Is dit verwarmingsdeken veilig?

Electrocutie is vrijwel uitgesloten (trafo + thermische schakelaar 135°C)
Maar hoe wordt oververhitting en brandgevaar beveiligd.
De schakelaar laat 4 standen toe.

De weerstandsdraad in het deken is omwikkeld met een beveiligingsdraad die is aangesloten aan zowel het begin als het uiteinde van de weerstandsdraad.
Zodoende zou een sluiting gelijk waar in de weerstandsdraad er 220 V naar de 150 Ohm weerstand gaan en deze dan opblazen ???
Of moet de zekering er dan uit ?

Ik snap de werking niet.
Het blijft koud en een geruststelling is warm aanbevolen.

Dekens werken meestal op laagspanning, dus electrocutiegevaar is er niet echt.
Brand kun je nooit uitsluiten, alles wat warm wordt en kan branden zal ooit wel eens in brand vliegen onder extreme omstandigheden...
Tekening is helaas nergens mee te openen...

Met cad software zou het moeten lukken.

Dat ga ik toch echt niet installeren voor 1 tekening... :). (liever posten in een wat gebruikelijker formaat)

Er staat een online free dwg viewer op de Acad site. https://a360.autodesk.com/viewer/#

Heb de dwg file geupload en dan via een screendump en paint omgezet in png

Bij kortsluiting vliegt de zekering eruit.

Op 20 januari 2017 18:38:53 schreef Arco:
Dat ga ik toch echt niet installeren voor 1 tekening... :). (liever posten in een wat gebruikelijker formaat)

Irfanview met plugins schijnt dwg's ook te snappen

Ik zie de werking niet in. Juist door die 150 ohm zou er niks gebeuren toch?

Verder staat de deken uit op stand 4.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Wat gebeurt er als de isolatie van de weerstandsdraad over de gehele lengte verdwenen is en daardoor de beveiligingsdraad over de gehele lengte contact maakt met de weerstandsdraad?

Met wat geluk vliegt de zekering er dan wel uit, maar ik neem aan dat je ook een kleinere fout wilt kunnen detecteren. Bovendien zie ik dan nog steeds het nut van de weerstand en de betreffende tap op de trafo niet in. Volgens mij zat er in oude dekens ook een relais- of transistorschakeling die reageerde op een enkel contact tussen verwarming en beveiliging.

Gezien de kennelijke tekenfout bij de schakelaar zou ik de TS in elk geval aanraden om nog even heel goed na te gaan of het schema klopt. Merk en type deken vermelden zal misschien niets opleveren, maar ook dat kan geen kwaad.

De losse eindjes rechts in het schema zorgen hier voor onrust :-) En die 150Ω is wel fors zoals Maarten al opmerkte.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (62%)]

@ maartenbakker
Inderdaad draadje vergeten tekenen.Tekening is nu aangepast.
Nieuwe upload met JPG
Merk: Inventum THS 50
230v - 50VA.

Door bijvoorbeeld dubbel vouwen zou er een oververhitting kunnen optreden waardoor de isolatie wordt beschadigd.De beveligingsdraad gaat dan een spanning tussen 115 en 230 V detecteren (afhankelijk van de plaats van de beschadiging).
Maar wat er dan verder zou moeten gebeuren is blijkbaar, niet voor mij alleen, een raadsel.

...waardoor de isolatie wordt beschadigd.De beveligingsdraad gaat dan een spanning tussen 115 en 230 V detecteren

Ik zou niet weten hoe. Er zit toch een isolatietrafo tussen 230 en deken?

Op 20 januari 2017 18:24:15 schreef D.W.:
Is dit verwarmingsdeken veilig?

Electrocutie is vrijwel uitgesloten (trafo + thermische schakelaar 135°C)
Maar hoe wordt oververhitting en brandgevaar beveiligd.
De schakelaar laat 4 standen toe.

De weerstandsdraad in het deken is omwikkeld met een beveiligingsdraad die is aangesloten aan zowel het begin als het uiteinde van de weerstandsdraad.
Zodoende zou een sluiting gelijk waar in de weerstandsdraad er 220 V naar de 150 Ohm weerstand gaan en deze dan opblazen ???
Of moet de zekering er dan uit ?

Ik snap de werking niet.
Het blijft koud en een geruststelling is warm aanbevolen.

De beveiligingsdraad zal, als die ergens kontakt gaat maken met de verwarmingsdraad door een defect, de weerstand op maximaal 48 volt zetten. Dat is afhankelijk van de plek van het defect en de stand van de schakelaar.
Het zal misschien de bedoeling zijn dat hij in rook opgaat maar dan nog staat er spanning op de verwarmingsdraad en wordt er niets afgeschakeld.
Beetje rare beveiliging (belgie? :-)
Die weerstand zal heet worden (hoeveel watt is hij?) in het geval van een sluiting tussen de verwarmingsdraad en de beveiligingsdraad, en mogelijk in rook opgaan als hij dat niet aankan, met de nodige stank en rookontwikkeling.

230v kan er nooit op de deken komen met dit schema.

Hoe zit het mechanisch?
Is die weerstand soms thermisch gekoppeld met de temperatuur schakelaar van 135 °c (waar zit hij mechanisch?) aan de primaire kant van de trafo?

Zo ja, dan zal die afschakelen en afhankelijk van de uitvoering weer inschakelen als hij is afgekoeld. Dat blijft zich dan herhalen.

De "beveiligingsdraad" is nergens mee verbonden dan alleen met de 48V tap op de trafo.
Als er kortsluiting zou ontstaan tussen de verwarmingsdraad en de "beveiligingsdraad" kan er hooguit 48V / 150Ω = 320mA lopen. Er gebeurt dus helemaal niets, behalve dat de weerstand een beetje warm wordt.

Om te kijken of ik misschien iets over het hoofd zag heb ik het schemaatje even opnieuw getekend zonder overbodige schakelcontacten en dito verbindingen.
De 2 kronkellijnen aan de rechterkant zijn de verwarmingsdraad en de "beveiliging".

Op 21 januari 2017 16:54:59 schreef evdweele:
De "beveiligingsdraad" is nergens mee verbonden dan alleen met de 48V tap op de trafo.
Als er kortsluiting zou ontstaan tussen de verwarmingsdraad en de "beveiligingsdraad" kan er hooguit 48V / 150Ω = 320mA lopen. Er gebeurt dus helemaal niets, behalve dat de weerstand een beetje warm wordt.

Een beetje warm..... hij staat dan ruim 15 watt weg te stoken, mijn ersa soldeerbout is 16 watt :-)

De beveiligingsdraad, zal die van blank koper zijn? of een isolatie hebben die smelten kan (bij overtemperatuur) zodat hij kontakt kan maken met de verwarmingsdraad, vraag ik me af.
Ik heb nog nooit zo'n deken ontleed.

Mijn excuses !

NATUURLIJK komt er geen 230 V op de beveiligingsdraad, eventueel wel een gedeelte van de geschakelde spanning van de transformator!

De tekening van evdweele is wel overzichtelijker.

De 150 Ohm weerstand is een 1 Watter, is nergens thermisch gekoppeld.

De thermische beveiliging zit op de primaire van de transformator kan wel beïnvloed worden door de gedisipeerde warmte maar is geen schakelende beveiliging. Hij zal gewoon doorsmelten. Er staat op dat hij geschikt is tot 135°C.

Er wordt blijkbaar niets geschakeld, de ENIGE beveiliging gebeurt door overstroom in de zekering. Maar hoe en welke stromen er dan lopen snap ik niet.

Dan zou die beveliging er voor piet snot inzitten. Zo gek zou zelfs Inventum toch niet zijn? Wat zien we over het hoofd? Heb je een paar foto's van dat hele gebeuren?

Op 21 januari 2017 17:30:46 schreef D.W.:
Mijn excuses !

NATUURLIJK komt er geen 230 V op de beveiligingsdraad, eventueel wel een gedeelte van de geschakelde spanning van de transformator!

De tekening van evdweele is wel overzichtelijker.

De 150 Ohm weerstand is een 1 Watter, is nergens thermisch gekoppeld.

De thermische beveiliging zit op de primaire van de transformator kan wel beïnvloed worden door de gedisipeerde warmte maar is geen schakelende beveiliging. Hij zal gewoon doorsmelten. Er staat op dat hij geschikt is tot 135°C.

Er wordt blijkbaar niets geschakeld, de ENIGE beveiliging gebeurt door overstroom in de zekering. Maar hoe en welke stromen er dan lopen snap ik niet.

OK dat is duidelijk.
Met wat er tot nu toe bekend is is deze beveiliging is dus waardeloos en zal alleen de weerstand oproken het is dus schijnveiligheid.

De zekering blijft gewoon heel er loopt maar maximaal 0,32A en dat is niet voldoende om de zekering te doen smelten.
Weet je zeker dat hij 150Ω is en niet 15Ω (kleurcode?) dan zal de zekering wel vlot smelten.

De stroom door de 150Ω weerstand kan alle waarden aannemen tussen 186mA en 320mA, afhankelijk van in welke stand de schakelaar staat en op welke plaats de twee draden elkaar raken.

Daarbij vraag ik me af welk nut het heeft om te signaleren dat de isolatie van het verwarmingselement is onderbroken.
Het element is volledig van het net gescheiden, er staat geen gevaarlijk hoge spanning op en de "beveiliging" lijkt er voor jan met de korte achternaam in te zitten.

Deze beveiliging is alleen zinvol tegen brand en oververhitting. Misschien is het schema niet volledig en ontbreekt de electronica in de tekening.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (39%)]

Op 21 januari 2017 19:50:37 schreef ohm pi:
Deze beveiliging is alleen zinvol tegen brand en oververhitting.

Hoe zou dat dan moeten werken? Ik zie het niet.

@ohm pi
Ben ook heel benieuw naar jouw uitleg omtrend de werking
van deze "beveiliging"
Of verwacht je dat die weerstand van 150Ω 1watt de behuizing van de trafo van binnen tot boven de 135°c kan opwarmen bij overbelasting?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (45%)]

Ik verwacht dat er naast/tegen die weerstand van 150 ohm een microtemp gemonteerd zit die de stroom van de deken onderbreekt.

Er mist *iets* op de tekening, dat is duidelijk.

Of er zit een aardige fout in.

Op 21 januari 2017 20:25:49 schreef vergeten:
@ohm pi
Ben ook heel benieuw naar jouw uitleg omtrend de werking
van deze "beveiliging"

Geen idee, afgezien wat ik al gepost heb. Misschien is de weerstand wel een 150Ω relais die de stroom in de primaire onderbreekt. Ik heb ook het idee dat het schema onvolledig en/of fout is. Of de 150Ω weerstand wordt bij oververhitting in tegenstelling tot normale weerstanden nul Ω en trekt daarmee de 3,15A zekering eruit. Maar waarom zou je dan op die plaats een 150Ω weerstand neerzetten?