Oude computers en ander rekenend tuig

Proxxima

Golden Member

Ik zit mij zomaar af te vragen of er hier op co ook mensen zijn welke
heel oude computers verzamelen of toevallig nog hebben staan.
Als ik op het internet kijk dan lijkt het haast of 90% van de liefhebbers
in de verenigde staten zitten. Ook voor onderdelen ben ik vaak op de VS aangewezen.

Wat ik zelf fascinerend vind zijn machines welke nog niet
een processor hebben of specifieke componenten.
Tegenwoordig heb je een rekenmachine met één IC.
Vroeger was het een grote doos met transistoren of buizen(way back...)

Ook computers zijn er geweest zonder cpu zoals we die nu kennen.
Ook dat kon met buizen, transistoren of losse IC's...

In het kader "Ouwe meuk is leuk" : Zijn er nog meer van deze gekken hier? :-)

Tidak Ada

Golden Member

Dat je het overgrote merendeel van de spullen uit de VS moet halen komt door de verzamel cultuur daar.
Ikzelf verzamel elektronenbuizen en kom voor het meeste ook daar terecht. Er zijn daar veel clubs en internetgroepen, die zich met allerlei verzamelingen en historie bezig houden. Men verzamelt en richt een privé museum op. Wel eens va SMECC gehoord?

Hier in Europa is dat veel minder, hoewel het VK en Duitsland ook wel mee kunnen doen wat betreft elektronenbuizen.

Misschien helpt het als je ook eens op 'ordinateur' en 'Rechner' zoekt. Er zijn nu eenmaal landen hier, die het niet zo met het Angelsaksische op hebben... :S

Heb je al eens contact gehad met CO-lid Dominic? Hij houdt zich ook met oude computers bezig. Ik heb pas die AMSTRAD 'portable' aan hem overgedaan, waar ik jou ook wel eens over heb gemaild.

Grtz.,

T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 februari 2017 12:46:47 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Proxxima

Golden Member

Hoi Tidak Ada,

Ja ook in het buizentijdperk had men mooi spul in de VS.
Zo is mijn droom om nog eens een vooroorlogse TV te vinden.
Dan ben je toch ook weer op de US of Engeland aangewezen.
Het kost je vervolgens een vermogen om het te kopen en dan
moet het ook nog hier naar toe. Geen doen... Dus mijn
oudste TV zal wel de RCA621TS (1946) blijven denk ik...
Als alternatief voor de vooroorlogse TV heb ik ooit de kerkhof ontvanger gebouwd.
http://www.technischmuseum.nl/devices/Kerkhof%20TV%20ontvanger/Kerkhof…
Mja, dat gaat een beetje buiten mijn topic om...

Ik heb net even op de site van SMECC gekeken. Ik zag daar al mooie
HP computers staan. Dat zijn volgens mij nog volledig TTL machines. Mooi!
Hier bij de Universiteit Groningen is nog een Telefunken TR4
bewaard gebleven. Dat wil zeggen het CPU deel... Alleen dat is al
ter formaat van een flinke klerenkast. Gelukkig heeft men hier zelfdaarbij wel
het historische besef want ik zie dat nog niet snel bij iemand thuis staan...

En inderdaad zoeken op termen in andere talen binnen Europa kan ook helpen.
Een mooie Duitse machine: https://youtu.be/7WaYYNUCWMY
Met buizen zowaar. Prachtig gewoon!

(Ik heb inderdaad al eens met Dominic contact gehad in het verleden.
Goed om te horen dat de Amstrad een goed tehuis heeft gekregen)

Groeten, Roland

GJ_

Moderator

Ik gebruik op de zaak nog iedere dag een Anita 1011 LSI.

Ander oud rekenend tuig dat ik dagelijks gebruik zijn rekenlinialen, daar heb ik een ruime collectie van. De enige link met elektronica is dat er enkele specifiek bedoeld zijn voor elektrische berekeningen.

TinusTech

Golden Member

Ik was laatst in München, in het Deutsches Museum, met een zeer uitgebreide computerafdeling. Veel over Conrad Zuse uiteraard. Veel computers met relais die erg leken op telefooncentrales.

Daar kwam ik deze Nederlandse computerbouwer tegen. Hij werkt aan een computer volledig met relais en dioden.

Ik verzamel (onder meer) al ruim 15 jaar rekenmachines, vooral HP en TI.
De laatste jaren niet meer zo actief wegens klachten van mijn wederhelft, iets met volle kasten of zo. O-)

Groeten,
Chris

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 februari 2017 22:28:22 schreef Chris Kino:
[....]
De laatste jaren niet meer zo actief wegens klachten van mijn wederhelft, iets met volle kasten of zo. O-)

Groeten,
Chris

Waar heb ik dat nu meer gehoord.... !? 8)7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik verzamel zelf ook computerspul uit de periode 1970-1995.

Kleine greep uit de collectie : PDP8 (LAB8), PDP11, toebehoren van DEC, Z80 machines, Kaypro II, Kaypro IV, TRS-80 III, NorthStar Horizon (incompleet), Commodore PET, Altair 8800B, IBM 5360 system/36, 8086, 286, 386, 486, Signetics Instructor-50. Meeste heb ik de afgelopen jaren volledig gerestaureerd en staat in opslag en af en toe te draaien. Verder staan er nog wat projecten klaar om aan te beginnen en ik zal best nog wel iets vergeten zijn op te noemen.

Sine

Moderator

Oud puter spul is leuk ... en groot :P

Maar buiten een C64 en een HP 71B heb ik niet veel werkend computer pul.
Wel wat kleine prullaria als ponskaarten een stukje papertape en een paar platen core en rope memory.

En een paneel waarvan ik vermoed dat het van een computer moet zijn ... maar ik heb geen flauw idee waarvan...

Een stukje daarvan heb ik ooit als avatar gebruikt hier

Het enige originele er aan zijn overigens de neons, de rest was er uit gesloopt. Ooit voor een paar euro gescored in Rosmalen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 10 februari 2017 23:14:35 (13%)

Ik heb m'n PDT11/150 nog steeds. Nooit aan gehad.
M'n PDP11/08 heb ik weggedaan. :-( (of was het een PDP08? ik weet het niet meer.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij mijn laatste telling bijna 30 computers. Maar dat zijn allemaal -redelijk- gangbare homecomputers van rond 1980 of later, geen zeldzaam of historisch gezien uniek spul. Verzamelaars van dit soort machines lopen er nog wel aardig wat van rond.

Ik denk dat nóg oudere machines vooral in praktische zin lastig zijn om te verzamelen: lastig te vinden (en dus duur als er eens wat te koop staat), groot, fragiel, vraagt veel aandacht om in goede conditie of zelfs werkend te houden.

Zullen dus niet veel liefhebbers zijn die daar de tijd of middelen voor hebben. Meer iets voor musea. Wat naar mijn bescheiden mening ook de beste plek is voor zulke stukjes historie... :)

eSe

Honourable Member

Beste,

Deze jongen heeft zich net als nieuwe member aangemeld op deze site. Kom hier al enkele jaren kijken, soms als gewone lezer, soms om wat tech info op te zoeken.

Bij deze thread kon ik het niet laten, oude computers >:-)

In 2014 deze cluster van 48 RPI's gebouwd, ondertussen zijn er al twee nieuwe versies van de RPI uit. Ik vraag me af wanneer mijn machine in het museum hoort.

Groetjes.

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
TinusTech

Golden Member

Hoe krijg je (in de 50ger jaren) een atoombom op zijn doel? Deze helse machine is ook een computer, maar wel een heel exotische http://www.tatjavanvark.nl/tvve/dduck1.html

Als IT fanaat moet ik natuurlijk ook nog ff wat posten :

Zelf heb ik nog een 80286 based computer (wie herkent de turbo knop nog? :-)) en een bijpassend scherm en dot matrixprinter. Zal ik nooit weg laten gaan (was tevens mijn eerste ervaring met computers). Ach, die goede DOS 5.00 (dat dikke boek rook altijd zo lekker :9).

High met Henk

Special Member

Reactie op de topic titel:

Op de (middelbare) scholen heb je veel rekenend tuig zitten
Vaak 2x per week 1 uur actief hiermee... Tussen de 4 en ca 55 jaar oud.

wij noemen het leerlingen of studenten

overigens stam ik uit het XT tijdperk, mijn eerste PC had ik toen ik 7 was en was uit 1986....
een IBM cloon. met CGA monochrome scherm (ik had een groene)
bij velen waren er toen de bekende oranje schermen al en dit was een afdankertje met een HDD van 20 MB!!!

ik heb ook een zwak voor C64's met tapedecks... En de MSX heeft ook wel wat.

EDIT: op hieronder: nee wel degelijk CGA. in groen en in oranje. We hadden later ook een kleuren CGA. of het zou moeten dat Hercules / EGA ook op hetzeflde signaal pastte en beeld gaf... De monitoren waren namelijk zonder problemen uitwisselbaar en allemaal SUb D 9 P herinner ik me...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 11 februari 2017 11:06:49 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Euh... CGA staat voor Color Graphics Array.
Niet in de war met de MDA of Hercules?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Dit was de eerste computer waar ik mee werkte. Het systeem Zat in een >2m hoge 19" kast. 16 bit woordbreedte en evenzovele schakelaars om het 'monitor programma' (een soort BIOS/loader) in te voeren. 640K Geheugen, geen HDD. Die kwam later en had schijven van 30cm Ø; 2MB. Cassettebandjes voor programmatuur en data. Draaide onder FORTRAN-IV.

Power consumption iets minder dan 2kW

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die monochromen waren Hercules.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

De eerste laptop waar ik mee werkte was de IBM convertible. Die moet nog ergens rondzwerven bij de vroegere werkgever. Ik zal er eens naar vragen want dat vond ik een erg leuk apparaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_Convertible

JoWi

Special Member

De moeste oude troep (PDP-11, MicroVax) is allemaal naar de stadswerf verdwenen.
Alleen mijn allereerste micro is er nog (Super-elf kit met een 1802 processor en 256 bytes ram) ligt nog. Een printplaat vol en deze blijft nog wel even.
De 4K uitbreiding (32 memory chips) is wel weggegooid.

Mijn programmeerbare TI SR-56 uit 1977 werkt nog steeds en wordt nog gebruikt. Ik heb al wel een aantal keren de NiCd's moeten vervangen.

De apartste programmeerklus was met een analoge computer (van HP). Dat doe je niet met via toetsenbord, maar met een patchpanel waar je de differentiaalvergelijkingen op prikte.

Ignorance is bliss

Nooit PDP, VAX weggooien, je moest eens weten hoeveel hobbyisten deze spullen graag willen hebben. Zet het dan hier in het aanbod of op marktplaats.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 3 januari 2018 20:43:20 (71%)

Schimanski

Golden Member

Leuk die nostalgie. Mijn eerste was de Acorn Atom, in 1980 zelf in elkaar gezet (het bouwpakket was een stuk goedkoper dan de kant-en-klaar versie). Ik heb hem nog steeds en bewaar hem zuinig.

Daarna bij de werkgever begonnen op een IBM system 4300 welke later is vervangen door een IBM ES9000. Het 4300 systeem heb ik samen met mijn collega's gesloopt.

De eerste PC op het werk was een IBM-PC (8088, 128kB, twee floppy, cassete interface en default GW-Basic BIOS). Vrij snel erna een IBM PC-XT (8086, Flop, HD, 640kB) en daarna IBM-AT (80286, 640kB, 20MB HD). Voor deze systemen waren ook 3270 interface kaarten beschikbaar zodat ze konden communiceren met het mainframe. Ook nog een PDP-1143 beheerd en Sun Unix systeem.

Ik moet even goed zoeken maar ergens moet ik nog een werkende (tenminste hij deed het nog toen ik hem opborg) IBM PS/2 L40sx laptop hebben liggen (30386 SX). Als daar nog belangstelling voor is bij een verzamelaar dan mag die hem hebben.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
joopv

Golden Member

Op 10 februari 2017 12:15:56 schreef Proxxima:
Wat ik zelf fascinerend vind zijn machines welke nog niet
een processor hebben of specifieke componenten.

De eerste computer waar ik mee gewerkt heb - vakantiewerk bij Philips - was een P800, en daar zaten 4 ALU's (74181) in als "brein".
De boot loader moest ik handmatig binair invoeren met een rij van 16 schakelaars, daarna ging de ponsband er in voor het "operating systeem".

Die machine moest afbuigjukken op beeldbuizen positioneren en vastlijmen. Er werden 5 witte spots op de beeldbuis afgebeeld en 5 camera's keken naar die spots, of de 3 kleuren netjes op elkaar lagen. Die camarabeelden werden gedigitaliseerd en in de P800 geprocessed. een aantal stappenmotoren positioneerden het afbuigjuk en een lijmpistool zette het ding vast op de buis.

Dit was allemaal ergens halverwege of eind jaren '70.

Zelf heb ik dit tijdperk niet bewust meegemaakt.
De eerste computer die ik leerde kennen was de Atari 260ST van m'n vader (met 256k geheugenuitbreiding), waar m'n broer en ik al snel Rush op leerden spelen (een spelletje waarbij m'n ouders met de handen in het haar zaten wat betreft de bediening)

https://www.youtube.com/watch?v=h1TCws5HCR8

Mijn vader heeft voor die machine ook nog een harde schijf gekocht. Dat ding maakte een ongelofelijke klereherrie weet ik nog (Het formaat, maatje stoeptegel, is ook wel wat anders vergeleken met tegenwoordig)

Kort daarna kwam er een 286 met DOS, die vooral door m'n moeder gebruikt werd voor allerhande administratie. Het ding had een 3,5 inch diskette-drive en een 5,25 inch drive, met z'n mooie hendel die als kind maar wat interessant was om mee te spelen.
Aan die 286 was ook een 14k4 of 28k8 modem verbonden en een bakbeest van een matrixprinter. Het getjerp ervan staat me nog helder voor de geest ;)

Daarna werd dat een 486 met rioolschade: in de kelder van het bedrijf waar m'n vader werkte was door een verstopping het rioolwater omhoog gekomen, die de betreffende machine onder water had gezet.

De gezichten van zowel collega's als publiek (het gebouw had ook een museumfunctie) toen hij in de bedrijfstuin met een gieter schoon water over de geopende computer stond te gieten om de rotzooi eruit te spoelen, moeten onbetaalbaar geweest zijn. Puur uit betrouwbaarheidsoogpunt is de machine afgedankt en bij ons thuis gekomen
Enige wat er stuk was, was de datumbatterij: we waren er aan gewend dat de machine elke keer bij het opstarten klaagde dat de datum niet klopte.
In ieder geval hadden we toen Windows 3.11 ;)

Wat er daarna kwam, weet ik niet goed meer: het was wél HP-spul, dat was toen de hofleverancier op m'n pa's werk en alle afdankertjes eindigden hier.
Volgens mij kregen we een 486'er met meer geheugen of zo. In ieder geval deed Windows 95 zijn intrede.

Daarna kwam een Pentium x machine binnen en verhuisde de 486 samen met een andere afdanker-486 naar mij en m'n broer. Dit was in een tijd dat je op school behoorlijk cool was als je je werkstuk op de computer had gemaakt, laat staan dat je als kind zélf een computer had...

Daarna is het zo hard gegaan en werd het zo vanzelfsprekend dat ik het niet meer weet. Laatst is op m'n werk de laatste Win 98 machine uit 1996 naar de andere kant gegaan nadat de harde schijf het wel mooi geweest vond. Het gepruttel van de harde schijf bij het opstarten was daarmee verleden tijd en er kwam een hypermodern geval voor terug.

En recentelijk moest ik op m'n werk in een ruimte zijn waar ik normaal nooit hoef te zijn, om wat meubilair te regelen.
In een speech van een jubileum enkele maanden daarvoor, was nog aangehaald hoe in de jaren 80 de eerste stappen op het gebied van automatisering waren gezet met een Commodore VIC-20.

Dat meubilair stond achter een paar flinke tafels waar allerhande zooi op stond. Ladder gepakt om de zooi er af te halen en wat vond ik zo'n beetje als eerste:

http://www.m-voorloop.nl/CO/commodore-vic20.jpg

Ik heb niet in de doos gekeken of 'ie er ook daadwerkelijk in zat, maar aan het gewicht te voelen wel. Daarnaast wordt er wel meer niet weggegooid daar ;)

Naast de VIC-20, was ook de Commodore cassette-unit (netjes in doos inclusief handleiding!) en een complete gids 'Zelf programmeren met de Commodore VIC-20' en 'Reference Guide for programming on Commodore VIC-20 and compatible systems' aanwezig.

Nog grappiger vond ik het plaatje op de eerste gids: Pa en zoon achter de computer en ma lachend en quasi-geïnteresseerd kijkend naar manlief en kind.
Op het scherm, aangesloten op de VIC-20 stond iets als 'Volkscomputer Commodore VIC-20'

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2017 10:48:10 schreef fatbeard:
Euh... CGA staat voor Color Graphics Array.
Niet in de war met de MDA of Hercules?

CGA was er in monochroom. Althans er waren monochrome monitoren die CGA deden. Er waren ook allerlei exotische modi die door afwijkende videokaarten ondersteund werden (ATI was daar goed in). De ultieme exotische CGA-variant was MCGA van IBM zelf, maar daar had je een VGA-monitor bij nodig en die was van een paar jaar later.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."