Op 29 december 2016 20:54:30 schreef ToothPick:
Nou, het is me weer gelukt; ongeveer een pagina reacties per uur :-)

De vraag is wat je nu met die reacties gaat doen.

Ik vind het vervelend dat ik geen goede strategie kan bedenken om tegen zo'n zaken in te gaan.

Heel af en toe krijg ik van een klant wel eens een vraag over straling. Niet concreet om er iets aan te doen maar uit een soort van lichte ongerustheid.

Meestal zeg ik dan iets in de trant van: ja er is straling maar dat stelt niets voor ivgl met wat er uit de natuur komt. Maar helemaal overtuigd zijn ze dan niet.

Omdat de inductie van installatiedraad slechts c.a. 0,31 uH/m is en de parasitaire capaciteit slechts c.a. 139 pF/m hoef je niet lang te rekenen om tot de conclusie te komen dat bij de lage frequentie van 50Hz het veld rond de leidingen binnenshuis absoluut te verwaarlozen is. Daarbij zal het merendeel van dit minimale veld nog door de muren naar aarde afvloeien.

Als test.
Heb als antenne een staafje 12mm genomen van 80 cm lang.
Heb dat in mijn werkkamer opgehangen waar redelijk wat elektrische installatie aanwezig is.
Heb een scoop op de antenne aangesloten met de tijdbasis zodanig dat 50Hz te meten is.
Met de scoop op de normale manier aangesloten meet ik niets, de op zich vrij kleine capaciteit van het afgeschermde meetsnoer belast het zeer zwakke signaal van de antenne dusdanig dat er niets van overblijft. Ook met een weerstand 1 MOhm parallel blijft van het signaal niets over.
Met een meetsnoer zonder afscherming direct op de scoop en de antenne aangesloten meet ik ongeveer 0,2 V. Zet ik alle apparatuur in de werkkamer + de verlichting aan dan meet ik ongeveer 0,5 V.
Hou ik het niet afgeschermde meetsnoer vlakbij een TL buis dan meet ik in enen 2,5 V.
Je hoeft niet te vragen waar eventuele straling vandaan komt, echt niet uit de 230 V leidingen, maar uit apparaten.
Moet je deze meting eens doen bij een zender, meet je zo 50 V.

Wat niet te verwaarlozen is en absoluut verkeerd zijn de "afgeschermde" contactdozen en kabels die het betreffende bedrijf aanbied met de bedoeling de afscherming met de PE te verbinden.
De weerstand naar aarde van de PE is normaliter geen nul Ohm, dit is praktisch en technisch niet mogelijk.
Zeker zullen er op de PE stoorsignalen staan afkomstig uit apparatuur waarvan de afscherming met de PE is verbonden.
De grotere mm2 van de "afscherming" geeft dat de totale parasitaire capaciteit van de PE toeneemt zodat de PE als zodanig meer zal stralen. Veel beter is een goede homogene kabel zonder deze afscherming daar de velden zich daarin veel beter zullen vereffenen.

Het probleem bij mensen die denken last te hebben van 'straling', magnetische of andere 'velden' is dat ze weinig geïnteresseerd zijn in technische verklaringen volgens de wetten der natuurkunde.
Ze hebben internet afgezocht over "hun" probleem en komen allerlei bevestigingen daarvan tegen. Op dat moment gaat het filter in werking; alles dat de beweringen die ze net hebben gelezen ontkracht wordt afgedaan met "dat is ook maar een mening". Ook de wetten der natuurkunde zijn "maar een mening".

Vergelijkbaar met die intussen wereldberoemd geworden mevrouw met haar uitspraak "Dat heb gestaan op Facebook".

Op 29 december 2016 21:15:08 schreef LeovanWallenburg:
[...]
SEV = https://www.electrosuisse.ch/en/en-footernavigation/imprint.html
OVE = https://www.ove.at/normung-oek/produktprogramm/ove-richtlinien/
SEMCO = geen idee
Lijkt mij dat deze normen niets waard zijn in Nederland en wellicht ook in Duitsland en Belgie niet worden erkend.

Ow, deze was mij nog niet opgevallen. Dit zijn geen normen maar NB's. Het land van vestiging zegt niks over de geldigheid van keuringen in Nederland. Een keuring door de OVE of de TUV zijn gewoon geldig in Nederland, een bedrijf heeft vrije keus.
In de datasheet staat echter keurig aan welke richtlijnen het ding voldoet, de LVD en de EMC, plus een lijst met EN normen zoals het hoort. Het lijkt dus behalve compleet nutteloos ook veilig te zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

nutteloze veiligheid dus, daar draait menig bedrijf op en van :P

In tegenstelling tot de meeste dergelijke apparaten is de werking en het werkingsprincipe van dit apparaat eenvoudig te bepalen, en is het ook niet bijzonder moeilijk om een stuk elektronica te ontwerpen dat deze functie kan vervullen. De correcte werking ervan, en de veiligheid, zijn eveneens te bepalen op dezelfde manier als je zou doen voor automaten en andere dergelijke apparaten voor permanente installatie in de meterkast.

Het nut van een dergelijke apparaat is daarmee uiteraard niet aangetoond, wel dat hij de omschreven functie kan vervullen zonder op zichzelf gevaarlijk te zijn.

Waar zie je die EN normen dan? Hier in de eerdere post van Roches
http://www.domisan.be/straling-voorkomen-shop/netvrijschakelaar.pdf
zie ik ze niet staan.
Er staat ook volgens de normen OVE enz. maar dat is geen norm maar een instituut.
Er staat niet: Getest bij OVE zie certificaat nr. zoveel.

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op (18%)]

Leuk topic om de vrijdagavond mee door te komen, als er in het audio-fools topic even niks gebeurt. Zo alvast maar een zak chips opentrekken.

Jammer dat je op CO niet kan zien of iets met een mobiel device is geplaatst...

Edit:
Ben ik trouwens de enige met een dirty mind: in de slaapkamer een net"vrij" schakelaar...

deze is nog veel erger:

http://www.vitalitools.nl/gigahertz-solutions-na7-comfort

Dus als bijv. het nachtlampje op de slaapkamer als laatste wordt uitgezet, "ziet" een netvrijschakelaar dat en schakelt de 230V wisselspanning af. Daarvoor in de plaats een onschuldige 230V gelijkspanning.

dus geen info over stroombegrenzing, of netscheiding, gewoon maar aannemen dat DC op een WCD veiliger is??

Op 30 december 2016 19:41:47 schreef GJ_:
[...]datasheet:

Ah die had ik nog niet gezien, zeer veilig apparaat.
Alleen steeds maar schakelen van een complete groep zonder dat het echt nut heeft. Inducties enz. door dat geschakel, erg ongezond veel elektrosmog en sterk wisselende velden door de schakelpulsen.

@Progger
Dus als bijv. het nachtlampje op de slaapkamer als laatste wordt uitgezet, "ziet" een netvrijschakelaar dat en schakelt de 230V wisselspanning af. Daarvoor in de plaats een onschuldige 230V gelijkspanning.

De techniek staat voor niets, VEILIG GESTELD, VRIJGESCHAKELD
PAS OP 230 V =

Duidelijk is dus dat dit ding niet doet wat er gezegd wordt.

Ikzelf gebruik al 35 jaar een wekker als deze.

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/curiosa-en-brocante/m11201…

Geeft een pokke geluid dat je echt wakker maakt. Bij een paar minuten stroomuitval staat hij een paar minuten achter en wordt je dus een paar minuten later wakker. Als je niet al zelf net voor de wekker wakker geworden bent om het nare geluid uit te zetten voor het gaat klinken. Een stroomuitval duurt hier nooit langer dan enkele minuten en is betrekkelijk zeldzaam. In de twee keer dat de stroom een aantal uur uitviel is de wekker wel het allerkleinste probleem. Deze wekker gaat nooit knipperen en de batterij raakt nooit leeg. Ook niet zodanig dat de pus uit de batterijen loopt omdat je die nooit elk jaar ververst natuurlijk.

Verder geloof ik niet in aardstralen, grijze petjes, doemdenken, nulpunts enrgie zonder dat ik het werkelijk echt zie gebeuren.
Doemsday preppen geloof ik niet in. Sommige voorzorgen nemen acht ik weer wel verstandig. Voldoende eten in huis en wat kaarsen en een EHBO kitje vind ik wel verstandig. Die dingen gebruik je ook steeds en worden dus niet oud. Net als een stel dikke dekens mee in de auto als je een lange winters autorit gaat maken bijvoorbeeld.

Al met al zou ik niet voor een dergelijk slecht beschreven en duur apparaat gaan om een wekkerprobleem op te lossen. Maar eerder voor een ouderwetse wekker gaan die deze problemen niet heeft.

Apparaten die zonder mankeren nonstop minimaal een jaar of dertig, veertig foutloos functioneren zijn bij mij de echte toppers. Andere voorbeelden zijn T65 telefoons, honeywell kamerthermostaten e.d.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (10%)]

Op 30 december 2016 20:07:05 schreef LeovanWallenburg:
Daarvoor in de plaats een onschuldige 230V gelijkspanning.

Dat hebben ze dan wel weer technisch bekeken. Zonder spanning op de draad kan je nooit constateren of er weer een verbruiker wordt ingeschakeld. Nou maar hopen dat dat ding snel genoeg weer naar wisselspanning terugschakelt, anders kan je zomaar met een gebraden transformator komen te zitten.

Een hotelkamer er op aansluiten waar zo een klein koelkastje staat voor de minibar lijkt mij ook interessant om die KA motor van die koelkast op 230 V gelijk op te starten.
Trouwens om 230 V gelijk onschuldig te noemen in een gebruikershandleiding is toch levensgevaarlijk. De leek gelooft dat maar die spanning is niet veilig. Bij gelijkspanning was dat altijd zover ik weet 110 V?

Het gaat hier niet om veilig is de zin van aanraking, maar in de zin van "straling". Maakt verder niet uit, het hele verhaal eromheen is gebakken lucht.

Netvrijschakelaar....
Ooit een zelf te bouwen schema van gevonden?

Nut of onnut moet iedereen gelukkig voor zichzelf uitmaken.

Gegroet
Guido

Op 28 november 2017 20:29:05 schreef GuidoC:
Netvrijschakelaar....
Ooit een zelf te bouwen schema van gevonden?

Nut of onnut moet iedereen gelukkig voor zichzelf uitmaken.

Ja en nee, nut kan natuurlijk ook algemeen of objectief zijn. Of persoonlijk nut objectief is of juist zoals dat zo mooi heet "een mening", hangt af van wat je ervan verwacht. Dat gezegd hebbende is dat wel te ontwerpen. Een variant voor de beltrafo staat op Oliono en die heeft een objectief (maar beperkt) nut.

De beste manier om "netvrij"te zijn, is gewoon alle bedrading uit huis slopen >:)
Gewoon met petroleum gaan werken..

Op 30 december 2016 14:29:04 schreef evelo:
Ik vind het vervelend dat ik geen goede strategie kan bedenken om tegen zo'n zaken in te gaan.

Heel af en toe krijg ik van een klant wel eens een vraag over straling. Niet concreet om er iets aan te doen maar uit een soort van lichte ongerustheid.

Meestal zeg ik dan iets in de trant van: ja er is straling maar dat stelt niets voor ivgl met wat er uit de natuur komt. Maar helemaal overtuigd zijn ze dan niet.

Tja, de gedachte dat iets wat je niet begrijpt eng en gevaarlijk is, is natuurlijk niet zo gek. Probeert iemand je dan de waarheid te 'verkopen' met feiten, dan zijn dat misschien wel feiten die nog moeten worden weerlegd. Ik vind het altijd zo jammer dat mensen vaak wel iets eng vinden (want snap niet hoe het zit), maar vervolgens geen moeite willen investeren in uitzoeken hoe iets echt werkt. Uitzoeken hoe je onbestaande problemen oplost, dat is dan wel weer tijd en geld waard.

Redelijk (maar niet helemaal) on-topic: Neem even de tijd om dit filmpje te bekijken van Richard Feynman die over licht en andere golven praat:
https://www.youtube.com/watch?v=FjHJ7FmV0M4
Goed spul, vind ik :)