Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Sjit... weer een motor controller opgeblazen. :-(

De strip hangt via een 1M weerstand aan AARDE. Helpt met ESD in de hand houden.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 20 september 2016 18:15:40 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja, metaal is een goede geleider.....

Serieus, jij sloopt die dingen bij bosjes! Wat doe je daar toch mee?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met de vijftig-volt open-en-bloot op tafel (*).... :-( Ik weet het eigen schuld dikke bult.

(*) En dus gisteren ook op de rand van de tafel. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zucht....

Nu netjes een bakje voor de motor controller gemaakt dat ie niet meer kortsluiting kan maken.

Na het solderen van een laagspannings connector op de controller print... bij het aansluiten van de 48V... Normaliter maakt ie een behoorlijke knal als de condensator wordt opgeladen... Dus je zet je schrap: er komt herrie, niet schrikken.... Nou dit keer een vlamboog van een paar cm, twee connectoren verbrand, plus 1 vinger. Bah! En dat alles met hardware die al weken betrouwbaar werkt op 48V van deze twee accus. De constructie met XT90 connectors is zodanig dat je het niet zomaar verkeerdom kan inprikken of zo.

Dus kennelijk stonden tijdens "boot" dus twee mosfets van 1 halve H-brug open. :-( Aan elektronica voorlopig geen schade aan de controller print, en ook de shuntweerstand lijkt zich dit keer niet opgeblazen te hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Condensators prechargen (met bewaking, je hebt toch een uC), pull-down weerstanden over de gate-source van elke MOSFET, en de drivers via een enable of UVLO uit forceren totdat de andere voedingen en de microcontroller goed opgestart zijn en alles vrijgeven...

Je maakt wel veel brokken de laatste tijd hè? Ben je dingen aan het haasten of anderszins ondoordacht aan het doen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik denk dat het komt omdat hij de laatste tijd een beetje afgeleid wordt door lastige stagiairs :P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik vind dat het alleszins meevalt met wat er kapot gaat. Dus domme dingen met die metalen strip: duidelijk da's dom. Stom om 30V diodes te gebruiken waar 50V (reken op 60V), komt te staan: ook dom. (gewoon mijn "standaard diode, doet het overal", niet bij stilgestaan dat die dingen een lage max spanning hadden).

Dit is een vervelende. Ja, alle mosfet drivers hebben een pulldown op BEIDE ingangen. Conform het originele design heeft alleen de "beneden" fet een pulldown. Dus hoe dit mis kan zijn gegaan snap ik nog niet zo.

De stagiaire was al naar huis. (Maar er was wel een andere "lastpost").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Sluiting in een batterij pack van een Storno portofoon..
Resultaat,Brandvlek van 10 cm op de tafel,en veel hitte, zodanig dat het brandmeldsysteem inschakelde.
Snel door het raam gegooid, de tuin in.
daar laten liggen tot hij afgekoeld was...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Foto! :)

Stond het raam open?

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

Sluiting in een batterij pack van een Storno portofoon.

Dan ben ik toch benieuwd wat de oorzaak van die sluiting was.
Ik heb in een ander leven een paar duizend Storno portofoons*) ter reparatie gehad, maar nog nooit een accu gezien die in brand was gevlogen.

*) Verschillende types: CQP500, CQP600, CQP800

Wel heb ik van gebruikers gehoord dat ze wel eens een broek in brand hadden gestoken door een losse accu van een Motorola portofoon bovenop een sleutelbos te proppen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

in een ander leven, klinkt als enige tijd terug. toen waren die accu's wrs nog van nimh of nicd cellen gemaakt. sinds het liion of lipo cellen zijn tegenwoordig komt dat vaker voor. vrijwel wekelijks komt er wel iets voorbij in t nieuws..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 3 oktober 2016 22:31:58 schreef rew:
(Maar er was wel een andere "lastpost").

Vriendin, vrouw, kind, hond, kat, cavia, konijn, hangbuikzwijn, of anders. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Op 19 april 2016 20:20:24 schreef rew:
Verrek, Met een heatsink van 1000 cm2 mag ie pas z'n rated 50W hebben. Met een heatsink van 1cm2 (vrijwel niets, zoals bij mij) mag ie slechts 10W verstoken.
update: M'n total gate charge opgezocht. Bij deze 68nC (bij 25A en 15V, terwijl ik nu op 1-2A en 24V zit...).

Vroeger toen ik nog aan CO2-lasers werkte gebruikte ik af en toe een waterweerstand bij problemen met de HF-generator.

Kan er geen foto van vinden op internet maar die was 50ohm en een max vermogen van 20kW, watergekoeld natuurlijk.

Was iedere keer weer een rompslomp om die op te stellen bij een klant aan de machine: hf-kabel op de weerstand (buis van ong 1m d100mm), waterpomp, ibc-vat met demi-water.

joopv

Golden Member

.
(ik val in herhaling zie ik)

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 4 oktober 2016 12:17:46 (96%)

mel

Golden Member

Op 4 oktober 2016 08:13:29 schreef evdweele:
[...]Dan ben ik toch benieuwd wat de oorzaak van die sluiting was.
Ik heb in een ander leven een paar duizend Storno portofoons*) ter reparatie gehad, maar nog nooit een accu gezien die in brand was gevlogen.

*) Verschillende types: CQP500, CQP600, CQP800

Wel heb ik van gebruikers gehoord dat ze wel eens een broek in brand hadden gestoken door een losse accu van een Motorola portofoon bovenop een sleutelbos te proppen.

was inderdaad een sluiting, een paperclip...

Op 4 oktober 2016 10:45:21 schreef rew:
anders.

hangbuikvriendin?
sorry kon het niet laten :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 oktober 2016 20:42:13 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 4 oktober 2016 12:32:59 schreef mel:
[...]was inderdaad een sluiting, een paperclip...

Dan had je een behoorlijke toevalstreffer te pakken.
De contacten van de Storno accu's waren een stuk kleiner dan die van Motorola, die al snel 5 x 7mm groot waren (als het niet meer was).

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

Ik denk zomaar dat rew de stage begeleider bedoelt

ik zou niet weten wie dat nu weer is .....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nee, ook niet. Dat had jij geweten als die er was geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

deze dan, zat rustig tv te kijken, hoor een plofje op de achtergrond, maar niks bijzonders. 10 seconden later stinkt het enorm, komt niet van buiten, dus er is iets aan het bakken in m'n hobbyhok.

zoeken, kom ik uit bij een liion 18650 gereedschap accupack wat ineens is gaan smeulen. niet op het pack door een slechte verbinding, maar door een lekkende liion cel die sluiting veroorzaakt op de koppelstrips.

blij dat het gebeurt als ik thuis ben en wakker, die 2 cellen waren niet vast te houden zo heet. pack was nog vol en in geen weken geladen, de 8 cellen die het overleefd hebben, meten 4V.

[attachment=0]

[attachment=1]

[attachment=2]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ach schaam je niet, Samsung heeft het ook nog niet onder de knie ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

door de telefoon: "hoe moeten die panelen aangesloten?" " 2x6 in serie. Een van het dak waar er 7 liggen in serie met die 5 op het platte dak."
"Oke"
omvormer opgehangen, schakelaar aan, land instelling, 50 hz blabla, dan een hoop rook, gesis en druppels bruine rommel tussen het beeldscherm raampje.

door de telefoon .... Oh hebben die 1 fase dan een andere MPP imgnags spanning dan die 3 fasen..... Ja dus. die houden niet van 600+ VDC.

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2016 00:26:37 schreef andre1973:
door de telefoon: "hoe moeten die panelen aangesloten?" " 2x6 in serie. Een van het dak waar er 7 liggen in serie met die 5 op het platte dak." "Oke"

omvormer opgehangen, schakelaar aan, land instelling, 50 hz blabla, dan een hoop rook, gesis en druppels bruine rommel tussen het beeldscherm raampje.

En je neemt klakkeloos aan wat er gezegd wordt door de telefoon?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Ja lambiek, tegenwoordig MAG je niet meer zelf nadenken. Voor al mond houden en doen wat je opgedragen word. Zie hier resultaat ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten