Hallo
Ik ben me aan,t verdiepen in PU-phono voortrap en wil daar zo netjes mogelijk audio uit halen.
Alles met discrete componenten.
Ik gebruik Mosfet vanwege de grote Bandbreedte,en fet,s.
Alle componenten komen aan bod zowel R,L,C en trafo(audio).
Bedoeling is om zo dicht mogelijk de RIAA te bereiken maar het tegelijk ook zo lekker mogelijk te laten klinken.
Ik heb hier al wel experimenten gedaan maar ben ook benieuwd waar jullie mee komen.
Waarmee ik nog wat kan leren.
Trap 1 Dual gate Mosfet en J310 als SRPP,coil L in de source via R en daarover Rsource x2.
Trap 2 nagenoeg het zelfde ,
Trap 3 bass versterker,Dual-gate Mosfet en stroombron.
Trap 4 transistor voor t extra laag.
Trafo voor uitkoppeling aan,t eind.
Dat is hoe het nu is nog suggestie,s die zijn welkom.
@Electuurtje.
Laag en mid-hoog worden separate gemixt aan het eind door de Audio Trafo,da is iets nieuws .
Net alsof je een 2-weg systeem koppeld.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi electuurtje,
Klinkt als een Elektuur ontwerp...
Denk vooral aan het KISS princype.
Als je het mooi wilt doen denk dan aan passive filtering met voldoende voedingspanning voor de versterker trapjes.
Waarom niet gewoon met de NE5534an ic,s?
Het signaal dat je gaat weergeven is toch al door 50 tot 100 van die ic's gegaan.
Je verteld niet wat de output is van je element en/of wat voor element het is, Ortofon MC super lage output en impedantie of een elemt dat met 47K moet worden afgesloten...
Laat eens een tekening zien van je opset met de verwachte signaal niveaus op verschillende punten in het schema.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi elektuurtje,
Bouw een bestaand schema na, ik krijg namelijk de indruk dat je nog niet zo veel ervaring hebt in deze techniek.
Voor de indruk, 2x 10db versterking is totaal 20dB en dat is een spannings versterking van 10x en niet 100x zoals je aangeeft.
Ik zal morgen een tweetal schema's laten zien die je kan bouwen.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi Elektuurtje,
Ik had belooft nog wat schema's te laten zien
Dit is een schema van Rod Elliott met ook uitleg er bij.
http://sound.whsites.net/project06.htm
Hier een tooltje om je RIAA versterker te controleren of hij mooi recht is.
http://sound.whsites.net/project06.htm
En hier uitleg van ROD Elliottover de verschillende opname karakteristieken voor platen.
http://sound.whsites.net/project91.htm
Wilje een simpel schema dat ook erg goed is, kijk dan naar het onderstaande plaatje.
Maar let op, dit is niet de totale versterker, niet alle componenten staan er op!
Er moet nog ontkoppeling bij van de voeding spanningen de + en de - voeding met 0,1uF en zeg 22uF ontkoppelen.
Verder asl je een stukje oudio kabel gaat aansturen moet er een 47 Ohm weerstadn aan de uitgang komen en ook een film condensator in serievan zeg 10uF en een 1Meg na deze condensator naar massa.
Dit laatste is om de DC fout aan de uitgang weg te halen.
O ja, wel de LT1037 gebruiken, andere opamps geven ondermeer een te grote DC offset aan de uitgang.
Mijn voorkeur voor jou gaat uit naar een van de RIAA versie's van Rod Elliot.
Er zijn zeer veel manieren om dit project van je aan te pakken, maar ik zou zeggen, gebruik een bestaand bewezen project dat niet te complex is.
Groet,
Blackdog
Mocht u het in de wat extremere hoek zoeken kijk dan eens naar de ontwerpen van Douglas Self, hij heeft veel gepubliceerd over het onderwerp. Alles wetenschappelijk en/of economisch verantwoord.
Zijn bekendste ontwerp (rond de aloude 5534) heb ik twee keer met sucecs gebouwd. Het is niet het goedkoopste maar het meet inderdaad zeer goed, beter kan nauwelijks.
Let op. Bij al het audio geldt dat een schema eigenlijk alleen leuk is om over te praten, de uitvoering (componentenkeuze, pcb design) is voor een goed resultaat net zo belangrijk. Dit vereist zowel kennis als ervaring, die je het goedkoopst en snelst opdoet door klein en eenvoudig te beginnen en veel te lezen, experimenteren en meten.
Als u belang hecht aan bepaalde vervormingen weet ik niet of de voorversterker nu de handigste plek is om te gaan rommelen.
Op een plek verderop in de keten waar geen gain en filtering zijn kan men de gewenste vervorming gemakkelijker voorspelbaar houden.
Ik weet dat er aardig wat liefhebbers van (zeggen te-) zijn, maar in moderne ontwerpen heeft het mijn belangstelling niet, hoewel ik zeker niet ongevoelig ben voor pycho-akoestiek en dol ben op ouden brol.
Denk dat ik voor de instelbare RIAA ga lijkt me wel leuk ontwerp.
Mag daar ook +12/-12 DC op want dat heb ik wel liggen.
Blijkt dus ook uit jouw documentatie dat er met verschillende RIAA wordt opgenomen ,daarom is jouw laatste schema ook intressant.
Dat weerstand en elco (uitgang)en afsluiten(ingang) met 47K is mij wel bekend.(100pF=optie ingang)
Bedankt Blackdog.
Als je geen vinyl of bakeliet van voor medio 1950 draait is RIAA gewoon RIAA.
Voor die tijd poetste elk merk zijn opnames op eigen wijze wat op. Overigens had in die tijd ook elke weergave element zijn eigen correctie instellingen.
Bij een plaat op het DECCA label hoorde een DECCA element. Dat is wat Elliot eigenlijk laat zien in zijn tabellen.
Ik vind persoonlijk de pre-amp uit de de Philips AG9018 de mooiste correctie curve hebben. Maar dat is met buizen.
Daarom een Dual-gate Mosfet is naar ik weet ook een buis qua steilheid,toch.....
Alleen gloeit ie dan niet.
Bij mij komen de vele RIAA correctie,s neer op het kortsluiten van de hoge tonen en dat is nou juist wat ik niet wil,ik wil een andere vorm van weergeven,en daarom ben ik alles aan,t onderzoeken.
Ik heb 4 trappen nodig om resultaat te hebben en (jullie) hebben maar 1 Opamp nodig dus ja wat valt erover te zeggen.
En wat valt er te zeggen over psycho akoestiek.....
Is er een bepaalde mate van vervorming nodig om een plaat te laten klinken....
Tsja..
RIAA is gewoon een norm.Net als NAB ,of hoe ze allemaal heten mogen.
Het is gewoon de omgekeerde snijkarakteristiek, niets meer en minder.
Als je er aanpassingen aan doet, is het geen RIAA meer..
rob040
Golden Member
Op 15 februari 2017 21:30:24 schreef Electuurtje:
Trap 1 Dual gate Mosfet en J310 als SRPP,coil L in de source via R en daarover Rsource x2.
Trap 2 nagenoeg het zelfde ,
Trap 3 bass versterker,Dual-gate Mosfet en stroombron.
Trap 4 transistor voor t extra laag.
Trafo voor uitkoppeling aan,t eind.
Zoals mel al aangeeft is RIAA een vastgelegde norm. Een RIAA correctie versterker is eenvoudig met een enkele op-amp te maken. De kunst is om binnen 1dB nauwkeurig die karakteristiek te maken (of een halve dB als je nog beter wilt).
Dat is dan meestal condensatoren samenstellen. Er zijn vele schema's te vinden, hier eerder zijn al wat voorbeelden genoemd.
Jouw vier-trappen opzet zal niets beters opleveren. Een trafo in de signaal weg? Ik zou daar van gruwelen.
Maar als dit allemaal te lering en vermaak is, dan is dat natuurlijk een leuk experiment.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 16 februari 2017 21:04:56 schreef Electuurtje:
Bij mij komen de vele RIAA correctie,s neer op het kortsluiten van de hoge tonen
Je moet het artikel op Wikipedia eens lezen, zeer verhelderend.
RIAA correctie komt er opneer dat bij het snijden van de grammofoonplaat de lage tonen verzwakt worden opgenomen en de hoge tonen versterkt. Dat heeft te maken met o.a. ruis en de ruimte die lage tonen in de groef innemen.
De opnamekarakteristiek ziet er zo uit:
Om dat "scheef" opgenomen geluid weer te laten klinken zoals het hoort wordt in de voorversterker een frequentiecorrectie aangebracht volgens de afgesproken norm, de RIAA karakteristiek.
De weergavekarakteristiek is het spiegelbeeld van de opnamekarakteristiek. De lage tonen worden versterkt en de hoge tonen verzwakt:
(Gekopieerd uit Wikipedia)
Het eindresultaat benadert een rechte lijn, en dat is wat je wil horen:
Je ziet vaak de RIAA-grafiek als een stel rechte lijnen.
Ga nu niet proberen DIE grafiek te benaderen!
In werkelijkheid wordt de RIAA-correctie ook maar gewoon met twee of drie kantelpunten gedaan: (50), 500 en 2120 Hz.
De grafieken van @evdweele kloppen dan ook veel beter.
Je correctie in de phono-voorversterker hoeft dus ook alleen maar die drie kantelpunten te bevatten om exact aan de RIAA-correctie te voldoen.
Dit netwerkje bijvoorbeeld, bedoeld om uit een FET of pentode aangestuurd te worden op de plaats van I1; de uitgang is uiteraard over C2 en gaat ook weer naar een hoogohmige ingang:
e: R1 zou dan natuurlijk de drainweerstand zijn, maar dat hoef ik een ontwerper hopelijk niet uit te leggen. 
bron: Hellings, Het ontwerpen van versterkers
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De grafieken van @evdweele kloppen dan ook veel beter.
Ik had verzuimd erbij te vermelden dat ik de weergavekarakteriek heb gejat uit Wikipedia. De overige zijn gephotoshopt.
Inmiddels het verzuim hersteld.
Allemaal alvast bedank ben ik weer een klein beetje verder,rest mij nog 2 vragen.
Een spoel in de source werkt als een condensator op de drain....
En een mosfet meet als een buis....
Weet het niet zeker dus vraag ik het maar....
Op 16 februari 2017 20:16:18 schreef Hugo Welther:
Als je geen vinyl of bakeliet van voor medio 1950 draait is RIAA gewoon RIAA.
Ook in het 33 1/3 rmp LP en EP tijdperk en de vroege stereo tijd werden er verschillende correctie's toegepast. Zie het boek van Hellings uit de late sixties waar hij de MD amp uit de Quad 22 belicht, incl. de diverse types mono en stereo elementen en de gewenste correctie. De prima scan in pdf formaat van @evdweele is een vroege druk van het boek waar die pre-amp niet in wordt genoemd.
EF86 MD pre-amp
http://home.deds.nl/~corvus/Versterkers.pdf
Ik vindt de EF86 een net schema.
De input van de buis geeft 68K x 1000pF =14usec.(laagdoorlaat)
de Anode naar G1 terugkoppeling geeft 15kx 5000pF=13usec(laagdoorlaat)
De Anode out wordt via de 47 K direct terug gekoppeld op de G1 via de 180pF en geeft dus een stuk minder top hoog.
Duidelijk is dat men zegt per element een daar zo exact mogelijke RIAA te maken zodat elk element het beste uitkomt.
Mijn stelling is een aanname weet niet of dit klopt.
Weer bedankt voor de Input.