HELP.. sign. gecontroleerde dc motor

goede middag,

ik ben een totale leek en ben 2 weken op google bezig om iets te vinden totdat iemand mij naar deze side verwees.

voor mijn modelbouw zeilboot wil ik een 3.6v dc motor (zeil lier) automatisch laten draaien dmv een signaal.
deze motor (mot 1) word automatisch gestopt als de draad die hij in/uit rolt van punt A, punt B heeft bereikt en andersom dmv microswitches.

als ik de andere door mij radiografisch aangestuurde motor (mot 2) laat draaien (zelfde principe als hier boven) wil ik aan deze draad een magneetje hangen en als deze halverwege is dmv een REED schakelaar de andere lier automatisch laten draaien (5 tot 10 sec) en schakelt weer uit bij het bereiken van de microswitch.
als ik dan weer (mot 2) reverse laat draaien moet ook (mot 1) reverse beginnen te draaien bij het bereiken van de REED schakelaar en word weer gestopt bij het bereiken v/d andere microswitch..

jullie kunnen wel horen dat ik een leek ben maar hopelijk kan iemand mij helpen met tips of schema's of iets dergelijks..

groette...

Arco

Special Member

Dubbeltopic gaat niet echt helpen voor een oplossing...:   https://www.circuitsonline.net/forum/view/133631

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nee.. sorry arco,

ik ben nieuw in deze wereld en ben druk bezig om het bericht bij ,algemene vragen, te verwijderen maar kan niet goed vinden hoe dat moet..

excuus..

Willie W

Golden Member

Hier heb je al een schema van een motor meteindschakelaars.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Op 13 september 2016 12:39:41 schreef snapt niks:
voor mijn modelbouw zeilboot wil ik een 3.6v dc motor (zeil lier) automatisch laten draaien dmv een signaal.

Wat voor een signaal is dat, komt dat van je zend/ontvanger?

Er zijn toch gewoon zeilwinch servo's te koop, of voldoen die niet aan jou eisen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bedankt voor de reacties en de verwelkoming..

het gaat om een 2 mast schoenen. ik heb reeds 2 zeil winches die ik er in zitten die ik op afstand bestuur. een voor de voor zeilen en een voor de fok, schoener en grootzeil.
ik heb een derde motor voor de bakstagen die ik ook op de afstandsbediening bedien maar dat blijkt erg gecompliceerd te zijn als ik de boot door de wind wil laten gaan met 4 verschillende handelingen..
dus dacht ik, als ik door de wind ga laat ik de voorzeilen overlopen, op het punt dat die winch halverwege is kunnen de bakstagen automatisch gewisseld worden.
en zo kwam ik op het idee dat, het poelie systeem benedendeks van de voorzeilen legt een afstand af van 52cm van uiterst links naar uiterst rechts en als deze dan 26cm heeft afgelegd dat dan die bakstag lier begint met draaien. als dan de volgende overstag gemaakt wordt, pressies het zelfde alleen moet die bakstag lier de andere kant op draaien.
het schema van willie w. zit er nu in. ik vraag me af of het mogelijk is om dat door middel van een signaaltje (reedschakelaar en magneetje) of iets dergelijks, als de zeil lier op de helft is de bakstag lier kan starten..