Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

In de jaren 70-80 werd er nog behoorlijk gewirewapt op ons lab. met name voor proefopstellingen, zelfs voor analoge schakelingen.

Jammer dat je die losse pennen niet meer kan krijgen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 14 oktober 2016 11:33:01 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2016 18:51:43 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]

Oh ja, dat wire wrappen :)

Nee niet dat wire wrappen, dat is weer iets anders. Ik bedoel dit zoals in het voorbeeld.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/voorbeeld%20-%20oude%20draadboom.jpg

Vroeger werd dat met draad gedaan, (in het begin een soort vettig touw, en later werd het kunststof) tegenwoordig met tyraps, tape, of in een soort sleeve.

Zelf heb ik het ook nog op de oude manier gedaan, wel veel werk maar met een mooi resultaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dat is inderdaad heel iets anders :)

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op vrijdag 14 oktober 2016 11:54:56 (14%)

Vroeger werd dat met draad gedaan

Heb in Deurne nog een klosje binddraad kunnen redden, dat plastic spul vind ik minder, is niet te corrigeren.

Onlangs nog een printje met wirewrap aangesloten. Soms best handig als je er niet wil/kan solderen. Hier twee connectors haaks, voor een stekker op de DPM (boven) is geen plaats.

Michel, dat betekent dat jij eerder of mogelijk op een andere afdeling bij Enraf stage hebt gelopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 13 oktober 2016 22:23:30 schreef fred101:
Wirewrap is iets uit een stoffig verleden, of was het nu juist stoffig in het heden ? ;-)

Toch heb ik op het werk nog een wirewrap setje in de kast liggen, en ook met enige regelmaat nodig. En dat onder meer in een installatie die in 2009 gebouwd is.

Op 13 oktober 2016 22:27:03 schreef testman:
perfect was dat systeem niet, 2 vertinde oppervlakten op elkaar is niet zo'n recept bij een vochtige omgeving. vaker zag je bij oa sony dat men de vermogens bedrading in een versterker al had gesoldeerd over de wire wrap heen. ik ben er ook wel slechte verbindingen mee tegengekomen..

Wirewrap is een betere verbinding dan solderen, maar een echte wirewrap verbinding is dan ook niet tin op tin maar zilver op hardgoud.

De draad is verzilverd en de pen verguld. we hebben zo uit de losse pols enkele tienduizenden wirewrap verbindingen zonder daar ooit een slechte verbinding in gehad te hebben, de oudste zijn van midden jaren 90.

Heb ik op school ook nog moeten leren, was inderdaad vettig draad. Je moest ook opletten en het draad niet door je handen laten glijden. Als je niet oplette had je zo een sneetje in je hand.
Was een soort nylon draad. Die methode van Lambiek heb ik niet geleerd, wij moesten het lusje nog een halve slag draaien zodat er een soort van knoopje ontstond.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 14 oktober 2016 13:21:10 schreef rew:
Michel, dat betekent dat jij eerder of mogelijk op een andere afdeling bij Enraf stage hebt gelopen.

Die kans is redelijk aanwezig :)

Ik heb ook nog wasdraad gebruikt in de praktijk (en ooit op school geleerd), waren besturingskastjes van analoge regelaars die we maakten voor Priva (zal ergens in 1979 geweest zijn). (Bestaat nog steeds zie ik)

P.S. Gewirewrapped heb ik ook nog een beetje, tot ergens in de 90-95er jaren.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 14 oktober 2016 19:59:26 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt op beurzen nog wel een klos kopen (€5). Het is plat wit wasdraad. Verder kun je bij watersportwinkels wasgaren kopen, dat daar wordt gebruikt voor touwsplitsen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 14 oktober 2016 13:29:52 schreef Sine:
Wirewrap is een betere verbinding dan solderen, maar een echte wirewrap verbinding is dan ook niet tin op tin maar zilver op hardgoud.

Dat zal bij military of space toepassingen zijn? Bij Control Data in Amersfoort was dat niet het geval, er zaten wel vergulde pinnen in de meerpolige Amphenol connectors.

fred101

Golden Member

Wat aan het oefenen geweest om mijn PCB transplantatie skills te oefenen.

De verrotte functieschakelaar van een Fluke

De nieuwe pcb insert gemaakt van dun pcb, de oude uitgefreesd erin gelijmd. De meter heeft meer problemen dus niks te verliezen. Deze heeft het carbon geval zonder losse weerstanden. Ik heb de diameter wat vergroot (vandaar die draadjes) om die weerstanden te kunnen plaatsen. De functieknop werkt nu weer. Niet dat ik daar wat aan heb want het ding meet toch niet meer, het ging om de oefening.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 14 oktober 2016 22:30:52 schreef RAAF12:
[...]
Dat zal bij military of space toepassingen zijn? Bij Control Data in Amersfoort was dat niet het geval, er zaten wel vergulde pinnen in de meerpolige Amphenol connectors.

Neehoor, ik heb het over procesbesturing in de industrie. (backplane en rangenring van Siemens FUM kaarten)

@fred,
Netjes, volgende keer chemisch vertinnen en je hebt een winnaar :)

maartenbakker

Golden Member

Of misschien een andere metaalsoort? Maar hoe dan ook knap werk.

Over wirewrap gesproken... Ik heb nog een berg IC voetjes en een paar klossen draad. Ligt uit te rusten als een stukje nostalgie en ligt niet erg in de weg, maar als iemand interesse heeft?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2016 13:40:25 schreef MdBruin:
Die methode van Lambiek heb ik niet geleerd, wij moesten het lusje nog een halve slag draaien zodat er een soort van knoopje ontstond.

Ik ken twee manieren, één met een enkel lusje en één met een dubbele lus.

Zie voorbeeld.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/voorbeeld_2%20%20-%20%20oude%20draadboom.jpg

Die met een dubbele lus, dat zit echt super strak maar is ook veel meer werk. Wel kun je de lussen verder uit elkaar zetten. Met de enkele lus zet de lusjes dichter bij elkaar.

Op 14 oktober 2016 23:21:52 schreef fred101:
Wat aan het oefenen geweest om mijn PCB transplantatie skills te oefenen.

De nieuwe pcb insert gemaakt van dun pcb, de oude uitgefreesd erin gelijmd.......

Zo, dat moet een hoop werk geweest zijn Fred. Waar heb je dat mee uit ge freest?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

nu nog de begin- en eindknoop...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 15 oktober 2016 11:58:40 schreef Tidak Ada:
nu nog de begin- en eindknoop...

Heb dat ooit nog geleerd op school maar allang weer vergeten :)

Zal eens kijken of ik wat kan vinden/maken wat ik geleerd heb.
Die lus gedraagt zich als een knoop. Helaas werd de kabelboom na te testen/beoordelen kapot geknipt zodat deze maar 1 keer gebruikt kon worden.
Helaas dus geen aandenken kunnen bewaren.
Weet nog wel dat het lastig was om een gelijke afstand tussen de lusjes te houden. Die methode van jou geeft een makkelijker corrigeerbare lus.

Is voor mij ook wel even geleden, ergens tussen 96/97.
Maar voel me bij sommige opmerkingen ook nog er jong, vooral als ze het over werken voor mijn geboortejaar hebben ;-)

@Fred101
Mooi stukje handwerk zo. Is een aardig klusje geweest als ik het zo inschat.

Dok

Golden Member

Die begin en eindknoop, was dat niet iets met een mastworp?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2016 12:08:12 schreef MdBruin:
Weet nog wel dat het lastig was om een gelijke afstand tussen de lusjes te houden.

Daar knipte ik altijd een klein stukje kunststof voor op maat, dat trok je strak tussen de twee lusjes. Dat werkte goed, ben ooit nog eens van plan om een draad boompje op deze manier te maken. Maar daar moet ik wel een projectje voor hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Dok,

Halve mastworp ik denk dat ik wel over de 1000 bindingen gemaakt heb :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ff een boekje boven gevist hoe ik het heb geleerd:

elke knoop moest worden afgebonden zoals op de linker pagina en de "eindknoop" zoals op de rechter.

Hierdoor kan de lacing onderling verbroken worden zonder dat heel de draadboom uitelkaar valt.

duck-tape does miracles...so do I
fred101

Golden Member

Gaaf, die print ik uit, ik vind dat mooier dan cable-ties.

Lambiek: De ruimte uitfrezen heb ik met een Proxxon freesbankje met kruistafel gedaan. De spoortjes met een handfreesje van Proxxon onder de microscoop.

Het was een uur of 4 werk. Meeste tijd zit in het uittekenen en bedenken. Het uiteindelijke frezen en uitvoeren was een uur of 2.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2016 14:25:43 schreef fred101:
Gaaf, die print ik uit, ik vind dat mooier dan cable-ties.

Dat is ook zo, maar om alle kabelbomen zo te doen is tegenwoordig veel te duur. Maar voor eigen producten is het nog steeds mooi, maar vergis je niet in het werk dat je er aan hebt.

Lambiek: De ruimte uitfrezen heb ik met een Proxxon freesbankje met kruistafel gedaan. De spoortjes met een handfreesje van Proxxon onder de microscoop.

Ziet er goed uit Fret, is toch aardig wat werk alles bij elkaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten