Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Er zit toch een mooi wasknijperrekje boven om te koelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee dat heb je verkeerd begrepen. Wasknijper rekjes zijn bedoeld om te drogen, niet te koelen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Volgens mij wilden ze voorkomen dat ze van ellende zouden ontsnappen :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wel 105 graden modellen, en primaire elco's. dat kan meer hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou, als je dikke DCDC converter maakt (denk aan 100W, 1V voor een CPU), is de rimpelstroom aan de secondaire kant behoorlijk enorm. Daar worden ze warm van. De rimpel aan de primaire kant is veel "behapbaarder". Dus geschikte condensatoren vinden is veel makkelijker. Als de zelfopwarming van de secondaire dingen 40 graden is en die van de primaire verwaarloosbaar dan ga je dus honderden malen de secondaire vervangen voordat de primaire een keer "op" zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Een 5kW pull-up weerstand in een SOT-223 behuizing, Knap hoor! :)

surface-mount SOT-223 package Internal 5kW pull-up resistor Operating temperature to +85°C

https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/280/ds1233-10.php

Je hebt een of andere vage site te pakken die een PDF omzet in plain text, waarbij geen fonts worden behouden. Daardoor wordt het ohm-teken door de letter W vervangen. Met de oorspronkelijke datasheet is niks mis.

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

die een PDF omzet in plain text, waarbij geen fonts worden behouden

Dit topic gaat toch over domme fouten?

En wat dachten jullie van doorgerotte elco's?
Komen uit een LS filter van meneer Philips.
Overigens beide volle sluiting.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op donderdag 27 oktober 2016 23:21:34 (16%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

dit zijn nog elco's van philips afkomst? dan zijn ze minimaal een jaar of 10 oud al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zijn nog veel ouder komen uit 1 van mijn 22RH427 boxen, dat is jaren 80 schat ik.
Ik had het nog nooit gezien op deze manier. Lijkt me ook geen ontwerp fout maar wel apart.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op vrijdag 28 oktober 2016 07:44:19 (16%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

ah, de 22rh427 boxen. die zijn wel ouder nog, uit 1974 zelfs. heb zelf wat setjes mfb dagelijks draaien uit die tijd. afgezien van de verlopen elco's vervangen jaren geleden nog niets mee gehad. toen kon men nog speakers met goed rendement maken, dat is niet meer tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Begin productie waarschijnlijk zelfs rond 1972.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 oktober 2016 15:38:41 schreef Thevel:
Een 5kW pull-up weerstand in een SOT-223 behuizing, Knap hoor! :)
[...]
https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/280/ds1233-10.php

Soms zie je in schemas de W wel als vervangingsteken voor de Ohm, heb ik vaker gezien (ik denk dat het uit de US is overgewaaid).
Dat is inderdaad een domme manier van vervangen want het ziet er inderdaad belachelijk uit in datasheets.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Mfb setje aan de tv hangen krijg je geen pijn aan je oren....
Iedergeval de was dat de tijd van kwaliteit heden ten dage alleen kwantiteit.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Niet zo ontzettend stom, maar gewoon even "niet aan gedacht dat..."
Patch V1.0

Patch V1.1

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ach, foutje is menselijk. :)

Wat ben je nu weer aan het fabrieken rew, iets met DMX?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja dit is een isolated DMX repeater. Een "rare" klant bestelt er voldoende om te mogen vragen: "mag ik DEZE connectors er op?", vandaar de niet-standaard connectors op de rechter.

Zo dus 1x isolated in, en 6x isolated uit. Nu het werkt, mits daar vraag naar is, kan ik overwegen om een "chain only" bordje met 4x uit te maken. Mogelijk wil die rare klant direct een "8 uit" bord hebben. Maar zo kan ie alvast een prototype testen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ach, wat maakt het uit als het een rare klant is. Als jij maar kan ontwikkelen en verkopen toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pietplof

Golden Member

Een klein maar wel een tikje dom foutje.
In Deurne heb ik bij de laatste prive vlooienmarkt aldaar een zend/ontvanger gekocht van Yeasu en wel de FT 101zd.
Aangesloten... Wel #%^$£¥*+. Werkt niet.
Gloeidraden van de beide eindbuizen werken niet.
Schema erbij, zoeken enzovoort en zo verder.
Deze week ( ik loop toch met twee krukken a.g.v. Een heupoperatie) toch veel tijd extra ter beschikking en ook tijd voor gebruiksaanwijzing...
Normaal lees ik dat natuurlijk niet want ik ben slim genoeg om dat niet nodig te hebben, toch?!
Wat staat daar. Er moet achter in het toestel een ( naar ik meen heet dat ding zo) noval steker aangebracht worden. In deze steker is een doorverbinding aangebracht.
Genoemde steker ontbrak ; was niet meeverkocht.
Gezocht in de stekerbak en gevonden, twee pennen doorverbonden en steker aangebracht
Apparaat ingeschakeld en alles werkt.

festina lente
Lambiek

Special Member

In Deurne heb ik bij de laatste prive vlooienmarkt aldaar een zend/ontvanger gekocht......

En, ben je nu vanavond op de radio te horen. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Oude tv's hadden dat soms ook. Een noval plug voor een (niet draadloze) afstandsbediening... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Het doet me denken aan de eerste keer dat ik een nachtdienst draaide in 1968.
Een klant belde dat zijn mobilofoonbasisstation niet meer werkte. Ik ging er naar toe en zag voor het eerst zo'n type basisstation.
Afijn, de boel gerepareerd en in de kast teruggezet, getest met een mobilofoon in een auto (het werkte), terug naar huis en naar bed.
De volgende dag belde de klant naar de werkplaats: "Het basisstation werkt wel, maar alleen tot een meter of 100 afstand".

Achterop het basisstation zat een octalplug die de hoogspanning naar de zendereindtrap, een QQE06/40, doorverbond.
(Er kon naast de ingebouwde 300V voeding ook een externe 600V voeding worden aangesloten voor meer vermogen).
Van die octalplug was de zoeknok afgebroken en ik had de plug in de verkeerde stand ingestoken. De eindtrap kreeg geen hoogspanning.
Er kwam daardoor maar een paar milliwatt bij de antenne aan.

Nadat ik het uitgangsvermogen had gecontroleerd en het schema bestudeerd was het probleem in 5 minuten opgelost.
De klant had alleen een nacht zonder goed werkende mobilofoon moeten doorbrengen.
Ik heb me nog jarenlang geërgerd aan die blunder om het uitgangsvermogen niet na afloop van de reparatie te controleren.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
KGE

Golden Member

Op 28 oktober 2016 18:12:05 schreef testman:
ah, de 22rh427 boxen. die zijn wel ouder nog, uit 1974 zelfs. heb zelf wat setjes mfb dagelijks draaien uit die tijd. afgezien van de verlopen elco's vervangen jaren geleden nog niets mee gehad. toen kon men nog speakers met goed rendement maken, dat is niet meer tegenwoordig..

Fostex en Visaton maken nog steeds luidsprekers met goed rendement hoor. Visaton B200 bijvoorbeeld. Speciaal voor klasse A buizenversterkers en andere laagvermogen versterkers e.d. Ik heb twee BG20 breedbanders als lagetonen ingezet in mijn zelfbouw speakers aangestuurd door twee dubbel EL84 monoblocks. Prima volume met de 2 x 12 Watt die ik produceer..

evelo

Golden Member

Moest vandaag twee design tl-armaturen van een bekend merk installeren (aangekocht door de klant)

Armaturen geplaatst
Zekering terug aan, differentieel valt uit....

Even zoeken; bleek dat de aarding en de nul omgewisseld zaten in het voorschakelapparaat.
Er was iemand niet goed wakker bij de montage in de fabriek...

Dit topic is gesloten