Kan iemand mij vertellen of ik de pickit3 ook in combinatie met de software pakket (jal) kan gebruiken dat je bij het boek van Bert van Dam meekrijgt.
Op dit moment gebruik ik de wisp648 die ik bij voti.nl heb gekocht. Op zich ben ik wel tevreden.
Ik heb thuis een hele oude eee laptop van asus met windows XP daar doet die het goed op, ook op de macbook van 2011 met windows 7 (64bit)gaat het goed het en het compiln gaat ook een stuk sneller.
Echter op mijn vaste pc ook met windows 64 bit (dezelfde als op de macbook) loopt het regelmatig vast wanneer hij de data van de software pakket op de microcontroller zet. Maar dat doet die ook niet altijd, maar wel vaak zat waardoor ik hem daarop niet kan gebruiken.
Ik denk zelf dat het een driver probleem moet zijn, heb het al een paar keer opnieuw geïnstalleerd echter het probleem van het vastlopen blijft.
Het gaat om de wisp648 inc met een "serial to usb converter" kabel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pickit3 kun je met elke compiler gebruiken die Intel Hexfiles aanmaakt. Die lees je dan in de programmer in met de Pickit standalone GUI of met MPLab(x).
Een 64 bit OS is meestal niet de beste keus bij ontwikkeling, de kans op problemen is een stuk groter als bij 32 bit. (meestal door gammele drivers)
Ook de serieel <> USB kabel kan problemen geven. Neem een goede van FTDI en geen goedkoop China-geval... (die zijn vaak niet goed compatible)
Hey Arco, bedankt voor je antwoord
Het gekke is wel dat het met windows 7 (64 bit) op de macbook wel perfect werkt.
Misschien dat dat ook nog een optie is. Een andere serieel to usb converter.
Maar ja welke moet ik dan hebben. Het moet dan wel werken met de wisp648 die ik bij voti heb gekocht.
er zijn zoveel verschillende te koop. Welke kunnen jullie mij aanraden.
even een snelle zoektocht op internet en ik kom deze tegen : FTDI Serial TTL-232 USB Cable.
zou deze werken op mijn wisp648??
[Bericht gewijzigd door devi777 op (15%)]
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Vuist regel bij die converters is vrij eenvoudig; Alles beneden €10,- kun je vergeten.
Sitecom werkt met de officiële FTDI chips.
Let wel even op, windows 8 ondersteund deze ding niet. Daar moet je weer een nieuwe voor kopen, die weer niet onder windows 7 werkt....
Oorzaak is dat FTDI de Chinese kloontjes een beetje zat was en zijn drivers heeft aangepast.
Let wel even op, windows 8 ondersteund deze ding niet. Daar moet je weer een nieuwe voor kopen, die weer niet onder windows 7 werkt....
Verklaar eens nader.
Voor zo ver ik weet verandert er niets voor de echte FTDI's
Alleen de kloons worden bij Windows 8 de nek omgedraaid.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Nergens last van, gewoon FTDI-chips (verschillende soorten) die ik zowel met Win7, 8 en 10 gebruik.
Het is denk ik niet handig om je eigen 'ervaringen' te presenteren als een algemeen feit.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Op 23 juni 2016 10:15:18 schreef Jochem:
Nergens last van, gewoon FTDI-chips (verschillende soorten) die ik zowel met Win7, 8 en 10 gebruik.
Bijzonder, welk merk?
Op 23 juni 2016 10:15:18 schreef Jochem:
Het is denk ik niet handig om je eigen 'ervaringen' te presenteren als een algemeen feit.
ach, heb heb er 'maar' dagelijks mee te maken. mijn klanten zullen wel gek zijn...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 23 juni 2016 09:20:22 schreef wielklem:
...
Oorzaak is dat FTDI de Chinese kloontjes een beetje zat was en zijn drivers heeft aangepast.
Heeft FTDI geen groot gelijk? Zij investeren in deftige omzetters en zorgen er voor dat er deugdelijke drivers zijn. Deze ontwikkelen kost ook geld en betaal je mee in de prijs van het IC. Nu zijn er een aantal Chinese en andere nietsnutten die denken snel rijk te worden met het zweet van een ander. Toch heel logisch en normaal dat ze zich daar tegen beschermen. Dat de chinezen hun eigen drivers schrijven.
Op 23 juni 2016 10:47:58 schreef wielklem:
[...]ach, heb heb er 'maar' dagelijks mee te maken. mijn klanten zullen wel gek zijn...
Vraag dan eens aan uw klanten dat zij het prettig zouden vinden als de chinezen hun producten namaken en voor de helft van de prijs er mee voor hun deur komen te staan.
Wij willen allemaal dat er voor ons product een correcte prijs wordt betaald. Terwijl we voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten als het ons product niet is. Dan is namaak geen probleem meer maar prijs de hoofdzaak.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (33%)]
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Ho, nu worden er dingen aangehaald die ik helemaal niet zeg.
Ik geef ze ook groot gelijk dat die klonen geblokkeerd worden.
Niet dit soort balletjes gaan spelen AUB, dan is de discussie vrij rap klaar.
Voor een vaste PC is het erg simpel, even een Kaart met 1 of meerdere COM poorten erin drukken. niks geen driver gezeur. voor een ontwikkel PC vind ik zelf toch niets idealer als gewoon 2 onboard COM poorten te hebben.
Als het daar op werkt, kan je in andere situatie verder gaan zoeken.
USB serial blijft gezeur. Met de originele FTDI gaat het bij mij goed, prolific begin ik al helemaal niet eens aan. en als ik zeker wil zijn pak ik een insteek kaart PCMCIA. Maar ook daar is het opletten geblazen, die kaarten komen is 2 soorten
1) daar zit ook een USB naar com omzetter in, die wil je niet
2) direct op de PCI bus, dat gaat altijd goed.
Die laatste is wat lastig te vinden want de gemiddelde webshop heeft geen flauw idee wat ze verkopen, en staat het niet bij de spec's
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bestel 'm bij FTDI direct, dan weet je dat hij echt is...
http://shop.clickandbuild.com/cnb/shop/ftdichip?op=catalogue-products-…
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
PCMCIA is niet meer op elke nieuwe laptop aanwezig. Velen hebben alleen nog USB 3(.1) aan boord en voor de rest is het video en audio naar buiten toe. Uiteindelijk word je dan ook overgeleverd aan een omzetter en de nodige drivers.
Met prolific is het wat geluk hebben. Soms werkt het en anders is er veel kans dat je het niet aan de praat krijgt. De meeste goedkope omzetters hebben een prolific aan boord.
Op 23 juni 2016 11:04:56 schreef wielklem:
Ho, nu worden er dingen aangehaald die ik helemaal niet zeg.
Ik geef ze ook groot gelijk dat die klonen geblokkeerd worden.
Niet dit soort balletjes gaan spelen AUB, dan is de discussie vrij rap klaar.
Boodschap aan de gebruiker. Goedkope spullen gekocht, je krijgt nu de rekening en mag een 2de keer aan de kassa passeren maar nu voor iets goed.
Arco
Special Member
Veel van dit soort anti-kloon beveiligingen werkt 'crappy'. Alleen resulterend in kwaad wordende klanten.
Als je een goed product maakt tegen een redelijke prijs heb je het ook niet nodig...
PCMCIA zie je al lang niet meer op PC's, als er een slot op zit is het Expresscard...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 23 juni 2016 10:47:58 schreef wielklem:
Bijzonder, welk merk?
Ik snap je vraag niet, of wel en dan is het antwoord FTDI respectievelijk Microsoft.
ach, heb heb er 'maar' dagelijks mee te maken. mijn klanten zullen wel gek zijn...
Of ze gebruiken misschien TOCH klonen, ondanks dat jij denkt van niet?
Originele FTDI-producten die niet met Win7/8/10 werken ben ik nog niet tegengekomen, maar als die er volgens jou kennelijk toch zijn mag je mij de typenummers noemen; ik ben nooit te oud om te leren.
Arco
Special Member
De FTDI problemen die er geweest zijn kwamen door de drivers, die met opzet 'verkreupeld' waren om ze incompatible met kloon-chips te maken.
Helaas was een bijverschijnsel dat ze op hun eigen chips soms ook niet meer werkten... 
ik kon even niet reageren, super al die reacties..
Maar als ik het zo lees kan ik beter helemaal niet voor een usb to serial converter gaan denk ik.
Ik heb deze inbouw kaart gezien (DeLock PCI-Express 2x Serieel)
https://www.cdromland.nl/product/961/181424/Serieel/DeLock-PCI-Express….
Zou dit wat zijn? Is dit beter als een (ftdi usb to serial converter)?
Arco
Special Member
Ik denk dat ze met parallelle data bedoelen dat je beide poorten tegelijk kunt gebruiken, een beetje ongelukkig vertaald... 
(de meeste Duitse bedrijven gebruiken nog steenkolen engels)
Is wel een 'echte' RS232 poort: "compatible with 16C950 UART"
Dit heb ik gevonden bij de officiële website van Delock.
Description
The Delock PCI Express card expands your PC by two external serial ports. You can connect devices like scanner, printer, mouse etc. to the card.
Specification
• Connector:
external: 2 x serial RS-232 DB9 male
internal: 1 x PCI Express x1, V1.1
• Chipset: Oxford
• Data transfer rate up to 230.4 Kb/s
• Compatible with 16C950 UART
• FIFO: 128 byte
System requirements
• Windows XP/Vista/Vista-64/7/7-64/8/8-64/8.1/8.1-64/10/10-64
• PC with one free PCI Express slot
Waar moet ik eigenlijk naar kijken dan. hoe duiden ze een echte RS232 poort aan??
dat "Compatible with 16C950 UART" staat bij elke serieele kaart van hun
Arco
Special Member
dat "Compatible with 16C950 UART" staat bij elke serieele kaart van hun
Da's niet waar. Bij de andere staat: "Integrated USB controller", dus die is niet compatible...
Oei dat heb ik dus over het hoofd gezien. Maar is t beter dat die compatible is met uart 16c950 of juist niet? Is het dan een echte rs232 verbinding?
Arco
Special Member
Op 22 juni 2016 22:05:00 schreef devi777:
Het moet dan wel werken met de wisp648 die ik bij voti heb gekocht.
Investeer in een Pickit 3, de Wisp is niet echt snel.