Buizenradio Philips B6X63A touwtje geknapt, vervanger?

Kan inderdaad een versleten EZ81 zijn. ('op jacht' hoef je niet voor een vervanger; JJ maakt ze nog gewoon nieuw... ;) )
https://www.tonefactory.nl/jj-ez81-6ca4

Slechte FM kan ook een versleten ECC85 zijn. Zet het spanningscarrousel op 220V, niet op 245V.
Op 245V krijgen de (wellicht wat versleten) buizen ook nog minder spanning, waardoor ze het eerder opgeven.

Ik zou ook alle composietweerstandjes van 100K of meer doormeten. Die verlopen vaak akelig veel. (soms meer als de dubbele waarde)

Op 5 februari 2017 12:33:16 schreef Wcool18:
..Ik ga denk ik voor de zekerheid maar de buis gewoon vervangen. Heb al wel een nieuwe lekker in de buurt gevonden.

Als je er al eentje hebt of eenvoudig kunt krijgen is dat wel zo gemakkelijk. Ik dacht dat het lastiger zou zijn. :)

Theoretisch kan het ook nog de trafo zijn, met een windingsluiting erin bijvoorbeeld. Probeer eens de onbelaste (EZ81 verwijderen) spanningen van de secundaire te meten (voorzichtig, wordt ca. 300 V). Die moeten tamelijk precies gelijk aan elkaar zijn.
Verbind eerst de zwarte pen met het chassis, dan hoef je alleen met de rode te manoeuvreren.

Zo te zien zijn er al drie teerknollen vervangen door gele condensatoren door de vorige monteur (ettelijke jaren geleden).

@Frederick: Ik zal dat ook nog even doormeten. Bedankt!
@Arco: Volgens mij kan ik dit carroussel niet verdraaien. Zie nergens een plugje o.i.d. hiervoor. Zal straks nog even een foto erbij plaatsen.

Wel heb ik nog een vraag over een condensator. C54 en C75 zijn elektrolyt toch? Ik vraag dit, omdat dit van die hele dunne, wit-achtige buisjes zijn. Om Arco's foto even als voorbeeld te nemen: Je ziet daar een paar groene 'buisjes' (de een langer dan de ander). Bij mij zijn deze wit-achtig. Ik zie er ook maar bar weinig informatie op staan.

Die witte/grijze/groene buisjes. Zijn keramische condensatoren, gaan zelden kapot, maar komt wel eens voor.
Carrousel zit toch op de trafo? (je moet wel het beschermkapje eraf halen als je hem wilt omsteken)

http://www.anomic.net/philips/images/binnenkant.JPG

[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]

Typisch weer iets voor mij hoor. Ik zal eens kijken, het lijkt namelijk net alsof het kapje een geheel vormt.

Ja, die bedoelde ik. Zijn dus keramisch, ok, goed dat ik dat weet :)

edit: Op die teerknollen staat een gele streep, weet iemand ook of deze gepolariseerd zijn? Zie in het bedradingsschema geen +/- staan, maar wil het even zeker weten :) Heb het al bekeken vanaf het andere topic, daar worden als vervangers geen gepolariseerde gebruikt, dus weet ik dat ook weer.

edit 2: C54 zegt in het schema 8uF, maar in de stuklijst 4700pF. Wat moet ik aanhouden? Kan het in de radio namelijk zo niet zien. Het lijstje tot nu toe:

C25 - 0,47uF = teerknol.
C52 - 1000pF = teerknol.
C54 -  8uF (Elco?).
+C56 - 10uF (Elco, >25V).
C57 - 47000pF = teerknol.
C58 - 22000pF = teerknol.
C59 - 8K2 (8,2nF?).
C61 - 1800pF = teerknol.
C62 - 2200pF = teerknol.
C63 - 22K = 22000pF = 22nF (teerknol).
C68 - 4700pF = 
C69 - 1200pF = teerknol.
C70 - 1000pF = teerknol.
C71 - 22K = 22000pF = 22nF.
C75 - 100uF   (Elco).

+ = op voorraad.

8uF min.450V. zou ik dan gebruiken.

Het zwarte streepje op de condensator is inderdaad belangrijk .

Dit filmpje van mr. Carlson's lab legt veel uit over oude/moderne condensatoren en polariteit.

https://www.youtube.com/watch?v=BnR_DLd1PDI

Vergeet ook niet alle hoog ohmige weerstanden te controleren , aan de buitenkant zie je niet dat de waarde te hoog is of inwendig gebroken.

C54 zegt in het schema 8uF, maar in de stuklijst 4700pF. Wat moet ik aanhouden? Kan het in de radio namelijk zo niet zien.

Volgens het principeschema moet C54 aangesloten zijn op het knooppunt van R29, R43 en R44.

Op de componentenlayout staat C54 echter getekend tussen punt 6 en punt 4 van de EABC80.
Er lijkt dus iets niet te kloppen in de documentatie.
De waarheid is altijd de radio zelf. Die heeft ooit goed gewerkt en tekenaars kunnen fouten maken en producties worden gewijzigd.
Even goed de bedrading en componenten volgen moet helderheid kunnen verschaffen.

Edit: Gevonden.
De elco van 8µF heet op de componententekening C64. Helemaal rechtsboven tegen het chassis geschroefd.
C54 in het principeschema is dus een schrijffout van de tekenaar.

Het viel me al op dat in de stuklijst onze EZ81 niet voorkomt; wel een 'EL81' (terwijl er ook al een EL84 in de radio zit :)).
Dus fouten in de doc zijn blijkbaar niet ongewoon.

Heb de nieuwe buis erin, maar de brom blijft op 2m nog hoorbaar. Misschien toch voeding elco's? Heb geen 50uF 400V c'tjes liggen, dus denk dat ik die maar gewoon mee bestel. Ik zal de trafo ook nog even doormeten.

Btw, heeft nog iemand last van de zoekmachine van Farnell? Ben gister 2u bezig geweest voor 1 c'tje.

@ed: Dus daarom zocht ik me kapot, weet ik dat ook weer en zal de docs met een korreltje zout nemen ;)

edit: Getest op de PU ingang en de brom is er niet! Heb nog een oude mp3 speler kunnen vinden. Toch ga ik de c'tjes wel bestellen (als de zoekmachine meewerkt) en ga nu eerst de ratio condensator van 10uF vervangen :) C56 vervangen, maar nog steeds 'gerochel' op de FM.

edit: Alle trafo spanningen bij de ez81 voet zijn 275V met caroussel op 220V

Axiale condensatoren, die lastiger verkrijgbaar zijn dan radiale, koop ik bij Jukebox Revival.

Om te testen of de radio bromt of niet heb je geen MP3-speler nodig. Beter van niet zelfs.
Met de volumeregelaar helemaal dichtgedraaid (tegen de wijzers van de klok in) of met een kortsluiting over de pick-up-ingang (plus de schakelaar in de stand PU) is de ingang van de laagfrequentversterker kortgesloten naar massa.
Alleen als de voedingsspanning niet goed is afgevlakt gaan de buizen ECC83 en EL84(2x) de brom uit de voeding versterken.

Kloppen de gelijkspanningen waar +, ++ en +++ bij staat een beetje als de radio in bedrijf is?

Had TS al geprobeerd:

Heb nog even nagekeken en met kortgesloten PU kan ik de brom al horen op min. 50cm afstand.

Op 7 februari 2017 12:42:24 schreef Wcool18:
edit: Getest op de PU ingang en de brom is er niet!

Tja, dan wordt het raadselachtig.

Kan een 50Hz brom zijn die veroorzaakt wordt door een gloeidraad-kathode lek in een buis. Bijv. de EABC80. Zoiets spoor je op door met een scope of signaltracer te prikken in het circuit. Of een reservebuis wisselen.

Maar de vraag is: "is er nu WEL brom of is er GEEN brom?"
Ik kan er geen chocola van maken.

Op 7 februari 2017 19:40:11 schreef evdweele:
Maar de vraag is: "is er nu WEL brom of is er GEEN brom?"
Ik kan er geen chocola van maken.

Jongens/Heren/Dames/Meisjes, ik kan er zelf ook geen chocola meer van maken na al dat testen :P Ik zal het daarom (ook voor mijzelf) nog een keer opsommen wat ik ervaar:

- Kortgesloten PU: Een zachte, lage brom die op 2m afstand nog te horen is als het helemaal stil is in het vertrek.
- FM: Een soort 'ratelen' c.q. 'gorgelen' op alle zenders met goede ontvangst (bijv. Radio 2 op 88.0). Het is wel eenzelfde interval (ergens in de milliseconden). Het 'ratelen' van de FM is het beste te horen in de opname 'Pickup - mid-high speaker'.
- FM: Volumeknop dichtgedraaid is zelfde donkere, zachte (maar toch op 2m afstand horende) brom.
- PU stand: MP3 speler eraan geeft geen 'ratelend' geluid zoals de FM dat wel doet (uiteraard met volumeknop enigszins open om het geluid te kunnen horen).

Zo, nu heb ik het (nogmaals, ook voor mijzelf) nog eens duidelijk uitgelegd (hoop ik).

Excuses voor alle verwarring hoor, vooral omdat jullie ook je best proberen te doen.

edit: Wat heb ik al gedaan:
- Kortgesloten PU (zie hierboven voor de uitkomst daarvan).
- EZ81 gelijkrichtbuis vervangen voor een nieuwe identiek model van Philips.
- Trafo wikkelingen gemeten: 275V onbelast bij de voet van de EZ81.
- 10uF elco van de ratiodetector(?) vervangen voor een nieuwe van 63V (had ik nog liggen).

@ed: Heel, heel erg bedankt voor dat adres! Dat is wel even 1000x makkelijker zoeken naar condensatoren (en idd allemaal dezelfde maat) :)

@bert!ne: Bedankt voor het filmpje. Is zeer interessant. Weer veel geleerd, wist tot nu toe niet dat er o.a. een hele folie nog om de capacitieve delen heen zat ter afscherming.

Als ik het nu goed begrijp was dit 'nepnieuws':

Getest op de PU ingang en de brom is er niet!

Je moet de oude teerklonten nog vervangen begrijp ik nu. Dan heeft het ook niet veel zin om iets te testen.
Misschien wordt er ergens wel veel te veel stroom getrokken door een lekkende condensator.
Eerst de koppelcondensatoren en andere condensatoren waar hoogspanning op staat (250V DC) en C64 vervangen, dan weet je dat dáár niet de oorzaak ligt.

Weer veel geleerd, wist tot nu toe niet dat er o.a. een hele folie nog om de capacitieve delen heen zat ter afscherming.

Nee, er zit geen aparte folie om de condensator heen voor afscherming.
Een condensator bestaat uit 4 lagen: een laag isolatiemateriaal, een laag aluminium, weer een laag isolatiemateriaal en nog een laag aluminium. Als die 4 stroken worden opgerold komt 1 van de lagen aluminium aan de buitenkant te liggen. Verbind je die laag met het laagste potentiaal zorgt deze voor afscherming van de andere laag.

Hoi Ed,

Ja, het was deels nepnieuws en min of meer in mijn enthousiasme gepost (oeps!). Ik wilde daar eigenlijk 'ratelen' neerzetten van de FM ;)

Yes, de oude teerknollen/klonten etc. gaan er nog allemaal uit. Ik ga het schema bij langs (nogmaals bedankt voor die correctie trouwens) en zal alles daarna bij jouw adresje bestellen :)

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen uit het filmpje. Weet ik nu tenminste hoe het WEL zit :D

Nog een kleine vraag: Ook de keramische c'tjes vervangen (omdat je zegt .. en andere condensatoren ..)?

Ik houd jullie op de hoogte. Waarschijnlijk kan er wel een aantal dagen tussen zitten, omdat school voor mij ook net weer is begonnen en de eerste dag al heel mooi verliep (docent was ziek en ik heb 80km gereisd voor niets, omdat dit niet online is gezet :().

Keramische condensatoren gaan zelden stuk. Als ze defect raken is dat meestal omdat er onvoorzichtig mee is omgegaan waardoor ze breken.
Hou het voorlopig maar op de teercondensatoren en die twee elcootjes.

Er kan ook sluiting zitten in de anti-brom wikkeling van de onderste uitgangstrafo (zit tussen de voeding) maar dat lijkt me sterk, ik heb het nog nooit meegemaakt...

Hmm... Er is geen 8uF elco bij Jukebox Revival, wel 10 of 4,7. Ik zou zelf voor 10 gaan, omdat die waarde het dichtst bij ligt. Wat zouden jullie doen? Gaat om C54 (wat in de stuklijst C64 is) (Zie Ed's gecorrigeerde schema) (Zie Ed's gekleurde draad vanaf de elco in het schema) :)

[Bericht gewijzigd door Wcool18 op (12%)]

10µF 300V is goed, de ril op de behuizing is de plus.

Er zitten meestal ook enkele van deze blauwe condensatoren in, die kun je laten zitten als ze doorpiepen.
(da's een condensator met parallel erin een weerstand, zijn er o.a. in 1n5/180Ω en 4n7/100Ω

https://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85_rc2.jpghttps://www.uploadarchief.net/files/download/img_0319.jpg

Ik heb nu in eerste instantie deze polyester vervangers voor de teerknollen (meerdere verschillende waarden natuurlijk): https://www.jukebox-revival.eu/staging/condensator-2-2-nf.html
@RAAF12: Wat is dat voor soort (PP?) in jouw afbeelding? Moet ik die gebruiken of is dat alleen ter voorbeeld?

Deze elco's ter vervanging van de andere twee (ook andere waarden/voltages): https://www.jukebox-revival.eu/staging/condensator-100-uf-450-volt.htm…

Zijn deze kandidaten geschikt?

[Bericht gewijzigd door Wcool18 op (13%)]

Op 8 februari 2017 19:03:44 schreef Wcool18:
Hmm... Er is geen 8uF elco bij Jukebox Revival, wel 10 of 4,7.
[...] (Zie Ed's gecorrigeerde schema)

Protest! :+ Ik heb niets gecorrigeerd, alleen een streep op een tekening gevolgd en rood gekleurd. (smiley toegevoegd)

Sinds een jaar of 50 worden weerstanden en condensatoren in E-reeksen gerangschikt. Elco's meestal in de E6 reeks.
Met hun tolerantie van 20% overlappen de 6 opeenvolgende waarden elkaar dan precies.
4,7µF + 20% = 5,64µF en 6,8µF - 20% = 5,44µF. 6,8µF + 20% = 8,16µF en 10µF - 20% = 8µF

Je moet dus een elco bestellen van 10µF.

Ah, bedankt voor die toleranties. Zal ze even in een notitie zetten, komen in de toekomst vast weer van pas (meer een herinnering voor mijzelf zeg maar).

Inderdaad, het was alleen maar een kleurtje! Bij deze is het protest aanvaard :) Ik zag het al als een correctie, maar een correctie is natuurlijk pas iets als je een aanpassing doet en daar is hier geen sprake van, sorry! edit: Ook gecorrigeerd in de originele post. Nogmaals excuses.

edit: C'tjes besteld bij Jukebox Revival. Benieuwd wanneer ze binnen komen :)

[Bericht gewijzigd door Wcool18 op (24%)]