HELP.. sign. gecontroleerde dc motor

goede middag,

ik ben een totale leek en ben 2 weken op google bezig om iets te vinden totdat iemand mij naar deze side verwees.

voor mijn modelbouw zeilboot wil ik een 3.6v dc motor (zeil lier) automatisch laten draaien dmv een signaal.
deze motor (mot 1) word automatisch gestopt als de draad die hij in/uit rolt van punt A, punt B heeft bereikt en andersom dmv microswitches.

als ik de andere door mij radiografisch aangestuurde motor (mot 2) laat draaien (zelfde principe als hier boven) wil ik aan deze draad een magneetje hangen en als deze halverwege is dmv een REED schakelaar de andere lier automatisch laten draaien (5 tot 10 sec) en schakelt weer uit bij het bereiken van de microswitch.
als ik dan weer (mot 2) reverse laat draaien moet ook (mot 1) reverse beginnen te draaien bij het bereiken van de REED schakelaar en word weer gestopt bij het bereiken v/d andere microswitch..

jullie kunnen wel horen dat ik een leek ben maar hopelijk kan iemand mij helpen met tips of schema's of iets dergelijks..

groette...

Arco

Special Member

Dubbeltopic gaat niet echt helpen voor een oplossing...:   https://www.circuitsonline.net/forum/view/133631

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nee.. sorry arco,

ik ben nieuw in deze wereld en ben druk bezig om het bericht bij ,algemene vragen, te verwijderen maar kan niet goed vinden hoe dat moet..

excuus..

Willie W

Golden Member

Hier heb je al een schema van een motor meteindschakelaars.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Op 13 september 2016 12:39:41 schreef snapt niks:
voor mijn modelbouw zeilboot wil ik een 3.6v dc motor (zeil lier) automatisch laten draaien dmv een signaal.

Wat voor een signaal is dat, komt dat van je zend/ontvanger?

Er zijn toch gewoon zeilwinch servo's te koop, of voldoen die niet aan jou eisen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.