Het gaat mede om kloppend papierwerk, maar de fysiek geconstateerde fouten (= rode punten) wijzen uit dat eventueel het ook fout kan zijn met kloppend papierwerk.

Ik heb op basis van deze lijst een Anker 40W 5-port charger gekocht.

De Anker is goed betaalbaar (E20 op Amazon.de), voldoet ruimschoots aan de specificaties (8A continu), is extreem stabiel, goed beveiligd en veilig.

Op 13 juli 2016 22:11:15 schreef rew:
Wat is dan een gebruikelijke waarde voor dat ding? In 50% van de gevallen hangt ie aan de fase.

Dat-ie aan de fase hangt maakt voor de ontstoring niet uit. De impedantie van het lichtnet is laag.
Een gebruikelijke waarde zal ergens in de nF's zitten; toelaatbare spanning een paar kV. De verleiding hierop te beknibbelen is groot; zowel in centen als in millimeters.
Over de condensator zal nog een weerstandje zitten om hem, mocht hij geladen zijn, binnen afzienbare tijd te ontladen neem ik aan; ook dat zal tegen ruim de netspanning moeten kunnen.

Hier staat wat over deze Y-condensator, even vlug googelend. Disclaimer voor sommige posters: het gebruikte theoretische materiaal is Chinees, dus ook deze metingen zullen wel gelogen zijn. :)

Op 13 juli 2016 14:17:29 schreef GJ_:
[...]

Een adapter hoeft in principe niet gekeurd te zijn, het gaat om een markering. De winkel is niet verantwoordelijk voor de bijbehorende documenten, hoogstens moeten ze zelf controleren of de EC verklaring er bij is. De fabrikant of de importeur zijn verantwoordelijk.
De rest van de documenten mag de NVWA niet zomaar opvragen! Alleen als er een goede reden voor is mogen ze om de relevante delen vragen, niet zomaar om "alles".

De NVWA vraagt alleen om de documenten die bij de adapter meegeleverd moeten worden. Dit is de verantwoordelijkheid van de fabrikant of importeur. De winkel staat hier buiten.

[...]Dat-ie aan de fase hangt maakt voor de ontstoring niet uit. De impedantie van het lichtnet is laag.

Maar voor de scheiding tuseen primair en secundair wel! ook met een 'paar nF' zul je (om op het niveau van het onderzoek te blijven) 'stroom voelen' onder ongunstige omstandigheden. Een weerstandje erover maakt het niet beter.

Hier staat wat over deze Y-condensator,[...]

Dat lijkt over niet-netgescheiden voedingen te gaan. Ik ken de constructie. Weet ook waar die voor dient. Maar ben 'm bij kleine adapters (zonder aarde) zelden in het wild tegen gekomen. En war ik 'm gezien heb... waren het vooral 'cheap ass' adapters.

Maar goed, aangenomen dat de uitgang 'hoog impedant' is tov. aarde... Je gaat er dan dus de halve lichtnetspanning op zetten. Die C's zullen wel zo klein zijn dat je het niet voelt...

Dat lijkt over niet-netgescheiden voedingen te gaan.

Figuur 1 uit de paper toont de netgescheiden voeding. Verdere schema's zijn 'equivalent without showing transformer windings'.

bij kleine adapters (zonder aarde) zelden in het wild

Des te beter; hoe kleiner de capaciteit naar het net, hoe beter wat mij betreft.
Aan de andere kant, 1 nF tussen fase en aarde geeft 0,07 mA. Ook volgens de meest pessimistische opgaven kun je dat niet voelen.

Dan heb je nog niet veel switchers uit elkaar getrokken, die C zit er namelijk altijd, dubbel geïsoleerd of niet.

Alleen het probleem is inderdaad dat die Chinezen er zonder pardon een gewone 63V keramische C in frutten. Dat heb ik toch liever niet als enige scheiding tussen mezelf en het lichtnet.

En omdat die nogal een kritische plek hebben horen ook die gecertificeerd te zijn.

Dat zelfde geldt ook voor X2 C's overigens.

Wellicht dat men daar ook wat papierwerk van wilt hebben, iedereen kan die dingen wel stempelen natuurlijk.

Dat plaatje geeft meteen antwoord op de vraag hoe groot die C is. 1000pF is kennelijk een gebruikelijke waarde.

Het valt trouwens wel op dat de meeste afgekeurde laders allemaal merkloos zijn. En afkeur op punt 1 en 4 vindt ik persoonlijk niet zo heel erg, dat heeft totaal niets met de veiligheid van het apparaat te maken. Maar ja de papiertjes hé, dat is toch wel heel belangrijk. :)

die 1000pf dingen heb ik hier al vele liggen, vaak volgedrukt met keur stempels en tekst. in de betere voedingen zitten dan ook goede van deze condensatoren.

ik koop nooit van die 2 euro bras laders. vragen om ellende zijn die dingen. heb al vaak zat gezien hoe ze er intern uitzien na een sluiting. de zekering ( als die al aanwezig is ) kan dat niet eens aan en spat uiteen, soms op de pootjes ipv de smeltdraad..

Er wordt hier wel schamper gedaan over het papierwerk, maar dat is wel belangrijk. Het geeft inzicht in de gebruikte testmethode en de kwaliteit van de gebruikte componenten. Als een fabrikant daar geen inzicht in wil of kan geven, dan kan je dat op zijn minst als verdacht aanmerken.

Y2 is iets beter dan X2, toch? Deze zou dan kunnen?

In de lijst met geteste adapters zie ik een merkloze adapter staan die qua afbeelding én typenummer verdacht veel op mijn originele Samsung lader lijkt.

Het gaat om "Merkloos 7", ETA-U90EWE, waarvan de NVWA een "Ernstig veiligheidsrisico" geeft.
Het typenummer van mijn originele Samsung lader (geleverd bij mijn telefoon) is: ETA0U83EWE.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat Samsung haar zaken niet op orde zou hebben qua veiligheid (al was het alleen om hoge schadeclaims te voorkomen), maar ik begin nu toch behoorlijk te twijfelen, aangezien ik mijn lader altijd in het stopcontact laat zitten.

Die samsung dingen worden massaal nagemaakt, de echte is niets mis mee.

Maar de neppers zijn dan ook meteen ERG slecht, ik heb er uit nieuwschierigheid ooit eens een paar bij de chinees mee besteld voor iets meer dan een euro p/s.

Extern zijn ze amper te herkennen als een nepper. Zeker niet als je er geen echte naast kunt houden.

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1649.JPG

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1658.JPG
Nee, een spoortje verstoppen onder silkscreen is geen clearance vergroter.
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1676.JPG

Een tweede uitvoering was net nog wat erger, daar zat een blokje ijzer bij in om het ding toch nog een beetje gewicht te geven.

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1689.JPG
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1690.JPG

Beide haalde ze de 2A die de opdruk beloofd bij lange na niet, beiden hielden het ruim onder 1A al voor gezien, daarbij liep de temperatuur behoorlijk op.
Primaire zekering ? Moet dat ? Enige vorm van EMI filtering is niet te bekennen buiten een enkele dubieuze Y-condensator.
En verder de bekende problemen als compleet geen aandacht voor afstanden tussen secundair en primair, veel te krap bemeten trafo's en af fabriek alvast voorgeroeste connectors.

Oh, en brandvertragende behuizingen ?
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1687.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op (91%)]

Op 14 juli 2016 06:49:33 schreef EricP:
[...]Maar voor de scheiding tuseen primair en secundair wel! ook met een 'paar nF' zul je (om op het niveau van het onderzoek te blijven) 'stroom voelen' onder ongunstige omstandigheden. Een weerstandje erover maakt het niet beter.[...]Dat lijkt over niet-netgescheiden voedingen te gaan. Ik ken de constructie. Weet ook waar die voor dient. Maar ben 'm bij kleine adapters (zonder aarde) zelden in het wild tegen gekomen. En war ik 'm gezien heb... waren het vooral 'cheap ass' adapters.

Maar goed, aangenomen dat de uitgang 'hoog impedant' is tov. aarde... Je gaat er dan dus de halve lichtnetspanning op zetten. Die C's zullen wel zo klein zijn dat je het niet voelt...

Big Clive doet een onderzoekje naar de aanwezigheid van zulke condensatoren, maar ik zie dat anderen hier tussen jouw en mijn bericht ook al op ingegaan zijn https://www.youtube.com/watch?v=YP8okiLOdKk

Het gaat om "Merkloos 7", ETA-U90EWE, waarvan de NVWA een "Ernstig veiligheidsrisico" geeft. Het typenummer van mijn originele Samsung lader (geleverd bij mijn telefoon) is: ETA0U83EWE.

ETA0U83EWE @BOL 13,90 1 verkoper

ETA-U90EWE @BOL vanaf 8,25 13 verkopers

Wat mij betreft mag de NVWA BOL en de wederverkopers hard aanpakken.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (41%)]

dit is een echte samsung oplader, zit al in het wcd sinds voorjaar 2014 hier..

Ik zou die toch maar eens aan een dummyload hangen test ...

Bij die krengen van mij was het wel duidelijk, die kakten ruim onder 1A al in.

Of noem je hem "echt" omdat hij bij een samsung telefoon zat ?

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

Ik heb eens 2 van die goedkope chinese laders laten komen met 2 usb aansluitingen. De eerste was na een halve dag kapot (en deels gesmolten) De 2e heb ik maar weggelegd. Sindsdien geef ik maar iets meer geld uit voor een oplader.

Bij onze locale universiteit hebben ze een project waarbij elke apparatuur waar zij hun handen op krijgen op emissie testen.
Toen zij begonnen faalde meer dan 50% (keep in mind, ze hebben printers, laptops, telefoon laders, etc. etc. getest)
Meer dan 50% zou geen CE markering mogen hebben, dit gaat volledig aan het veiligheids aspect voorbij, maar het is een goede indicator hoe goed die zelf regulering werkt.
Aangezien ze de fabrikanten informeren dat hun apperatuur faalt, is het de afgelopen jaren "iets" beter geworden.
(maar nog steeds faalt boven de 40% een simpele emissie test)
Nadat ik dit hoorde heb ik uit interesse tablets, batterijen laders etc. etc. getest, de meerderheid faalde.

Op 14 juli 2016 09:58:31 schreef KlaasZ:
Er wordt hier wel schamper gedaan over het papierwerk, maar dat is wel belangrijk. Het geeft inzicht in de gebruikte testmethode en de kwaliteit van de gebruikte componenten. Als een fabrikant daar geen inzicht in wil of kan geven, dan kan je dat op zijn minst als verdacht aanmerken.

Je hebt helemaal gelijk. Alleen al het zelf verklaren dat een apparaat voldoet geeft aan dat je er serieus over hebt nagedacht. Geen papierwerk, geen verantwoordelijkheid.

Op 14 juli 2016 14:27:48 schreef Sine:
Ik zou die toch maar eens aan een dummyload hangen test ...

Bij die krengen van mij was het wel duidelijk, die kakten ruim onder 1A al in.

Of noem je hem "echt" omdat hij bij een samsung telefoon zat ?

hij zat bij een samsung gsm idd, zie dat deze 1 EAC erop heeft, waar de jouwe dat niet heeft..

meteen even getest op de dummyload, en kakt pas in boven de 2,1A..

Dan heb je nog niet veel switchers uit elkaar getrokken, die C zit er namelijk altijd, dubbel geïsoleerd of niet.

Dat klopt. Het zal er gemiddeld 1 per maand zijn - meestal reparatie werk, danwel zeggen 'is zinloos'. Dat over een jaar of 10... Slechts een stuk of 100...

Wellicht dat men daar ook wat papierwerk van wilt hebben, iedereen kan die dingen wel stempelen natuurlijk.

En dat papierwerk is dan wel te vertrouwen?? ALS dat zo zou zijn, DAN zou je een punt hebben. Maar om de een of andere reden heb ik ook niet zoveel vertrouwen in Chinese datasheets. Of zou de Chinees inkopen bij Epcos ofzo? Nahhhh...

Als je het zou kunnen vertrouwen... Maar als die Chinees nou die lader helemaal na maakt - zodanig dat je nauwelijks kunt onderscheiden of het een 'echte' van Samsung is of niet... Zou 'm dat met een paar velletjes papier dan niet lukken?

Bij onze locale universiteit hebben ze een project waarbij elke apparatuur waar zij hun handen op krijgen op emissie testen.
Toen zij begonnen faalde meer dan 50% (keep in mind, ze hebben printers, laptops, telefoon laders, etc. etc. getest)
Meer dan 50% zou geen CE markering mogen hebben, dit gaat volledig aan het veiligheids aspect voorbij, maar het is een goede indicator hoe goed die zelf regulering werkt.

QED: Laat dat hele CE-geneuzel maar zitten. Het gaat nergens over.

Op 14 juli 2016 18:51:09 schreef walkura:
Aangezien ze de fabrikanten informeren dat hun apperatuur faalt, is het de afgelopen jaren "iets" beter geworden.
(maar nog steeds faalt boven de 40% een simpele emissie test)
Nadat ik dit hoorde heb ik uit interesse tablets, batterijen laders etc. etc. getest, de meerderheid faalde.

DARE measurements is verplicht om regelmatig steekproeven te houden op elektronnica die in de nederlands winkels ligt. Bij mijn weten zijn alle producten de vorige keer goedgekeurd. Zo slecht is het dus niet. Dit zijn wel producten die je in winkels kan kopen dus geen meuk die je via eBay besteld.

Dare is niets verplicht, ze zijn een bedrijf, als je daar metingen van wilt hebben willen ze dat best voor je doen. Als je maar betaald.