Oude computers en ander rekenend tuig

maartenbakker

Golden Member

En ze hebben standaard een IEEE 448 bus aan boord toch? Handig om te interfacen met een meetopstelling.

Ik ha ooit een PET 8032 maar die is via wat omzwervingen bij een huisbrandje elders helaas vroegtijdig om het leven gekomen. Ik heb nog wel een bijbehorende dubbele floppydriveunit in matige staat. Iemand interesse? Dan kan ik hem eens gaan opgraven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 februari 2017 00:15:34 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

Nu word ik week (zoals in -dier) :-) Zo'n mooie Commodore. Lang vervlogen tijden. Heb zelf ooit een 8032 gehad, kon je openzetten zoals de motorkap van een auto, er zat zelfs een staafje in om hem in die positie te houden. Ik heb er gewoon naar zitten staren, mooie print, mooi gebouwd. De Vic20, C64 en C128 waren ook een tijd in mijn bezit, uren, dagen, nachten mee gespeeld.

De eerste computer die ik had was een zelfbouw op 8080 gebaseerd ontwerp, daarna de Elektuur Junior computer, een zelfgebouwde Apple ][ met gecopieerde eprom's en een backplane om Elektuur uitbreidingskaarten te kunnen gebruiken.

Ik heb niks van deze mooie machines meer in huis, enkel nog wat boeken: Commodore 128 System Guide, Commodore 64 Programmer's Reference Guide (met schema's), Inside the Commodore 64 (geen leesvoer, enkel de volledige listing van de kernel) en een Apple ][ handboek, ook met schema's. Deze laatste is nog 1 van de originele gestencilde boeken, met handgeschreven commentaar (Steve Wozniack?)

Nachtelijke groeten

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
joopv

Golden Member

Op 19 februari 2017 22:24:37 schreef RAAF12:
[...]gorilla.bas
https://www.youtube.com/watch?v=ncykt-YJO1M

Ik herinner me (TRS-80) BASIC spelletjes met stukken machinecode die in stringvariabelen zat. Met dank aan de Z80 die reloceerbare code mogelijk maakte.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 20 februari 2017 10:38:42 (34%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik kwam pas nog twee HP SCSI disks tegen uit de oertijd.
Die van 1½ unit hoog, vermoedelijk uit een printer. c.a. 2,4GB, meen ik te herinneren.
Iemand interesse?
Ook nog een P-II moederbord met voeding en memory.

Beiden gratis mee te nemen op de Beurs in Rosmalen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 20 februari 2017 00:17:37 schreef Dominic:
In die drive heb ik wel interesse :)

Dan is hij voor jou. Nu nog graven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat overtypen van programma's ken ik ook nog, ik ben van de P2000T tijd en de Philips MSX....

Maar wie kent dit nog: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basicode2.jpg

Uren plezier mee gehad....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
mel

Golden Member

Ja, van Hobbyscoop.. is me nooit gelukt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Ik heb in de nadagen nog een blauwe maandag basicode op de PC gedaan. Werkte best aardig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een keer bij een kringloopwinkel een IBM Thinkpad T22 uit 2001 met 256 MB RAM op de kop getikt. Daar heb ik Antix, een lichtgewicht Linux-distributie voor oude PC's, op geïnstalleerd. Verder heb ik nog een Toshiba Satellite 300CDS uit 1998 met 16 MB RAM. Daar heb ik Windows '98 SE op geïnstalleerd met 98Lite om Windows '98 lichter te maken, zie http://www.litepc.com/98lite.html.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

We hebben >1000 oude (spel)computers bij awesomespace in Utrecht. Deels werkend en deels op de reparatiestapel. Elke woensdagavond is er open avond! Kom langs! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 20 februari 2017 17:42:42 schreef dawmast:
Ik heb een keer bij een kringloopwinkel een IBM Thinkpad T22 uit 2001 met 256 MB RAM op de kop getikt. Daar heb ik Antix, een lichtgewicht Linux-distributie voor oude PC's, op geïnstalleerd. Verder heb ik nog een Toshiba Satellite 300CDS uit 1998 met 16 MB RAM. Daar heb ik Windows '98 SE op geïnstalleerd met 98Lite om Windows '98 lichter te maken, zie http://www.litepc.com/98lite.html.

Was die kringloop toevallig in Best? Daar komt mijn T22 ook vandaan.

Draai nu momenteel Windows Fundamentals for Legacy PCs erop, RAM geupgrade naar 256MB en een 20GB HD erin gezet.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 20 februari 2017 19:05:44 schreef AWDebiel:
[...]
Was die kringloop toevallig in Best? Daar komt mijn T22 ook vandaan.

Draai nu momenteel Windows Fundamentals for Legacy PCs erop, RAM geupgrade naar 256MB en een 20GB HD erin gezet.

Niet in Best, maar ergens in het oosten van het land.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 20 februari 2017 19:29:39 schreef dawmast:
[...]

Niet in Best, maar ergens in het oosten van het land.

Intresting, stond er op de originele HD van jouw T22 ook nog data?

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 20 februari 2017 19:32:57 schreef AWDebiel:
[...]
Intresting, stond er op de originele HD van jouw T22 ook nog data?

Daar stond een installatie van Windows '98 op. Maar omdat dat besturingssysteem niet meer bijgehouden wordt, besloot ik om Antix op te installeren. Antix kun je vinden op http://antix.mepis.org.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 20 februari 2017 19:36:18 schreef dawmast:
[...]

Daar stond een installatie van Windows '98 op. Maar omdat dat besturingssysteem niet meer bijgehouden wordt, besloot ik om Antix op te installeren. Antix kun je vinden op http://antix.mepis.org.

Op de mijne stond Win2k maar nu WinFLP, en dat werkt best goed.

Ik ben nog in de markt voor een goedkope batterij, maar die dingen bestaan niet.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 19 februari 2017 17:40:41 schreef RAAF12:
[...]
Mijn oudste PC is een Tulip Compact 2 met EGA scherm.
[bijlage]

Die heb ik ook nog liggen, alleen dan de At compact 2, in plaats van de PC Compact 2. Ik heb nog een hele verzameling floppy's liggen, helaas is alleen de harde schijf stuk.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 19 februari 2017 18:10:53 schreef testman:
kende een vertegenwoordiger die tot 2015 nog als werktoestel een nokia 6310i had van 15 jaar oud.

Ik heb tot februari vorig jaar nog met een Nokia 3310 rondgelopen als standaard telefoon. Dat was zelfs nog een 'vervanger' van de 3310 die ik daarvoor had en steeds vaker last kreeg van een wegvallende SIM-kaart.
Met dat toestel durfde ik tenminste het magazijn in.

De telefoon die ik daarna kocht (een N97 mini van hetzelfde merk) is, zoals waarschijnlijk menig smartphone, niet gemaakt op de ruwe omgeving van een magazijn. Ook nu ik weer in de werkplaats zit en nog geregeld tegen dingen aan stoot (dat gebeurt nu eenmaal als je werkt) pak ik toch geregeld dat ding erbij om te kijken of het scherm nog heel is na een lelijke ontmoeting met een tafelhoek of iets dergelijks.

Bijna elke collega heeft een 'echte' smartphone, die hij dus ook niet op zak heeft, maar op tafel of in de gereedschapskar heeft liggen, vanwege de beschadigingsrisico's. Tja, dat haalt voor mij het hele nut van een GSM onderuit, maar ik ben dan ook ouderwets.

@ Tidak Ada & RAAF12: nog leuker was het als je de snelheid op 360 zette: dan kon je die banaan dwars door gebouwen heen smijten ;) (moet je nagaan, 20 tot 22 jaar na dato of zo, dat ik dat nog weet)

Leuk om erachter te komen dat het meegeleverd werd bij DOS. M'n vader was systeembeheerder in die tijd en zowel in het spamfilter van de e-mail als via-via werd er een hoop software verspreid, dus 'Ik heb nu toch zo'n geinig spelletje gevonden' was een vrij veel gehoorde uitspraak.
Toen het pand verbouwd werd, kan ik me nog herinneren dat ik een keer een ruimte binnenkwam die toebehoorde aan de audiovisuele dienst: Er mocht toen nog gerookt worden en op de vrijdagmiddag dat ik er samen met m'n pa langskwam zaten er 4 of 5 volwassen mannen met bier en peuken naar een scherm te staren waarop dat gorilla.bas draaide. En juichen dat ze deden als een van de twee getroffen werd...
Nibbles ken ik inderdaad ook ;)

Ik las net trouwens nog wat over amber schermen... Dat kan ik me nog herinneren van groep 4 van de basisschool: of de leraar, of een handige ouder (of misschien wel gewoon een onderwijsgigant) had een reken-programma op de PC gemaakt.
Stiekem was het best wel 'cool' dat je zoiets op de computer kon doen. In koeienletters (uh... koeiencijfers) kon je tafels oefenen, delen, vermenigvuldigen enz. en ook een moeilijkheidsgraad kiezen.

Recent is m'n grootmoeder overleden en tussen alle papieren en foto's kwamen we ook een papiertje tegen waarop in nogal typische 'computerletters' een groet aan mijn grootmoeder geschreven was door een van m'n neven, samen met een uit matrix-dots bestaande tekening van een persoon achter een computerscherm, inclusief vermelding 'Ik heb deze kaart op de computer gemaakt, mooi he?'

Het is niet voor te stellen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 19 februari 2017 17:51:44 schreef Thevel:
[...]Misschien kun je hem binnenkort weer kopen:
http://www.rtlz.nl/tech/nokia-brengt-3310-terug-op-de-markt

Heb er zeker nog een tiental splinternieuw in de doos liggen (actie van t-mobile jaaaaaren geleden)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 20 februari 2017 19:53:10 schreef AWDebiel:
[...]
Op de mijne stond Win2k maar nu WinFLP, en dat werkt best goed.

Ik ben nog in de markt voor een goedkope batterij, maar die dingen bestaan niet.

Kan zijn dat ik die nog heb liggen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Ha Weirdguy,

Ken jij misschien ook "Day of Tentacles" (DOS-versie) nog? Maffer dan maf :)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 20 februari 2017 21:25:11 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Day of the tentacle .. lucasarts en geniaal inderdaad :)

SCRUM

Die werd voorgegaan door 'Maniac Mansion', die onder andere op de C64 werd uitgebracht. (daar komt ook SCUMM vandaan ... Script Creation Utility for Maniac Mansion)
In day of the tentacle kun je in de kamer van Weird Ted Edison op zijn C64 maniac mansion spelen :P

Het intro blijft geniaal : https://www.youtube.com/watch?v=p4IT64dI__c

Op 20 februari 2017 21:20:58 schreef Gadget_inc:
[...]

Kan zijn dat ik die nog heb liggen.

Of een complete T2x mag ook :+

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 20 februari 2017 00:14:11 schreef maartenbakker:
En ze hebben standaard een IEEE 448 bus aan boord toch? Handig om te interfacen met een meetopstelling.

Ik ha ooit een PET 8032 maar die is via wat omzwervingen bij een huisbrandje elders helaas vroegtijdig om het leven gekomen. Ik heb nog wel een bijbehorende dubbele floppydriveunit in matige staat. Iemand interesse? Dan kan ik hem eens gaan opgraven.

Dat HP systeem wat ik nog heb liggen werkt met een GPIB bus (=IEEE 488 geen IEEE 448 dus?) tussen alle kasten.

Op 20 februari 2017 20:04:22 schreef meander:
[...]

Die heb ik ook nog liggen, alleen dan de At compact 2, in plaats van de PC Compact 2. Ik heb nog een hele verzameling floppy's liggen, helaas is alleen de harde schijf stuk.

Volgens mij een SCSI van 20 Mb als ik het goed heb (50 pins connector). Die zou ik ergens in een doos nog ongeveer 10 van moeten hebben, alleen die grote doos is even "tijdelijk onvindbaar".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evelo

Golden Member

De eerste computer die ik zag was een Commodore128 met groene monitor.

Heel veel spelletjes op gespeeld en ook een klein beetje basic mee geoefend (met boeken van de bib).

Een spelletje inladen kon wel een tijdje duren (loading, run) maar dan was je vertrokken.

Daarna kwam er thuis een 486DX/2 66MHz 8Mb Ram in een grote big tower die op de grond onder het bureau stond. Big tower zodat er zeker genoeg plaats zou zijn voor al die upgrades :) Enkel een cd-romspeler is er na een tijd bijgekomen denk ik (4x speed) en wat ramgeheugen.

Duur dat computeronderdelen vroeger waren...

Ik herinner me ook nog dat er in eerste instantie geen ventilator op de cpu zat, de eerste weken is die dan een aantal keer vastgelopen en dan heeft de computerwinkel er toch eentje op gezet, toch zeker 10x kleiner dan wat we nu gewoon zijn in een desktop :)