Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha Maarten,

Dank je voor de info. Blijft fascinerend hoeveel info er uit cijfer(reeksen) te halen is... (Natuurlijk , hoe meer cijfers, hoe helderder de verbanden)

Je informatie heb ik dan weer in mijn meetapparatuur administratie verwerkt :-)

Inderdaad is het bij de LCR meter zo dat zo ongeveer alle componenten uit 1984 komen. Behalve dan die 1e opamp die ik vervangen heb. De vervanger is zelfde type, zelfde merk, en slechts 1 jaar later.... Netjes toch :-)

Die LCR meter was destijds een duur ding. (Ik meen dat Bram iet zei van 3300 gulden ex BTW). dus de verkochte aantallen zullen laag geweest zijn. Dan produceer je minder meters tussen 2 revisies...

groet, Gertjan.

Op 22 januari 2017 09:55:01 schreef miedema:
Ha Maarten,

Dank je voor de info. Blijft fascinerend hoeveel info er uit cijfer(reeksen) te halen is... (Natuurlijk , hoe meer cijfers, hoe helderder de verbanden)

Je informatie heb ik dan weer in mijn meetapparatuur administratie verwerkt :-)

Inderdaad is het bij de LCR meter zo dat zo ongeveer alle componenten uit 1984 komen. Behalve dan die 1e opamp die ik vervangen heb. De vervanger is zelfde type, zelfde merk, en slechts 1 jaar later.... Netjes toch :-)

Die LCR meter was destijds een duur ding. (Ik meen dat Bram iet zei van 3300 gulden ex BTW). dus de verkochte aantallen zullen laag geweest zijn. Dan produceer je minder meters tussen 2 revisies...

groet, Gertjan.

Dag Gertjan

Heb jij de volledige service manual van de deze meter ergens gevonden op het net?

Kris

miedema

Golden Member

Ha Kridri,

Ik heb een dag van mijn leven besteed aan het netjes scannen van het papieren manual van Blackdog.

Je hebt mail :-)

edit: De mail kwam terug... Kennelijk te groot voor je postbus.
Ik probeer het opnieuw via WeTransfer. Dan kan het ook door mij gescande operating manual er ook bij :-)

groet, Gertjan.

Op 22 januari 2017 11:19:33 schreef miedema:
Ha Kridri,

Ik heb een dag van mijn leven besteed aan het netjes scannen van het papieren manual van Blackdog.

Je hebt mail :-)

edit: De mail kwam terug... Kennelijk te groot voor je postbus.
Ik probeer het opnieuw via WeTransfer. Dan kan het ook door mij gescande operating manual er ook bij :-)

groet, Gertjan.

Bedankt voor de manual. Weer eens wat leesvoer voor deze avond!
Ik ben namelijk bezig met de ontwikkeling van een "simpele" LCR meter op hetzelfde principe als deze meter. Dus zoveel te meer inspiratie er is zo veel te "gemakkelijker" het gaat zeker :)

[Bericht gewijzigd door Kridri op zondag 22 januari 2017 13:09:54 (16%)

Een hele tijd geleden hebben we (bij onze modelbouwclub) eens een Tek 503 gekregen. Op zich een vrij laag frequent ding.
Maar een ding is wel apart: Deze heeft differentiële ingangen.

Hij staat al jaren te verstoffen, geen idee of die nog wat waard is. Dus hij is te koop, tbv de clubkas.

Ook wel apart is dat de voeding 234VAC nominaal is. Ik heb er nog geen spanning op gezet ivm mogelijke noodzakelijke reconditionering.

Ik zat nog effe te twijfelen of het in het "gratis aanwinst topic" beter was.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Ik heb een tijd geleden een en ander gekregen waaronder deze twee toestellen van Philips (geen idee hoe oud ze zijn):

Binnenkant counter:

Binnenkant frequency generator:

En voor Maarten:

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Ha, dankje. Deze leuke apparaatjes zijn wel vaker langsgekomen op diverse fora maar dan in dichtgeschroefde toestand meestal. Ik moet ze zelf ooit ook nog een keer aan m'n werkplaatsinrichting toevoegen, maar de werkplaats moet eerst af ;-) Ze zijn opzich wel bijzonder want door de audioapparatenfabriek in Hasselt gemaakt en geleverd via de centrale service. Die verkocht vaak gewoon meetapparatuur uit Japan en Korea door, inplaats van eigen fabrikaat. De andere zeldzaamheid is dat ze in Hasselt anders nooit meetapparaten bouwden. Je ziet ook wel wat verschil in opbouw en componentkeuze.

Bouwjaar aan de hand van de voedingstrafo van de counter is >198226. Van de generator aan de hand van de IC's >198307 (of >198206 als de ICL8038 al eens vervangen is geweest).

Met de serienummers is iets vreemds aan de hand, gangbare datumcodering zou wijzen op 1980, week 82 respectievelijk week 83. Nou denk ik dat ze daar dan gewoon het jaar hebben ingevuld... Dan zou die ICL8038 dus niet kloppen mogelijk. Beetje typisch allemaal, maar zeg voor het gemak dat ze dateren van 1982 met mogelijke afwijking +1.

Mocht je hem toevallig nog es openhebben (hoeft niet speciaal hiervoor natuurlijk) dan ben ik van de generator ook nog wel benieuwd naar de trafosticker (die kan ook helderheid bieden over de fabricagedatum misschien) en een nummertje van een printplaat (zal van de frontprint wel zo zichtbaar zijn, begint met 8204 waarschijnlijk).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 22 januari 2017 22:57:28 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Vandaag weer "teruggevonden" in de opslag en weer op de plank gezet. Heb ook het originele manual nog. Weet alleen niet zeker of ik de (signaal)connector nog heb :-(.
Weet iemand wat voor type dat is ?

Samen met de Elektuur "Kwart Gigahertz teller" met originele "De Boer" gegraveerde frontplaat.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 23 januari 2017 19:00:10 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Soort van PL plug met zeer korte pin?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Ja het lijkt inderdaad op een korte versie van een PL "piratenplug", ik kan er naast zitten maar dacht dat het middencontact "verend" was.

De handleiding zegt niet meer dan "Output chassis connector"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 23 januari 2017 18:55:40 schreef bprosman:
Weet iemand wat voor type dat is ?

Volgens mij een old style microphone connector, meestal werd ie later door de gebruiker vervangen door een BNC type.

https://www.google.nl/search?q=old+style+microphone+connector&espv…

Amphenol maakte twee versies rechts de mini

bprosman

Golden Member

Bedankt, misschien dat ik er dan toch een PL op zet ivm de grootte van het gat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Heb je de afmetingen ? Ik denk dat ik nog ergens een paar van die dingen heb, Ze werden ook op VTVM's gebruikt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

15.7mm gemeten met schuifmaat "buitenkant schroefdraad".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Maarten,

Hier de gevraagde foto's:

De generator, onderkant printplaat:

Het nummer van de printplaat:

De transfo:

Nummer van de voorste printplaat:

Zoals te zien is zijn er nog geen IC's vervangen geweest.

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 januari 2017 19:10:18 schreef RAAF12:
[...]

Volgens mij een old style microphone connector, meestal werd ie later door de gebruiker vervangen door een BNC type.

https://www.google.nl/search?q=old+style+microphone+connector&espv…

[bijlage]

Amphenol maakte twee versies rechts de mini

Precies de plug waar ik ook aan dacht. Ik kan alleen niet op de juiste naam komen. Er schemert me bij dat die naam met een 'R' begon, mogelijk van een bekend microfoonmerk....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 23 januari 2017 19:03:29 schreef bprosman:
Ja het lijkt inderdaad op een korte versie van een PL "piratenplug", ik kan er naast zitten maar dacht dat het middencontact "verend" was.

De handleiding zegt niet meer dan "Output chassis connector"

Deze plug zit veel op Heathkit meetapp.
Had vroeger de Heathkit condensatortester of een afgeleide daarvan,daar zat deze plug ook op.

pietplof

Golden Member

Dat ding ken ik als ,,engelse microfoonplug".
Vermoedelijk heb ik ,,ergens" nog wel zo'n ding liggen.

festina lente
blackdog

Golden Member

Hi,

TADA!
Drie op een rij, het was Sinterklaas ochtend hier in Amsterdam!
Vandaag nog even een bedank e-mailtje sturen, i.v.m. voor de goede afhandeling.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DMM-KeySight-01.png

De rechter is de 1282U, kan je ook zien aan de lage temperatuur op de meter, die begon ergens rond de 12C toen ik hem had uitgepakt :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
KGE

Golden Member

Op 23 januari 2017 21:37:36 schreef Tidak Ada:
[...] Precies de plug waar ik ook aan dacht. Ik kan alleen niet op de juiste naam komen. Er schemert me bij dat die naam met een 'R' begon, mogelijk van een bekend microfoonmerk....

De Ronette plug ?

blackdog

Golden Member

Hi Heer Hoeben,

Ik hoef helemaal niets terug te sturen naar KeySight.
Het is een hele nette service!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Blackdog,

Die is er snel! Wel een mooi rijtje zo!

Ik heb het hier nog niet gemeld dat er na een mailtje naar Keysight ook een U1282A naar mij onderweg is.

Nog bedankt voor de "aanmoediging" Blackdog.
Trouwens, stond DHL ook zonder aankondiging bij jou aan de deur?

Groeten,
Chris

Dit topic is gesloten