Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha electron920,

Helemaal helder :-)
Bedankt voor je uitleg! Dat vindt ik het leuke van SMD RF printen, Je kijkt gewoon naar het schema :-)
Maar met jouw uitleg snap ik ook waar ik naar kijk....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi!

Look what the cat dragged in today!
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-d.png

Een nieuwe! Fluke 287 met meetsnoeren en wat accessoiresen aan de rechterzijde het meetsnoeren setje van 99cent Hobbies, deze is in 9 dagen gelevert en dat vind ik netjes.
Ik had mijn 5 jaar oude Fluke 287 opgestuurd voor reparatie onder garantie en uiteindelijk een nieuw gegekalibreerd meetinstrument gekregen.
Dit ging allemaal niet echt soepel... maar uiteindelijk toch netjes opgelost!

De Fluke accessoiresen en meetpennen zijn van het type TL175, ze voelen goed aan en hebben een lage Ri, mooi setje.
Er zijn ook een paar dopjes die je op de stekkerbussen van het stroombereik kan steken ter voorkoming van foutjes.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-e.png

Dit zijn de meetpennen van Fluke en die van 99cents Hobbies bij elkaar.
Boven de 99cent hobbies liggen de accessoiresen die bij deze meetpennen horen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-f.png

Beide meetinstrumenten aan de 10V DC referentie.
Ik heb niets te klagen over dit meetbereik.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-g.png

Het kalibratie rapport van de Fluke 287.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-h.png

Ik kon mooi testen hoe de Fluke na een koude autorit was, ik kan zeggen dat de Fluke de Brymen wat dit betreft flink de oren wast.
De Fluke is gewoon van ijskoud naar LAB temperatuur binnen 1 digit gebleven op het 10D DC bereik.
Niet vergeten dat een nieuwe Fluke 287 700 Euro in de BTW kost en dat is drie maal meer dan de Brymen.
Ik kan er weer goed tegenaan ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Netjes.

Alleen vind ik het gebruik van het aantal nullen niet zo mooi.

miedema

Golden Member

Dus toch netjes opgelost van Fluke....

Op 9 november 2016 17:42:56 schreef rbeckers:
Alleen vind ik het gebruik van het aantal nullen niet zo mooi.

Vooral bij de Verificatie Test Data van het capaciteit bereik: 0,00000000501Farad... Zooo, èrg nauwkeurig hoor :-)

groet! Gertjan.

Sine

Moderator

Hee black,

Waarom de niet de 289 met TRMS ?

-edit-

Omdat de 7 ook TRMS heeft ...

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Ik vond de aanschafprijf toen al ruim voldoende *grin*
En zoals je al aangeeft, deze heeft ook een mooi RMS frequentie bereik.
De verschillen zijn klein tussen de modellen en toen waren de eigenschappen van de 287 voldoende.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Gisteravond op de RZA veiling te Den Helder in het bezit gekomen van een echte HV probe..
Keithley 1600A
http://uk.farnell.com/productimages/standard/en_GB/2131299-40.jpg
Plaatje even van Farnell, maar voor een amateurprijsje..
Kan ik eindelijk eens veilig boven de 1000V meten... (40kV DC max)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi Jinny, :-)

Doe je toch voorzichtig, voor je het weet zit je haar in de war...

Mooie aankoop!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Testkast gemaakt van wat spullen die hier al heel lang in de hoek lagen. Alles netjes bij elkaar in een 19" kast. Kan zo mijn rack in.
115v vaste spanning
0-230 regelbaar
Scheidingstrafo
Testlamp
Regeltrafo is koppelbaar met testlamp en scheidingstrafo.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
miedema

Golden Member

Ha tfteetje,

Ziet er netjes uit!
Maar, zou je niet willen dat je die lamp makkelijk uitwisselen kan voor een ander wattage, afhankelijk van het te testen apparaat?

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Netjes gebouwd, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen...
De manier zoals de ringkern is vastgezet kan in mijn ogen niet.
Dat geeft een 1 winding kortsluiting!!!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

idd, de ringkern kan zo wel worden vastgezet, maar zonder de bout door de kern heen, of de bouten isoleren van de plaat over de trafo heen, anders is het een extra wikkeling die behoorlijk heet kan worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Ziet er netjes uit zo, maar ben het met mijn voorgangers eens. De ringkern mag maar met één centrale bout vast, dus dat zou ik even veranderen. Heb je niet de standaard ronde montage plaat die er bij hoort?

Op 18 november 2016 22:44:16 schreef Jinny:
Gisteravond op de RZA veiling te Den Helder in het bezit gekomen van een echte HV probe..

Is een differential probe niet veiliger, ik vindt dit altijd een beetje enge dingen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Nylon bouten nemen of kunststof afstandbussen en korte bouten, ook voor de centrale bout.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gewoon standaard montage-materiaal gebruiken: metalen ronde profielplaat(en) rubber ringen en enkel 1 centrale bout. Dit materiaal is los te krijgen.

Lijkt me wel heel handig, zo'n "alles in een" testrack voor netspanning!

Ringkern zat zo gemonteerd in een stalen behuizing. Ik heb alles exact zo overgezet. Met dat verschil dat nu de grondplaat van aluminium is in plaats van staal.
Natuurlijk zit er wel een kunststof ring onder de moer.

Lampvermogen zal ik nog eens bekijken. Het is toch vaak voor een versterker. Bij sluiting in de eindtrap wil een 60W peertje wel gaan gloeien.

[Bericht gewijzigd door tfteetje op dinsdag 29 november 2016 13:02:11 (25%)

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Beste Tfteetje,
het is een bekend probleem met montage van ringkerntrafo's. Als de trafowikkelingen bij montage omsloten worden door een geleider vormt dit een kortsluitwinding.
De opmerkingen hiervoor geven je de tip dat de centrale schroef, met de bovenplaat, de schoeven net buiten de trafo en de bodem mogelijk zo'n korsluiting vormen (3 keer). Als dat zo is, zal je trafo niet goed werken. Heb je al eens gecheckt wat hij belast doet?
Constucties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Ik ken het fenomeen maar deze trafo komt uit een zeer gerenomeerd merk die tientallen verschillende modellen heeft voor louter professionele toepassing. Je zou denken dat zij op z'n minst hierover hebben nagedacht.

Maar.... zolang de kring niet door de middelste bout wordt gesloten is er niets aan de hand.

Aardlek en zekeringen vliegen er toch al uit als ik hem aan zet.....

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
blackdog

Golden Member

Hi tfteetje,

Aardlek en zekeringen vliegen er toch al uit als ik hem aan zet...

Dan wordt het tijd dat je het schema van het geheel hier op het forum plaatst,
zodat we je daarmee kunnen helpen.

deze trafo komt uit een zeer gerenomeerd merk
Ja en...
Jij bouwd hem ergens anders in, dat heeft dan niets meer te maken met dat andere merk. :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Dwarsdoorsnede van de ringkern met montageplaat. Krachtlijnen kunnen mi niet door de kern lopen vanwege de isolator.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Ha tfteetje,

Ik denk dat je zo geen probleem heb ik zou zeggen vragen steek hem aan :-7
Het kan zijn dat je bodemplaat wat gaat trillen alu. is net weer anders als staal.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

Op 29 november 2016 09:18:13 schreef Lambiek:
Is een differential probe niet veiliger, ik vindt dit altijd een beetje enge dingen.

Waarschijnlijk wel, maar het is voor incidenteel gebruik....
En bij alles hoger dan 230V blijf ik toch extra nadenken....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

tfteetje

Natuurlijk zit er wel een kunststof ring onder de moer.

Loud&clear! Blijkbaar zijn de andere bevestingspunten voor meer stevigheid. Vele producenten gebruiken slechts 1 centrale bout/moer met ronde klemplaat voor het vastzetten.

@tfteetje: en eventuele andere geïnteresseerden.
Anders hier 2 soorten schakelingen om in inschakelpiek te beperken.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dit topic is gesloten