Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Tidak Ada

Golden Member

@fred:
Geldt dat ook voor MDF? Dat werkt voor mij net als plexiglas.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Alleen het buigen is wat lastiger.

Op 30 juli 2016 19:59:43 schreef pietplof:
Thevel, Testman; je kunt je laden kastjes ook zelf maken van hout.
Stuk goedkoper en.. een bijkomend voordeel is dat je de afmetingen kunt aanpassen aan de beschikbare ruimte.

Als ik dat ga doen dan is 30 euro voor zo'n mooi metalen ladeblokje ineens een koopje ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
pietplof

Golden Member

Tja, 30,- is inderdaad bar weinig.
Hierbij moet opgemerkt dat ik mijn ladenkastjes heb gemaakt van hout dat ik in ,,voorraad" had ( afkomstig van sloop vòòr verbouwing).
Bovendien heb ik de beschikking over diverse houtbewerkingsmachines w.o. Circelzaag, lintzaag, vlak - en vandiktebak , freesbank en een schurmachine.
Fred; met metaal heb ik wat meer moeite. Voor het snijden heb ik geen plasmasnijder slechts een metaaldecoupeerzaag. Draaien, frezen en TIG lassen kan ik wel.

festina lente

van gebruikt multiplex heb ik een gereedschapkist gemaakt, maar ladekasten zelf bouwen gaat te ver. de metalen ladekasten die ik heb hebben niets gekost, dus waarom zelf bouwen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Mijn huiskamer lab. Hier ben ik een Philips PM3265E scoop aan het repareren mbv een HP-122AR buizenscoop, een oude Belco FG en een zwik analoge multimeters en een 15W Ersa boutje. Het "tafeltje" onder de scoop is een HP VNA uit de 60's.

De patient had een defecte voeding, kapotte HV generator tor. Toen dat was opgelost kwam ik bij de Y eindamp aan. Er komt genoeg signaal binnen maar bijna niets eruit. Waarschijnlijk een defecte hybride. Er is helaas geen service manual te vinden dus een hybride namaken wordt dan lastig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Ik heb hier nog een PM3295 onder tafel staan ook hoogspannng maar daar heb ik wel het schema van ik zal straks kijken welke hybride daar in zit misschien het zelfde type.
Aanvulling: bij die scope is het een OM548.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Fred,

Je huiskamer gaat er steeds gezelliger uitzien :-)

Edit: nog even voor je gezocht in m'n archiefje. Ik heb hier wel een service manual voor de PM3262. Als je denkt dat je er wat aan hebt dan zal ik hem mailen.

groet! Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op zondag 18 september 2016 14:14:41 (51%)

fred, die PM3260E scope ben ik mee opgegroeid. die had hetzelfde euvel overigens. de verticaal versterker wilde niet genoeg versterken in dat ding. raar was dat je kon zoeken naar die storing wat je wilde, maar niks vond. weken later werkt het ding weer gewoon en deed het weer jaren goed. tot het probleem ineens weer terugkwam. dat was nog een eerste serie model van de 3260E, ex demo van een vertegenwoordiger van philips geweest. er zaten best wat modificaties in verwerkt.

er staan wel gebruikers handleidingen van de 3260e online, daar staan wel schema's achterin van de scope. geen echte service manual, maar toch nog iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Die van de 3260 heb ik, daar staan idd schemas in en hij heeft ook hybride zodat ik in ieder geval een idee had over het signaal pad.

Ik denk dat het de delay line correctie amp is B740 - 402210525183

De final amps zijn B723 - 402210525201

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

B723 en B740 zijn datumcodes. De 4022-nummers zijn interne artikelcodes dus wel bruikbaar maar behalve daarop eventueel ook zoeken op de nummers uit de servicemanual.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ha Fred,

Ik heb thuis een paar van dergelijke hybrides liggen, maar ik weet niet precies welke. Het zjn in ieder gevaal verticale eindversterkers.
Na de lichtmis kan ik dat weer nakijken.

Overigens moet chukie er enkele van tussen de Rosmalen troep hebben liggen, tenzij ze in de container zijn verhuisd.

Het is een diarreebruin ding met wat pootjes en een nogal heavy koel- en fixatiedeel (lijkt verchroomd) Nummer |OMxxx

Zit o.a. ook in de PM3264

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Eindelijk heb ik ook een electronica hokje.

Nog inrichten en even kiezen of stroom van een algemene groep of een aparte groep en aparte ALS. Bij toeval gaat er al 5 x 2,5qmm heen, maar 3 fase lijkt me daar wat overdreven. De overige 80m werkplaats daar heb ik wel wat 3 fase.

Licht zit al op een algemene groep. Zal nog wel eens verbeterd worden maar dit had ik liggen.

rbeckers

Overleden

Als je dit handig indeelt, dan is dit goed te gebruiken.
Een aparte groep voor testen of meten is altijd goed.

Heb je al een idee m.b.t. de inrichting?
Ruimte is goed helder mooi gedaan.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Inrichting staat eigenlijk zo goed als vast. Aan de kant onder de lampen komt een bureau wat ik als heb staan. Dat ding is 230 x 80 groot, en helemaal van 32mm dik mdf met HPL beplakt....

Daarboven op waarschijnlijk een opbouw voor het plaatsen van een monitor en meetspul. (nu heb ik niet zo heel veel)

Aan de andere kant komt een rek/kast ding voor opslag van spullen. Dit ding heeft ook een klein werkblad.

In het midden houd ik dan nog een looppad over van 80cm. Niet heel veel maar ik kan met de bureau stoel bij beide werkbladen. Foto´s komen later. Eerst nog wat plintjes

En moed verzamelen om dat bureau daarheen te verplaatsen.... zit veel zwaartekracht in...

Een ALS heb ik nog liggen, moet ik alleen een automaat zoeken. Gezien dit hok achter in de werkplaats zit en op een meter of 15 van de groepen kast is het wel handig dat het licht aan blijft mocht ik wat verkloten.

Totale beginner

Golden Member

Wat een mooie werkruimtes komen hier voorbij :) Vandaag is een filmpje online gekomen waarin ook mijn werkruimte eens te zien is:

https://tweakers.net/video/13345/gathering-of-the-tweakers-de-embedded…

Mvg,
Daan

pietplof

Golden Member

Vanmiddag had ik een moment van aarzeling waar onderstaand relaas (je) bij zou horen.
Wounded in action of deze; beide zou kunnen.
Ondergetekende heeft een twintigtal fotovoltaïsche cellen op het ,,gazon" geplaatst en vandaag zou ik de omvormer verbinden met een router.
Het dichtsbijzijnde exemplaar hangt in mijn hobbyhok en daar moest het kabeltje naar toe.
En het ding bleef meteen in een kabelspaghettie hangen dus de zaak open maken.
Zie de foto's.
Ook besefte ik dat het ene na de andere snoercentrale aan elkaar koppelen ( tot wel vier achterelkaar) niet ideaal is en dus meteen maar de zaak herschikken.
En toen zag ik...en daarna ook nog .....
Kortom weer enkele dagen werk te doen.

festina lente
Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2016 17:16:24 schreef pietplof:
Zie de foto's.

Wat zit er onder die plastic zak Pieter, is dat een microscoop of een loeplamp? Als het een loeplamp is, is het een stevig exemplaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En dat allemaal door één snoertje dat bleef haken..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
pietplof

Golden Member

Lambiek; de foto's zijn gemaakt aan de achterkant van m'n elektronicahoek.
Links van de. 19" kast is mijn siersmeedafdeling.
Voor het lassen van sieraden gebruik ik een zg PUK lasapparaat en aangezien dat meestal akelig kleine zaken zijn heb ik een microscoop waaronder die klusjes uitgevoerd worden.
Dat geheel zit onder het plastic.

MAH; dat enkele k.. snoertje was de aanleiding en toen ik eenmaal was begonnen met het ordenen kwam er steeds meer ergernis boven drijven.
Als voorbeeld. Ik zag op een moment dat de verbinding tussen twee stekerbussen ( frontpaneel ) en de achterkant van een dummyload bestond uit twee draadjes van 0, 5 mm. En dan te weten dat genoemde dummyload is uitgelegd om stromen tot. 120 A te verwerken. Dus ook maar even aanpassen.
In plaats van doorlussen van de ene naar de andere snoercentrale ( stekerblok) komt er nu een grote lasdoos en vandaaruit worden straks 7 stekerblokken gevoed.
De verschillende antennekabels worden straks keurig gebundeld en dus overzichtelijk naar de diverse coaxrelais geleid. En zo voort en zo verder.
Heel misschien volgende week gereed.

festina lente
Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2016 23:12:46 schreef pietplof:
Voor het lassen van sieraden gebruik ik een zg PUK lasapparaat en aangezien dat meestal akelig kleine zaken zijn heb ik een microscoop waaronder die klusjes uitgevoerd worden.
Dat geheel zit onder het plastic.

Dan had ik het toch goed gezien, nu nog even de rest opknappen. :)
Komt vast goed Piet, heb er alle vertrouwen in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Mijn klushok is na een paar jaar eindelijk klaar, (foto's binnenkort). De werkbank kan er in maar dan... wat vinden jullie prettig als stoel om aan de werkbank te solderen, prutsen etc.
Zelf zit ik te denken aan een in hoogte verstelbare "Tandartskruk" met rugleuning.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Zelf heb ik er ook een kruk in staan, hij is alleen niet in hoogte verstelbaar. Werkt verder prettig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.