Ik heb hier een kast vol met buizen,gebruikt en NOS.
Waaronder ook een hoop P-TV buizen splinternos.
Daarbij PCL82,PCL86 en de PL504.
Bladerend in RB oktober 1959,blz.728 kwam ik het Avafort versterkertje van Valkenberg n.v. tegen met de PCL82.
De voeding is het probleem niet,daar is meestal wel een mouw aan te passen.
UGT's heb ik ook nog wel maar geen 2 dezelfde.(voor eventueel een stereoversterkertje)
Ik kwam ook een leuk ontwerpje van Kainka tegen met de PL504.
Die gebruikt gewoon een voedingstrafo als UGT.
(Audiofielen krijgen hier ter plekke een hartverzakking denk ik
)
http://www.b-kainka.de/bastel88.htm
Heeft er mss iemand nog meer ontwerpen voor versterkers met P- buizen ?
Edit\
Heeft er iemand ervaring met voedingstrafo's als UGT (dus zonder de benodigde luchtspleet)
Het is niet de bedoeling om een knoert van een versterker te bouwen maar meer zoiets als de Avafort,een Watt of 2 of 3.
hardbass
PE2BAS
Haha,
Zo ben ik ook begonnen met het buizen spul. Ooit wel eens een doos vol gevonden op een rommelmarkt.
Het is zeer goed mogelijk om met deze buisjes een versterker te maken, maar als je echt iets leuks wil zal je toch een "echte" uitgangstrafo en voedingstrafo hebben. Die zijn zeer goed te vinden op markten als Rosmalen of de dag van de amateur. Het vervelende van P buizen is dat je een speciale gloeispanning moet hebben voor het filament. Je moet je dan heel toevallig de juiste trafo vinden of zelf iets verzinnen. En op zoon beurs kost een E buisje een paar euro. De voedingstrafo heeft een juiste spanning waar je de E buisjes rechtstreeks op kan aansluiten. Dat scheelt veel gedoe en uiteindelijk waarschijnlijk ook geld.
Mocht je iets met buizen maken kan je denk ik het beste opzoek gaan naar een schema wat je wilt maken en dan op een beurs de juiste onderdelen zoeken.Dat ding uit jou link is iets wat ik ook heb geprobeerd. Het werkt wel maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Persoonlijk vind ik het jammer als mensen dan toch weer silicium diodes gaan gebruiken voor het gelijkrichten. Met een EZ80 of EZ81 kan je dit oplossen zonder halfgeleiders.
Oja,
Veel buizen werken ook wel op spanningen rond de 12-24V. Je kunt er dan niet veel vermogen meer sturen, maar je kan wel een ledje laten branden oid. Met een paar labvoedingen kun je er mee gaan spelen.
Ik heb wel eens iemand gezien die een koptelefoon radio had gemaakt met een buis op laagspanning.
Hetzelfde als wat je met E buizen kunt doen, maar dan met een andere gloeispanning? PCL82 / 86 kun je een heel leuk versterkertje mee maken. Komt allemaal niet zo heel kritisch, als UGT kun je een 230V:9V nettrafo gebruiken. Niet dat het optimaal is, maar het kan.
Deze is een heel bekende: http://iol.ie/~waltonaudio/pcl86.html
Heeft er iemand ervaring met voedingstrafo's als UGT
Je moet eerst uitzoeken wat de anode impedantie moet zijn, iets van 5k voor de PCL86. Als de speaker 8 Ohm is heb je dus een verhouding van 1:25 nodig. Dus een 230V:9V nettrafo past opmerkelijk goed 
Neem er een met een stuk hoger vermogen als dat van de versterker, dan gaat hij niet in verzadiging, normaal is daar dus die luchtspleet voor, maar die heb je bij een nettrafo idd niet.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De voeding is het probleem niet,daar is meestal wel een mouw aan te passen.
UGT's heb ik ook nog wel maar geen 2 dezelfde.(voor eventueel een stereoversterkertje)
Dan is eigenlijk de topictitel en de vraag verkeerd.
Als de voedingsspanning geen probleem is, maakt het niet uit welke gloeistroom of -spanning wordt toegepast.
De vraag zou eigenlijk moeten luiden: "Buizen, wat moet je ermee?"
Bij buizen waarvan het typenummer begint met een P is de gloeistroom altijd 300mA. De gloeispanning is sterk wisselend.
Dat maakt het niet makkelijk om een trafo te vinden die bijvoorbeeld een PCC88 (7V) en een PCL82 (16V) <om een paar dwarsstraten te noemen> parallel van gloeistroom kan voorzien. Een trafo van 24V en de gloeidraden van de PCC88 en PCL82 in serie zou dan een oplossing zijn.
=====
Ik vind de benaming "P-buizen" nogal misleidend en verwarrend.
Meestal worden buizen aangeduid met de buisvoet die ze hebben (noval, rimlock, miniatuur, octal, loctal, G8A) en laat er nu ook een buisvoet bestaan die P-voet heet.
Bekende typen hiervan zijn de EL3(N), AZ1, ECH3, EF9, AF3, CK1 enz.
@evdweele,
Het verschil zit natuurlijk in de voeding van de buizen.
Als ik een EL504,ECL82 of ECL86 zou gebruiken verbind je gewoon de 6,3 Volt aan de trafo van buis naar buis.
De benaming P-buizen is idd wat misleidend.
Ik gebruikte de term P buis omdat deze in TV's werd toegepast met de gloeistroomdraden in serie als een soort kerstboomverlichting.
Mss heb ik mij wat onduidelijk uitgedrukt maar ik weet wel het verschil tussen b.v.een ECL82 en PCL82. 
Het maakt dus wel een verschil of iemand een E of P buis gebruikt.
Met P buizen moet je wat gaan uitrekenen,E buizen knoop je gewoon aan de 6,3 Volt. (ik heb het hier uiteraard over de gloeispanning\stroom ff dus.
Edit\De gloeispanning c.q. stroom kom ik wel uit.
De concrete vraag is eigenlijk:
Ik wil een stereo versterkertje maken met de PCL82\86 2 a 3 Watt en een voedingstrafo als UGT gebruiken.
Ik verwacht daar geen HI-End audio van.
Zijn er mensen die zoiets gebouwd hebben?
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het probleem van de gloeistroom/spanning ontstaat als je buizen gaat gebruiken in een schakeling waarvoor ze niet zijn ontwikkeld.
De buizen met seriegevoede gloeidraden waren bedoeld om deze direct op de netspanning aan te sluiten. In tv's was dat de serie waarvan het typenummer met P begint en in radio's de buizen met U of C. Respectievelijk 300mA, 100mA, 200mA.
Omgekeerd is het lastig om bijvoorbeeld een serieschakeling te maken van buizen die voor een bepaalde gloeispanning waren bedoeld.
In de jaren 40 waren de buizen EL3, ECH3, EF6 en EF9 erg populair. Allemaal gemaakt voor 6,3V gloeispanning.
Maar een EL3 vraagt 900mA gloeistroom, en een ECH3, EF6 en EF9 200mA.
Om die in serie te voeden moet er ook een en ander worden gepuzzeld.
Met de bovengenoemde buizen werd dit in het algemeen niet gedaan, maar wel met de miniatuurbuisjes voor batterijtoestellen die ook op netspanning moesten kunnen worden gebruikt.
In de Philips LX422AB onder andere. Er moesten enige kunstgrepen worden uitgehaald om de radio zowel op batterijen als op netspanning te kunnen laten spelen.
Dat vergde ook nog de nodige schakelaars, die niet op het schema staan getekend.
Zelf ben ik niet zo bekend met P buizen maar ik ken wel het principe van serieschakeling van de gloeidraden.
Nu is het zo dat bij E buizen de kathode soms met een kant van de gloeidraad wordt verbonden of ze worden zwevend gevoed.
In elk geval hebben ze een berekenbare capaciteit ten opzichte van massa.
Bij een P buis wordt deze gloeispanning steeds doorgelust naar de volgende buis waardoor de gloeidraad bij elke volgende buis een steeds hoger potentiaal krijgt ten opzichte van massa.
Omdat de gloeidraad binnen in de Kathode zit hebben deze ook een capaciteit ten opzichte van elkaar.
Dat betekent echter ook dat de Kathodes een capaciteit zullen hebben ten opzichte van elkaar.
Het lijkt me lastig om daar mee te gaan rekenen en zeker voor high-end toepassingen niet verwaarloosbaar.
(Misschien zijn er hier mensen die daar meer over kunnen zeggen)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zeker voor audiotoepassingen kun je die capaciteit volkomen verwaarlozen. Die capaciteiten beginnen pas een rol te spelen als je met vhf gaat beginnen, maar ook daar heeft de fabrikant rekening gehouden.
In principe staan die gloedraden op aardpotentiaal en dat geldt ook voor de kathodes, tegenkoppeling en kathodevolgers daar buiten gelaten.
Het is dus allemaal op 'high-end/audiofool' onzin neer...
Ik heb ook nog een verhuisdoos vol P-buizen. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
Behalve de eerder genoemde PCL's, is bijv de PL504 leuk om een OTL versterker mee te bouwen. Je hebt er wel een heel stel nodig.
De PL509/PL5019 is geliefd bij de zendamateurs (HF) om een lineair mee te maken.
PY500's zijn mooie enkelfazige gelijkrichters.
Nadeel van P-buizen is de gloeispanning die divers is, of je moet een serie schakeling maken met 300mA gloeistroom op hogere spanning.
Jukebox Revival heeft Hammond UGT's. Prima spul om bijv. een SE mee te maken.
www.jukebox-revival.eu (geen aandelen)
Zelf ben ik met dit bezig:
Ik had nog twee Unirran 9U13 liggen en vier stuks EL11's kwamen op mijn pad. EEP1 als fasedraaier en EF6 als pre. Deze twee laatste NOS bij Radio Twente Den Haag.
De EL11's zijn van ongeveer april 1953 (opdruk op de bulk verpakking voor TU Delft).
ik zal jullie zeggen
ik werk het liefste met P buizen
ze zijn spot goedkoop en ze kunnen alles wat een E ook kan
xo brn ik nu plannen aan het maken voor een thermin op P buizen
en ik ben bezig met een buizen boost converter
welke uiteindelijk ook op P buizen komt te werken
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 29 mei 2016 08:17:54 schreef Brainbox:
Zelf ben ik niet zo bekend met P buizen maar ik ken wel het principe van serieschakeling van de gloeidraden.
Nu is het zo dat bij E buizen de kathode soms met een kant van de gloeidraad wordt verbonden of ze worden zwevend gevoed.
In elk geval hebben ze een berekenbare capaciteit ten opzichte van massa.
Bij een P buis wordt deze gloeispanning steeds doorgelust naar de volgende buis waardoor de gloeidraad bij elke volgende buis een steeds hoger potentiaal krijgt ten opzichte van massa.
Omdat de gloeidraad binnen in de Kathode zit hebben deze ook een capaciteit ten opzichte van elkaar.
Dat betekent echter ook dat de Kathodes een capaciteit zullen hebben ten opzichte van elkaar.
Het lijkt me lastig om daar mee te gaan rekenen en zeker voor high-end toepassingen niet verwaarloosbaar.
(Misschien zijn er hier mensen die daar meer over kunnen zeggen)
Bij televisie moet er inderdaad rekening mee gehouden worden. De gloeidraad van bijvoorbeeld de PL504 wordt naar massa ontkoppeld om te voorkomen dat de lijnfrequentie doortoetert naar de kleinsignaaltrappen. Bij high-end zou je bijvoorbeeld de voortrappen en de eindtrappen een eigen gloeicircuit kunnen geven.
Hoe dan ook ben ik groot voorstander van het gebruik van P-buizen voor hobbydoeleinden, de prijzen zijn vriendelijk en de mogelijkheden bijna even onbeperkt als met E-buizen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 29 mei 2016 10:11:47 schreef Hugo Welther:
Nadeel van P-buizen is de gloeispanning die divers is, of je moet een serie schakeling maken met 300mA gloeistroom op hogere spanning.
dat hoeft tegenwoordig niet moeilijk of duur meer te zijn. (Zal wel "not done" zijn in buizen-kringen.... )
led drivers zullen niet werken als je grote ketens hebt
je kan beter alle buizen met dezelfde voltages pakken en die traditioneel aan een voeding hangen
Hoe dan ook ben ik groot voorstander van het gebruik van P-buizen voor hobbydoeleinden, de prijzen zijn vriendelijk en de mogelijkheden bijna even onbeperkt als met E-buizen.
Straks heb ik zelf wat meer tijd en wil wat met mijn oude voorraad buizen gaan doen.
Maar als ik deze prijzen http://www.ebay.com/itm/VITAGE-ROWER-TUBE-PL-504-SIEMENS-D76-/19186371…zie dan hebben de heren handelaars ook door dat buizen sowieso collector items aan het worden zijn.
Die uitgewoonde buis zou bij mij al direct de vuilnisbak in gaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een 300mA LED-driver is (op eventuele HF-storing na) een ideale gloeidraadvoeding voor P-buizen maar inderdaad vooral korte ketens, de gangbaarste LED-drivers komen niet verder dan enkele tientallen volts.
Bij het aan vaste spanning hangen van P-buizen is het voor de levensduur aan te raden om altijd even de gloeistroom na te meten want die is maatgevend. De spanning is meer een richtwaarde al zal die meestal wel redelijk kloppen. Als de werkelijke gemeten stroom teveel afwijkt zul je de spanning moeten aanpassen als je het maximale eruit wilt halen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb in het verleden een kleine stereo versterker gemaakt met PCL86 en 5W 100V trafo's, Visaton VS-TR10.16 13€ bij Conrad, dat werkte ook prima.
@Hugo Welther\
De prijs van die Hammond UGT's valt idd mee.https://www.jukebox-revival.eu/staging/uitgangstrafo-hammond-125h.html
Ik denk als je het terug gaat rekenen naar de prijzen van de jaren 60 voor een UGT is het super goedkoop !
Edit\Heb je mss een schema voor mij van een OTL met de PL504?
Ik heb hier nog 6 stuks Brimar NOS PL504 in de kast liggen.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]
Op 29 mei 2016 23:04:47 schreef Hubie:
@Hugo Welther\
De prijs van die Hammond UGT's valt idd mee.https://www.jukebox-revival.eu/staging/uitgangstrafo-hammond-125h.html
Ik denk als je het terug gaat rekenen naar de prijzen van de jaren 60 voor een UGT is het super goedkoop !
Wat een klein ding, die gaat van 150 Hertz-15 kHz!
Een 'vintage' U72 van Amroh is dan een betere keus.
http://members.home.nl/h.beugels/Net/Te%20Koop.htm
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
Ja dat wel natuurlijk.
Die Hammond is idd een mager scharminkel vergeleken met de Amroh trafo.
Maar is voldoende voor een versterkertje van een Watt of 2,3.
Wim van Bussel noemde dat 'Bloedloze'trafo's 
mtb
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
Met de PCL86's zijn mooie dingen te doen, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21429 en het werkt prima met een UGTvan €5, maar is ook geschikt voor andere 8kΩ-trafo's.