Oude computers en ander rekenend tuig

Op 20 februari 2017 21:50:20 schreef AWDebiel:
[...]
Of een complete T2x mag ook :+

Zal ff kijken wat ik nog heb liggen, sowieso een mooie T42 dacht ik.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 20 februari 2017 23:24:17 schreef Gadget_inc:
[...]

Zal ff kijken wat ik nog heb liggen, sowieso een mooie T42 dacht ik.

Je hebt meel!

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Tegenwoordig kun je je oude DOS-programma's onder DosBox http://www.dosbox.com/ draaien. Deze zit standaard bij veel Linux-distributies en kun je ook onder Windows gebruiken. Anders kun je wel op een moderne Windows of Linux virtuele machines als VirtualBox of WM Player installeren om een oude Windows- of DOS-versie te kunnen gebruiken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 21 februari 2017 19:42:49 schreef dawmast:
Tegenwoordig kun je je oude DOS-programma's onder DosBox http://www.dosbox.com/ draaien. Deze zit standaard bij veel Linux-distributies en kun je ook onder Windows gebruiken. Anders kun je wel op een moderne Windows of Linux virtuele machines als VirtualBox of WM Player installeren om een oude Windows- of DOS-versie te kunnen gebruiken.

DOSBox is geen paardemiddel, en dat niet alleen: niks verslaat het gevoel van een fysieke DOS-computer.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Proxxima

Golden Member

Op 21 februari 2017 19:48:45 schreef AWDebiel:
[...]
DOSBox is geen paardemiddel, en dat niet alleen: niks verslaat het gevoel van een fysieke DOS-computer.

Ik vind het altijd grappig om te zien hoe mensen vaak een
ander benadering hebben om oude software te draaien.

Er zijn grote groepen mensen welke het fantastisch vinden om, zonder
de originele oude hardware, een willekeurige machine te emuleren.
Om zo spellen of andere programma's te draaien. (Wat niet altijd lukt overigens)
Zo zijn er ook emulatoren voor heel andere systemen zoals Z80
machines of een oude PDP8 of PDP11. Noem ze maar op...

Ik vind het zelf juist leuk om die oude hardware aan het werk te zetten.
Geen stille moderne PC maar die oude rammelende en zoemende bak aan zetten.
Juist die totaal ervaring vind ik prachtig :-)

Maar als je zon oude machine even niet voor handen hebt, of geen zin hebt om m op te starten is een emulator een prima alternatief.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 22 februari 2017 13:44:56 schreef meander:
Maar als je zon oude machine even niet voor handen hebt, of geen zin hebt om m op te starten is een emulator een prima alternatief.

Het is alleen jammer dat veel emulatoren in de praktijk toch nooit echt 100% zijn. Veel gedonder gehad met dos-box en een VAX emulator die toch niet bleken te doen wat ze zouden moeten doen.

Daarom staat er hier onder het bureau altijd een 486DX-2 66MHz startklaar met DOS 6.2 en Windows 3.11, Catweasel controller en 8, 5,25 en 3,5 inch floppydrives eraan.

Proxxima

Golden Member

Op 22 februari 2017 14:08:55 schreef Dominic:
[...]

Hoi Dominic,

Ik had jou nog een mail gestuurd over S100 spul. Overigens wel vaker
gemaild (ook over pdp materiaal) maar ik krijg geen antwoord terug.
Komt de mail wel aan?

Groeten, Roland

Proxxima

Golden Member

Vandaag een printje via een marktplaats advertentie ontvangen.
Een 8008 CPU bord voor een Intellec 8. Bijzonder leuk want mijn
machine heeft een 8080 bord. Je kon in die tijd kiezen.
Dus ik kan de machine nu in no-time omtoveren in een 8008 computer.
De moeder van alle 8 bit computers :-)

Wat ik nog wel handig zou vinden is om nog eens een eprom bord
voor die machine erbij te vinden. Dan kan ik daar het 8008 monitor
programma in zetten. Het is wat link om al die eproms zelf te gaan
lopen wisselen.

Thevel

Golden Member

Behoorlijk grote print welke ik ergens in de jaren 70 kocht voor een prikkie, geen idee of het een computer print is maar misschien iemand die het weet.
TTL logica.
Afmeting 32X59cm.

Xebec doet met denken aan een disk controller. Ik denk iets van een voorloper van de ST506.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 28 februari 2017 23:23:36 (33%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Proxxima

Golden Member

Op 28 februari 2017 22:53:58 schreef Thevel:Behoorlijk grote print welke ik ergens in de jaren 70 kocht voor een prikkie, geen idee of het een computer print is maar misschien iemand die het weet.
TTL logica. Afmeting 32X59cm.

Dat is echt wel een tijdsbeeld, printen vol met TTL nog zonder een CPU!
Zoals henri62 al aangeeft is Xebec bekent van SASI naar MFM converters.
SASI is een vroege vorm van SCSI. Maar jouw print lijkt mij echt nog een stap ouder.
Xebec zal ook echt wel meer hebben gedaan dan deze SASI controllers maken.

Kun je eens een detailfoto maken van een aantal chips? Dan kun je het aardig dateren.

Hubie

Special Member

Op 19 februari 2017 11:43:24 schreef FastFolkert:
Dit heb ik nog steeds werkend in m'n hobbyhok:
[bijlage][bijlage]
gekocht van m'n eigen spaarcentjes in 1980 of 81. Ik heb ook nog de upgrade ROM om er een ZX81 (hoera!) van te maken.
Was toen een behoorlijke hype, je had allerlei bladen met listings voor programma's die ik braaf overklopte in de ZX80.

Ik heb ook nog een Commodore 64, maar die ligt ergens achter een knieschot op zolder stof te happen en werkt geloof ik ook niet meer.

Er waren ook ZX81 haters.
In het boek 'Reflecties' van de VERON staat ergens:

Om een ZX81 goed te gebruiken heb je er eigenlijk 2 nodig.
Dan kan je ze onder je schoenen binden als er een flink pak sneeuw ligt. ;-)

Er waren ook ZX81 haters.
In het boek 'Reflecties' van de VERON staat

Terwijl er toch leuke interfaces voor gepubliceerd zijn (Elektuur).
Zelf heb ik de ZX81 uit kostenoverweging (student) als bouwpakket uit UK laten komen, een kastje, een PCB en een zakje onderdelen.

TinusTech

Golden Member

Op 28 februari 2017 22:53:58 schreef Thevel:
Behoorlijk grote print welke ik ergens in de jaren 70 kocht voor een prikkie, geen idee of het een computer print is maar misschien iemand die het weet. TTL logica.
Afmeting 32X59cm.

In Duitsland noemen ze zo'n print een 'TTL-Grab' (TTL-graf) link

Thevel

Golden Member

Op 1 maart 2017 11:42:49 schreef Proxxima:
Kun je eens een detailfoto maken van een aantal chips? Dan kun je het aardig dateren.

Bij deze.

Gisteravond dit in ontvangst mochten nemen:
http://i.imgur.com/9eolLkN.jpg

Niet erg oud, wel aardig zeldzaam: een Toughbook U1 Mk2 met de 1D barcode lezer, camera, FPR, 64GB SSD en Gobi2000.

[Bericht gewijzigd door AWDebiel op woensdag 1 maart 2017 16:57:53 (41%)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Hubie

Special Member

Op 1 maart 2017 14:19:21 schreef markce:
[...]
Terwijl er toch leuke interfaces voor gepubliceerd zijn (Elektuur).
Zelf heb ik de ZX81 uit kostenoverweging (student) als bouwpakket uit UK laten komen, een kastje, een PCB en een zakje onderdelen.

@markce:
Weet je nog wat je daar voor betaald hebt?
Ik heb werkelijk geen flauw idee meer wat ik voor mijn ZX81 betaalde toen.

Turbokeu

Golden Member

Ik heb mijn ZX81 indertijd ook in kitvorm uit de UK laten komen.
Ik dacht dat ik er ca. 150 Euro voor betaald heb i.p.v. ca. 250-270 Euro gebouwd.

ZX81 bordje al snel op een plank gemonteerd met:
- Zelfgebouwde video inverter vòòr de UHF-modulator (voor aansluiting op een groene 16525Hz (of was het 15625Hz?) monitor voor groene karakters op zwarte achtergrond.
- Omgebouwd full size terminal keyboard met Clare reedrelais (elektronica verwijderd en toetsenmatrix omgebouwd zoals het originele keyboard)
- Elektuur buskaart met eerst het 16KB memory board met 4116 RAMchips, later omgebouwd naar 64KB met 4164 RAMchips.

Ligt nog op zolder stof te vergaren...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De ZX81 met 1k sram werd in 1981 door HCC Zwolle aangeboden voor Dfl 398.-

Mijn bouwpakket heb ik uit UK voor 49.95 pond (Dfl 250.-). Samen met Sinclair 16k dram (ook Dfl 250.-) en een zelfbouw reed-switch keyboard in een kastje gebouwd. Later een monitor uitgang (analoog) en een verbeterde casette interface bijgebouwd.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 1 maart 2017 17:59:13 schreef markce:
De ZX81 met 1k sram werd in 1981 door HCC Zwolle aangeboden voor Dfl 398.-

Mijn bouwpakket heb ik uit UK voor 49.95 pond (Dfl 250.-). Samen met Sinclair 16k dram (ook Dfl 250.-) en een zelfbouw reed-switch keyboard in een kastje gebouwd. Later een monitor uitgang (analoog) en een verbeterde casette interface bijgebouwd.

[bijlage][bijlage]

Dat was een koopje in die tijd.Een goede zet van meneer Sinclair om een computer betaalbaar te maken voor Jan met de pet.
Ik dacht dat een C64 zo rond de 1200 Gulden koste.

joopv

Golden Member

Op 21 februari 2017 21:44:44 schreef Proxxima:
[...]
Ik vind het zelf juist leuk om die oude hardware aan het werk te zetten.
Geen stille moderne PC maar die oude rammelende en zoemende bak aan zetten.
Juist die totaal ervaring vind ik prachtig :-)

Dat laat me terugdenken aan de tijd dat ik een 0661 ibm scsi 5.25" full height hard drive had van 850MB, met een voice coil motor. Daar had ik zowat een heel maandsalaris voor neergeteld. Tijdens het seeken liet die harddisk de complete pc schudden en rammelen. Wat een geweld zat er achter die dikke voicecoil.

Ik heb heel lang alle randapparatuur op scsi gehad. Scanner, tapestreamer, harddisks enz. Tot dat er zoveel smaken scsi ontstonden en USB geen "useless serial bus" (zoals het in het begin genoemd werd) meer was maar echt nuttig werd.

Vanmiddag op de rommelmarkt drie Toughbook CF-18 Mk4'en gescoord bij een Engelsman, ben er best blij mee!

Ok, twee zijn er wel heel erg aan toe, maar eentje heeft maar 60 uur gelopen!

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!