edit: adobe heeft dat ook gedaan met hun software. die hebben ook nog eens voordelen voor gebruikers in de USA, abo is daar een stukje goedkoper. ook is het per maand betalen een stuk duurder als per jaar betalen voor hun software. dat gaat met veel meer software oplossingen zo de komende jaren..

[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]

Nogmaals, dat klopt niet. 2016 heb je in alle smaken. Home & Student, Home & Business, Standard, Professional en Professional Plus.

Ik heb ook niet zoveel met Microsoft, en bovendien ben ik wederverkoper van Office 365 dus eigenlijk moet ik m'n mond houden, maar zo nu en dan doen ze nog wel eens wat goed.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Ik gebruik eigenlijk alleen de DLNA functionaliteit nog op mijn Philips niet meer zo smart tv. Overigens kun je de smart tv in je router natuurlijk blokkeren voor uitgaand verkeer dacht ik. Wordt je alleen om de haverklap met een banner door je scherm erop gewezen dat de internetfunctie niet werkt. Controleer uw verbinding. Zucht....., stel je ook een voor dat ze data missen wat je gezapt hebt.

de topictitel "Geen baas meer over eigen apparatuur" deed me eerst denken dat het over een pas getrouwd koppel ging... :-)
Maar het gaat slechts over "interactieve media"

Iets wat men ons al sinds de jaren 80 probeert op te dringen met als zogenaamde voordelen als lokmiddel "jouw stem telt.." en andere onzin.

Mijn PC en de deurbel (niet het slot) hangt aan het net, en dat vind ik ruimschoots voldoende.

Beeld en klank (muziek) beluister ik liefst ongestoord en ononderbroken, dat lukt nog steeds het best via de "anonieme" (niet interactieve) media...

groeten

Kris

Wat me wel opvalt overal is dat iedereen steen en been klaagt over Smart-tv en Windows 10.

Maar hun Smartphone (lees; Zombiemaker) die ze zelf dagelijks gebruiken, geen woord erover.
Wat dat ding allemaal verzamelt en over je weet, het heeft geen naam...

Maar dat vind iedereen normaal, Aps worden zonder nadenken geïnstalleerd en de toets accept word als een automatisme aangeklikt...

Onbegrijpelijk, moet je maar eens die voorwaarden lezen, daar pas kom je angstig van!

En iemand die zegt van; Och ik heb helemaal niks te verbergen, is dom en kent zichzelf niet.
Wij leven thuis als normale mensen en praten met elkaar, geen smartphone in huis, geen tablet of ipad. Het gaat ook allemaal en we missen helemaal niks.

Onze buren zitten op een gezellige avond buiten op het terras, met elk een smartphone in de hand. Er wordt geen woord gezegd en het is muisstil. Elk zit in zijn eigen wereld en heeft niemand nodig.
Romantisch toch? Alleen een vinger en twee duimen nodig.

Het wordt zelf steeds slechter overal, de smartphone gaat tegenwoordig niet meer in de broek of jas , maar wordt werkelijk overal in de hand gehouden... Zie dat je iets mist...

Afkicken van social media is moeilijker dan stoppen met roken zelfs!
Dat is pas een echte verslaving, en die jongeren zullen later dan het hoofd zijn van een belangrijke positie?

Over je smartphone ben je zeker geen baas, iemand schrijft de wet voor, denk daar maar eens over na.

Tuurlijk, Crossfire. Wat je niet beseft (of in ieder geval niet schrijft) is dat veel mensen op deze manier sociaal kunnen zijn met mensen die ze daadwerkelijk lief hebben.
Als ik op mijn beeldscherm kijk, sta ik in contact met mijn geliefde en/of vrienden. Ik kan immers niet altijd bij ze zijn. Mijn vrienden zijn verspreid over grote afstanden en effe bij elkaar op bezoek is gewoon geen optie.
Je bent wel érg kort door de bocht.
Als je mensen vraagt om sociale media op te geven, dan ruk je in één keer tientallen vriendschappen uiteen. Tenzij die persoon zich in de privilegepositie bevindt, dat je de tijd, energie en het geld heeft om bij iedereen persoonlijk op bezoek te gaan.

En wat als mensen geen telefoon zouden hebben? Denk je dat het dan plotseling zo gezellig is in de trein of bus? Pfff... dan gaan ze wel de krant of een boek lezen. Bijna niemand heeft zin om te praten met een wildvreemde.

Natuurlijk ben ik ook niet blij van de hoeveelheid data die er opgeslagen wordt. Maar een keus heb je niet echt omdat alleen de netwerken met een kritische hoeveelheid gebruikers effectief bruikbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

Ik heb nog niet zo lang een smartphone , daarvoor een goed old Nokia gehad totdat hij helemaal uit elkaar lag.

Nu doe ik af en toe buiten veel bellen internet en routeplanner. Voor de rest blijf ik dat gestaar naar zo'n pietlut scherm maar lastig vinden.

FB heb ik wel maar krijg meestal hints dat ik er op moet kijken;)

Op 12 juni 2016 18:21:34 schreef Ledlover:
Als ik op mijn beeldscherm kijk, sta ik in contact met mijn geliefde en/of vrienden. Ik kan immers niet altijd bij ze zijn. Mijn vrienden zijn verspreid over grote afstanden en effe bij elkaar op bezoek is gewoon geen optie.

Maar dat kon 100 jaar geleden ook al, en het was veel persoonlijker dan een tekstje op een beeldscherm.
En het zal je misschien verbazen, dit medium bestaat nog altijd :P

Waarvoor je internet nodig zou kunnen hebben als je in de auto of in de trein zit kan ik me nog altijd niet indenken, maar dat zal wel met mijn leeftijd te maken hebben.
Een mobiele telefoon heb ik al sinds 1990 toen ATF3 nog modern was. Daarna verschillende GSM-toestellen gehad en sinds een jaar of 10 gebruik ik een Nokia 2600.
Die doet alles wat ik van een telefoon verwacht.

Een kennis van me klaagt altijd dat hij me niet kan "appen" (wat dat ook mag betekenen), maar dat is zijn probleem.
Er zijn voldoende andere middelen waarmee hij me kan bereiken.

Ben ik het mee eens.
Telefoon, of anders kan ik altijd nog een brief krijgen, of ze sturen een postduif..
Of op 2 meter met een porto, werkt meestal beter dan een gsm.... :+

Op 12 juni 2016 15:02:52 schreef CrossFireX:
Maar hun Smartphone (lees; Zombiemaker) die ze zelf dagelijks gebruiken, geen woord erover.
Wat dat ding allemaal verzamelt en over je weet, het heeft geen naam...

100 punten voor jou, helemaal mee eens. :)
Het is nog erger, stellen die praten niet meer met elkaar maar communiceren met dat rotding. En het wordt alleen maar erger.

Afkicken van social media is moeilijker dan stoppen met roken zelfs!

Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

Dat is pas een echte verslaving, en die jongeren zullen later dan het hoofd zijn van een belangrijke positie?

Maar, ze hebben wel een mobiel om alles te regelen. :+

Wij gebruiken thuis ook een vaste telefoon om contact met vrienden of familie te houden, wat is daar mis mee? We hielden 100 jaar geleden ook contact en hadden die rotzooi niet nodig!

Laatst in het nieuws op TV, Als er een ongeluk gebeurt op de straat, dan staan er binnen 5 minuten allerlei filmpjes te maken. In een groepje er rond.

Maar het jonge meisje helpen die op de grond ligt met pijn...niemand doet iets, wel filmen en foto nemen.
Het was een oude vrouw die haar een helpende hand bood, en ze schreeuwde tegen de zombies om even iemand te verwittigen!

Wat een wereld, ik schaam me dat het zover gekomen is.

Op straat lopen ze tegen je aan, want ze kijken toch niet waar ze lopen, dat ding is belangrijker.

In de auto, bromfiets of fiets? Geen probleem met een hand gaat het toch ook? En de ogen vooral gericht op het schermpje, niet op het verkeer...

Straks bij de chirurg tijdens een operatie; Effe wachten jongens, eerst een tweet sturen...

En met hun zogenaamde Likes, ze kunnen allemaal den boom in, geen likes van mij.

Op de trein, bij de dokter, op straat, bij de slager, bakker... Elke keer komt dat toestel overal naar boven, het beheerst je hele leven.
Maar daar niemand ligt daar wakker van, je moet nu immers altijd en overal bereikbaar zijn.

Op mijn werk staan er aan een laser snijmachine van 6Kw, als er een half uurtje tijd is komt dat toestel boven. Dan letten ze niet meer op hun werk en hebben ze dan plots een botsing met de snijkop. Tja even niet gezien zeker?

Je bent geen BAAS meer over je eigen LEVEN!

Op 13 juni 2016 11:31:01 schreef CrossFireX:
Op mijn werk staan er aan een laser snijmachine van 6Kw,...

Mooie manier om van die dingen af te komen, dus als ze even niet kijken. :)

Ach, zelfs complilers voegen al dubieuze functionaliteit toe tegenwoordig:

Het blijkt dat de Visual Studio 2015 compiler ongevraagd 'telemetry calls' toevoegt aan binaries. Daarmee ontstaat de mogelijkheid van een lek, mogelijk van vertrouwelijke gegevens. Door de linker met een speciale parameter aan te roepen kunnen deze onwenselijke calls onderdrukt worden.

Zie https://yro.slashdot.org/story/16/06/10/1350245/visual-studio-2015-c-c…

@Crossfire,

Ik kom regelmatig bij machines waar er bigbags afgevuld worden. Soms duurt het maar een paar minuten voor zo'n zak vol is maar wees er maar zeker van dat de operator in die tijd minstens twee keer op zijn smartphone gekeken heeft....

Nou ja, het kan nog een stukje erger: https://vimeo.com/166807261

Hoi Evelo,

Big bags, bekend. Ik heb aan elektronica voor wegen en doseren gewerkt, Matam. Waar werk jij voor?

Pieter

Ed, Crossfire, bij iedere (communicatie) innovatie wordt er ach en wee geklaagd door de oude garde (jong of oud). Dit keer zijn jullie dat ;)
De telegraaf en beurstikker zouden voor een gejaagd tempo van zakendoen zorgen. De stoomtrein zou het idyllische landschap verstoren. De telefoon zou mensen asociaal maken omdat ze elkaar niet meer zouden zien en van TV kijken zou je vierkante ogen krijgen... In alles zit een kern van waarheid maar de uitkomst is niet zo duivels als door velen voorspeld.

Prima als het niets voor jullie is. Maar om gebruikers nu met zombies te vergelijken, en iedereen over één kam te scheren vind ik gewoon onnodig en niet zo netjes. Het is gewoon een fijn machientje om de verveling van het dagelijkse forensen te verdrijven. Ik kan een krant lezen (goedkoper dan een papieren krant). Ik kan mijn 78 toerenplaten luisteren. Ik kan aantekeningen maken voor mijn studie. En het heeft bovendien alle functionaliteit van een computer. Ik kan in één keer een macrofoto maken van een printplaat en die hier posten. Ten opzichte van iemand bellen is voor sommige informatie sneller (afspraken plannen met 5 mensen van verschillende locaties voor een vergadering gaat nu eenmaal makkelijker als je met één klik de agenda van álle mensen over elkaar kan leggen) en voor sommige langzamer. Die tijdswinst is van belang omdat de werkdruk vaak nogal hoog ligt...
En wat ik persoonlijk heel fijn vind: mensen kunnen me bereiken zonder dat ik m'n werk moet onderbreken voor een telefoongesprek.

Als je nu echt ouderwets wil doen, kun je er een seinsleutel op aansluiten via een Arduino, en met elkaar in morse telegraferen via een whatsappverbinding, of via HamSphere.
Ik zou heel graag met m'n vrienden willen telegraferen maar ik ben een van de weinigen met een zendamateurregistratie en een zender.

Je zou alles natuurlijk ook met semafoorvlaggen kunnen doen, maar dat is wel een beetje omslachtig ;)

@ Technokiddy hieronder: amen.

Wat een verhitte reacties allemaal betreffende mobiele telefoons/internet etc :).

Ik val in de tussengeneratie die is opgegroeid zonder mobiele telefoons etc en pas rond het einde van mijn middelbare schooltijd een mobieltje in handen had. Tuurlijk zijn er veel negatieve aspecten te benoemen aan de huidige mogelijkheid van mobiele telefoons en de invloeden hiervan op de samenleving. Laten we echter niet vergeten dat er ook veel positieve aspecten verbonden zijn aan het "always connected" principe:

- In noodgevallen kunnen de hulpdiensten sneller ter plaatse zijn omdat er altijd wel iemand is met een telefoon bij de hand.
- Familie kan bij een ramp snel controleren of iedereen in orde is.
- Informatie is snel beschikbaar, geen gevecht meer met de wegenkaarten als je op vakantie gaat (ok ok, je mist ook wel een stukje van het avontuur wat hieraan verbonden zat!).

Vroeger zat iedereen achter een krant verscholen in de trein. Tegenwoordig zit iedereen achter de "digitale krant" verscholen. Dat de mensen hierdoor minder social worden is slechts één kant van de munt. Mensen zijn indirect social meer met elkaar verbonden dan ooit tevoren.

Ik ben het ermee eens dat in meerdere situaties de mobiel een stoorzender is. Denk hierbij aan het uit eten gaan met vrienden / een avondje de kroeg in. Zonder mobiel is de sfeer een stuk aangenamer omdat mensen weer actief naar elkaar luisteren, de gezelschapsspellen (kaarten etc) komt dan opeens weer op tafel.

Is het de mobiel en de mogelijkheden om 24/7 verbonden te zijn die de boosdoeners zijn in deze situatie? Of zijn het de mensen die hun prioriteiten verkeerd hebben staan?

Dan uiteindelijk komen we toch tot een conclusie dat het niet aan de middelen ligt, maar aan de opvoeding. Waar waren die ouders die hun kinderen hebben geleerd juist om te gaan met de middelen, die het respect hebben bijgebracht etc.

Ik gebruik zelf mijn mobiel zeer veel, echter heb ik wel het respect bijgebracht gekregen om te weten dat een mobiel op de 2de plek staat. Respect is het grondbeginsel van alles, laten we eerder kijken waarom dat ontbreekt dan dat wij technologische voortgang de schuld geven :).

Op 13 juni 2016 13:26:40 schreef Hoeben:
Hoi Evelo,

Big bags, bekend. Ik heb aan elektronica voor wegen en doseren gewerkt, Matam. Waar werk jij voor?

Pieter

Ik werk enkele dagen per maand op zelfstandige basis voor mijn vroegere werkgever; voornamelijk inspecties, calibraties, herstellingen (in feite betaalde fitness icm papierwerk :) )

Bijna alles dat kan wegen van pakweg 15kg tem 100t: weegbruggen, plateau, doseerwegers, catchwegers, doorstroomwegers,...

Er zijn oude exemplaren van de Zaansche Courant met daarin ingezonden brieven van mensen die klagen over de horizonvervuiling door die nieuwerwetse windmolens (de Zaanse Schans en nog andere molens).
Anderen spraken sussend over 'de nieuwe tijd, waaraan nu eenmaal niet te ontkomen viel'. :)

Maar ik heb ook eens een vlammend artikel tegen de paperback gezien. Mensen spraken in de trein niet meer tegen elkaar, maar zaten die duivelse pockets te lezen...
Ik zou dat artikel nog wel weer eens terug willen vinden; het was in het licht van de tegenwoordige tijd erg grappig.

Fet, er is altijd wel enige "weerstand" tegen nieuw te ontwaren. Maar hier gaat het over meer dan nieuw alleen . Netwerkverbindingen laten toe dat iemand anders de zaak overneemt, ook al beweert de fabrikant dat het niet kan. Of het al dan niet kan is een open vraag, maar eens bewezen is het te laat.
Dat creëert een damoclesgevoel dat er bij de paperback niet was.

We gaan meer en meer een richting "never ending story" en zeggen dat de transistor daar net een einde wou aan maken, althans voor één mensenleven of wat meer.

groeten

Kris

@kris, dat snap ik; voor de rest lees ik ook alleen maar mee. Dit was een tussendoorreactie op de posts hier een eindje boven.

@Ledlover houdt een gloedvol betoog over alle voordelen van smartfoons maar gaat voorbij aan de nadelen.
De titel van dit topic luidt "Geen baas meer over eigen apparatuur". Door de fabrikanten van smartfoons ben je gebonden aan de software die door de fabrikant of in opdracht van de fabrikant voor die telefoon wordt geleverd. Er worden app(licatie)s geïnstalleerd waarvan de meeste gebruikers slechts een klein vermoeden hebben wat die software allemaal doet. Een veeg over het scherm en je tekstbericht of foto is naar _hopelijk_ de juiste geadresseerde verzonden. Maar is hij/zij de enige die dat bericht ontvangt? Of verdwijnt het in die zo geprezen "cloud", die door vele fabrikanten als een walhalla voor dataopslag wordt afgeschilderd, maar waarvan niemand een vermoeden heeft wie die cloud beheert en wie er allemaal bij die (= _jouw_) data kan komen?

Dat je vanuit de trein of vanuit de auto onmiddellijk een macrofoto in een bericht op CO kunt posten neem ik direct aan.
Maar hoe vaak zie je hier niet berichten die nauwelijks leesbaar zijn door de vele typefouten waarvoor achteraf excuus wordt gemaakt omdat het met een smartfoon of tablet zo moeilijk is om correct Nederlands te schrijven?
Het aantal foto's dat zo wazig, over- of onderbelicht is dat er niets op is te zien loopt op CO in de vele honderden. Dankzij die smartfoon.
Je zou je ook moeten afvragen of het noodzakelijk is dat je die foto nu moet versturen of dat het ook over een paar uur kan.
Er zijn deelnemers aan CO die niet dagelijks de berichten lezen, dus voor hen maakt het niets uit of je die foto om 9 uur 's morgens of 9 uur 's avonds verstuurt.

Snel foto's versturen voor het werk kan in sommige gevallen een voordeel zijn.
Maar toen er nog geen digitale fotografie bestond, laat staan smartfoons, kon iedereen ook zijn werk doen. Het is een kwestie van je werk goed voorbereiden. Als je de documentatie bij je hebt en over de kennis beschikt, moet je in staat zijn alle problemen zonder foto's te versturen zelfstandig op te lossen.

Het voordeel van agenda's van meerdere personen op elkaar afstemmen ken ik van mijn vroegere werkkring.
Smartfoons bestonden toen niet, maar wel had iedereen MS Outlook op haar/zijn pc. Een geplande afspraak kon heel vaak niet doorgaan omdat 1 van de deelnemers aan een andere, latere, afspraak een hogere prioriteit gaf of vergeten was die andere afspraak in de agenda te noteren.

En eigenlijk vind ik dit een mooi voorbeeld van "Geen baas meer over eigen apparatuur". De apparatuur probeert de baas te worden over de eigenaar van de apparatuur.

Die tijdswinst is van belang omdat de werkdruk vaak nogal hoog ligt.

De werkdruk was 20, 30 of 40 jaar geleden ook hoog. Dat is echt geen nieuw verschijnsel.
Tot ongeveer 1965 bestond er geen vijfdaagse werkweek, op zaterdag werd er gewoon een halve dag gewerkt. Een werkweek was toen 48 uur.
Die is langzaam afgebouwd naar 45 uur, toen naar 42 uur, 40 uur en nu schijnt 38 uur de norm te zijn.
Jarenlang heb ik gemiddeld tussen 6 en 15 uur per week moeten overwerken. Dat was niet omdat de werkdruk zo laag was...
Klagen bij de chef leidde tot het standaard antwoord "Een dag heeft 24 uur".

En wat ik persoonlijk heel fijn vind: mensen kunnen me bereiken zonder dat ik m'n werk moet onderbreken voor een telefoongesprek.

Weer een voorbeeld van de apparatuur die de baas wordt over de mens.
Je kan en hoeft niet altijd bereikbaar te zijn. Tenzij je dat tevoren om een heel dringende reden met iemand hebt afgesproken.
Als iemand op een ongelegen moment belt kan je altijd heel kort zeggen "Ik bel je straks terug" of je neemt de telefoon niet op. Er bestaat ook nog zoiets als voicemail.

De moraal van het verhaal: Waak ervoor dat je niet de slaaf wordt van je eigen apparatuur. Die apparatuur is er om de mens te dienen, niet andersom.

Sommige mensen raken panisch zonder smartphone, chefs bellen zich suf als je per ongeluk niet binnen 20 seconden opneemt. waar was je, waar ben je, is alles wel goed ZUCHT. Toen ik dik 30 jaar geleden begon met werken deelde de sjef in de morgen de werkbonnen uit met toelichting en een bakkie. Daarna ging iedereen met de werkbus op pad en tegen 16:00 weer terug op de zaak. Heel af en toe kwam de sjef wel eens op het werk langs.

Heerlijk die rust ipv dat gestress