Op 7 augustus 2016 21:52:34 schreef Sine:
[...]
Dat is dan ook zo, je wilt je elco's zo dicht mogelijk achter de gelijkrichter hebben.
als ze 4 kleine elco's parallel zetten, dan heb je 4 elcos op een rij van 4-5cm. dan is het mij niet logisch dat je de printlayout zo kiest dat die 4 elcos parallel tegen het koelprofiel lopen. je kon ze evengoed de andere richting laten uitgaan weg van het koelprofiel. dan zouden toch 3 van de 4elco's langer leven.
al het voor mij dan onmogelijk wordt om vervangers te steken wegens plaatsgebrek (nieuwe elcos 1-2mm dikker in diameter, dan moet ik ze vaak scheef steken, ofwel op hun zijkant leggen met 4-6mm pootjes naar de print.
voorbeeldje, wel al een iets oudere voeding. rotte elcos naast de koelplaat, kleine uitgangselco's rechts waren goed, de 4 grote naast dat koelprofiel waren rot, die 2 kleine links waar de printplaat ook bruin kleurt van de hitte waren ook rot.
die 4 elcos hangen allemaal parallel op 2 brede printsporen (beter 4 kleine elcos dan 1 grote, compacter en lagere esr).
elco's iets verder plaatsen, of uit de luchtstroom van die 2 koelplaten, of een hitteschildje tussen had al die ellende kunnen voorkomen.
zou zo een scherm 24/24h draaien, dan schat ik dat het kapot was na een 3-4jaar. doordat het scherm weinig werkt, heeft het zolang geleefd
voeding werkte nog steeds goed, kreeg alleen de klacht dat het scherm soms 'piepte'
[Bericht gewijzigd door
fcapri
op maandag 8 augustus 2016 05:34:26
(10%)