snelheid ronddraaien steppermotor

fred101

Golden Member

Ik ben mijn spoelwinder aan het verbouwen en ik denk er over de "draadverplaatser" te maken met behulp van een stepper motor. Alleen zonder programmeer gedoe. Ik heb al een pulsgever die de windingen telt.

Die puls wil ik gebruiken om een iets te triggeren wat de stappenmotor steeds een of meer stapjes verder zet. bv een pulsgen die dan steeds een puls geeft aan een fet die de motor zolang als de puls duurt verdraaid.

Ik zou ook een tweede opnemer met verwisselbare nokken kunnen maken zodat ik de motor iedere rotatie steeds een instelbaar aantal stapjes kan laten doen.

Hij hoeft niet op en neer, het wordt een soort krukas idee. Door te spelen met lengte van de "drijfstang" na het vaste draaipunt bepaal ik de afstand gedurende 180 graden van een omwenteling.

Maar ik heb geen ervaring met stappenmotors aansturen. Maken die per puls een vaste stap of bepaald de lengte van de puls en/of stroom de stapgrootte.

Het aantal stappen ligt aan de draaddikte en de lengte van het spoel lichaam. Ik moet nu bv 234 windingen per laag maken. Dus 234 stapjes. Ik deed dat sturen meestal met de hand maar met 22 lagen van 234 windingen 0,11 mm draad zie ik dat niet zo zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo,

Ik denk dat dat programmeer gedoe je in dit geval veel sneller klaar bent dan allerlei gekke pulsjes ect.

Even globaal over stappenmotoren. Je hebt 2 soorten, unipolaire en biplolaire. Er zijn hopen met informatie te vinden over deze motortjes op het web. Er staat er zelf een op deze site: https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47.

Als ik er eventjes van uit ga dat je een unipolaire motor kiest, dan zal je die moeten aansturen door ombeurten een van de 4 spoelen te bekrachtigen.