evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De Philips BX360A (Plankradio of Klaagmuur) uit 1947 is uitgesproken lelijk.
Als de plank dan ook nog wordt verzaagd om er een kast van waaibomenhout omheen te bouwen wordt het er niet mooier op.
Maar elektrisch gezien is deze radio wel bijzonder. Hij heeft een hoge gevoeligheid en selectiviteit door de lage middenfrequentie van 128kHz en zijn tweevoudige preselectie.
Daarom heb ik het ding in de collectie.
Zo kwam hij uit een oude schuur.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dus toch....! 
Ik denk dat je dat vogeltje naast die Philips 'Piano' misschien wel mooier vind.
De waarde van iets komt pas na jaren naar boven, wanneer blijkt dat iets als exponent van een bepaalde periode blijkt te zijn.
Veel van de zgn. Afrikaanse beeldjes zijn feitelijk uitermate lelijk, maar roepen emotie op door hun achtergrond en eenvoud, net als 'Appels' (ben geen fan van Appel).
Ik neem aan, dat je lid van een fotoclub bent (geweest).
Daar wordt vaak een foto vaak beoordeeld op uitsluitend technische en compositorische regeltjes (dus: "Zoals het hoort"), de werkelijke inhoud wordt vaak niet in acht genomen; een soort rederijkers kamer.
Een foto met een emotioneel verhaal, waar iets onscherp is, de horizon niet op de 'juiste' plaats ligt en de(lucht niet donkerblauw is 9Plola-filter), wordt daarentegen ONVERBIDDELLIJK AFGEKRAAKT!
Kijk dan eens even naar de beroemde Guernica foto van Robert Capa: Niet scherp, slecht belicht en uit een wel heel vreemd perspectief....
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Helemaal niets "Dus toch...!"
Ik verzamel hetgeen waar IK interesse in heb. En dat kan best zoiets zijn als dat wrak van een BX360A.
Maar dat dwingt me nog niet tot het bewaren van het ding omdat het "industrieel erfgoed" zou kunnen zijn.
Er zijn er tienduizenden van geproduceerd, dus bijzonder is het allerminst. En veel zijn in een veel betere staat dan mijn exemplaar.
Ik zal echt geen gewetenswroeging krijgen als deze radio een keer op het vuilstort belandt.
Van fotoclubs heb ik geen hoge pet op. Precies om de redenen die jij noemt.
Alles dat ik in mijn vrije tijd doe doe ik voor mijn EIGEN plezier, niet voor dat van anderen, noch om anderen te proberen overtreffen.
Ik denk dat je dat vogeltje naast doe Philips 'Piano' misschien wel mooier vind.
Uh... welk vogeltje?
O, dat. Laat ik nu een gruwelijke hekel hebben aan prullaria zonder enige functie.
Voor de zoveelste keer sla je de plank volkomen mis 
[Bericht gewijzigd door evdweele op (16%)]
Op 8 oktober 2016 10:53:35 schreef Tidak Ada:
...maar ook cultureel erfgoed, dat loopt van een lucifer tot de Britse kroonjuwelen en alle daartussen.
Maar het zal allemaal wel weer een 'linkse hobby' zijn
Linxs heeft juist veel schade aangericht, wat er niet aan prachtige gebouwen zijn verdwenen door toedoen van de gemeentes die door de pvda werden bestuurd.
Grappig dat je een lucifer noemt, kom toevallig dit bushok tegen in een klein fries dorp.
OT
Ik heb nog een oude universeelmeter uit de 30 er jaren, zonder ohmbereik. Werkt prima en zal ik niet weg doen. Voor oude radio's en TV's heb ik geen plaats meer sinds de laatste verhuizing.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (65%)]
Op 8 oktober 2016 16:49:59 schreef evdweele:
De Philips BX360A (Plankradio of Klaagmuur) uit 1947 is uitgesproken lelijk.
Als de plank dan ook nog wordt verzaagd om er een kast van waaibomenhout omheen te bouwen wordt het er niet mooier op.
ik zellf vind de plank lelijk maar die verzie is prachtig
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
evdweele
Overleden
Op 8 oktober 2016 19:14:26 schreef RAAF12:
Grappig dat je een lucifer noemt, kom toevallig dit bushok tegen in een klein fries dorp.
Dat noem ik Kitsch, met een grote K. Het heeft niets met het oorspronkelijke product te maken.
@Arco\ Mooie kleurcombinatie op die B7X43a,groen\blauwe achtergrondverlichting steekt mooi af op de zwart en goud gestreepte schaal.
De speakers in het front ipv aan de zijkant is ook een betere plaats dan in de zijwanden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Luidsprekerraster loopt ook aan de zijkant door... 
(luidspreker zit onder een hoek van +/- 30 graden)

Prijs van die radio's gaat in golven op en neer. Soms zijn ze 35 euro waard, en 5 jaar later 100 euro...
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Tsja... Ooit worden alle ouwe radio's schaars. Ze worden niet meer gemaakt. Onvervangbaar, dus wat mij betreft niet waardeloos ook al betaalt men er geen geld voor. Waarde is immers niet altijd in geld uit te drukken...
Toen ik mijn eerste LP's kocht, kon je iedere (bijvoorbeeld) Pink Floyd plaat nog voor minder dan 5 gulden kopen. Probeer dat nu (15 jaar later) maar eens. En Van Gogh had ook moeite om z'n schilderijen te verkopen.
Maarja. Het is onrealistisch om alles te bewaren tenzij mensen massaal stoppen met nieuwe rommel kopen. Dat zou sowieso beter zijn voor de aarde.
Wat verdwijnende radiozenders betreft - erg interessante muziek vind je niet meer op de radio. Maar veel radio's hebben een grammofooningang, of je gebruikt een minizendertje.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Buizenradio's zijn natuurlijk energieslurpers maar als je een plano aansteekt en naar een AM station luistert is dat toch wel even wat anders als het geluid uit zo'n plastic transistor\ic doosje. 
Edit\ Natuurlijk zijn er minder AM zenders maar er zijn er nog,mss dat ook piraten legaal gaan werken er is immers plek zat. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 8 oktober 2016 20:09:52 schreef Hubie:
Buizenradio's zijn natuurlijk energieslurpers maar als je een plano aansteekt en naar een AM station luistert is dat toch wel even wat anders als het geluid uit zo'n plastic transistor\ic doosje.
Een appel smaakt ook anders dan een krent.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (79%)]
Ja,en een rozijn ook. 
Edit\ Toch moet ik zeggen dat mijn Tecsun 2000 (is Grundig\Eton)ook een prachtig geluid geeft op AM.
Het is dan ook een forse kast met een grote speaker,dus er is nog hoop
Ook in China kunnen ze goede spullen maken.
Ik heb hier een Grundig 3043 op de kast staan. Was een trouwcadeau van mijn grootouders in 52 dacht ik.
Hij speelt nog wel maar enkel als ie er zin in heeft lijkt het wel. Als je die inschakelt speelt ie bvb 5min, dan pakweg een uur hoor je helemaal niets en dan begint ie plots weer te spelen.
Ik ken er te weinig van om het te kunnen repareren.
Het valt wel op de het een soort radiogeluid is dat we niet meer gewoon zijn. Ook andere mensen die eens meeluisteren zeggen dat ie aangenaam speelt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@evelo: een defecte radio een uur laten spelen is een erg slecht plan met mogelijk vervelende gevolgschade.
Op 9 oktober 2016 18:38:57 schreef evelo:
Ik heb hier een Grundig 3043 op de kast staan. Was een trouwcadeau van mijn grootouders in 52 dacht ik.Hij speelt nog wel maar enkel als ie er zin in heeft lijkt het wel. Als je die inschakelt speelt ie bvb 5min, dan pakweg een uur hoor je helemaal niets en dan begint ie plots weer te spelen.
Het valt wel op de het een soort radiogeluid is dat we niet meer gewoon zijn. Ook andere mensen die eens meeluisteren zeggen dat ie aangenaam speelt.
Dan is het wachten op rooksignalen 
Er zijn zat clubs en verenigingen die de radio voor je willen nakijken en repareren.
evdweele
Overleden
Op 9 oktober 2016 18:38:57 schreef evelo:
Je kan hier altijd vragen of er lieden zijn die je daarbij behulpzaam willen zijn.
Een buizenradio is minder gecompliceerd dan een moederbord van een pc of een moderne tv. Als je een klein beetje kennis van elektronica hebt en met een stap voor stap benadering gaat dat altijd lukken.
Het zou jammer zijn als het erfstuk van je grootouders onherstelbare schade zou oplopen door te laat ingrijpen.
Edit:
Het schema in de bijlagen.
Er zijn in elk geval 2 condensatoren die preventief vervangen moeten worden om te voorkomen dat bij hun defect raken vervolgschade ontstaat. Deze zijn in het deelschema rood omcirkeld.
Meestal heeft de elco aan aan de kathode van de eindbuis zijn beste tijd ook wel gehad. Groen omcirkeld.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (23%)]
Op 10 oktober 2016 02:39:29 schreef evdweele:
[...]Je kan hier altijd vragen of er lieden zijn die je daarbij behulpzaam willen zijn.
Een buizenradio is minder gecompliceerd dan een moederbord van een pc of een moderne tv. Als je een klein beetje kennis van elektronica hebt en met een stap voor stap benadering gaat dat altijd lukken.
Het zou jammer zijn als het erfstuk van je grootouders onherstelbare schade zou oplopen door te laat ingrijpen.
mooi gesproken
en ik ben het er mee eens
Ik durf het bijna niet te vertellen , maar doe het toch,,ik heb vandaag een grundig 3067 gekocht voor een zacht prijsje.
Het is een beetje nostalgie uit mijn jeugd jaren .
Zo verzamel ik oa. ook oude buizen jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.
Had ik al vermeld dat ik lid ben van een oude radiovereniging, heerlijk die oude degelijk gebouwde apparaten.
Tidak Ada
Ben je al lid van de TCA (Tube Collectors Association)? Zie mijn profiel hieronder.
- Website : http://tubecollectors.org/
- Member's collections : http://tcamemberscollections.homestead.com/index.html
- Yahoo group : https://groups.yahoo.com/neo/groups/TUBECOLLECTORSASSOCIATION/info
- e-Mail reflector : TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (19%)]
Ik vraag me af hoeveel plano's Philips gemaakt heeft.
Dat moeten enorme aantallen zijn.Weet iemand of daar cijfers van zijn?
Ze werden in diverse landen gemaakt,zo hadden wij vroeger thuis een plano uit Zweden met een blauw\grijze schaal,heel apart.
Het was een B5S12A.
evdweele
Overleden
Brrrr... gruwelijk! Is de achterkant niet veel mooier om tegenaan te kijken? 
Edit:
Dan vind ik de Philips BX533A uit 1954 toch een heel stuk mooier met zijn warme kleuren, verzorgde schaal en de mooi vormgegeven druktoetsen.
Deze radio kregen mijn grootouders toen zij 50 jaar getrouwd waren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
'heel apart' is inderdaad een milde uitdrukking voor deze radio...
Zo'n lelijke kleurencombinatie zie je niet elke dag. (hoewel smaak natuurlijk persoonlijk is...
)
Ja,idd heel apart,ik denk dat mijn vader kleurenblind was

Edit\ Ik zie nu dat de werkelijke kleuren toch anders zijn.
Foto 1 is te licht
Foto 2 is te donker
De werkelijke kleur zit er zo'n beetje midden tussen in.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (56%)]