemmetjes toch wel aan vervanging toe waren. Ooit 10 stuks voor (ik geloof) 15 gulden gekocht, maar eigenlijk vanaf het begin af aan al een beetje matig. De draden zagen er nog wel redelijk uit, maar zijn denk ik maar iets van 26AWG en er ontwikkelde zich tijdens het troubleshooten een draadbreuk in. Dan loop je toch een partij te zoeken... :( "Gelukkig" was me dit laatst ook gebeurd met een multimeter, en dan voel je het makkelijker aan.

Nu zijn er van ome Ali een set nieuwe onderweg waar ik binnenkort zelf wat 0,75mm2 draad in soldeer. Hoef ik ook geen last meer te hebben van de koperrantsoenen van de Oriënt. :) Ik zit me trouwens af te vragen, wat voor klemmen/connectoren gebruiken jullie voor projecten als deze? Ik loop afwisselend te hannessen met soldeerpennen/klemmen, krokodillenklemmen, gesoldeerde draden en fastons, maar niets heeft me nog echt blij kunnen maken. Misschien heb ik ook gewoon te goedkope rommel gekocht hoor, maar ik was gewoon nieuwsgierig.

Groet,
Kruimel

Ik gebruik bijna alleen nog Hirschmann klemmen en power connectors. Kost wat meer, maar verschil is duidelijk. Beter afgewerkt, gespecificeerd contact materiaal, goede kunststof soorten, etc.
Voor speelprojectjes gebruik ik ook China spul, maar voor meetapparatuur dus niet.

@Kruimel
Als je 2 aparte windingen hebt toegevoegd, kun je ook overwegen die serie te schakelen en enkelzijdig gelijk te richten voor de hulpspanningen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Nog even over de uA7805 die ik na selectie heb gekozen.
Deze is zoals ik al had aangegeven van het merk Fairchild.

De laatste tijd kom ik van fabrikanten steeds meer "berperkte" datasheets tegen, grafieken, ho maar...
Dit vooral bij veel gebruikte, al lang op de markt zijnde onderdelen.
Dus ook bij Fairchild, TI en nog een aantal, knap lastig de vergelijkbare producten hierdoor goed te vergelijken.

Mijn keuze op de Fairchild is gebasseerd op ervaring met dit merk van uA78xx type IC's.
Toen ik nog niet zelfstandig was, hield ik mij bij een bedrijf bezich met ontwikkeling van voornamelijk audio en IR schakelingen.
Een aantal keren viel het mij op bij het testen, dat ik ruis had die ik niet goed kon herleiden.
Deze bleek afkomstig te zijn uit de uA78xx series regelaars.
Ik heb toen een aantal van deze regelaars gemeten (merken en spanningen) en daar kwam Fairchild toen als beste uit.
Mijn opmerkingen gaan hier dus over de uA78xx regelaars en niet de speciale typen zoals Low Drop of Low Noise regelaars.

En wat blijkt na bijna 30 jaar, dat ook nu bij metingen van ruis beneden de zeg 100Hz, de Fairchild weer de winnaar is.
De testen van de temperatuur gevoeligheid van de Fairchild gaf geen afwijkende metingen t.o.v. de cuncurenten (bij de hier gebruikte lage stomen).
Maar iedereen die een andere goede +5V regelaar geselecteerd heeft, heeft mijn zege. :-)
Hou wel rekening mee, dat bij de Low Drop regelaars de brom onderdrukking 15 tot 20dB slechter kan zijn dan een "normale goede" uA7805.
Bij mijn metingen met kleine stromen, was bij een goede uA7805 dit meestal boven de 80dB demping.

Bij één van mijn CO-2016 voedings printjes heb ik de buffer elco voor de +5V voeding groter gemaakt,
dit omdat ik het aantal wikkelingen die ik extra op de ringkern had gelegt, verkeerd had berekend.
Ik zorg er op deze manier voor dat er minder rimpel aan de uA7805 wordt aangeboden en dus gaat de drop out marge hierdoor omhoog.
En nu niet gaan stijgeren over de grotere laadstromen door mijn dikke elco's op dat punt.
We hebben het hier over stromen aan de uitgang van mijn regelaars rond de 35 mA, dit is geen noemenswaardige extra belasting voor de trafo.

Mooi, nu weer verder met mijn meetversterker :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zijn er nog zelfbouwkits beschikbaar voor deze voeding? Heb hier snel even gezocht op het forum, maar helaas niets gevonden.

flash2b

Special Member

Ik heb de 7805 vervangen voor een LM340-5 van National Semiconductor (NOS).

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten