Hallo,
Sinds een week (plus/minus) ben ik eigenaar van een B7X94A buizenradio en nu kraakt de volumeregelaar heel erg. De verkoper had de regelaar ingespoten met Kontakt 60. Dit heb ik er z.s.m. uitgespoeld en opnieuw ingespoten met Kontakt 390 (kloon van voormalige Philips 390) nadat ik hem eerst heb uitgespoeld met IPA en Kontakt WL. Kraken werd wel wat minder, maar is nog steeds erg storend en het lijkt ook alsof de ene kant af en toe wat meer geluid produceert dan de andere. Ik ga ervan uit dat hij gewoon versleten is.
Weet iemand waar ik zo'n potmeter (met aftakking) kan vinden? A.s. zaterdag is er in Emmen wel een beurs en daar ga ik sowieso wel even heen om te kijken of ik anders daar nog kan slagen 
Het opschrift (voor zover ontcijferbaar):
M2+...18log
B831511-05
M2+M8log 69
Nog een fotootje:
Die potmeters worden niet meer gemaakt. Waarde is 200K + 800k log.
Wellicht dat je op een beurs nog een andere (in betere staat) gebruikte tegenkomt.
Wat je kunt doen is de potmeter openmaken en de lopers iets verstellen zodat deze weer over een "verse" koolbaan lopen. Of je moet de "loudness" tooncompensatie opgeven en er een moderne van 1M log zonder aftakkingen inzetten.
Dat is jammer. Hopelijk dat ik ergens op de beurs nog wat kan vinden. Die loudness heeft zeker impact op de regelaars voor laag/hoog? Die zou ik wel graag werkend willen houden. Zo niet, wat doet het dan precies qua regeling?
Dit is een koolstof stiftje. Heb net even zitten goochelen, maar het schijnt dat je die niet kunt verbuigen.
edit: Zijn er geen driedubbele potmeters, zodat die loudness compensatie nog wel kan blijven? Ik gooi er zomaar wat uit hoor...
Je kan met een vaste weerstand en een potmeter de loudness wel op een stand vast zetten. Normaal krijg je meer lage en hoge tonen naarmate je het volume zachter zet, als je 'm afkoppelt zal de versterker neutraal versterken, als je dat permanent met een weerstand doet zul je altijd het loudnesseffect hebben.
Ik vind de toestellen vaak beter klinken mét loudness dan zonder. Permanent aazetten zou voor mij dan ook geen bezwaar zijn.
Hmmm... ik zal eens wat gaan meten om te kijken wat ik op dit moment een mooie loudness regeling vind, al is het maar voor het geval dat ik geen vervanger kan vinden 
Er zit nu ook wel een weerstand op de aftakking. Als ik dus permanente loudness zou willen op een pot zonder aftakking, dan zou ik die weerstand dus bijv. met de middelste poot moeten verbinden, toch? Ik zal het schema nog even bestuderen hoe het precies in elkaar zit 
Bedankt voor de tips!
edit: Btw, waar zou ik goede vervangers kunnen vinden (bij voorkeur zonder koolstofstiftje, maar met een ander soort loper materiaal)?
[Bericht gewijzigd door Wcool18 op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco, ik houd je aanbod zeker in gedachten!
Ik had zelf nog even wat verder gekeken en kwam dit tegen: https://www.jukebox-revival.eu/staging/potmeter-voor-jukebox.html
Zou dit lukken? Er zitten 2 aftakkingen op als ik dat goed zie. Zou het dan allemaal 'gewoon' weer kunnen werken? Is wel prijzig (50,- voor 1M).
edit: Ik zou dan wel een gaatje in de stift moeten boren, aangezien die van mij met een schroefje (precies zoals de foto van Arco) vast zit.
Nee, die waarde is veel te laag. Het lijkt bovendien op een low budget potmetertje dat je ook zelf op aliexpress of ebay kan vinden.
De 1M potmeter, daar zie ik geen aftakking bij staan.
Daarnaast VEEL te duur. Een tientje voor een budgetmodel (stereo) vind ik wel genoeg. Voor die jukeboxprijs verwacht ik een mooie van 'n echt merk.
Ik zit te denken. Als je een 1Mohm potmeter open maakt, en met een druppel zilverlijm aan de rand van de koolbaan een 'aftakking' maakt, kom je op hetzelfde uit. Is even een klusje met het openmaken enzo, maar wel een duurzame oplossing.
Ledlover, da's een goede tip! Die zal ik zeker onthouden. Ja, die prijs vind ik toch ook echt te hoog. Dan zit ik meer te denken aan de potmeter die Okaphone te koop heeft: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454772
MAAR, na nog meer peinzen, ga ik denk ik toch eerst de potmeter open maken om te kijken of het toch nog gefikst kan worden (onder de noemer 'niet geschoten is altijd mis'). Op deze manier blijft de radio natuurlijk ook zo origineel mogelijk en dat is iets waar ik altijd voor ga.
I.i.g. bedankt voor de tips! Deze zullen zeker van pas komen als de potmeter toch niet gerepareerd kan worden.
Als je de potmeter open hebt, ga dan met een ZACHT potlood over de koolbaan heen.
Het potlood laat grafiet achter, en is een beetje vettig, dit helpt tegen het kraken.
Het blijkt dat ik nog een beetje hulp nodig ben om hem helemaal uit elkaar te halen.
Ik heb van het asje het borgringetje afgehaald, maar hij wil nog steeds niet naar achteren schuiven (over de eerste potmeter).
Wat doe ik verkeerd? Hier nog een paar fotootjes:
De boosdoener! 
Nog een 'constructie' fotootje.
Gleufje waar de borgring in zat.
Nog een foto van voren.
Qua potlood is het een 5B geworden, zachter had de boek/kantoorhandel ze niet.
Verkeerd begonnen. Buig de lipjes van de tweede potmeter voorzichtig naar buiten open dan gaan de kapjes er af.
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar het leek me niet logisch 
Ik zal eens op zoek gaan naar een tangetje dat dun genoeg is.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Een krakende potmeter heb ik ook eens(!) tot de orde kunnen roepen door met een fiberglasborsteltje heel voorzichtig een laagje van de koolbaan af te schrapen.
De potmeter was totaal onbruikbaar, dus het kon alleen maar beter worden.
Het stukje van de volumeregelaar dat het meest werd gebruikt was het stuk tussen 7 uur en 9 uur als je het met de wijzerplaat van een klok vergelijkt. Juist dat stuk onder de loper glom als een spiegel, het deel van 9 uur tot 5 uur was veel matter.
Voorzichtig het glimmende spoor wat opgeruwd en het kraken was weg.
Het is niet gezegd dat dit altijd goed gaat. De ene koolbaan zal ook dunner zijn dan de andere en dan is het middel erger dan de kwaal.
Hoi,
Heel erg bedankt voor de tip (en waarschuwing), maar voordat ik daar ben... 
Op 16 februari 2017 23:32:49 schreef Wcool18:
Er zit een ring om de as geklemd (karteltjes). Wat is de beste manier om die los te halen?
Wellicht hebben jullie dit wel al eens gedaan en kunnen jullie mij dit vertellen, zodat ik het potje niet sloop
Ik kan overal n.l. wel potjes vinden die al open zijn, maar nergens te vinden hoe je een dubbele uit elkaar neemt
Shame on the internet! 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het is een heel mooie foto, een verademing als je vergelijkt met sommige andere wazige plaatjes die je vaak op CO ziet.
Mijn eerste gedachte was: ribbels op de as zodat het mechanisme meedraait met de as. Dan moet de boel er zo zijn af te schuiven. Maar dat zal wel te makkelijk zijn.
Ik ruil mijn idee graag in voor een beter.
Ik zal morgen er nog eens met een frisse blik er naar kijken. Zat zelf ook in die richting te denken...
Trouwens, ik maak alle foto's met een DSLR systeemcamera, kan geen telefoon tegenop
Met dit spul heb je niks aan wazige foto's (wanneer wel?). Is voor mij .i.i.g. vanzelfsprekend 
[Bericht gewijzigd door Wcool18 op (48%)]
Voor een scherpe foto heb je geen DSLR (daarbij is een DSLR iets anders dan een systeemcamera) nodig, een beetje fotograaf haalt hetzelfde resultaat met een simpele compact-camera van een paar tientjes. Kwestie van fatsoenlijk gebruik maken van je macro-stand en belichting. Feit is dat veel mensen gewoon niet met een camera om kunnen gaan.
Overigens zou ik wat dit soort buizentoestellen je licht eens opsteken op www.gloeidraad.nl waar zo'n beetje alle expertise wat buizenradio's betreft bij elkaar zit. Daar kunnen ze je wellicht ook helpen aan een goede gebruikte potmeter.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
De borgveer aan de voorkant heb je al los en het kapje ook zie ik.
De schroefdraad bus moet er nu naar voren toe af. De rand waar de borgveer gezeten heeft kan wat opgestuikt zijn.
Ik doe dan de moer er weer een stukje op en met een punttang kan je achter de moer en op de punt van de as wat druk zetten. Dan kan de koolbaan eraf. Let op dat het kleine kool stiftje niet valt!
Zo, de potmeter is open geweest, schoongemaakt en 'ge-potlood' (bedankt Paul voor de tip, werkte perfect!). Zal morgen eens kijken of hij nog kraakt (en paar fotootjes hoog laden).
@Dominic: Klopt, voor zover ik weet is het grootste verschil dat een systeemcamera geen uitwisselbare lenzen heeft. Voor het gemak zeg ik altijd beide en dan weten de meesten wel waarover het gaat, macht der gewoonte
Toch ben ik persoonlijk ervan overtuigd dat een mobieltje nooit zulke goede foto's bij laag licht (bijv. de kamer waar ik in zit met 1 peertje) kan maken. Immers, hoe groter de lens, des te meer licht je kunt opvangen. Anyway, bedankt voor die link, die zal ik koesteren! 
Ik maak ze meestal met de telefoon. Beetje steady hand, voldoende licht en dan gaat dat prima.
Bijvoorbeeld:
Bondwires in een 2764 EPROM. Foto Samsung S4
Ah, dan loopt mijn mobiel heel erg achter 
Maar goed, de potmeter in elkaar gezet en er weer aan gesoldeerd. Hij kraakt helemaal niet meer! Nu is de vraag, voor hoe lang met die grafiet oplossing? Moet ik er ook nog weer Kontakt 61 op doen als beschermfilm? Of zou dit het grafiet wegspoelen?
edit: Heb nog wel vaseline (zuurvrij). Kan ik dat dun op de koolstofbaan uitsmeren ter bescherming tegen slijtage?
[Bericht gewijzigd door Wcool18 op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com