Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

JA! Ben best wel 'verguld' met deze (voordelige) aanschaf! En ik kreeg er gratis nog een tweede meter bij:

Alleen de bussen opnieuw doorsolderen op de print en een nieuwe 9 volts batterij erin. En hij is nog aardig 'on spot'
Mijn dag kan niet meer stuk..!! ;-)

flash2b

Special Member

Die HC 889 is van Hung Chang, made in Korea. Dat merk is best wel ok en het bestaat ook nog steeds.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 12 juni 2016 20:47:10 (20%)

flash2b

Special Member

Net terug van mijn 1e dag voor mijn 2e jaar HAM Radio beurs in Friedrichshafen.

Mijn eerste meetgerelateerde aanwinst is een AEG Optimator 2 R/C decade, potmeter en schakelbox.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160624_194117_resized.jpg

Hij is nog een beetje vies en een van de banaan bussen moet worden vervangen maar ik heb al een identieke gevonden dus dat is geen probleem.

Mijn tweede aanwinst is een HP Harrison 6106A 100V 0.2A voeding.

Hij werkt nog en er komt spanning en stroom uit. Enige is dat de fine regelaar niks doet. Ik neem aan dat er schema's van zijn. Blackdog kan me vast helpen deze weer in spec te krijgen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160624_194237_resized.jpg

Wat een drama te posten vanaf een Android telefoon. De CO upload van plaatjes werkt niet vanaf de telefoon. Hij ging meteen opslaan en posten.

Morgen de 2e dag en dan is de Makerfair er ook.

Ik hoop dat jullie mijn aanwinst net zo mooi vinden als ik.

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Mooi spul :-)
Wat betreft de fijn regeling, die zit in een ander deel van de sense van de uitgang.
Zie het blokschema hiervoor, grote kans dat op de achterzijde b.v. dit niet goed "gejumpert" is.

Mijn documentatie zegt dat er een jumper tussen A3 en A2 moet komen,
Daarmee injecteer je een kleine stroom d.m.v. R10 van 390K in knooppunt 17
en dat knooppunt komt uiteindelijk uit op de basis van de eerste verschil versterker voor de spannings regeling.

Wil je meer weten, dan geef je maar een gil.

Verder succes met het scoren van mooi spul!

Gegroet,
Bram

PS,
Het Android upload drama is mij bekend!

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Op 24 juni 2016 19:59:41 schreef flash2b:
Mijn eerste meetgerelateerde aanwinst is een AEG Optimator 2 R/C decade, potmeter en schakelbox.

Bijzonder apparaat, nog nooit gezien.
Is b1 niet origineel meer? het lijkt nu iets van een draaischakelaar, je zal net als b2, b3 en b4 een tuimelschskelaar verwachten.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Weer met je vingers in de snoepwinkel gezeten? :-)
Mooie oogst, vooral die voeding.
Goede jacht gewenst voor dag 2!

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Op 25 juni 2016 01:10:20 schreef Thevel:
[...]Bijzonder apparaat, nog nooit gezien.
Is b1 niet origineel meer? het lijkt nu iets van een draaischakelaar, je zal net als b2, b3 en b4 een tuimelschskelaar verwachten.

b1 is origineel het is een terugverende drukschakelaar. Van binnen is het ook heel mooi gemaakt als ik thuis ben zal ik foto's posten. Volgens mij werd deze intern bij AEG Bahnen gebruikt er staan ook inventaris nummers op en een bijzonder logo met 6 thyristors en een M in het midden.

fred101

Golden Member

Echt mooie voeding met een mooi bereik. Die AEG box lijkt mij best een handig ding. Ik heb al die dingen ook maar dan verspreid over diverse kastjes. Zo alles in 1 doos lijkt me best handig. Blijft in ieder geval goed staan.
Ben benieuwd naar de binnenkant.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op 25 juni 2016 08:09:21 schreef flash2b:
b1 is origineel het is een terugverende drukschakelaar.

Ook weer duidelijk :)

flash2b

Special Member

Op 25 juni 2016 09:16:52 schreef fred101:Ben benieuwd naar de binnenkant.

Zoals beloofd:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02297_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02296_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02298_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02302_cleaned.jpg

Helemaal schoongemaakt van buiten en van binnen. Schakelaars gesmeerd en de kapotte banaan bus vervangen voor een identiek exemplaar. Er was één weerstand van 270Ω kapot (zie 2e foto) dus die heb ik vervangen. Daarna werkte alles weer prima.

Dat AEG logo blijft interessant, volgens mij symboliseert het de motor aansturing van een trein motor.

Jeroen

Moderator

Op 24 juni 2016 19:59:41 schreef flash2b:
Wat een drama te posten vanaf een Android telefoon. De CO upload van plaatjes werkt niet vanaf de telefoon. Hij ging meteen opslaan en posten.

Het was een geklooi, maar die bug zou nu opgelost moeten zijn.

Farnell Phasemeter PM.1

Kon ik gewoon niet weerstaan.... Heb er nog geen practische toepassing voor helaas

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
flash2b

Special Member

Mooi apparaat, ik snap dat je die niet kon laten staan.

Farnell Instruments Limited werd ooit (1955) opgericht door A.C. Farnell Limited (wat later het huidige Farnell is geworden). Dat is later samen gegaan met Advance en Gould. Het bestaat nu als APS maar die maken alleen voedingen. (bron).

Regelmatig zie je op Marktplaats nog meet instrumenten aangeboden van Farnell of Gould.

fred101

Golden Member

Mooi apparaat. Is het voor RF of voor Audio ?

Ik heb een Farnell voeding. Die is ergens uit de jaren 60/70. Mooi ding met 1 grote analoge meter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Geen idee of het specifiek voor audio is.. Misschien wel handig om faseverschuiving in filters te meten.

Komt uit een hele partij meetapparatuur uit de jaren 70. Philips scopes, dip meter, buizen signal generator, etc.

Wil er eigenlijk wel van af. Ga het meer in de kwaliteit dan kwantiteit zoeken. Maak ik mijn vrouw ook weer gelukkiger mee. Begint nu wel vol te worden in huis.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 6 juli 2016 09:43:30 schreef tfteetje:

Wil er eigenlijk wel van af. Ga het meer in de kwaliteit dan kwantiteit zoeken. Maak ik mijn vrouw ook weer gelukkiger mee. Begint nu wel vol te worden in huis.

Ik heb een vorm van interesse in dit toestel :-)

groeten

Kris

Ik ruik geld, heel veel geld....

Dit is nu juist de meter die ik niet wilde wegdoen. Vind hem gewoon mooi, spiegelschaal, robuust en stoer ding.

Ik heb nog wel 2 mooie Philips buizenscopes voor je. 15mhz, 2-channel. Als je (of iemand anders) interesse hebt haal ik ze naast mijn voordeur weg en doe de stekker er in om te kijken of ze het doen.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Hier mijn nieuwste aanwinst: een Tektronix 2465 in zeer goede staat. Kon ik meteen de PM5775 eens uittesten. Deze haalt de beloofde <1nS nét niet... Maar, goed genoeg om wat TDR experimenten te doen.

fred101

Golden Member

Heel mooie scoop.

Mbt de stijgtijd: Een 300 MHz scoop is niet genoeg om een 1ns stijgtijd te meten. Ik heb de Philips PM-5770. Die had ik met een 280 MHz scoop afgeregeld. Het manual schreef een 1 GHz scoop voor, de PM-3410. Toen ik later zo'n scoop had bleek dat ik de afregeling helemaal opnieuw moest doen.
http://www.pa4tim.nl/?p=854 foto.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In aanvulling op wat Fred schrijft:
Je moet de stijgtijd van de 'scoop zelf meenemen als die niet verwaarloosbaar kort is t.o.v. die van het gemeten signaal.
Zolang de scoop (Ts) minstens ongeveer even snel is als de generator (Tg) kun je Tg benaderen met wat je op je 'scoop ziet (Td), uitgaand van een Gaussiaanse bandbreedte-karakteristiek, als volgt:
Tg = sqrt(Td^2 - Ts^2).
Je 2465 heeft in de praktijk een stijgtijd van minimaal ongeveer 1 ns (350 MHz). Dat levert een Tg van nog geen 700 ps op.
Als de 'scoop een kleinere BW heeft, valt Tg nog lager uit.

Bij grotere Ts t.o.v. Tg wordt in de praktijk de meetfout groter.

Zie o.a. "Rise time of cascaded blocks" in dit Wikipedia artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rise_time

Edits in mijn post hierboven: Info toegevoegd en suffe typo verbeterd.

Voor het beoordelen van de kwaliteit van een snelle puls geef ik de voorkeur aan een (ouderwetse) sampling 'scoop. Doordat het snelle analoge signaal alleen in de ingangstrap (sampler-deel) vóórkomt en er niet allerlei compensaties verderop plaats vinden, geeft zo'n ding - als het goed is - de mooiste weergave, beter nog dan een 1 GHz analoge 'scoop, zoals een Tek 7104.
Meestal gebruik ik een Tek S-4 sampler in een 7854 'scoop mainframe. De S-4 zit in een 7S11 verticale plug-in en als tijdbasis gebruik ik een 7T11A. Zo'n set heeft een eigen stijgtijd in de buurt van 25 ps, mits je zeer korte en goede kabels en pluggen gebruikt...
Voor Mathieu is een 7S12 (in 7xxx mainframe) met de juiste modules misschien een optie. Dan kan je zowel korte stijgtijden meten als lekker TDR-en.
Zo ben ik ook weer on-topic want we hebben het over onze mooiste meetapparatuur.

Voor Mathieu is een 7S12 (in 7xxx mainframe) met de juiste modules misschien een optie. Dan kan je zowel korte stijgtijden meten als lekker TDR-en.

Bedoel je zoiets?

Laat ik ook 'ns een duit in het zakje doen..

Labopruiming op het werk. Kon niet met lede ogen aanzien hoe meetapparatuur werd "geruimd".

W&G Spannings- en levelmeter. Vooralsnog in gebruik als sinusgenerator.

W&G Ruisgenerator. Werkt perfect. Komt alleen maar ruis uit :-)

W&G.. Meter..?

Agilent 100MHz scoop. Erg blij mee! Mist helaas het keypadje onder het scherm, verzoek voor een defecte donorscoop (of alleen het keypadje) staat al in de V&A. Tijdelijk draadje met wat knopjes aan gesoldeerd om het één en ander te kunnen testen.

Labvoeding en de u allen wel bekende Philips tafelmultimeter. Met name de tafelmultimeter ontbrak nog in mijn "meethoek". Erg blij mee.

Proud 2B technicus! B)

Dit topic is gesloten