Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

Moet er in het rechtse schema niet een tijdvertraging bij?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Op 29 november 2016 07:39:37 schreef miedema:
Ha tfteetje,

Ziet er netjes uit!
Maar, zou je niet willen dat je die lamp makkelijk uitwisselen kan voor een ander wattage, afhankelijk van het te testen apparaat?

groet, Gertjan.

FOEI ! , laten we het bij vermogen houden ??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@evdweele:
De rechtse schakeling heb ik van een BBC collega en het relais fungeert alshetware als tijdrelais.
daar het niet direct aantrekt door de spanningsval door de weerstanden.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hi,

En de lampbeugel hoeft maar een klein stukje te zakken en je hebt sluiting!!!

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik zeg dat je geen aanspraak kan maken op de kwalitijd van de orginele fabrikant.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ikzelf zou de 4 weerstanden van het rechtse schema vervangen door een gloeilamp van 100W of in serie met de weerstanden een passende zekering opnemen. Zonder zekering fikken de 4 weerstanden uit als om wat voor reden dan ook het relais niet opkomt. Dat kan oa gebeuren als de secundaire van de trafo te zwaar belast wordt of kortgesloten is.

evdweele

Overleden

Op 29 november 2016 19:38:22 schreef GerardMonique:
De rechtse schakeling heb ik van een BBC collega en het relais fungeert alshetware als tijdrelais.
daar het niet direct aantrekt door de spanningsval door de weerstanden.

Ik zou er niet op durven vertrouwen dat de elektronen zo aarzelend door het relais en die weerstanden wandelen ;-)
Ik heb meer vertrouwen in de inschakelvertraging die bij "Schakelingen" staat.
Omdat ik lui ben aangelegd ;-) heb ik het zelf opgelost met alleen een NTC van 5Ω. Je moet er alleen aan denken dat je de variac niet onmiddellijk weer inschakelt als de NTC nog warm is.

Op 29 november 2016 12:55:38 schreef tfteetje:
Lampvermogen zal ik nog eens bekijken. Het is toch vaak voor een versterker. Bij sluiting in de eindtrap wil een 60W peertje wel gaan gloeien.

Ik heb een stuk of 4 gloeilampen voor dat doel liggen. Als het opgenomen vermogen van apparaat dat wordt getest 100W is, schroef ik er ook een lamp van 100W in.
Bij apparaten met lager opgenomen vermogen 60, 40 of 25W, naar gelang het nominale verbruik van het apparaat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Joehoe... gratis aanwinst: R&S AFG 377.2100.02
Signaal komt er uit maar volgens diagnostic (& zichtbaar op display) zit er een fout op addressdecoding. Als er iemand een service manual heeft hoor ik het graag.
Ghole

Lambiek

Special Member

Leuk dingetje Ghole, ziet er nog goed uit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Ghole,

Mooie aanwinst volgens mij heeft @fred101 deze ook misschien kan Fred je verder helpen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik heb helaas ook geen service manual, een supportman van R&S heeft een paar jaar geleden geprobeerd er een voor mij te vinden maar dat is niet gelukt. Hij heeft wel het ontbrekende calibratie hoofdstuk gevonden. Ik heb een paar maanden terug nog gezocht maar nog steeds niets.

Er mooie en nauwkeurige FG, maakt alleen een takke-herrie. Ik gebruik voor het dagelijks werk meestal een Hameg FG plugin. De R&S als het heel precies moet, bv bij afregelen van een scoop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

De lezers van het Delta reparatie topic was het al opgevallen: ik ben een Agilent analyser tegen het lijf gelopen...

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/IMG_9037_Agilent-4395A-analyser-naam-label-600pix.jpg

Deze Agilent 4395A analyser is een combo analyser: Spectrum Analyser, Netwerk analyser, en Impedantie Analyser gecombineerd. Het is een vrij modern ding, met kleuren TFT. De klassieke SA filters en log versterkers zijn grotendeels vervangen door DSP. Niet alleen levert dit betere specs, maar ook een sweep gaat tot 100x sneller dan met een klassieke SA. En dat is zeer welkom met een minimum RBW van 1Hz. :-)
Ook als ik vergelijk met mijn Rigol sweept hij 5x sneller. (of meer...)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/IMG_9043_Agilent-4395A-analyser-front-CH2-log-600pix.jpg

Frequentiebereik is van 10Hz tot 500MHz. Velen zullen dat tot 500MHz beperkt vinden, maar ik ben juist blij met dat lage bereik vanaf 10Hz. Ik denk aan audio, voedingen en componenten testen. Realiseer je ook dat dit een bereik is van 7,5 decade! Dat halen niet veel analysers.
Bouwjaar schat ik rond 2000, laatste cal is geweest in okt. 2014. Vandaar die schatting van het bouwjaar, de kast zit nog verzegelt met de Cal stickers...
Hij is voorzien van de belangrijkste opties: De software voor impedantie metingen en High Stability Timebase (OCXO)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/IMG_9050_Agilent-4395A-analyser-achterkant-met-link-600pix.jpg

De 4395A heeft een eigen generator, en 3 aparte kanalen waarmee tegelijk gemeten kan worden.
Om b.v. bij een impedantie meting een referentie meting, de spanning over de DUT èn de stroom door de DUT te meten. Om dat mooi te doen heb je wel de HP 43961A impedance test set nodig....

En zo komen we bij een nadeel : voor veel toepassingen zijn aanvullende test sets nodig ...
Helaas zijn die slecht te vinden :-(

Ook voor de Network Analyser is een aparte testset nodig om S parameters te meten.
Het is ook erg “HP centrisch”, in de menu’s kun je zo de HP testsets en Cal kits kiezen. Wil je het op een andere manier dan is het minder duidelijk. (Er is wel een optie om een eigen Cal kit te definiëren)

De spectrum analyser is “kaal” wel volledig functioneel.

Wel weer mooi is dat ik de impedantie software kan gebruiken om na een VNA meting (S11 of S21) het resultaat om te rekenen naar Ohms (Log Mag, Lin Mag, Phase, Real or Imaginary).
Die functionaliteit heb ik gebruikt voor de metingen die ik hier en hier in het Delta reparatie topic heb laten zien.

De belangrijkste uitdaging is nu dus om die test sets te vinden. Daar heb ik een hard hoofd in, dus wil ik kijken wat er zelf te maken valt.

Als er mensen zijn met ervaringen op dat gebied dan hoor ik het graag!

En o ja, iemand een idee waar ik een nieuw knopje voor de netschakelaar vandaan kan halen :-)

Groet, Gertjan.

Heer Miedema,

uw analyser etc. is van 2001 en gemaakt in Maleisie. Alle HP/Agilent apparatuur is aan het S/N nummer te herleiden. De eerste 2 numerieke posities optellen bij 60 (=1960), dus in dit geval 60 + 41. De letters geven de herkomst aan.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ben je in Haarlem langs geweest?
Mooi ding hoor!
Ik zou er bijna een beetje jaloers van worden.

RTFM, dan pas vragen...
haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ha heer miedema,

Ik had al een reactie op het Delta draadje achtergelaten maar het is een mooie analyzer.
Alleen zoals je al opmerkt niet compleet en groot en dat is jammer.
Aan het standaard S-parameter set heb u niets als je laag wil meten set begint bij 100 kHz :(
Zelf maken geen punt 500 MHz is voor wat hoogfrequent betreft laag.
Een paar richtkoppelelementen en schakelaars maar de aansturing is even uitzoeken dit is het signaal om de schakelaars te bedienen tussen heen en terug van de zender dus welke port is actief.
Ik heb het manual van de analyzer wel ik zal eens kijken welke signalen er nodig zijn dit kunnen er nooit veel zijn.
En je kunt het ontwerp naar eigen uitvoering opzetten dus met connectors die je gemakkelijk kan verkrijgen ik denk voor audio niet gelijk aan een B&C of N-connector ;)
Het is wel een uitdaging om het bereik van af zeg 5 Hz tot 500 MHz te bestrijken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Voor mensen (volgens mij heeft Blackdog er één) die een Agilent/Keysight U1270 series multi meter hebben kunnen gratis upgraden naar U1280 of een nieuwe U1270 bestellen doordat in de het huidige model een EMC probleem zit.

https://www.keysight.com/main/editorial.jspx?cc=NL&lc=dut&ckey…

(wist even niet waar ik dit anders kon melden)

Ha die Flash2b,

Ik heb het webformulier ingevult voor een vervangende meter!
Ik hou jullie op de hoogte hoe dit verder gaat verlopen.

Dank voor het attenderen hierop :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha electron920 (en andere meedenkers!),

Wat betreft de VNA kant denk ik in eerste instantie niet aan een automatische , door de analyzer aangestuurde voorzet.
Ik wil gewoon S11 en S21 metingen doen, zelf de DUT omkeren voor S12 en S22 vind ik niet erg.

Punt is, het idee van de 4395A is dat je je bron naar de R ingang stuurt, en dan je meet signaal naar A (of B)
Ik heb ook een SDR kits VNWA, daar zit de meetbrug ingebouwd. Voor S11 sluit je je DUT aan op de output, voor S21 tussen out en input. Helder & simpel :-)

De HP aanpak is: "geef aan welke HP test kit je aansluit, en welke HP Calkit je gebruikt". Als je die HP spullen hebt liggen is dit òòk heel makkelijk en helder :-)
Maar heb je dat niet, dan is het lastiger uit te pluizen wat de opzet is. Wat zit er in de analyser, en wat in die testkit.
Het is wel duidelijk dat er gesplit wordt naar R, en daarna een brug / coupler naar A. Maar wat zit intern, en wat in de adapter?

Ik kreeg een e-mail van een zeer behulpzame meelezer Alexander:

Ik heb zelf zo’n soortgelijke meter (4396) en kan aardig uit de voeten zonder verdere test set.

Als je enkel spectrale en fase plots wilt hebben, kun je zonder test set toe. Als je de RF output door een power splitter voert en de ene uitgang daarvan naar R voert en de andere uitgang van de power splitter door het te meten netwerk voert (let op dat je de paden verder zoveel mogelijk gelijk houdt) en de uitgang van het netwerk naar A of B, dan kan je een weergave geven van R/A of R/B of A/R of B/R, weet het niet precies meer. De analyser kan dan netjes amplitude en fase plots geven van je netwerk. Misschien is een versterker nodig als je netwerk teveel verzwakt en het uitgangssignaal onder het detectie niveau van de analyser zakt (door de splitter verlies je 3-4dB), maar verder geeft dit nette resultaten

Ik heb nog geen CO account aangemaakt, dus vandaar mijn mail via een omweg.

Dit is (voor VNA) inderdaad de richting waarin ik denk.
Maar het maakt een meetopzet wel complexer. Met mijn VNWA heb ik al moeite om het calibration plane precies goed te leggen met het bepalen van looptijden door adapters en zo, nu zit er een wirwar van kabels en doosjes (splitter, coupler) tussen....
Dus als ik een dergelijk opzet betrouwbaar en goed werkend heb, dan zal ik splitter en coupler wel samen in 1 doosje willen combineren tot "test kit", om variabelen te fixeren.

De testkit voor impedantiemetingen heeft echter mijn eerste (en meeste) aandacht.
Bij de ingebakken impedantie software hoort de "43961A impedance test kit" (En daarbij horen dan weer HP test (DUT) fixtures, en HP Cal kit :-( )

Ik gebruik nu vooralsnog een S21 meting van Generator naar R:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/IMG_9071_S21-impedance-test-kit-600pix.jpg
DIY S21 impedantie meetopstelling, hier met SHORT cal.

Met gebruik van de Z transform functie krijg ik goede resultaten. (gecontroleerd door bekende weerstanden te meten: levert rechte lijnen op, op de juiste plek. Maar S21 is natuurlijk het nauwkeurigst rond de 50Ω...
(Meer info op deze informatieve 4395A pagina)

Wat Agilent doet met zijn 43961A impedance test kit is zowel stroom als spanning meten. Een VI meting dus.
Dat is een meetopzet die ik ook zou willen bereiken. (bron referentie via R, spanning en stroom via A en B)
Lastig daarbij is dat als je zowel spanning als stroom wilt meten je snel in massa problemen komt. dus een stroomtrafo, of sturen uit een trafo. Maar wel breedbandig... (Overigens loopt die 43961A ook pas vanaf 100kHz)

Er is van die 43961A wel een service manual, maar daar staat alleen een mechanische tekening in. Misschien kun jij als RF oude rot daar info over opzet / opbouw uithalen?

Overigens heb ik zelf ook nog niet alle info uitgepuzzeld. Daarvoor heb ik de analyser nog te kort. Manuals wel gelezen, maar dat mag nog wel een keer om (met voortschrijdend inzicht) extra info op te doen..
Als we hier over doorgaan kan ik beter een apart topic openen...

@ de andere heren
Dank voor de complimenten. En nee, hij komt niet uit Haarlem. In het sjieke Haarlem ligt het prijsniveau veel te hoog voor mijn hobbybudget :-)

groet, Gertjan.

haarlem? zeker die elektronica/boeken yahoo handelaar. die stuurt je boze mails als je niet biedt op een adv op marktplaats maar de verkoper direct benadert zodat hij geen referentie heeft om voor eenzelfde toestel 3x over de kop prijzen te vragen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha heer miedema,

De uitleg van Alexander is correct R is de referentie poort en A dan wel B je meet porten.
Voor de tracking generator welke ik aan het ontwikkelen ben heb ik aan de uitgang ook een richtkoppeler deze zou ook van af 100kHz moeten beginnen.
Misschien beter om een topic te openen is niet alleen voor deze analyzer interessant.
Voor het meten aan voedingen is deze goed bruikbaar weliswaar geen Bodeplot maar je kunt onder last mooi de impedantie van de voeding meten hier voor moet je uiteraard een andere brug gebruiken.
Maar door de fase te meten kan je in oogopslag de stabiliteit van je voeding zien.
Voor SMD componenten is voor dit apparaat niets maar zelf maken is leuk en zeker interessant.
Rand apparatuur voor dit soort meetinstrumenten is er bijna niet blijft onder de mensen die er mee werken (wie appelen vaart die appelen eet) of wordt door opkopers niet herkent te weinig knopen en metertjes dus weg er mee.
Je kunt het wel hand matig doen maar de analyzer schakelt het generator pad dus of de bron aan de ingang tijdens de heengaande trace of de generator aan de uitgang tijdens de retrace.

@testman,

Je moet ik denk net als @heer miedema er tegen aan lopen anders zijn de prijzen voor dit soort oude apparatuur veel te hoog en heel vaak bij regelmatig gebruik binnen het jaar defect.
Is het niet de netfilter wat in rook op gaat dan wel een condensator die de geest geeft.
Apparatuur met analoge meters of beeldbuizen koop ik niet meer :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Blackdog vroeg mij gister hoe het met de ruisvloer van die Agilent4395A SA zat.

Ik heb hem vergeleken met mijn Rigol. Eerst zorgvuldig de specs van beide bestudeerd, en daarna een frequentiegebied gekozen waar beide op hetzelfde prestatie niveau zitten. (Er zitten een paar treden in) Niet de hele span, omdat je dan minder precies kunt kijken (grove RBW)

Beide instrumenten heb ik indentiek ingesteld: zelfde frequentieband, vertikale schaal en ref level, detection: Sample, RBW=VBW=100Hz, geen middeling, verzwakkers op 0dB, 50Ω afsluiter op de ingang.

Hier is de Rigol:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/ruisvloer-Rigol-10-20MHz-600pix.png

En de Agilent 4395A:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/Ruisvloer-Agilent-10-20MHz-600pix.png

Beide plaatsjes hebben de Noise Marker uitlezing rechts boven. Die noise Marker rekent de verschillen uit die je ziet bij verschillende RBW's (zeg maar hij normaliseert naar 1Hz RBW)
De Agilent is dus zo'n 8dBm stiller. Valt dus nog wel mee...
Ik zag ook bij het specificaties vergelijken dat de Agilent 10dB meer Headroom heeft. (+30dBm voor de 4395A, tegen +20dBm voor de Rigol)

En kijk eens naar de sweeptimes! De Agilent sweept in 25,5 seconde, voor dezelfde sweep heeft Rigol 1000 seconden nodig....
Wel leest het Rigol plaatje makkelijker af :-)

Een ander leuk voorbeeld kwam ik tegen toen ik zo goed mogelijk het 10MHz signaal van mijn Masterclock wilde bekijken.

Op m'n Rigol zag het er zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/10MHz-Master-Clock-Rigol-600pix.png

Dit is de hoogste resolutie (RBW=100Hz) van mijn Rigol.
De piek heb ik afgesneden, om dezelfde verticale schaal te houden als op het Agilent plaatje.
Dat ziet er zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/4395a/10MHz-Master-Clock-Agilent-600pix.png

Met die 1Hz RBW kun je veel dieper kijken en is er veel meer detail! (De andere parameters zijn gelijk als bij Rigol)
Je ziet nu zijbanden rond de 10MHz. (Die duidelijker te maken zijn door de Span verder te verkleinen). Verder een serie naaldjes aan de linkerkant. Die heb ik nog niet eerder gezien. Ze zitten op zo'n 550Hz van elkaar. Iemand een idee?

@ electron920
Dat voor VNA de opzet "volgens Alexander" is, dat is mij nu wel duidelijk.
Inmiddels heb ik het servicedoc van een oudere HP 85044A transmission/reflection testset gevonden, mèt schema.
Daar uit blijkt dezelfde opzet, maar er zit meer in: extra compensatie verzwakker, en kabel voor "copmpensating electrical length. Natuurlijk wil ik voor deze analyser zo laag mogelijk proberen te beginnen :-)

Eerst ga ik flink meer inlezen, dan kom ik er op terug.
Maar als iemand ideeën heeft hoe zo'n V-I impedantie meting op te zetten, dan hou ik me alvast aanbevolen :-)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Leuke plaatjes en ik moet zeggen dat de rigol op dit punt zeer goed presteert.
Ruisvloer van de Agilent is beter maar voor de rest zelfde resultaat rigol 100Hz -40dBm en op de Agilent 1Hz -80dBm ongeveer.
Maar pas op ruis meten op deze manier gaat zelden of niet goed maar het is een redelijke indicatie.
De Hp85044a daar heb je voor de analyzer niets aan is een reflectie set.
Start u nog een nieuwe topic anders wordt deze misschien iets te gericht op het meten van en met.
Om de V/I karakteristiek te meten gebruik ik de ZPV van R&S de brug heb ik ook zelf moeten maken dus is wel leuk om er weer in te duiken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Qua ruis opmerkingen kan ik je niet volgen...
De beide ruis plaatjes van de Rigol en Agilent hebben precies dezelfde instellingen, RBW=100Hz, ook schaal (10dBm/div) en Ref level (-40dBm, op dezelde plaats: bovenaan)
Verder is toch juist het idee van de Noise Marker dat hij alle analyser afwijkingen van de meting verrekent in z'n dBm/Hz cijfer. Dus dat zou in elk geval te vergelijken moeten zijn.

Is goed, ik start een nieuw topic.
Wordt wel maandag. Nu is de hobby tijd op, morgen naar de radiomarkt in Bladel. Zoeken naar allerlei RF spul waar opeens behoefte aan is :-)

groet, Gertjan.

Heer Miedema,

voor het schakelen tussen S11/S21 en S12/S22 is een transfer relais heel handig. Een soortgelijke schakeling, wordt voor de VNWA van SDR-kits (DG8SAQ) in het boek "Messen mit dem Vektor-Netzwerkanalysator VNWA2/VNWA3" van Gerfried Palme. Het desbetreffende stuursignaal komt uit de VNWA.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Dit topic is gesloten