Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Op 6 augustus 2016 21:47:31 schreef testman:
sprak er recent nog 1 die alle hdmi poorten op een week oude lcd tv stuk had, hdmi kabels gewisseld terwijl de boel aanstond. ondertussen de digitv provider over de telefoon maar uitschelden :P

Waardeloze TV dus, HDMI behoort hot swapping te zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Maar is het in de praktijk heel vaak niet. Als alle apparaten geaard waren, zou het in veel gevallen al iets beter gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 6 augustus 2016 23:14:28 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

idd waardeloos toestel, meen samsung. hier heb ik het nog niet voor elkaar gekregen, en heb al zat hdmi omgestoken terwijl de boel aanstond. echter is hier alles geaard via de wcd's, en in geval van de samsung kunnen er weleens ongeaarde wcd's hebben gezeten..

m'n eerste lcd tv van 9 jaar geleden is nog wel geaard. de huidige is ongeaard.

de oude tv hangt samen met een monitor op een videokaart met 10 meter hdmi kabel ertussen, sloeg de koelkast aan dan ging het beeld even op zwart. sinds ik de monitor zonder aarde heb aangesloten, is dat probleem weg. de aardlus via computer, tv en monitor gaf die storing op de lange hdmi kabel.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 7 augustus 2016 10:33:52 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Volgens mij zijn veel TV's niet geaard. (of ik heb hier net de uitzonderingen staan ) :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Ik heb nog nooit een nieuw model TV gezien met aarde, maar misschien heb ik ook een uitzonderlijke TV net als Fred. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 augustus 2016 09:32:34 schreef testman:
idd waardeloos toestel, meen samsung.

Samsungs zijn geen waardeloze toestellen! Die toestellen hebben sinds de introductie van HDMI al TVS diodes en meer ongein ter preventie van hot-swap schade in het design zitten. Zelfs de low-budget modellen (3-series, 4-series) zijn netjes beveiligd, dus zelfs in toestellen die ècht rete-goedkoop moeten zijn, wordt daar NIET op bezuinigd!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Volgens mij bedoelde testman "neem" samsung? Ik zag het ook staan en dacht "dat is vast een typefout" omdat het in de context wel duidelijk is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pa3gws

Golden Member

Op 7 augustus 2016 11:30:09 schreef Lambiek:
Ik heb nog nooit een nieuw model TV gezien met aarde

Ook al zou het er wel opzitten in de meeste wat oudere woningen zitten GEEN geaarde wandcontactdozen in de huiskamer.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

diegene kennende zal het wel de goedkoopste tv lijn zijn geweest. er kwamen vonkjes toen de hdmi kabel werd omgestoken is me verteld.

als je meerdere apparaten hebt met ongeaarde voeding, krijg je toch die 150V zweefspanning op de metalen delen van die apparaten, die doorgaans aan de mantel van de hdmi en cai aansluiting hangen. hang je dan 3 apparaten aanelkaar met kabels die allen een smps voeding hebben ( en wat heeft dat niet tegenwoordig ) dan kan het als laatste aansluiten op de tv met hdmi ineens die zwevende spanning op de kabelmassa naar de tv overslaan. die heeft dan wel een ongeaarde voeding, maar de cai aansluiting kan wel geaard zijn..

er kunnen dan wel overspanning beveiligingen opzitten, maar de vonk zelf kan de datalijnen op het hdmi ic laten sneuvelen in de tv. die digitale lijnen zijn niet allen van een beveiliging voorzien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2016 12:13:09 schreef MNM(tm):
[...]
Samsungs zijn geen waardeloze toestellen! Die toestellen hebben sinds de introductie van HDMI al TVS diodes en meer ongein ter preventie van hot-swap schade in het design zitten. Zelfs de low-budget modellen (3-series, 4-series) zijn netjes beveiligd, dus zelfs in toestellen die ècht rete-goedkoop moeten zijn, wordt daar NIET op bezuinigd!

Behalve dan natuurlijk de elkos in de voedingen..

Arco

Special Member

Er horen meer dingen hot-swappable te zijn, zoals CI(+) modules, maar toch overlijdt er soms iets tijdens in/uitpluggen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 7 augustus 2016 13:43:12 schreef Hoeben:
[...]

Behalve dan natuurlijk de elkos in de voedingen..

Dat probleem lijkt nog redelijk beperkt te zijn tot een paar jaargangen en dezelfde elco's gingen ook stuk in andere merken. Zal wel een ongelukkige samenloop zijn geweest van vrij slappe elco's en een krap gedimensioneerd voedingsontwerp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarbij het ontwerp van die voedingen (en de bijbehorende BOM-lijst) niet van Samsung was! (o.a. Dong Yang)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb ook HP computers met Chinese voedingen aan de elkos kapot zien gaan. Netuurlijk speciaal behuizing en niet meer leverbaar. Maar hetzelfde slechte merk elko zat ook op het HP moederbord, heel verdacht.

berekende uitval volgens mij.
als ik naar de hoeveelheid voedingen kijk van TFT en LCD schermen waar ze de elco VLAK NAAST koelprofielen of vermogensweerstanden zetten, kan het bijna niet anders dan dat ze opzettelijk zo gezet werden.

met het minste gemak konden die elco's 2-3cm verder staan waar het desbetreffende printspoor ook al liep

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Kans is bijzonder groot dat ook de moederborden HP niet van HP zelf zijn. Die geven gewoon een opdracht met een pakket specificaties aan een moederborden fabrikant. Uitbesteden is goedkoper dan zelf maken.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

@fcapri: alles wijst er voor mij op dat het onverwachte uitval was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

als ik naar de hoeveelheid voedingen kijk van TFT en LCD schermen waar ze de elco VLAK NAAST koelprofielen of vermogensweerstanden zetten, kan het bijna niet anders dan dat ze opzettelijk zo gezet werden.

Dat is dan ook zo, je wilt je elco's zo dicht mogelijk achter de gelijkrichter hebben.

Op 7 augustus 2016 21:04:41 schreef fcapri:
berekende uitval volgens mij.
als ik naar de hoeveelheid voedingen kijk van TFT en LCD schermen waar ze de elco VLAK NAAST koelprofielen of vermogensweerstanden zetten, kan het bijna niet anders dan dat ze opzettelijk zo gezet werden.

Dat was bij die HP computer ook. Helemaal tegen de koelplaat. Ik heb ze erop aangesproken. Ze gaven er niks om, de klant was niet belangrijk. Als ik actie wilde ondernemen moest ik dat maar doen. Let wel: het werd dus niet tegengesproken dat het een bewuste keuze was de apparatuur na 2 jaren kapot te laten gaan zonder vervangingsonderdelen.

Op 7 augustus 2016 21:52:34 schreef Sine:
[...]

Dat is dan ook zo, je wilt je elco's zo dicht mogelijk achter de gelijkrichter hebben.

Dan zouden ze naast de diodes staan. Daar stonden ze niet. Tegen de koelplaat vlak bij de primaire mosfet.

Op 7 augustus 2016 21:52:34 schreef Sine:
[...]

Dat is dan ook zo, je wilt je elco's zo dicht mogelijk achter de gelijkrichter hebben.

als ze 4 kleine elco's parallel zetten, dan heb je 4 elcos op een rij van 4-5cm. dan is het mij niet logisch dat je de printlayout zo kiest dat die 4 elcos parallel tegen het koelprofiel lopen. je kon ze evengoed de andere richting laten uitgaan weg van het koelprofiel. dan zouden toch 3 van de 4elco's langer leven.
al het voor mij dan onmogelijk wordt om vervangers te steken wegens plaatsgebrek (nieuwe elcos 1-2mm dikker in diameter, dan moet ik ze vaak scheef steken, ofwel op hun zijkant leggen met 4-6mm pootjes naar de print.

voorbeeldje, wel al een iets oudere voeding. rotte elcos naast de koelplaat, kleine uitgangselco's rechts waren goed, de 4 grote naast dat koelprofiel waren rot, die 2 kleine links waar de printplaat ook bruin kleurt van de hitte waren ook rot.
die 4 elcos hangen allemaal parallel op 2 brede printsporen (beter 4 kleine elcos dan 1 grote, compacter en lagere esr).
elco's iets verder plaatsen, of uit de luchtstroom van die 2 koelplaten, of een hitteschildje tussen had al die ellende kunnen voorkomen.
zou zo een scherm 24/24h draaien, dan schat ik dat het kapot was na een 3-4jaar. doordat het scherm weinig werkt, heeft het zolang geleefd

voeding werkte nog steeds goed, kreeg alleen de klacht dat het scherm soms 'piepte'

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 8 augustus 2016 05:34:26 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandaar dat je problemen gaat krijgen als bij oude tv's de sleuven achterop vol stof gaan zitten. de radiale werking waar deze toestellen het van moeten hebben om warmte kwijt te raken werkt dan niet meer goed. de al slecht geworden elco's gaan dan pas kapot..

als de ontwerpers elco's secundair onderin de print zouden zetten, gingen ze langer mee. echter is die keuze ook bewust zo gedaan. icm goedkope elco's verkopen binnen 7 jaar weer een ander toestel.

heb al zat voedingen gemaakt met veel uren op de klok. heb er zelf nog geen last van gehad, wrs omdat hier lcd toestellen nog niet op half vermogen achtergrond licht draaien. daar zit het overgrote deel van het opgenomen vermogen, scheelt dus warmte in het toestel..

pas een lcd scherm van kantoor gemaakt, ding was dik 9 jaar oud. ik zag al eerder dat het scherm flikkerde als het uit stby kwam. tot ineens zwart en niks meer. bleek de backlight driverfet eruit te zijn geklapt omdat de elco's helemaal op waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nu ik hier zit worden die schermen hersteld voor ze definitief de geest geven.

heb er al een paar gehad die 'piepen', ook een paar onder handen genomen die op maandag nooit willen starten. scherm staat continue aan/uit/aan/uit... te gaan voor ongeveer 30min en dan gaat het stabiel werken (met veel ruis in het beeld).
elcos vervangen, scherm werkt instant en een heel stabiel beeld nu.

ik begin al lijstjes te maken met de voorkomende elco's in alle onze types schermen, zodat ik kitjes op reserve kan maken.
scherm kapot, elco kitje nemen, alles vervangen en t kan weer in gebruik genomen worden. maakt het ook eenvoudiger voor de collegas die minder ervaring met electronica hebben.

wij hebben natuurlijk de pech dat hier telkens hardware in grote getallen aangekocht worden. dus als 1 scherm begint te gaan, volgt de rest van de batch heel snel op

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 8 augustus 2016 11:16:46 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Als ze na weinig gebruik in 3 tot 4 jaar stuk waren, haalden ze simpelweg hun specs niet. De koeling helpt zeker niet mee (hoewel, warmte stijgt op dus ze hadden alleen stralingswarmte en door convectie konden ze nog wat afkoelen - op eentje na die in een warmere luchtstroom zit, maar hoe warm eigenlijk? De onderste warmtebron is waarschijnlijk een FET en die worden niet gloeiend gestookt). Goede kans dat het niet boven de 55 graden komt. Stel de elco is laag gespecificeerd en gaat 1000 uur mee bij 105 graden. Dan zou je bij 55 graden alsnog 32.000 uur halen. Dat is 3 tot 4 jaar volcontinugebruik. Bij incidenteel gebruik dus >10 jaar. Grote kans dat de elco's hun specs niet haalden of qua ESR/impedantie/rimpelspanning verkeerd gekozen waren.

Die kleine die bruin waren van de hitte, hadden zichzelf opgewarmd als ik goed begrijp om welke het gaat. Dat is sowieso al een teken dat ze verkeerd gespecificeerd zijn of hun specs niet halen.

Wat waren de merken en types van de elco's?

Let wel, ik heb ook genoeg constructies gezien waar de elco's op een plek zaten waar ze gaar bakten dus ik ga volkomen mee in je redenatie dat dat een slechte manier van ontwerpen is, ik denk alleen dat hier meer speelt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 augustus 2016 16:02:04 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Soms maken ze het elco's ook wel heel erg lastig om te overleven... :)

http://www.legitreviews.com/images/reviews/2044/15.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten