audiodre? je link werkt helaas niet. ik was wel benieuwd maar goed als er geen vliegtuigen hier zijn dan hoor je heletijd een schete met tikje er tussendoor. dat is air pb, die zit ook op die supertech die heb ik namelijk, we hebben ook een keer op de gewone radio het leger gehoord. die was aan t oefenen
AVR_N()()B
Een FM zender van 5watt/5km is geen kleine zender | !
Henry is op oorlogspad.
Maar goed, leuk schema inderdaad maar hoor je niet alle vliegtuigen door elkaar heen op deze manier ?
Op 16 juli 2009 15:30:44 schreef AVR_N()()B:
Henry is op oorlogspad.
Voor je een opmerking plaatst eens het postverleden lezen.
Of heb jij ook problemen met moderatie?
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@Henry.
Heb het schema van dat luchtvaart onvangertje even bekeken
en dat lijkt mij zeer leuk en eenvoudig te bouwen; zit hier zo'n 6 Km van schiphol vandaan.
Heb je zelf enige ervaring met dit ontwerp en/of heb je
nog mogelijke tips omtrent het ontwerp of opbouw?
Vraag: de detecie diode is een voorgebiaste AA119, helaas heb ik die niet, maar nog wel twee hf germaniumtorren liggen.
Deze zouden ook mogelijk te gebruiken zijn als detectiediode.
Welke aansluitingen zijn het best te gebruiken B-E of B-C.
Een andere detectieschakeling voor AM kwam ik hier ook ergens tegen n.l. een voorgebiaste rode led voor een kristalontvangerschakeling.
Zou dit eventueel haalbaar zijn als vervanging voor de originele germaniumdiode?
Graag jouw commentaar hierop.
Ik weeet niet of ik hiermee een topic kaping doe en indien dat zo zou zijn: Mea Culpa,Mea Culpa.
Misschien kunnen andere enthousiaste bouwers hier ook hun voordeel mee doen.
Groeten,
Mac.
P.S. indien je besluit dat je dit niet in dit topic wilt behandelen, mijn e-mail adres is in mijn gegevens bekend.
be my guest 
is een OA79 of OA81 geen oplossing, kijk even bij kent electronics, kosten geen drol
en ehh , je bent mij voor, ik hoor graag wat de resultaten zijn
Op 17 juli 2009 21:06:50 schreef McDuff:
Heb je zelf enige ervaring met dit ontwerp en/of heb je
nog mogelijke tips omtrent het ontwerp of opbouw?
Deze bedoel je he?
http://www.kolbrink.nl/Airband.gif
Is in een avondje op te bouwen op onge-etste print.
Standaard HF regels volgen:
-korte verbindingen.
-dus op gaatjesprint alles stijf op elkaar zetten of alles zwevend bouwen (voorkeur ivm massavlak).
-alles links van de diode als HF beschouwen, ook de voedingen.
-L1 en L2 mogen elkaar niet 'zien', zet ze haaks tov elkaar of plaats een schotje van blik/messing of printmateriaal tussen de spoelen, de 3.9pF via een gaatje of nog beter via onderkant print.
-L1 en L2 hebben elk een 22pF parallel, zet spoel en trimmer in het verlengde van elkaar.
-Zwevend opgebouwd geeft dat de beste constructie, en heeft de voorkeur boven gaatjesprint, zoveel mogelijk massa is een must!
-Afregelen zonder apparatuur is lastig, de frequentie van *L2 zit dicht bij de weersatellieten op 137MHz, probeer dat signaal er uit te pikken, *L1 regel je dan af op de meeste ruis en vervolgens draai je de trimmer een beetje in. Het kan helpen als je *L1 van te voren op halverwege zet.
*afstemkringen rond L1 en L2.
Vraag: de detecie diode is een voorgebiaste AA119, helaas heb ik die niet, maar nog wel twee hf germaniumtorren liggen.
Deze zouden ook mogelijk te gebruiken zijn als detectiediode.
Welke aansluitingen zijn het best te gebruiken B-E of B-C.
Als de capaciteit maar klein is, bij de junctiontransistor is het emitterpilletje kleiner.
Maarje zit dan ver boven de grensfrequentie van die torren, welke HF torren heb je, want er zijn ook nog wat snellere cq specialere zoals de OC170.
Een andere detectieschakeling voor AM kwam ik hier ook ergens tegen n.l. een voorgebiaste rode led voor een kristalontvangerschakeling.
Zou dit eventueel haalbaar zijn als vervanging voor de originele germaniumdiode?
Weer de capaciteit, we hebben hier wel met VHF te maken waar elke pF mee begint te tellen (maar nog niet zo erg als op 70cm (430MHz)
Op 17 juli 2009 21:57:58 schreef AudioDre:
is een OA79 of OA81 geen oplossing
Weer het capaciteitprobleem, beide zijn geen diodes die in 10.7MHz detectors gebruikt werden, de AA119 wel, een andere diode met zeer weinig capaciteit is de AA143 (1.2pF! - Kent).
Maar vergeet ook niet de Schottkydiode BAT83 (1.6pF - Kent), de BAT85 is minder aantrekkelijk: 10pF.
Dus Google vooral op de types en vergelijk capaciteiten.
De beste detectordiodes zijn wel de goudcontact diodes zoals de AA119/AA143, maar de lage doorlaatspanning is hier minder belangrijk door de voorspanning.
Edit: De spoelen zijn zoals aangegeven van 1mm draad, dit is verzilverd of gelakt, trek de spoel na het wikkelen (Nog op de 7mm boor laten zitten!) uit totdat je een spatie van 1mm krijgt, en wikkel het laatste beetje alsnog bij.
Spoel hoort er zo uit te zien (met een winding extra):
(met dank aan Carel M. -PA0CMU)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/311790#311790
De pootjes mogen ook in het verlengde van de spoel lopen, als je de wikkeling maar afmaakt (360o).
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@Henry. Ja, dat is de door mij bedoelde schakeling.
Hartelijk bedankt voor de vele waardevolle tips!
Je hebt mijn hersens weer aardig opgefrist mbt tot de mechanische opbouw die op deze frequenties een heel belangrijke factor is.
De plaatsing van de spoelen, haaks op elkaar, daar had ik bijv. niet bij stilgestaan; maar na enig redeneren zie ik de logica daarvan geheel in.
Het is immers een capacitief gekoppeld bandfilter.
Bedankt voor de afregeltips want ik heb helaas geen hf meetzender maar het moet hiermee ook wel aardig kunnen lukken.
De germanium transistoren die ik nog heb liggen zijn AC-125 en de AC-172. Ik heb via google geprobeerd de gegevens te achterhalen maar kon er geen datasheets meer van vinden. (obsolete) Ik heb dus geen idee of het hf torren zijn en of ze bruikbaar zijn als detector.
Nou, voor de rest heb ik geen vragen meer, het is mij zeer duidelijk.
Oh ja, bijna vergeten: Ik neem aan dat de antenne niet zo heel kritisch is; heb n.l. nog een uitschuifbare telescoop antenne van een oude FM radio liggen en de lengte ervan is dus instelbaar.
Nou, voor de rest is het een kwestie van de benodigde onderdelen opgraven en maar hopen dat mijn oude vriend Murphy mij met rust laat.
En bovendien: haastige spoed werkt bij mij zelden goed is mijn ervaring.
Nogmaals erg bedankt voor je ondersteuning.
Met vriendelijke groeten,
Mac.
Op 18 juli 2009 15:16:52 schreef McDuff:
De germanium transistoren die ik nog heb liggen zijn AC-125 en de AC-172. Ik heb via google geprobeerd de gegevens te achterhalen maar kon er geen datasheets meer van vinden. (obsolete) Ik heb dus geen idee of het hf torren zijn en of ze bruikbaar zijn als detector.
Dat zijn LF torren, beide met een Ft onder de 3MHz.
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-33/DSA-64128…
Daar is weinig data van beschikbaar, alleen via ECA (TDV1)
Ik neem aan dat de antenne niet zo heel kritisch is; heb n.l. nog een uitschuifbare telescoop antenne van een oude FM radio liggen en de lengte ervan is dus instelbaar.
Ik denk ook aan een oude telescoopantenne.
Als de accu van m'n fototoestel weer vol is dan zal ik een paar foto's maken, gisteravond laat het gedeelte t/m de diode opgebouwd.
In de opbouw van het bandfilter zit het meeste werk.
Onderdelen opgraven, gelukkig is dat hier grijpvoorraad incl spoeldraad.
Edit: Foto's

McDuff
Nou, Henri dát heb je hem vlug gefikst.
Het ziet er zeer luchtig opgebouwd en toch stabiel uit, een luchtvaartband ontvanger waardig!
Ja, jammer dat die torren lf typen waren, maar inmiddels
ben ik tijdens het graven op een doosje gestoten met hf torren en dioden die ik destijds uit diverse FM ontvangers gesloopt heb.
Heb inmiddels ook nog een paar blikken afschermdooskes gevonden waar het wel in zal passen en een paar oude toltrimmers van 30pF waarvan ik de asjes goed moet reinigen want ze zullen wel kraken.
Nou, ik ga weer even verder met graven.
Ben benieuwd hoe het bij jouw gaat werken, ik hou het in ieder geval even bij.
Groeten,
Mac.
ja jongens hier kan ik niet tegenop, ik geef me gewonnen 
en ik ben echt razend benieuwd wat de resultaten zullen zijn.
Henry, ik moet zeggen, het ziet er stabiel gebouwd uit. Ik ben niet echt een fan van zwevend bouwen, als je wilt weten waarom:
URL even in google zetten, dan klik je er zo naartoe 
http://www.tricountyi.net/~randerse/construct.htm
En dan nog een vraag , of test: inplaats van een losse draad als antenne, een afgestemde coax ? of gaat het dan fout met de aanpassing?
en dan nog een vraag, tussen de spoelen heb je een stukje blik, dat is begrijpelijk, maar was een stukje printplaat niet voldoende geweest? In de spoelen wordt ook geen energie opgewekt dus echt rondstralen zal het ook niet doen, toch ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
En klaar maar nog niet af.
De voorspanning van de diode is niet goed, als ik m'n vinger op de anode legt dan knalt het volume omhoog. Wat ik dan eigenlijk doe is bromspanning toevoegen. Daar doe ik een potmetertje.
Edit: Vals alarm, met de vinger wordt het een superreg, twee torren is 360o fasedraaiing.
Dan de ingangskringen, de helft van de trimmerbereik zit nog in de FM-band, muziek knalt er uit (met vinger). Even dippen dus.
Werkt met vinger goed als FM-radio, ondanks de flankdetectie, *L2 als afstemming en *L1 als fijntuning, maar dat is nu even spielerij. 
Antenne is een kleine telescoopantenne.
Printje ligt los op tafel, zo nu en dan fladdert een kortegolf station binnen.
Op 18 juli 2009 21:52:43 schreef McDuff:
Nou, Henri dát heb je hem vlug gefikst.
Het ziet er zeer luchtig opgebouwd en toch stabiel uit, een luchtvaartband ontvanger waardig!
1mm Cul of CuAg is lekker stug, trimmer staat op 2 pootjes en het zwiebert niet als ik er de trimsleutel op zet.
Ja, jammer dat die torren lf typen waren, maar inmiddels
ben ik tijdens het graven op een doosje gestoten met hf torren en dioden die ik destijds uit diverse FM ontvangers gesloopt heb.
Zit vast wat tussen. Ging bij mij ook even mis, ik had een AA119 beet die een spanningsval van 0.4V had, dat is teveel voor germanium. Te heet geweest, germanium kan weinig verdragen. Snel solderen dus of tangetje gebruiken.
Op 18 juli 2009 23:30:56 schreef AudioDre:
Henry, ik moet zeggen, het ziet er stabiel gebouwd uit. Ik ben niet echt een fan van zwevend bouwen, als je wilt weten waarom:
Dat is erg!
Doet me denken aan de baard van Bob en z'n breadboard.
En dan nog een vraag , of test: inplaats van een losse draad als antenne, een afgestemde coax ? of gaat het dan fout met de aanpassing?
Tja aanpassing, je op de onderste helft van de spoel, lage impedantie. Kort stukje draad naar de telescoopantenne toe. Een afgestemde coax... Je bedoelt een slappe Arnold? http://www.pa3ger.nl/content/view/14/27/ kan als buitenantenne, is maar net wat je woonsituatie is.
Mocht dat teveel belasten dan experimenteren met een koppelcondensator.
en dan nog een vraag, tussen de spoelen heb je een stukje blik, dat is begrijpelijk, maar was een stukje printplaat niet voldoende geweest?
Een stukje blik op maat lag in de la, ik moest er alleen sleufje in maken. Printplaat kan ook.
Edit: De eerste Airbandontvangst, zo nu en dan komt een draaggolf met twee afwisselende tonen in de lucht.
Ik heb allang begrepen dat dit een veel te makkelijke opgave voor jullie was, ik zal julie binnenkort eens uitdagen met ontwerp voor een 2 meter ontvanger, dat bied uitdagingen van een heel andere orde 
het is mij op deze site overigens nog niet gelukt een foto toe te voegen, wel via en url maar niet rechtstreeks inte voegen.
@Audiodre: wrm lukt het niet? moet ik je helpen? ik heb best veel verstand van html en php
edit: oeps, ik dacht dat je je eigen site bedoelde met die foto, maar je bedoelt dus het forum
[Bericht gewijzigd door jason246 op (35%)]
Nouja gemakkelijk... De afstemming klopt iig nog niet, en m'n dipper gaat tot 110MHz.
Dus eerst een dipper bouwen (RSGB VHF/UHF handbook) en dan verder kijken.
Afbeelding direkt invoegen: url tussen img tags zetten http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
ik vermoed dat de resultaten niet bevredigend zijn?
het is zo stil ? dus ook opzoek naar een hf trapje.
McDuff
Gisteren even wat onderdelen besteld die ik tijdens mijn graafwerkzaamheden niet tegenkwam zoals de BAT-83 welke Henry mij aanraadde als detectiediode en ook nog een paar hf germaniumtorren type AFY19(ca 180 MHz) die ik achter de hand hou.
Ben bij Baco een paar hele mooie vergulde stevige 1-20pF buistrimmers (ceramisch) tegengekomen die beslist een aanrader zijn. Niet goedkoop maar degelijk spul en icm de zojuist gewikkelde spoelen van 1,5 mm2 installatiedraad zal het de benodigde stabiliteit hebben.
De spatiering heb ik gedaan dmv de duimnagelmethode zodat het overal redelijk gelijk is.
Ben nu een stuk duimagel kwijt, want dat koperdraad is bijzonder stug, maar gelukkig bezit ik twee duimen.
Ben nog bij het graven een leuk 12 volts a.f. versterkertje tegengekomen die uit een handsfree setje kwam voor in de auto.
Zit er tot mijn verbazing ook nog een 7809 stabilisator in en ik heb dus gelijk een 9V voedingsspanning voor de ontvanger. Voor alle zekerheid deze maar van een koelplaatje voorzien. Had ook nog een leuke lsp-je uit een transistorradiootje liggen compleet met metalen geperforeerde afdekkap aan de voorzijde.
Nu nog ergens een leuke behuizing en als de onderdelen binnen zijn kan het bouwen beginnen.
En tussendoor ben ik nog met zo'n 8 verschillende projecten bezig die ook hun tijd vergen.
Tja, was effe stil maar er wordt aan gewerkt en praten tijdens het werk is mijn oude vriend Murphy verzoeken!
Henry zit ook nog aan zijn dip(per) te werken vermoed ik en hij zal nog wel meer te doen hebben.
Het is in ieder geval geen gebakken lucht(vaartontvanger).
Groeten,
Mac.
Het werkt, dat is zeker, alleen werkt het nog niet 100%, ik mis een stuk van de band. Keihard signaal op 135MHz op de scanner en nada op de ontvanger.
@dipper: Op 'een' radiomarkt een homebrew dipper gevonden. Die is nu gesloopt tot op de varco (2*40pF butterfy) en 100uA meter na. De rest was is zeer slechte staat en levensgevaarlijk (printplaatbehuizing en 230V gaat niet altijd goed).
McDuff
@Henry. Kan zijn dat je L2 te hoog zit, bovendien zal de koppelcondensator van 3,9 pF de bandbreedte van het filter ook bepalen.
De waarde ervan zal de uiteindelijke individuele resonantie frequenties van l1 en l2 gaan kunnen beinvloeden.
Het kan zijn dat L2 mogelijk té hoog afstemt en doordat deze scherper afgestemt komt er een hogere piek staan tov L1 die door de antenne belast wordt.(kwart lambda)
Mogelijk dat daardoor de voorkeur op 135Mhz ontstaat.
Immers: L1 zal zeer breed zijn maar L2 zal door de kleine koppeling tusen L1 en L2 een dominante afstemming kunnen
krijgen.
Tja, zonder griddipper of wobbulator zal het voor mij ook een hele klus worden om te bepalen op welke frequenties
de spoelen komen te staan en of de doorlaatcurve tussen deze beide frequenties vlak genoeg is om op alle frequenties tussen 118 en 136 MHz een redelijk vlak signaalbereik te hebben.
Maar goed, ik wacht af op eventuele reacties en hoop eind volgende week te kunnen beginnen met de bouw ervan.
Tot zover is het ook idd radiostilte voor mij.
Groeten,
Mac.
L2 zit ook te laag want daar pik de FM-omroepzenders mee, en een keihard 135MHz blijft buiten de deur.
McDuff
Hmmm, dan zou de hele bandfilterafstemming dus op een te breed of te laag frequentiebereik kunnen zitten; merkwaardig als we af moeten gaan op de gegevens van de spoelen en trimmers die op de website stonden.
Kan natuurlijk zijn dat die zender op 135Mhz behoorlijk staat te blazen maar buiten het bereik van het bandfilter valt tov de te ontvangen vliegtuigcommunicatie. Dan zou dat een verklarng kunnen zijn evenals dat er omroepzenders binnenkomen, mogelijk zit het bandfilter dus te laag.Tja, ik zit hier maar 6 km vanaf Schiphol linea recta, zal dus minder problemen kunnen hebben.
En zover wijk jij met jouw constructie er niet mee af!
(zo te zien tenminste)
Moet eerlijk zeggen dat op dit moment ik ook het fijne er niet van snap.
Nou ja eerst maar bouwen en dan maar zien,
Groeten,
Mac.
Op 18 juli 2009 23:30:56 schreef AudioDre:
ja jongens hier kan ik niet tegenop, ik geef me gewonnen
?
was het bijna gelukt, ik ben nu een robotje aan het maken van een oude bestuurbare helikopter en een bestuurbare auto hij kan lopen armen bewegen en van die gele balletjes schieten
nou misschien die 3p9 gelijk aan de antenne knopen, of met 50ohm koppelwikkeling. ik begrijp dat die robot het goed doet... en die radio moet ook af, of geef je je al gewonnen ?