testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als men een bouwkast even wat verzet wil het later ook weleens misgaan, de draden komen soms los uit de zekeringhouders en fikken helemaal uit. je doet er weinig tegen als het eenmaal bakt gezien de straatvoeding op die 4g6mm2 80- 250A gezekerd is. 112 bellen en laten knetteren..
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik zie op meerdere plaatsen oxidatie die niet het gevolg is van de oververhitting maar van vocht.
Dat komt niet van vocht, maar is chemisch. Als PVC gaat branden komt er chloorgas en zoutzuur vrij en dat veroorzaakt die oxidatie.
Groetjes Hans.
testman
als je doelt op m'n foto, dat is normaal bij oververhitte draad. die gaat groen uitslaan door de hitte die is ontstaan in het koper samen met de mantel die is gesmolten.
die groene spikkels op koper geleiders zijn wel van vocht afkomstig doorgaans. in bepaalde bedrijven zie je ook dat koper sterk oxideert of blauw/zwart wordt. dat is iets met chemische middelen, heb het iig al vaker gezien.
edit: de brandweer heeft niet voor niets bij kleine brandjes al ademmaskers op. er komen nogal wat zeer ongezonde dampen vrij bij branden, ook bij auto's wordt een zwik aan kunstoffen gebruikt wat zwaar giftig is als het eenmaal brandende is.
neergeslagen rook krijg je na een tijd ook veel minder makkelijk weggepoetst, zeker kunstoffen worden aangetast erdoor.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
Zoef; voor zover ik weet komt er bij brandend pvc geen zoutzuur vrij maar wordt dat eerst dan gevormd als er water bij komt .
Dat is bv ruimschoots het geval als de wakkere spuitgasten hun werk verrichten.l
Na het blussen is het totale (stalen ) machinepark rood-bruin uitgeslagen.
In dit verhaal:http://web.tue.nl/cursor/internet/jaargang50/cursor13/opinie/opinie.ph… wordt gesteld dat er wel degelijk zoutzuur vrij komt bij verbranding. Het wordt daar waterstofchloride genoemd, maar dat is hetzelfde
Op 6 februari 2017 18:40:27 schreef X3:
https://www.reichelt.de/Sicherungstechnik/BS-6011-1/3/index.html?ACTIO…This fire circuit breaker is an additional protective device that can easily be mounted next to the LS/FI switch. It is used for the early detection of hazardous faults via parallel or serial arc fault detection and switches off safely before a fire can break out. The fire circuit breaker can differentiate between operational arcs (such as those that occur with power drills) and arc faults, meaning that it only triggers when an actual fault occurs.
Hoe heet dit in het nederlands? Ik ben dit nog nooit tegengekomen maar het ziet er wel interessant uit.
EricP
mét CE
als ik het wel heb, zit er meer 'H' dan 'Cl' in PVC. H zal wat met Cl doen - HCl vormen. De H die overblijft zal wat met O doen - H2O vormen. HCl opgelost in H2 pleegt met 'zoutzuur' te noemen.
Anoniem
Op 7 februari 2017 14:33:45 schreef Zoef de Haas.:
[...]Dat komt niet van vocht, maar is chemisch. Als PVC gaat branden komt er chloorgas en zoutzuur vrij en dat veroorzaakt die oxidatie.
Groetjes Hans.
Klopt, maar de PVC heeft (nog) niet gebrand. Het chloorgas komt pas bij hogere temperaturen vrij, en dan heb je roetvorming wat hier niet het geval is.
Het verhaaltje van ErikP klopt ook maar bij veel hogere temperaturen,want het plastiek lijkt nog niet ontleed. Maar ook dan zou geen chloridevorming te zien zijn, want de stekkers zouden een zwarte gesmolten klomp vormen. Trouwens, koperchloride is helderblauw. De grauwbruingrijze kleur van de koperstrips doet meer denken aan een mengsel van oxide en carbonaat.Dus oxidatie in een vochtige omgeving.
Als je goed kijkt naar de bovenste bus, zie je duidelijk onderaan een oxidatiestrook in de lengte die scherp afgebakend is. Dat krijg je door stagnerend vocht in het gleufje die de bus op zijn plaats houdt in het profiel. Aantasting door corrosief gas zou een meer verspreide aantasting tonen.
Het is een combinatie van een slecht aangezette fiche, waarschijnlijk mede door het niet gebruiken van adereindhulzen. Hierdoor maakte de draad over een te klein oppervlak contact. Het overbelasten van de verlengdraad, en de daarmee gepaard gaande warmteontwikkeling zal de veerkracht van de overgebleven contactmakende koperdraadje verminderen en de vijsjes komen los.
Komt daar nog eens wat condens of ander vocht bij,de warmte kan niet weg door een jas eroverheen te gooien, en ongetwijfeld een dosis pech,en je hebt een brandje.
Maar eigenlijk heeft Ledlover veel geluk gehad, dat hij in de buurt was, want het ging niet lang meer duren voor dat spul vlam vatte.
Maar de oorzaak moet niet al te zeer in de richting van ondeugdelijk materiaal gezocht worden, maar eerder in nonchalance die een beetje technieker zou moeten vermijden. Maar zoals hij al schreef, het overkomt ons allen wel eens.
Bij een iets kleinere belasting, boormachine, radio zou dit niet erg geweest zijn, maar met een elektrische kachel die soms langdurige doorwarmt is het zo al tricky om die met een verlengsnoer aan te sluiten.
Ik garandeer je dat die contrasteker nooit een dweil heeft gezien. Hooguit 'n stofzuiger... Van 2kw 
De contrasteker ligt inmiddels in de vuilniswagen, maar ik ben wel benieuwd wat de chemische samenstelling was van wat er uitgedampt is.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (41%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Klopt, maar de PVC heeft (nog) niet gebrand. Het chloorgas komt pas bij hogere temperaturen vrij, en dan heb je roetvorming wat hier niet het geval is.
Dat hoeft helemaal niet, gewoon bij het bewerken van PVC komt het al vrij en is er nog niets geschroeid. Ik heb een tijdje met kunststoffen gewerkt en soms kwam het voor dat zg. snijlatten gezaagd moesten worden. Snijlatten zijn PVC stroken van 19X19 MM die als landingsplaats dienen voor het snijmes van papier snijmachines. Hoewel er een afzuiginstallatie boven de zaagmachine hing, moest je na 50 meter zaagwerk echt vluchten voor een hap frisse lucht, want je had het idee dat je de moord stak. Ik geloof niet dat dit volgens de regels was van de arbo wet!
Groetjes Hans.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 7 februari 2017 15:30:43 schreef testman:
edit: de brandweer heeft niet voor niets bij kleine brandjes al ademmaskers op. er komen nogal wat zeer ongezonde dampen vrij bij branden, ook bij auto's wordt een zwik aan kunstoffen gebruikt wat zwaar giftig is als het eenmaal brandende is.
Daarom dat ik probeer zoveel als mogelijk halogeenvrije bedrading te gebruiken. Volgens het AREI ook verplicht in bepaalde situaties.
Op 7 februari 2017 17:42:57 schreef willem van belgie:
[...]Hoe heet dit in het nederlands? Ik ben dit nog nooit tegengekomen maar het ziet er wel interessant uit.
http://www.vanegmond.nl/nieuws/archief/siemens-5sm6-afd-bescherming-te…
testman
halogeenvrije kabels worden amper besteld bij nieuwbouw van bedrijfs gebouwen en woonhuizen, ze zijn duurder wat de belangrijkste reden al is.
alleen bepaalde klanten willen dat je halogeenvrije kabels in het bouwbestek hebt staan. er zit best wat prijsverschil in, dus dat aantal liep wel terug toen de economie verslechterde 9 jaar geleden..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
testman
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 9 februari 2017 08:35:57 schreef Sine: Twee jaar ?
[....]
Hij zat er bij mij 2 jaar in nadat we een groep er bij gemaakt hadden voor de nieuwe oven. De groepenkast, die ik van iemand van CO overnam had een uitsparing voor deze schakelaar (en geen DIN-rail). Deed het prima totdat.....
Heb er nu tijdelijk een enkelpolige (N+P) Merlin Gerin in zitten, die ik nog wil vervagen door een 1+3 polige (N+3P) zoals die Siemens -> Oven, wasmachine, vaatwasser.
Overigens is de (originele) ALS voor de andere groepen precies zo eentje (2e helft jaren '70).
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dit is het 30 mA zusje van de 500 mA die ik hier nog heb liggen.
Alleen heeft de 500 er een trafo naast.
Ik moet hem nog eens opereren voor de foto's en zo.
Komen ergens uit de jaren 50 oid.
Zat al vanaf '62 in de kast waar ik het ding uit gehaald heb....
Brrrr een Siemens SFJ, zo onbetrouwbaar als de pest bij afschakelen. Op het werk hebben we ooit eens de uitschakeltijd van een stel van dingen bepaald toen we een oude installatie hadden gesloopt. Sommigen gingen niet uit, de rest tussen de 375 en 750 ms.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hier mijn exemplaar..
Oude zooi...
Het heeft een reden dat ik het ding vervangen heb natuurlijk...
[Bericht gewijzigd door Jinny op (25%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 9 februari 2017 09:42:08 schreef Tidak Ada:
Hij zat er bij mij 2 jaar in nadat we een groep er bij gemaakt hadden voor de nieuwe oven. De groepenkast, die ik van iemand van CO overnam had een uitsparing voor deze schakelaar (en geen DIN-rail). Deed het prima totdat.....
Ik ben ook van het hergebruik en besparen hoor, maar ik zou geen 30 jaar oude aardlekschakelaar hergebruiken voor mijn (hoofd-)groepenkast (en ook nog zware verbruikers). Een kastje met DIN-rail is heel goedkoop en tweedehands zelfs bijna gratis. Een nieuwe aardlek (gewoon 3-fasig 30mA) is dan een prima investering en kost je bovendien ook de kop niet (even zoeken, hier voor 21 euro + 13 euro verzendkosten).
In dit geval lijkt overigens niet het falen van de oude aardlek, maar slecht contact (slechte montage?) de reden van het probleem.
En is dat starre 2.5mm2 tussen de aardlek en de zekeringen geweest? Niet na het aandraaien nog de draad bewogen?
testman
ik kan me de rest van de groepenkast bij tidak voorstellen, zwarte bakelieten kasten met die draaischakelaars nog. alles met stugge draad uitgevoerd, die idd niet mag bewegen na het aandraaien.
als ik oud spul gebruik voor kastbouw, dan is het een 20 jaar max oud. die oude schupa en siemens aardlekjes worden alleen nog in de 500ma versie hergebruikt waar ze nog in groepkasten zitten en je ze nog 1:1 kunt vervangen als er 1 is uitgefikt. vaak zijn dat 40 of 63A versies die idd niet op een dinrail zitten en andere passen niet door de lange "nek" van de aardlek icm dikke rand van de kap.
Tidak Ada
Op 9 februari 2017 10:22:15 schreef Jochem:
[...]
In dit geval lijkt overigens niet het falen van de oude aardlek, maar slecht contact (slechte montage?) de reden van het probleem.
En is dat starre 2.5mm2 tussen de aardlek en de zekeringen geweest? Niet na het aandraaien nog de draad bewogen?
Nee, geen starre 2,3mm2, maar 4mm2.
Boel zat wel vast. Wel had ik er last van dat de ALS vaak tripte, maar dat weet ik aan de buitenleiding naar de achtertuin (inregenen van WCD's).
Ik heb het nu zo opgelost:
Had helaas geen 4mm2 bruin, dus even een rode draad genomen. Blauw is (nog) massief, maar zit stevig vast.
Toevoer naar de zekeringen wordt ook nog 4mm2 Zodra ik dat hier in de buurt kan bemachtigen.n
Rail is met nylon bouten vastgezet, dus géén elektrisch contact met de buitenwereld 
@TESTMAN:
Nee, echte wipschakelaars, zoals je kunt zien.
Wat is er tegen bruine kasten, als de leverancier die bij vervanging van de meter ook gebruikt? 
testman
het nog net iets nieuwer dan ik dacht, eind 70's tot begin 80's haf kasten. beter die 80's modellen als de 60's en 70's kasten van haf met die witte knopjes, die zijn maar 15A en fikken nog eens uit. de 80's versies zijn groter en kunnen 25A hebben. ik heb er kratten van liggen op t werk, maar sommige onderdelen komen er minder bij als dat ze nodig zijn tegenwoordig.
dat komt ook omdat collega's oude kasten in de container mikken en ik er geen reserve delen uit kan halen 
wat doet die 8V beldraad overigens door de kast heen gespannen?
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]