radio ombouwen voor luchtvaart ontvangst

@Henry S.
Mac heeft jouw mail binnengekregen en is in zijn sas.
Reuze bedankt!(Norton begon je al gelijk van spam te beschuldigen maar die heb ik even tot de orde geroepen hihi)
Zal best nog wel even bezig zijn met alleen al het doorlezen en de theorie er achter, heb er nog nooit mee gewerkt. Het zal in ieder geval zeer leerzaam zijn.
Fijn dat je ook de wijziging van het meterciruit hebt toegevoegd, scheelt mij weer tijd en moeite.
Kan ik de dioden BAT-85 zonder meer vervangen voor de BAT-83? Heb er toen gelijk 4 van besteld, kosten haast niets!
Heb het idee dat het zelfs gunstiger is vanwege de veel geringere eigencapaciteit. Mocht ik nog (later)vragen hebben dan hoor je het nog wel.
Heb nu mijn invoerfouten voor de spoelcalculator van Skiemanski gecorrigeerd en het gaat nu goed, was dit nu de definitieve versie? (die in het begin van dit topic staat)
Goh, wel jammer dat je tot op heden nog geen luchtvaartontvangst hebt ondanks alle moeite en er nog een extra bandfilterversterker voor hebt gezet; zit je soms veraf?
Ik heb het schema ervan overgenomen voor het geval dat!
Ik blijf het topic volgen en verneem nog wel; mocht ik resultaten hebben of wijzigingen dan vermeld ik dat wel.
Succes!
@Rd12tf. Deze dipper ziet er ook wel aanlokkelijk uit;
vraag: het ferrite kraaltje (L1) welk formaat heeft het
en enig idee van het aantal wikkelingen
voor het door jou genoemde frequentiebereik?
Groeten,
Mac.

Dipper Gate Q2 komt aan massa ? , net als C3?

Grappig ontwerpje die wideband ontvanger.
Om de kosten te drukken of het bouwen te versnellen kan je ook een (oude) PC luidspreker gebruiken. Daar zit al een versterker in. Ze kosten bijna niets op de rommelmarkt.

Ooit heb ik eens een 2 meter AM vossenjacht ontvanger gemaakt. Die bestond uit een kring gevolgd door een FET versterker. Die was ingesteld als detector met enige versterking. Het werkte prima om de luchtvaart te horen.
Ik zat wel dicht bij Schiphol. Dertig kilometer ongeveer.

Vervelend met deze breedband oplossingen is wel dat er een aantal stations zijn die continu uitzenden (weerberichten).
Die hoor je er altijd doorheen.

@AudioDre: Ja, dat klopt, er zit nl ook een pijltje aan de massa getekend en C3 en de gate van Q2 komen dus allebei aan massa en wel zo dicht mogelijk op een punt.
Een zgn ster aardpunt is bij deze hf constructies zeer aan te bevelen.
@luukh: Ja, een oude pc lsp is ook handig en heeft zijn eigen voeding.
Indien er een probleem met het binnenkomen van zo'n storend station optreedt hangt het er maar helemaal van af op welke frequentie die zit, op welke afstand en de sterkte van het uitgezonden signaal; het bandfilter is immers vrij breed en de flanksteilheid niet erg scherp.
Dát zal bepalen welke maatregelen je zou kunnen gaan treffen om te proberen dit ongewenste signaal zoveel mogelijk te onderdrukken.

Groeten,
Mac.

@McDuff
Het ferrietkraaltje is gewoon een ééngatsmodel, zo een klein tonnetje waar een aansluitdraad van een weerstand mooi doorpast! :)

Spoelen:
Ik heb 1mm verzilverd koperdraad gebruikt, resp. 2,3,4 windingen rond een penlight batterij en voor het hoge bereik een haarspeld van ongeveer 2 cm lang, gebogen om een schroevendraaier (radius ca. 8mm).
De aftemcondensator is ongeveer 2-15pF, dat schiet niet op natuurlijk maar ik heb even niks anders dat klein genoeg om de "parasiteiten" laag te houden!

@AudioDre:

http://www.uploadarchief.net/files/download/sourcecoupledamp.png

Even het versterkende deel uit de schakeling gelicht.
Q1 is een source volger met een hoge ingangsimpedantie en een lage uitgangsimpedantie.
Dat sluit mooi aan op Q2 die als Geaarde gate is geschakeld met een lage ingangsimpedantie en een hoge uitgangsimpedantie. Het is dus een echte spanningsversterker.
C3 (originele schema) is dus gewoon de ontkoppeling van de voedingsspanning!

@Rd12tf: Wow, ja da's idd simpel, heb nog wel een sloop 433 MHz ontvangertje liggen waar zoiets in zit, tja, die afstem C hè dat wordt nog even zoeken.
Denk dat ik van een oude afstem C van een fm ontvanger voorzichtig een of mssc twee variabele platen eruit sloop,gaat vrij gemakkelijk.
De gegevens vwb de spoelen is wel handig, heb zojuist verzilverd draad besteld.
De schakeling is mij verder wel duidelijk.
Hartelijk bedankt voor je begeleiding en uitleg!
Groeten,
Mac.

Tip voor verzilverd koperdraad:

http://www.dekwast.nl/bestel_regel.php?artikel_id=1743&herhaal=1

;)

Het beste is een afstemcondensator van ongeveer 40-60 pF, nog mooier (minder parasitaire capaciteiten, dus gaat hoger in frequentie) is een paar varicaps die het doen bij 9V.

Bedankt voor je info Rd12tf.

Ik heb voor een prikkie bij Kent de J310 kunnen kopen, en bij Baco alvast een 100uA metertje. Vandeweek hebben jullie overigens geen last meer van mij, mijn ogen doen het niet meer van al dat gepriegel, dus even een weekje weg van soldeerbouten. Ik zal het forum zeker missen.

Overigens heb ik vannavond nog even een TDA7000 fm ontvangertje in elkaar gesoldeert, is bijna klaar, het voelt wel een beetje als vals spelen :) hahaha.

andre

Als verbetering van de onderstaande luchtvaartontvanger zou ik de beide BF199's gezamenlijk als een cascodeschakeling opstellen. Voordeel daarvan is dat je dan geen last meer hebt van terugwerking (Miller-capaciteit) vanaf de collector op de basis. Daardoor wordt de kans op ongewenste oscillaties een stuk kleiner en wordt de HF-bandbreedte van de versterker een stuk groter.

http://www.kolbrink.nl/Airband.gif

Ha dawmast,

Leuk ontvangertje ja aan de ingang een BF998 en je heb een cascode en maar een torretje scheelt weer maar voor al dit soort ontvangertjes geldt de sterkste wint :9
Ik ben op een ander draadje de Lo aan het modificeren dat is zo'n bouwdoosje (van Rony van Roon is zo'n 13 jaar oud) iemand in China heeft het licht zien schijnen.
Als je een echt ontvangertje wil bouwen en dat kan zal je gebruik moeten maken van een DDS is low cost en gelijk op de mengfrequentie balans mixer en een goed MF filtertje schakelbaar in twee bandbreedtes goed audio trapje voor spraak.
Eventueel scan functie en een mute.

Groet Henk.

Snap niet helemaal waarom je een FM radio voor AM ontvangst wil gaan ombouwen???
Ten eerste klinkt het nergens naar want heb een Philips radio welke omroepband FM ontving erop afgestemd en nou ja je moet altijd behoorlijk naast de frequentie afstemmen om te horen wat er gezegd wordt.
(Gebruik de ontvanger wel om de omroep piraten welke door deze band heen zenden te kunnen volgen.)
De ontvanger vervormd meer dan dat ik wat kan verstaan en heb beide kringen op 100% gevoeligheid staan.

Als je dan luchtband wilt horen koop je op MP tegenwoordig voor nog geen 8 euro een scanner welke dit meer dan perfect kan.
Ik persoonlijk wordt liever wakker met muziek dan geruis en soms wat onverstaanbaar gebrabbel van een piloot of toren te moeten horen.
Het topic stamt als ik het goed zag uit 2009 dus ja..
AM ontvangst uit een FM ontvanger gaat niet zo lekker werken..
Echter FM ontvangst uit een AM/KG ontvanger welke je soms weleens moet toepassen op de 27 MC kan met verkeerd afstemmen prima gedaan worden.
Echter is de AM ontvanger een stuk ongevoeliger voor FM ontvangst en zal je het tegen station vaak niet kunnen verstaan..

Firma Klok & Klepel

Bedankt Neelie Kroes(niet dus)

Groeten,
MARC.