Van welke Whirlpool wasmachine is deze print + reparatietips?

Ik kreeg van een vriend deze printplaat uit een Whirlpool wasmachine. De machine zelf staat in Zuid-Afrika, dus die heeft hij niet meegenomen.

Het is duidelijk dat er een (fusible?) weerstand doorgebrand is, zoals te zien op de laatste foto. Echter vraag ik me af of dat geen gevolg is van een ander defect. Zonder machine is dat moeilijk te bepalen.

Volgens zeggen is de machine maar een paar keer aan geweest, omdat deze in een gastenverblijf staat.

Is er een witgoedmonteur die de print herkent of aan de hand van het nummer kan opzoeken waar hij bij hoort? En zijn er dan van deze machine veel voorkomende fouten, met bijbehorende reparatie-tips? Ik zou het jammer vinden als ik die weerstand vervang, en de print bij terugkomst in Z-A gemonteerd wordt en gelijk weer die weerstand doorfikt...

edit:
Vind ik toch ineens op ebay een reparatiesetje dat wel heel erg op een mogelijke oplossing lijkt..

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 29 november 2016 10:20:27 (12%)

If you want to succeed, double your failure rate.

wrs ligt de LNK switcher eruit zoals dat vaak is met deze printen. vervang de LNK en de weerstand en het ding zal weer werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dat zit dus ook in het door mij gelinkte reparatiesetje. En met die informatie vind ik ook ineens bergen topics met die combo, en de suggestie de fusible weerstand iets ruimer te nemen.

Mijn probleem is opgelost, bedankt voor het meedenken!

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Bitron, geen onbekende in de automotive controls. Ik las eerst even bitrot :P

Paar keer aangestaan is wel weinig voor een 10 jaar oude machine, trouwens.

Vraag voor de kenners: Valt Zuid-Afrika eigenlijk onder Whirlpool Europe of is dit een Amerikaan? Ik gok Europe zo aan de print te zien, maar ik zie wel nergens een 12NC.

@Jochem: mocht het een mogelijkheid zijn, kan jouw klant eens kijken of er een servicesticker met twee nummers ergens rond de deur zit?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 29 november 2016 11:50:54 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

L1373 is een wasmachine print en meestal LNK304 IC defect en weerstand verhogen naar 100 Ohm. klaar en werkt weer dan!

Hugo Welther

Moderator

Staat de linker elko nu ook iets bol? Misschien beide preventief vervangen?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Uh SMD, daar staan wij fuse resistor na fuse resistor op te blazen om de VDE/UL te overtuigen dat we echt het juiste merk, de juiste waarde etc. etc. hebben.
Kom jij met het advies om hem even groter te maken ;-p
Je hebt helemaal gelijk dat het waarschijnlijk weer werkt, maar zo'n wijziging komt de goed bedoelende producent op minimaal 5kEuro te staan om zijn VDE certificaat aan te passen.
Als je eens wist hoe een gedoe het is om zo'n onding gecertificeerd te krijgen.

@Allemaal,
Sorry, ik kon het niet laten lichtelijk off-topic te reageren.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
High met Henk

Special Member

dan zijn er 3 opties:
.1 de fabrikant heeft zijn huiswerk niet goed gedaan en er klopt dus iets niet. Het component is teveel op het randje berekend. Iets met een kont en blaren.

.2 er verloopt een component waardoor er meer stroom gaat lopen en het ding eruit fikt. Ofwel de fabrikant heeft te goedkope componenten gebruikt of de fabrikant van de componenten heeft een verkeerde batch gemaakt.

.3 smd heeft ongelijk en de beveiliging klopt nu voor geen meter meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 29 november 2016 19:53:26 schreef Hugo Welther:
Staat de linker elko nu ook iets bol? Misschien beide preventief vervangen?

Staat hier ook aangegeven als verdachten. Whirpool schema van het net geplukt.

Yep Walkura totaal niet in de materie verdiept dus dat blijkt. De weerstand die nu gemonteerd zit ( 47R /3W of 22 R/3W) blijkt te laag gekozen zijn en elke piek op het net direct doorgezet naar IC zonder genoeg stroombegrenzing en jahoor, pats!!! defect. Op oudere printen van Whirlpool ook met LNK 304 zat destijds wel een weerstand van zelfs 120 Ohm/5W!!!! Nu is het vermogen omgooien wel een erg grote ramp dus 100R/3W en uiteraard een veiligheids weerstand, wat is het probleem?? diverse metingen verricht en het blijkt dat IC minder moeilijk heeft en niet op randje van kunnen draait. Scopebeelden zagen er een heel stuk beter uit.

dus: je heb de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt!!!

maartenbakker

Golden Member

Dat zeg je tegen een van de ontwikkelaars, dan niet bij Bitron maar wel bij een soortgelijk bedrijf met soortgelijke producten als ik het goed heb ;)

Maargoed, waar gehakt wordt vallen spaanders. Ben je er eenmaal achter dat zo'n IC na 5 jaar sneuvelt: pech gehad. De klant (wasmachinefabrikant) gaat echt die 5000 euro niet ophoesten die het kost om een veiligheidsonderdeel aan te passen. Dat komt wel bij de volgende generatie als die door de keuring moet.

En wij hebben er weer een makkelijk verdienende reparatie bij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarja, ook met de moderne generatie witgoed is het probleem er nog steeds, hardnekkig??

Op 29 november 2016 11:47:16 schreef maartenbakker:
@Jochem: mocht het een mogelijkheid zijn, kan jouw klant kennis eens kijken of er een servicesticker met twee nummers ergens rond de deur zit?

Ik ga het vragen. Geen klant maar vriend van me, dus het levert me alleen een fles Nobeltje op. En die moet dan weer aan z'n moeder in Z-A gaan vragen of ze een scherpe foto van de sticker wil maken... maar niet geschoten is altijd mis.

Ik vind de opmerking van walkura zo gek nog niet; het is een veiligheidsonderdeel dat met reden een bepaalde waarde heeft. Echter heeft smd de praktijkervaring en heeft ook voldoende gedaan om vast te stellen dat een verhoging van de waarde op z'n plaats is. Dat kon walkura natuurlijk niet weten en dus was zijn kritische noot terecht.

Heb ik nog de vraag aan smd:
Ik lees elders op het grote internet:
was het 22/27 ohm -> vervangen door 33 ohm
was het 33 ohm -> vervangen door 47 ohm
was het 47 ohm -> vervangen door 100 ohm

Is jouw ervaring dat je beter altijd 100 ohm erin steekt?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 december 2016 18:46:54 schreef smd:
Maarja, ook met de moderne generatie witgoed is het probleem er nog steeds, hardnekkig??

Kan twee kanten op. 1 ze zijn er inmidels achter en vinden het wel best, of 2 er is geen goede feedback tussen controls-fabrikant en apparatenfabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nope, het onderdeel blijft hoe dan ook een veiligheids weerstand, en advies is: IDD naar 100R, gezien de primaire stroomopname vrij laag is, max 0,3 Amp. Origineel herstelde printen met de juiste weerstand leverde weer een redelijk snel defect IC op. Met 100R verhoging kwam het probleem haast niet niet meer voor in de afgelopen 5 jaar...

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 5 december 2016 19:51:58 (38%)

Weet je het probleem is niet zozeer dat er de perfecte waarde gezocht word.
Bij een VDE keuring word er veel meer aandacht besteed aan kan de vonk die vrijkomt bij verbreking potentieel brand veroorzaken.
Deze keuring gaat specifiek over de veiligheid van de machine en aangezien wasmachines met een controller niet continue aandacht nodig hebben gaat men er vanuit dat er niemand bij is om hem uit te zetten.
(dit in tegenstelling tot B.V. een televisie waarvan men er vanuit gaat dat je er voor zit en hem uit kan zetten)
De waarde van deze weerstand doet er in dat opzicht niet eens zoveel toe, daar word niet naar gekeken.
Het komt er vaak op neer welke waarde gaat met het minste vuurwerk ten onder.
(ik bedoel maar al met al als de switch o.i.d. in sluiting gaat maakt het niet uit, had elke lage waarde had het loodje gelegd.)
Het kan heel goed zijn dat er niet genoeg aandacht is besteed aan de juiste waarde, maar dat de aandacht ging naar het rustig naar de eeuwige jachtvelden gaan.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Leuk detail; de maker van de LNK IC-tjes (Power Integrations) heeft in z'n "Applications example" maar een 8.2 Ohm 2W veiligheidsweerstand ingecalculeerd als soort zekering (zie pagina 4 van de datasheet).

Dat blijkt in de praktijk dus bij lange na niet genoeg (in witgoed in ieder geval ;-)

Op 29 november 2016 10:16:00 schreef Jochem:
edit:
Vind ik toch ineens op ebay een reparatiesetje dat wel heel erg op een mogelijke oplossing lijkt..

Hoi Jochem,

als het goed is heeft het IC-tje wat je hebt gekocht een duidelijke witte bedrukking en niet zoals die op de foto van de ebay handelaar!

Het IC-tje moet er dus ongeveer zo uit zien:
http://datasheetcafe.databank.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/08/LNK304PN-Link-Switcher-IC.gif.

Ik heb begrepen dat die anderen met een smoezelige tekst niet originele klonen zijn en vaak ook niet voldoen aan dezelfde specs. Ook de inductor op de foto van die handelaar ziet er niet echt heel lekker uit in de grote versie (even klikken):
http://i.ebayimg.com/images/g/vy8AAOSwyQtVv3eN/s-l300.jpg

En zou er meer zo moeten uitzien:
http://uk.rs-online.com/largeimages/F1911169-01.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 7 december 2016 20:01:49 (59%)

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

Bedankt voor de tip. De ebay-link was een voorbeeld, ik heb gewoon bij Farnell besteld dus dan zal ik een originele LNK304 van PI krijgen.

Als spoel heb ik de B82144A2474J000 van EPCOS genomen, die leek me met 280 mA (DCR 2.5 ohm) wel dik genoeg.

De veiligheidsweerstand had ik een 3W exemplaar voor gepakt, maar al besteld voordat ik het laatste antwoord van smd las; ik heb nu een 33R en een 47R besteld. Ik zal de 47R erin zetten, als hij nog een keer kapot gaat dan sturen ze die print maar weer op.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 7 december 2016 00:01:54 schreef HaZee:
Ook de inductor op de foto van die handelaar ziet er niet echt heel lekker uit in de grote versie (even klikken):
[afbeelding]

En zou er meer zo moeten uitzien:
[afbeelding]

Die lijken wel heel erg op elkaar...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is trouwens ongelofelijk dat er soms zwarte ronde tonnetjes geleverd worden met een "gewone" koolstof weerstand van 3W bijgeleverd word bij een imitatie IC op Ebay. Dan geef ik Walkura zeker gelijk, dat is geklooi en zeker niet veilig.

IDD de 8,2 Ohm ( net zoals de 100R) weerstand is bedoeld als zekering en daarbij is de basis een door Power Integrations ontwikkelde voeding.

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 8 december 2016 19:04:52 (23%)

Op 7 december 2016 00:01:54 schreef HaZee:
Het IC-tje moet er dus ongeveer zo uit zien:
http://datasheetcafe.databank.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/08/LNK304PN-Link-Switcher-IC.gif
Ik heb begrepen dat die anderen met een smoezelige tekst niet originele klonen zijn en vaak ook niet voldoen aan dezelfde specs.

Hierbij de foto van een originele (van Farnell, het logo is kennelijk nieuw en klopt ook met wat PI op hun eigen website heeft staan).

If you want to succeed, double your failure rate.

Merk onbekend, als dit van Ebay afkomt is het imitatie... ( zeker van Infinity)

Ik schreef nou toch juist heel duidelijk dat dit een originele betreft van Power Integrations, gekocht bij Farnell.

Dus merk is helemaal niet onbekend, gewoon 1-op-1 wat er in de machine zat (alleen het nieuwe logo).

If you want to succeed, double your failure rate.

Whirlpool / Bauknecht was meestal Infinity. Power integrations zal wel OK zijn,komt bij Farnell weg.

Het origineel op de Whirlpool print was ook van Power Integrations (dan wel met het oude logo). Te zien op de eerste foto in mijn startpost.

Op 29 november 2016 11:47:16 schreef maartenbakker:
@Jochem: mocht het een mogelijkheid zijn, kan jouw klant eens kijken of er een servicesticker met twee nummers ergens rond de deur zit?

@maartenbakker: zie hier voor de foto's.

If you want to succeed, double your failure rate.