Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Naar aanleiding van de stijgende elektriciteitsprijzen hier in den BE, ben ik eens gaan uitrekenen wat een kWh gas en elektriciteit kost (dit volgens de afrekening van begin dit jaar) en dit was het resultaat:
Gas: 0,065583€ of 7 c€/kWh + 8,15€/jaar
Elektriciteit: 0,204852€ of 21c€/kWh + 24,95€/jaar
Volgens mijn leverancier is 1m³ gas 10,1326kWh, laten we dit op 9kWh nemen, zodoende dat er wat marge opzit.
Nu heb ik nog een generator staan die eigenlijk al x aantal jaar niets staat te doen (in den tijd gekocht om in een garage die ik huurde toch elektriciteit te hebben), dus dacht ik van is het rendabel om deze in te zetten voor elektriciteitsproductie zodoende dat mijn eigen verbruik van elektriciteit wat naar beneden gaat? Want ik had vorig jaar een verbruik van 4300kWh aan elektriciteit, dit omwille van het feit dat ik een niet zo zuinige server had runnen voor test doel einde, deze is nu weg en vervangen door een kleine nas (thuis gebruik), momenteel zit ik aan 2600kWh en uitgerekend zit ik op ongeveer 3600kWh (in februari). Ja dit is veel 
1. Het gemakkelijkste is volgens mij om van 230VAC naar DC te gaan en dit aan te bieden aan een solar omvormer, zodoende dat je niet moet nadenken over synchroniseren enzo, probleem is wel dat je dan iets meer verliezen hebt door de omzetting van AC/DC.
2. Ik weet niet hoe vlak de DC input moet zijn voor zo'n omvormer, dus misschien nog wat condensators er mee tussen.
3. Onderdelen...
Wat heb ik liggen:
* generator van 1800VA (~7,5 a 8A) (er staat ergens 2000VA op maar volgens mij is dat piek vermogen en niet continu vermogen)
* Zekering 16A
* draad + klemmen
* gelijkrichter van 35A
* koelblok
Nog te kopen:
* solar inverter (2dehands tussen 200 a 300€)
* condensators misschien
* buizen om de uitlaat te verlengen (2dehands)
* aardgas expander voor op de gen set (~100€)
* iets voor een geluidsomkasting te maken zodoende dat de buren niet klagen
4. mis ik nog iets, behalve misschien aanmelden aan de nodige instanties?
jerome
Golden Member
Het kan alleen rendabel als je met het koelwater ook de uitlaat gaat koelen en dit koppelt aan de vloerverwarming. Dan wel beter direct een 10kVA of meer nemen. Hebben een veel beter rendement.
Als de buurman serres heeft kan je ook nog de vrijgekomen Co2 verkopen
, en krijg je een groene stempel.
Doe het toch maar met enkele zonnepanelen. Ze zijn onderhoudsvriendelijker. Op het verbruik gaan letten is ook een optie. Mss nog de gemakkelijkste.
Doe zoals ze ook met WKK's doen:
synchroniseer, knal hem op het net.
Het net houdt hem wel synchroon.
Maar of het ECHT rendabel is......
Bedenk iets als onderhoud, rendement en de overlast.
Je stelt dat 1m3 9kWh elektra is.
Maar is dat met jouw aggregaat ook zo? Heb je al eens gemeten wat het werkelijke verbruik van dat ding is?
Zeker bij de goedkopere aggregaten betwijfel ik of dat uberhaupt in die richting komt.
Daarnaast is het de vraag of dat ding gemaakt is voor continueverbruik. Zeker in de onderkant van het segment is een hoop goedkope chinese meuk op de markt. Verre van instabiel, verre van degelijk.
Prima voor incidenteel gebruik van een machine die totaal niet kieskeurig is kwa stabiliteit / frequentie, maar voor serieuzere toepassingen een no-go.
Persoonlijk denk ik dat zonnepanelen veel interessanter zijn. Als je budget laag is kun je ook nog kiezen om een 'separaat' 12V net (off grid) te maken.
Zonnepaneel, mppt regelaar, accu. Met die 12V kun je een groot deel van je 'continue'verbruikers al voorzien van prik. Denk aan je router, accesspoint, nas, switch, domotica, modem enz.
Als je de oppervlakte hebt kun je ook nog voor gebruikte panelen kiezen. Dat maakt de terugverdientijd een stuk lager (alleen is je watt/m2 opbrengst lager). Maar goed ik weet niet hoe het in BE zit met salderen enz
vergeet ook niet dat in belgie je dan automatisch ook met het prosumententarief rekening moet houden. Kan best wel eens duurder blijken te zijn dan niets doen.
dat aleen is 80€ / kW
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je moet een goede aggregaat hebben voor continu gebruik. pas nog bezig geweest met een aggregaat op een mobiel geval. dat kon de aggregaat niet meer elektrisch starten op afstand. toen ik het had gevonden waar dat zat, kan het ding nog niet worden gestopt op afstand. ding liep een paar minuten zonder last ( nogal instabiel, veel toerenverandering ), na 2 min draaien steeds langzamer en uit. bleek uit 1 cylinder de olie langs de uitlaat uit de kop te lopen, niet goed. dat was nog een degelijk briggs&stratton motortje uit vervlogen tijden..
Op 6 november 2016 14:11:34 schreef High met Henk:
Doe zoals ze ook met WKK's doen:
synchroniseer, knal hem op het net.
Het net houdt hem wel synchroon.
Daarvoor moet je eerst toestemming hebben van het netwerkbedrijf.
Verder denk ik ook dat je het nooit rendabel krijgt. Je mag blij zijn als je 3kWh krijgt uit 1 kuub aardgas.
Een WKK bij b.v. een tuinder is rendabel omdat hij ook de restwarmte gebruikt, en omdat hij zijn aardgas goedkoper krijgt.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
De energie dichtheid van gas is 9kWh. Ik weet niet wat de generator verbruikt het is er zo 1 en het label van de mijne is in stukken gescheurd
Tja water opwarmen gaat moeilijk worden want ik heb geen vloer verwarming.
Seperaat 12V net zien ik niet echt zitten, is goed voor in een camper/boot ofzo maar in een huis?
prosumententarief: dat is dat gedoe met de instanties aka punt 4.
Allé ik hoor het al door sparen en betalen.
Op 6 november 2016 14:54:56 schreef Damic:
De energie dichtheid van gas is 9kWh.
En wat is de efficiency van de generator ?
EricP
mét CE
Laat het ding eens 35% halen - dat lijkt met niet slecht voor zo'n apparaat. Dan zit je op 3kWh - op de krukas. Dan het stuk dynamo er achter.. Nou, vooruit... dat doet ook 80% (ik denk het niet, maar TS een beetje ter wille zijn). Dan zit je op een ruime 2kWh wat je daaruit haalt. Da's grofweg de helft van je stroomkosten. En daarvoor moet je dat ding in leven houden, elke week olie verversen en elk jaar een nieuwe kopen. Ik denk dat het niet op schiet...
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Wel apart dat de ideeën van de netbeheerders precies de andere kant opgaan.
Geen aardgas meer naar de woningen, maar alleen nog elektriciteit.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/nieuwbouwhuizen-straks-zonder-gasa…
http://nos.nl/artikel/2115347-geen-gasaansluiting-meer-voor-nieuwbouwh…
mvdk
Golden Member
Gasdistributie heeft een lange geschiedenis. Bijna elke grote stad had een gasfabriek, gas werd gebruikt voor verlichting en koken. Heel spaarzaam voor verwarming, want het was nogal een duur product.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtgas
Eigenlijk was na de oorlog de gedachte dat we naar een all electric maatschappij zouden gaan. In de Delftse wijk Voorhof, tussen de Voorhofdreef en de spoorlijn werden begin jaren zestig een hele rits woonblokken neergeplempt. Er werden drie ketelhuizen neergezet, geïntegreerd in een paar hoge flats, zodat de rookgassen niet in de wijk zouden neerslaan. Die ketels zouden gestookt gaan worden met stookolie. Die ketelhuizen voorzagen de gehele wijk, ook de laagbouw, van cv verwarmingswater. Er waren ontzettend veel lekkages, veel schade in huizen door gebarsten leidingen, men wilde er vanaf. Er waren gasleidingen aangelegd, uitgelegd op de lagere druk van het stadsgas, alleen maar bedoeld voor kookgas, eigen cv keteltjes plaatsen in de laagbouw kon daardoor niet. Toen kwam Slochteren en de daarmee gepaard gaande gassificatie. De in deze wijk voor stadsgas aangelegde leidingen konden de 100mbar van aardgas zonder noemenswaardige moeilijkheden aan, waardoor het mogelijk werd om cv keteltjes in de huizen te plaatsen, en deze af te koppelen van de brakke wijkverwarming.
In deze tijd kan het gebeuren dat een projectontwikkelaar, die een paar appartementsgebouwen neerzet, offertes vraagt voor twee verschillende waardes e-aansluitingen, een offerte voor een warmtepomp, en een offerte voor een gasaansluiting. Netbeheerders komen dan in de knoop als het ene blok wel, het andere geen gasaansluiting wil. In dat NOS artikel word het standpunt van die Stedin man nog verder uitgewerkt, het is de vraag of wat er nu aangelegd word. de 40 jaar gaat halen. En dat is zo'n beetje de tijdspanne waarin dit soort investeringen moeten worden terugverdiend.
Er was ooit een topic van iemand die een generatorset op oude frituurolie wilde laten lopen. Ben eigenlijk benieuwd hoe het daarmee afgelopen is. En als laatste, hoe krijg je je motor-generatorset zo stil dat je geen klagende buren krijgt ?
Edit: tussengevoegd "in deze wijk"
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 6 november 2016 15:09:47 schreef KlaasZ:
Energieinhoud van Gronings aardgas is 53,17MJ per kuub. Dat is 9,77 kWh
9.77 kWh per kuub!
Op 6 november 2016 15:18:24 schreef EricP:
Laat het ding eens 35% halen - dat lijkt met niet slecht voor zo'n apparaat. Dan zit je op 3kWh -
... per kuub.
Toen ik op de lagere school zat (jaren zeventig) was het richtgetal: 35% rendement van een elektriciteitscentrale. Dat is de afgelopen decennia stapje bij beetje gestegen, naar rond de 50%.
Voor zo'n kleinschalig ding lijkt 35% me erg optimistisch. Kortom, met een m.i. optistisch rendement van 35% zit je op 21 cent per kWh, gelijk aan wat je van het net betaalt. Kortom, ivm bijkomende kosten ga je dit nooit terugverdienen. Er zijn altijd "kosten onvoorzien" waardoor het uiteindelijk een lager rendement heeft.
Waar je WEL een kans van slagen zou hebben is als je de verwarming voordat het terug je ketel ingaat, voorwarmt met de generator-warmte. Dan ga je op je stook-kosten iets besparen.
Schatting: van het gas wat je generator ingaat, komt ongeveer met het halve rendement warmte terug.
Als je de generator op ongeveer 1kW afregelt, kom je jaarlijks op 8700 kWh. Dan zou je per saldo terugleveren aan het net. Dan krijg je maar ongeveer 7 ct per kWh er voor terug. Ongunstig. Dus ik denk dat je dit aleen in de winter wil laten draaien en gebruik wil maken van de grote batterij: "het elektriciteitsnet" om in je zomer-elektriciteitsbehoefte te voorzien. Om totaal je verbruik van 3600kWh op te wekken moet ie 150 dagen draaien op 1kW.
Kan zo'n ding op (aard)gas draaien?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
https://www.bostools.nl/aggregaten/LPG-aggregaten/Honda-eu20i-inverter…
Capaciteit cont : 1600 watt / 230V-50 Hz
Verbruik LPG : 0,45 kg/h bij 75% belasting
75% belasting = 1200W 0,45 kg/h
0.5 kg / 1 liter LPG kost 0.72 €
Voor 1.2 KwH betaal je dus 0.72 € aan brandstof, exclusief afschrijving en onderhoud.
Op 6 november 2016 17:05:33 schreef rew:
Kan zo'n ding op (aard)gas draaien?
Ja, de WKK's die ik bij tuinders heb gezien waren feitelijk grote benzinemotoren waarvan de carburateur was vervangen door een gas/lucht mixer.
@klaasZ: nog altijd is direct koppelen een beter plan dan via inverters en allerhande andere meuk... Maar rendement had ik ook al meegenomen.
Op 6 november 2016 14:11:34 schreef High met Henk:
[...]
Maar of het ECHT rendabel is......
Bedenk iets als onderhoud, rendement en de overlast.
had dus zelfs meer meegenomen
en de energieleverancier zal niet moeilijk doen als je onder 2 kW blijft... Een tuinder levert VEEL meer. Die motoren zijn groter dan een gemiddelde garage..
testman
afgewerkt frietvet verstoken of iets wat je laat groeien op een stukje land is ook goedkoper als brandstof. die prijzen gaan weer stijgen en dan kom je helemaal niet meer aan je gedachte besparing..
een generator is niet bepaald interessant om energie op te wekken in vergelijk met het stroomnet of zonnepanelen. draaiende delen hebben onderhoud nodig, en je hebt stank en herrie daar nog bij.
tenzij je het deel van een product kunt maken als bij een bedrijf. bijv de daf hier in eindhoven. die draaien 20% van het stroomverbruik van de fabriek op generatoren, die fungeren dan tevens als duurtest voor de testafdeling van nieuwe motoren. dat is geen gering energieverbruik, als je bedenkt dat er 25 miljoen ton oud ijzer per jaar van het boren, frezen en slijpen afkomt..
Op 6 november 2016 19:48:34 schreef High met Henk:
@klaasZ: nog altijd is direct koppelen een beter plan dan via inverters en allerhande andere meuk...
Ben ik met je eens. Ik stelde alleen dat je dat niet zomaar zonder overleg met het netwerkbedrijf mag doen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
In BE wordt er op korte termijn geen laagwaardig Gronings gas meer gebruikt. De planning op welk ogenblik een gemeente wordt overgeschakeld naar hoog calorisch is klaar. Naast het kanaal Leuven Dijle heeft Fluxys (gasverdeler in België) een site waar zowel de noord zuid lijn (Groningen Frankrijk) als de oost west lijn ligt. Deze laatste is hoog calorisch en wordt gevoed met Russisch aardgas of met LNG uit Algerije (LNG-terminal Zee Brugge).
1m3 hoog calorisch is gemiddeld 11,49kWh.
@mvdk hier onder: neen er komt geen behandelingsinstallatie. 2 jaar geleden was ik nog voor een rondleiding op de site. Fluxys heeft al behandelingsinstallaties oa in Lillo.
@testman: inderdaad Molenweg Winksele. Oost-West werkt in beide richtingen. Naargelang de noodwendigheden.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (22%)]
Maar gaan ze dan alle kooktoestellen en CV-ketels ombouwen voor dat hoogcalorisch gas?
In Nederland importeren we ook hoogcalorisch gas, maar dat gaat naar bedrijven die daarop zijn ingericht. En door het bijmengen van stikstof kan het naar de z.g. Groningen kwaliteit worden gebracht voor huishoudens.
mvdk
Golden Member
Ik zit precies 't zelfde te denken. Ombouwen is een reusachtige operatie.
Edit: denk dat er dan op die genoemde site een behandelingsinstallatie staat of komt.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (38%)]
testman
dat complex op de molenweg? dat was nog in t nieuws toen bekend werd dat BE overging naar het russische aardgas. men moet hier gaan afremmen met gas uit de grond trekken anders trilt de provincie groningen constant. evengoed heeft men 50 jaar gedraaid op dat gas, en dat dacht men al nooit te gaan halen in 1960 toen daar gas uit gehaald werd. nu nog 30 jaar en gas verdwijnt geheel, alles moet elektrisch gaan worden. voor woonhuizen nog niet zo'n punt, maar bijv een gemiddelde snackbar waar 5 frituren op gas draaien wordt even anders. dus gaan er dikke kabels bij komen overal. wat te denken van grote ziekenhuizen en bejaardentehuizen, daar ligt vaak meer als 800Kw nominaal aan gas verwarming en warmwater voorzieningen die naar een warmtepomp systeem moeten dan..
[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]
Het was vorige week in het nieuws in België:
Netbeheerders zijn niet meer verplicht om iedereen die dat wenst (voor een redelijke prijs) op het aardgasnet aan te sluiten.
Ik versta dat als: nieuwe gasaansluitingen zijn hierbij de facto afgeschaft behalve dan als de leiding onder het voetpad vlak voor je huis ligt.
Gaandeweg zal dit dan ook betekenen dat ketelfabrikanten minder zullen investeren in nieuwe ontwikkelingen, de vraag naar aardgas zal dalen,...
Voor mij allemaal geen probleem, ik woon in een stadscentrum en mijn verbruik is laag (<500m³/jaar). Maar ik voorzie wel dat als ik binnen pakweg 10 jaar mijn ketel zal moeten vervangen dat dit een warmtepompje zal worden.
testman
tja, het verandert nu sneller als ooit met de afspraken die in parijs zijn gemaakt. er zijn in NL al diverse gemeenten waar je een boete kunt krijgen voor hemelwater afvoeren die op het vuilwater riool aangesloten zitten. dat is weer om een apart regenriool systeem uit te kunnen sparen in kleine gemeenten..
edit: italie heeft ooit zielig gedaan bij de regering om goedkoop aardgas te krijgen, maar dat contract is bij mijn weten allang afgelopen en betalen ze nu de prijs die andere landen ook betalen.
is een beste gaspijp die naar italie ging, 2,5meter doorsnee. ik heb gezien dat men die pijp verlegde in 1994 toen de A2 werd veranderd, die buis mag niet in 1 lijn met die weg liggen om scheuren in de buis tegen te gaan, en bij zware ongelukken dan een gat van vele meters groot te slaan in de weg..
italie is gehaaid met energie, ze namen daar altijd alleen maar af van andere landen, ook stroom. pas toen de zonnepanelen kwamen en energieprijzen stegen gingen ze ineens wel terugleveren aan andere landen ook met hun centrales..