Ik heb de Philips 50Ω splitter toch nog iets verder verbeterd :-)

De laatste tiende dB minder rimpel geloofde ik wel, maar ik kwam er achter dat het pad van linker naar rechter BNC meer rimpel had dan van midden naar links of rechts....
Wat experimenteren leerde dat als ik het midden van het messing plaatje met de kast verbond de paden weer identiek waren.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/50r-splitter/IMG_9120_Philips-splitter_SMD-verkorte-massa-aardlip-600pix.jpg

Als ik nu naar de foto kijk, dan denk ik alweer: "Oef, dat stuk soldeerlip tussen messing en boutje had een stuk korter gekund"....

Daarna opnieuw de frequentie karakteristieken gemeten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/50r-splitter/Philips-splitter-freq-curve-SMD-verkorte-massa-met-lip-600pix.png

Inmiddels zitten we te kijken op 0,5 dB per divisie, hoezo ingezoomd.....
Hier staan alle 3 de curven van de mogelijke paden geplot, en ze liggen weer mooi over elkaar :-)
Met de delta-marker meet ik de maximale dip t.o.v. de 0dB lijn: -0,6dB op 1,3GHz

Ik vind het mooi zo, met deze splitter.
Een betere splitter zal van de grond af opnieuw gebouwd moeten worden, volgens de door electron920 nog te verstrekken ideeën en inzichten...

groet, Gertjan.

Gertjan, als het goed zie haal je -0,3dB bij 500MHz.
Dat is al goed voor BNC.
Kijk eens wat fabrikanten halen.

Hi Gertjan, :-)

Een mooi resultaat!
Toch wel opvallen, dat ondanks de goede massa verbindingen van de BNC zelf en dan ook nog het messing plaatje, de soldeer lip alsnog een verandering geeft.

Dat klopt wel mooi met Henk zijn opmerkingen bestreffende uitgefreesde alu blokjes met korte connectoren.
Nu begrijp ik ook waaron deze onderstaande chassis delen verkocht worden, deze heb ik ook op deze manier in de N versie.
Ik ga kijken of ik dit aan elkaar kan solderen om een 50 Ohm splitter te maken met 100 Ohm SMD weerstanden.

Als het lukt laat ik hier de plaatjes zien :-)
Dit is de opset wat ik wil proberen, natuurlijk komen de SMA chassis delen vertikaal te staan.
http://www.bramcam.nl/Diversen/50-Ohm-Splitters/50-Ohm-Splitters-SMA-01.png

Nog dank voor de link veel waardevolle info.
Nu verder met de administratie, moet af voor eind december, veel is blijven liggen i.v.m. het overlijden van mijn zuster...

Groet,
Blackdog

Dank je, Christiaan :-)

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Sterkte op beide vlakken.
De chassisdelen zijn prima dat gaat hem wel worden al valt het niet mee de weerstanden zo te monteren dat het contactvlak overal gelijk is.
Een EM veld vindt het niet zo fijn abrupt te worden onderbroken dus de randen zijn een aandachts-puntje.
Heb je weleens gewerkt met zilverlijm?
Ik gebruik soms een glasplaatje als substraat maar dan zijn de frequenties wel 40x hoger.
Laat de voorbereiding maar zien ik ben nieuwsgierig.

@heer miedema,

Ik ben voor het andere draadje bezig daar meer.
Wel een opmerking voor wat de B&C connectors aangaan @heer rbeckers heeft hier zeker een punt van aandacht.
De B&C connectors van radial zijn zeker goed maar de reflectiedemping is 30dB bij 500MHz en 26dB bij 4GHz.
Je mag aannemen dat alle drie de connectors de zelfde eigenschappen bezitten daar de looptijd (de afstand) klein is zullen de multipel reflecties in meer of mindere mate bij elkaar opgeteld dan wel afgetrokken worden.

Groet Henk