Er wordt hier wel schamper gedaan over het papierwerk, maar dat is wel belangrijk. Het geeft inzicht in de gebruikte testmethode en de kwaliteit van de gebruikte componenten. Als een fabrikant daar geen inzicht in wil of kan geven, dan kan je dat op zijn minst als verdacht aanmerken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Y2 is iets beter dan X2, toch? Deze zou dan kunnen?
In de lijst met geteste adapters zie ik een merkloze adapter staan die qua afbeelding én typenummer verdacht veel op mijn originele Samsung lader lijkt.
Het gaat om "Merkloos 7", ETA-U90EWE, waarvan de NVWA een "Ernstig veiligheidsrisico" geeft.
Het typenummer van mijn originele Samsung lader (geleverd bij mijn telefoon) is: ETA0U83EWE.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat Samsung haar zaken niet op orde zou hebben qua veiligheid (al was het alleen om hoge schadeclaims te voorkomen), maar ik begin nu toch behoorlijk te twijfelen, aangezien ik mijn lader altijd in het stopcontact laat zitten.
Die samsung dingen worden massaal nagemaakt, de echte is niets mis mee.
Maar de neppers zijn dan ook meteen ERG slecht, ik heb er uit nieuwschierigheid ooit eens een paar bij de chinees mee besteld voor iets meer dan een euro p/s.
Extern zijn ze amper te herkennen als een nepper. Zeker niet als je er geen echte naast kunt houden.
Nee, een spoortje verstoppen onder silkscreen is geen clearance vergroter.
Een tweede uitvoering was net nog wat erger, daar zat een blokje ijzer bij in om het ding toch nog een beetje gewicht te geven.
Beide haalde ze de 2A die de opdruk beloofd bij lange na niet, beiden hielden het ruim onder 1A al voor gezien, daarbij liep de temperatuur behoorlijk op.
Primaire zekering ? Moet dat ? Enige vorm van EMI filtering is niet te bekennen buiten een enkele dubieuze Y-condensator.
En verder de bekende problemen als compleet geen aandacht voor afstanden tussen secundair en primair, veel te krap bemeten trafo's en af fabriek alvast voorgeroeste connectors.
Oh, en brandvertragende behuizingen ?
[Bericht gewijzigd door Sine op (91%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 14 juli 2016 06:49:33 schreef EricP:
[...]Maar voor de scheiding tuseen primair en secundair wel! ook met een 'paar nF' zul je (om op het niveau van het onderzoek te blijven) 'stroom voelen' onder ongunstige omstandigheden. Een weerstandje erover maakt het niet beter.[...]Dat lijkt over niet-netgescheiden voedingen te gaan. Ik ken de constructie. Weet ook waar die voor dient. Maar ben 'm bij kleine adapters (zonder aarde) zelden in het wild tegen gekomen. En war ik 'm gezien heb... waren het vooral 'cheap ass' adapters.Maar goed, aangenomen dat de uitgang 'hoog impedant' is tov. aarde... Je gaat er dan dus de halve lichtnetspanning op zetten. Die C's zullen wel zo klein zijn dat je het niet voelt...
Big Clive doet een onderzoekje naar de aanwezigheid van zulke condensatoren, maar ik zie dat anderen hier tussen jouw en mijn bericht ook al op ingegaan zijn https://www.youtube.com/watch?v=YP8okiLOdKk
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het gaat om "Merkloos 7", ETA-U90EWE, waarvan de NVWA een "Ernstig veiligheidsrisico" geeft. Het typenummer van mijn originele Samsung lader (geleverd bij mijn telefoon) is: ETA0U83EWE.
ETA0U83EWE @BOL 13,90 1 verkoper
ETA-U90EWE @BOL vanaf 8,25 13 verkopers
Wat mij betreft mag de NVWA BOL en de wederverkopers hard aanpakken.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (41%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik zou die toch maar eens aan een dummyload hangen test ...
Bij die krengen van mij was het wel duidelijk, die kakten ruim onder 1A al in.
Of noem je hem "echt" omdat hij bij een samsung telefoon zat ?
[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]
JBHC
Opgeruimd, wat is dat?
Ik heb eens 2 van die goedkope chinese laders laten komen met 2 usb aansluitingen. De eerste was na een halve dag kapot (en deels gesmolten) De 2e heb ik maar weggelegd. Sindsdien geef ik maar iets meer geld uit voor een oplader.
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Bij onze locale universiteit hebben ze een project waarbij elke apparatuur waar zij hun handen op krijgen op emissie testen.
Toen zij begonnen faalde meer dan 50% (keep in mind, ze hebben printers, laptops, telefoon laders, etc. etc. getest)
Meer dan 50% zou geen CE markering mogen hebben, dit gaat volledig aan het veiligheids aspect voorbij, maar het is een goede indicator hoe goed die zelf regulering werkt.
Aangezien ze de fabrikanten informeren dat hun apperatuur faalt, is het de afgelopen jaren "iets" beter geworden.
(maar nog steeds faalt boven de 40% een simpele emissie test)
Nadat ik dit hoorde heb ik uit interesse tablets, batterijen laders etc. etc. getest, de meerderheid faalde.
Anoniem
Op 14 juli 2016 09:58:31 schreef KlaasZ:
Er wordt hier wel schamper gedaan over het papierwerk, maar dat is wel belangrijk. Het geeft inzicht in de gebruikte testmethode en de kwaliteit van de gebruikte componenten. Als een fabrikant daar geen inzicht in wil of kan geven, dan kan je dat op zijn minst als verdacht aanmerken.
Je hebt helemaal gelijk. Alleen al het zelf verklaren dat een apparaat voldoet geeft aan dat je er serieus over hebt nagedacht. Geen papierwerk, geen verantwoordelijkheid.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 14 juli 2016 14:27:48 schreef Sine:
Ik zou die toch maar eens aan een dummyload hangen test ...Bij die krengen van mij was het wel duidelijk, die kakten ruim onder 1A al in.
Of noem je hem "echt" omdat hij bij een samsung telefoon zat ?
hij zat bij een samsung gsm idd, zie dat deze 1 EAC erop heeft, waar de jouwe dat niet heeft..
meteen even getest op de dummyload, en kakt pas in boven de 2,1A..
EricP
mét CE
Dan heb je nog niet veel switchers uit elkaar getrokken, die C zit er namelijk altijd, dubbel geïsoleerd of niet.
Dat klopt. Het zal er gemiddeld 1 per maand zijn - meestal reparatie werk, danwel zeggen 'is zinloos'. Dat over een jaar of 10... Slechts een stuk of 100...
Wellicht dat men daar ook wat papierwerk van wilt hebben, iedereen kan die dingen wel stempelen natuurlijk.
En dat papierwerk is dan wel te vertrouwen?? ALS dat zo zou zijn, DAN zou je een punt hebben. Maar om de een of andere reden heb ik ook niet zoveel vertrouwen in Chinese datasheets. Of zou de Chinees inkopen bij Epcos ofzo? Nahhhh...
Als je het zou kunnen vertrouwen... Maar als die Chinees nou die lader helemaal na maakt - zodanig dat je nauwelijks kunt onderscheiden of het een 'echte' van Samsung is of niet... Zou 'm dat met een paar velletjes papier dan niet lukken?
Bij onze locale universiteit hebben ze een project waarbij elke apparatuur waar zij hun handen op krijgen op emissie testen.
Toen zij begonnen faalde meer dan 50% (keep in mind, ze hebben printers, laptops, telefoon laders, etc. etc. getest)
Meer dan 50% zou geen CE markering mogen hebben, dit gaat volledig aan het veiligheids aspect voorbij, maar het is een goede indicator hoe goed die zelf regulering werkt.
QED: Laat dat hele CE-geneuzel maar zitten. Het gaat nergens over.
Op 14 juli 2016 18:51:09 schreef walkura:
Aangezien ze de fabrikanten informeren dat hun apperatuur faalt, is het de afgelopen jaren "iets" beter geworden.
(maar nog steeds faalt boven de 40% een simpele emissie test)
Nadat ik dit hoorde heb ik uit interesse tablets, batterijen laders etc. etc. getest, de meerderheid faalde.
DARE measurements is verplicht om regelmatig steekproeven te houden op elektronnica die in de nederlands winkels ligt. Bij mijn weten zijn alle producten de vorige keer goedgekeurd. Zo slecht is het dus niet. Dit zijn wel producten die je in winkels kan kopen dus geen meuk die je via eBay besteld.
Dare is niets verplicht, ze zijn een bedrijf, als je daar metingen van wilt hebben willen ze dat best voor je doen. Als je maar betaald.
JBHC
Opgeruimd, wat is dat?
Op 14 juli 2016 18:11:51 schreef JBHC:
Ik heb eens 2 van die goedkope chinese laders laten komen met 2 usb aansluitingen. De eerste was na een halve dag kapot (en deels gesmolten) De 2e heb ik maar weggelegd. Sindsdien geef ik maar iets meer geld uit voor een oplader.
Omdat 1 van de 2 laders gesmolten was, heb ik de andere maar opengemaakt. Dan hebben we in ieder geval de foto's nog. Overigens niet op de foto maar ook in deze lader zat een stukje metaal.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dat lijkt wel de omgekeerde wereld !
Aan de laagspanningskant zit er overal een flinke afstand tussen de sporen, maar alles wat direct aan het net zit heeft een minimale afstand tussen de sporen, Vooral bij de silkscreen van R6
Brrrr....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
JBHC
Opgeruimd, wat is dat?
Op 17 juli 2016 17:04:22 schreef rew:
In ieder geval zit er een koppelweerstand tussen primair en secondair.
Wat ook wel grappig is, is dat ze wel het typenummer van Samsuhebben overgenomen maar niet de merknaam :x
Bizar trouwens, dat de boel primair gelijkgericht wordt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat gelijkrichten is nou net het enige dat niet bizar is. Andersom was wel bizar geweest, of gewoon een conventionele voeding maar die zijn al jaren uit de mode.
Ik heb niet goed gezocht, maar is het niet dat het typenummer subtiel verschilt van het echte?
EricP
mét CE
Als je voor R1 een daarvoor geschikte weerstand uitzoekt, dan heb je ook gelijk iets wat als zekering kan dienen - als er geen vonkboog door de toch wat krappe kruipweg in stand blijft.
Op 17 juli 2016 16:46:56 schreef Tidak Ada:
Aan de laagspanningskant zit er overal een flinke afstand tussen de sporen, maar alles wat direct aan het net zit heeft een minimale afstand tussen de sporen, Vooral bij de silkscreen van R6Brrrr....
Daar bij R6 en dat spoortje er direct naast zal niet zo'n enorm spanningsverschil staan aangezien dat spoortje aan de -van de brug hangt.
Vind die keramische condensator als Ycondensator gevaarlijker.
EricP
mét CE
Aan de laagspanningskant zit er overal een flinke afstand tussen de sporen, maar alles wat direct aan het net zit heeft een minimale afstand tussen de sporen, Vooral bij de silkscreen van R6
Die had ik nog ff gemist... Maar dat SMD IC is de switcher. Ofwel: daarover zal de volle gelijkgerichte spanning staan - 320V oid. De tracks zullen dus altijd zo dicht bij elkaar komen, daar doe je niks aan. Kijk naar een willekeurige dimmer: ook een triac in TO220 housing haalt echt de 6mm niet - en toch werkt het prima. De tab aan de T)220 housing zal ook echt geen 6mm van de die zitten. Toch zit die aan de frontplaat, die 'zwevend' is en dat gaat ook goed.
De 6mm die 'veilig' wordt geacht, is 'aanraakveilig'. Het zou me niks verbazen als dat bij die trafo net wel lukt. Waarbij C4 natuurlijk de boel weer bederft...
En ja, wij willen het graag wat verder uit elkaar. Maar feit blijft dat ook in 'onze' spullen het bij halfgeleiders vaak erg dicht bij elkaar zit...
maartenbakker
Golden Member
De tab van de triac van een moderne dimmer is vaak wel degelijk 'dubbelgeïsoleerd'. Er zijn zelfs TO220-behuizingen met ruimere kruipafstand tussen de pootjes.