Rosmalen 2017 elektronica vlooienmarkt

bprosman

Golden Member

Ben naar bed , zie "jullie" straks !.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Op 6 maart 2017 18:47:34 schreef bprosman:
[...]
//Offtopic. Iedereen zal wel lachen maar bovenaan mijn lijstje staat een zelfbouw "bench versie" van een "doorpieper". Beetje robuuste versie, dus eens snuffelen voor een leuk schema'tje.

Ik heb er een gemaakt die met AC doorpiept, piept tot <5 ohm. Zit 1 AA batterij in en hoeft geen aan/uit schakelaar op.

Maar om een pieper 230V veilig te krijgen kun je er natuurlijk zelf wat bij zetten. MOV, zekering, sparckgap , TVS, etc

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Nah. dan klapt het nog als je ergens aan prikt.

Ideaal was natuurlijk een pieper die heel blijft als je hem (al dan niet) abusievelijk in de 230 ramt.

Thevel

Golden Member

Op 10 maart 2017 22:43:07 schreef bprosman:
Ben naar bed , zie "jullie" straks !.

Ook naar bed, geen idee of ik co'ers ga tegenkomen maar ik ben er ook, tot straks.

maartenbakker

Golden Member

Drukke dagen, net thuis, nog even alle afspraken opzoeken en klaarleggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

De stand is reeds onderweg.. Zie jullie strakjes

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pietplof

Golden Member

Brrr, da's onfatsoenlijk vroeg.
Ben net wakker, netjes gepoedeld ( stortbad) en ga nu mijn massa bijwerken.
Daarna ...de beurs.
Tegen 09.00 ben ik er wel.

festina lente
Shiptronic

Overleden

@Piet, dan kom je niet vanaf huis, anders zou het 2 uur rijden zijn en ben je er niet voor 10:00 ;)

[edit] zie net Oss, das 20 min. dat klopt beter :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 11 maart 2017 10:30:18 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo, weer thuis na een lekkere dag slenteren!

Was lekker druk! Thuisgekomen met een bescheiden buit:
Wat experimenteerprinplaatspul, voldoende kabeltjes, hele mooie aluminium koelprofielen, wat bananaspul en waar ik zelf erg blij mee ben; een hele doos multiturns van Bourns en Spectrol; wel uitgesoldeerd maar dat mag de pret niet drukken!
Daarnaast nog wat bakjesbijvullers.

Redelijk wat medeco'ers gezien!

Was een mooie dag!

Grtz

Kazt!

rbeckers

Overleden

Een Hameg HM 203-4 voor 35 euro.

Vond het minder druk maar de CO stand werd weer goed bezocht. ;)
Wat wel eens vergeten wordt is, dat het verzamelen van spullen, organisatie, de stand bemannen, etc., veel werk is voor die kleine groep CO leden.

Jinny

Golden Member

Ik hoop dat jullie een hoop plezier hebben gehad.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ook weer thuis. Het was heel druk op de beurs vond ik. Er werd nog meer funtronica dan vorige jaar aangeboden en heel veel vintage audio, zelfs wasrollen en stalen pick-up naalden.
Dit jaar weinig gekocht, wat onderdelen om voorraad aan te vullen. Nog even naar meetapparatuur gekeken, was of nogal duur, of in een 'sorry state'. Een uitzondering was de CO stand, met dit jaar een heel aardige collectie apparaten, oa. verschillende Tek 465's.

Ik was er vroeg, en direct naar achter gegaan en vandaar naar voren. En zoals goede Tidak ooit vertelde: kijk niet op de kraampjes maar eronder!;)

bprosman

Golden Member

Inmiddels ook al een tijdje terug. Zelf vond ik het juist minder druk dan andere Jaren (kassa, parking) maar ik was rond 13:00 ook alweer weg.

De buit :

-Universeel kastje
-Coax stripper
-3 Fans 120mm (voor mn "mini spuitcabine")
-Paar (4) mooie koelblokken voor 2xTO3 per stuk
-2 display raampjes
-20 Elco's 4700uF/63V voor wat voedingsprojectjes voor TonHek en mezelf.
-MeanWell voeding 12V - 8.5A
-Grote displays van de CO stand, blijken volgens de datasheet 2 kleuren te zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben ook op de beurs geweest en heb een Gossen 33k 7EU gekocht, een 2x25V/1A en een 1x7V/5A voeding in een. Alles leek te werken op de beurs, behalve een display van het tweede 25V/1A kanaal. Volgens de verkoper kon de uitgangsspanning wel worden ingesteld. Thuis gekomen direct met een multimeter getest en blijkt dat bij kortsluiten van de uitgangen met een multimeter kanaal 2 in stort bij belasting en kanaal 3 niet boven de 1.66A komt ipv max 5A. Er moet dus nog wel wat meer tijd in worden gestoken dan dat ik dacht dan enkel het display repareren. De voeding ziet er verder netjes en degelijk uit. Ik kan er echter geen service manual van vinden met een schema op het web. Dus als iemand nog ergens iets heeft, maakt dat het repareren een stuk makkelijker.

Verder nog een VFD display gekocht die via een seriele verbinding kan worden aangestuurd en twee Traco modules voor +/- 15V.

Foto met de Gossen al gedemonteerd:

guidob

Overleden

En weer thuis. Best veel gekocht, ondanks dat een aantal spullen aardig aan de prijs waren (die dus niet gekocht).

Trafo's voor de CO voeding.
Twee leuke kastjes voor b.v. de CO voeding (heb twee pcb's).
Youyue 858D hot air station voor weinig
Delta voeding (module)
Twee TM5xx modules van Tek: PG501 en een FG5010

Kom er alleen achter dat ik nog geen TM module heb waar de FG5010 in past. Er steekt een GPIB connector uit aan de achterkant :)

Al met al een geslaagde dag. Even bij CO geweest en met Fred gebabbeld. Maar verder alleen maar lopen neuzen.

flash2b

Special Member

Ik ben ook weer thuis en ik heb lekker geshopped. Ik vond dat er dit jaar relatief veel meetapparatuur was bij verkopers en voor normale prijzen, en dan bedoel ik niet €150 voor een Hameg HM205 20MHz scope maar €50 voor een Tektronix 2245 (beide gezien op de beurs).

Ik heb het volgende gekocht:

  • HP 3400A millivolt meter (van de US Air Force)
  • Philips PM5171 versterker/log converter (van de TH Eindhoven)
  • Philips PM6661 frequentie teller
  • Jay Jay Instruments decade bank (grote op de foto, van de Warsash Maritime Academy in Southampton)
  • RS 255-575 Resistance Box (decade bank, kleine op de foto)
  • Gossen Mega Ohm meter
  • Metrix MX 202 Multi meter (van de PTT)
  • 2x 1µF/800V condensator Kemet
  • +/- Draaispoelmeter
  • 4x kleine standen schakelaars

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03676_cleaned.jpg

De PM5171 werkt helaas (nog) niet. Er zit een sluiting in, maar de trafo is nog goed. De beide decade banken hebben op één decade een probleempje maar meten verder goed.

De HP 3400A heb ik gekocht omdat Blackdog daar zo lovend over was. Hij werkt goed en meet accuraat t.o.v. mijn Siglent SDG2042X. Ik wist het precieze type nummer van de HP AC millivolt meter die ik moest hebben niet maar ik heb, na wat zoeken hier op het CO forum, gelukkig juiste model weten te bemachtigen.

Alle overige spullen werken ook goed. De Metrix (van €2) had zelfs nog verse batterijen en de (oude) Gossen, met beetje vreemde 1.5V cel, was ook nog niet leeg !

In totaal was ik met de entree kosten nèt geen €100 kwijt, niet gek voor zo'n buit.

Ik heb alleen COer Miedema nog gesproken. Ik hoop dat het een goede koop was, Gertjan.

Even de voetjes laten rusten. Was een leuke beurs, kwam nog de nodige oude bekenden tegen en dan ben je heel veel tijd kwijt met een hoop babbels.

Ik heb dit jaar een bescheiden buit, doosje ringkerntjes TN23/7.5/5-4A11. Die zijn mooi te gebruiken als supression materiaal. Paar boeken over Bliksemafleiding en DSP. Aan het einde van de dag nog een TTI EX354 voeding gekocht, was niet heel goedkoop maar het zijn hele fijne voedingen in gebruik, hufterbestendig, hoog rendement en een schone spanning.

https://www.uploadarchief.net/files/download/wp_20170311_17_21_09_pro.jpg

This is the world we know best, the world of madness

Mijn buit: wat klein spul, een ervaring rijker (1e maal) en volgens mijn vriendin zelfs een nicotinelucht in mijn kleding, die mogelijk in de rookvrije hal toch opgepikt was uit de kleding van de vele thuis/elders rokende bezoekers.;-)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Voor mij was het de eerste keer Rosmalen, veel leuke spullen gezien en gekocht.
Nog geen 3 minuten binnen en een Agilent 6612C voeding gevonden waarvan volgens de verkoper de zekering er ieder keer uitklapte. Nou voor 35 euro kon ik die niet laten liggen. Er was gelukkig niet veel aan kapot, alleen zo'n interne zekering die op een weerstand lijkt, ook had iemand de 230 aan de ground gesoldeerd en dat vonden de 230V traces op pcb niet zo grappig.

http://i66.tinypic.com/raz49t.jpg
Ground naar 230V is geen goed idee.

http://i68.tinypic.com/ay4io6.jpg
Zo die doet het weer.
Alleen nog even de juiste fuse bestellen. Op dit moment heb ik de interne 5v aangesloten op een andere labvoeding.

Ook nog een countertje gekocht, wat ringekerntrafo's, wat multiturn potmeters en ander klein spul.

Al met al een top dag voor mij volgend jaar ga ik zeker weer.

Have you debounced your buttons today?

Op 6 maart 2017 21:01:00 schreef bprosman:
Ja :-(. Trafo 220-24 per ongeluk verkeerdom aangesloten en toen de "pieper" er op :-(. Nu was het maar een "Aldi'tje" van een tientje.

Op 11 maart 2017 16:45:41 schreef bprosman:
Inmiddels ook al een tijdje terug... maar ik was rond 13:00 ook alweer weg.

En ik had een "HUFTERPROOF" pieper bij de CO achter de kraam op de tafel voor je achtergelaten, met mijn gegevens,
voor beoordeling en eventuele overname. Ik heb het om ca 15:15 uur mee naar huis genomen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Het was een leuke beurs, maar ik had de indruk dat er minder "losse meuk" te snuffelen was, vorig jaar waren er zo enkele tafeltjes die ik deze keer een beetje mistte...
Verder weer wat leuk spul opgepikt :)

een klokdisplay met ledjes, wat steppers en drivers, en wat interesante lektuur.
en dan nog 2 displaytjes, een 240*128 en een 160*128 pixel grafische LCD'tjes

Nogmaals bedankt aan Sine, voor het boekje en het chippie voor de nixie klok ;)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
bprosman

Golden Member

@GerardMonique,

Had ik het maar geweten , had er zeker interesse in, wat is het voor iets ?
Heb je namelijk nog wel een paar keer over de beurs zien struinen.

Leuk boekje Koen.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn score is nog beperkt gebleven:
Een tang voor MOD-II contacten.
3 stroomtrafo's van 1000:1 voor bijna niets: 3 euro/stuk.
Een Siemens 24V/40A 3-fase dinrail voeding.
2 USB RS485 convertertjes.
Nog wat USB verlengkabeltjes en wat meer USB kabel spul.

Zo nu kan ik eens mijn KWh meter uitproberen met de stroomtrafo's.
De wikkelverhouding is een beetje aan de hoge kant maar we zien wel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
flash2b

Special Member

Op 11 maart 2017 17:49:26 schreef flash2b:
De beide decade banken hebben op één decade een probleempje maar meten verder goed.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03678_cleaned.jpg
De RS decade bank is weer gerepareerd. Er waren 3 weerstanden defect, 2x10Ω (foto) en 1x100Ω. Ik had de originele leger groene exemplaren dus dat was mooi.

Bovendien was de 6e standen schakelaar dolgedraaid. Dit was een bekend probleem want iemand had deze inwendig doorverbonden :-(. Het zijn C&K Lorlin 12 standen schakelaars en ik had er eentje met oogjes. Die er allemaal afgeknipt, plat kantje aan de as gevijld en die als vervanger gebruikt. Resultaat is een werkende decade bank. Morgen de andere onderhanden nemen.

Deze RS decade bank was bij dezelfde stand gekocht als de Philips PM5171 en beide waren ze dus defect. Was wel handig geweest om het erbij te melden door de verkoper, nou ja.