Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* Stukje afvalplastic + zagen, snijden, vijlen, slijpen, ... ?
* 3D-printer?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben op zoek naar een vervangende potmeter voor een PA versterker. Het is een DB Technologies MPA1004 als dat helpt.

Ik ben niet zo vergevorderd met elektronica als de meeste hier dus veras je niet over beginnersfouten :)

Wat data die ik heb kunnen achterhalen over de potmeter:
A20K
Logaritmisch (want volumeregelaar)
Lengte shaft: 10 mm
Breedte shaft: 6mm
Knurling: Coarse slines 18 tandjes
Split shaft
5 verbindingen waarvan 3 pinnen en 2 minnen

Waar ik niet uit kom is wat de betekenis is van de 5 pinnen die de potmeter heeft. Op de foto heb ik het zo duidelijk mogelijk proberen te weergeven. En waar een potmeter als deze aan zou kunnen komen. Conrad bied bied niet een logaritmische potmeters van dezelfe weerstand, laat staan met het juiste aantal aansluitingen.

Bij voorbaat Dank,

Ito

Arco

Special Member

Zal zoiets van Alpha zijn: http://www.alphapotentiometers.net/html/9mm_pot_2.html
Bestaat in allerlei 'shaft' uitvoeringen (ook in '18 teeth knurl'). De twee extra pinnen zijn gewoon mechanische steun.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je reactie Arco! Je hebt me een heel stuk op weg geholpen.

Met het nog een en ander opmeten ben ik uiteindelijk bij de volgende potmeter uitgekomen.
http://www.alphapotentiometers.net/html/12mm_pot_27.html

De volgende data komen dan het meest overeen:

3RP/1216N W D 2 A=15A 20K

Het enige grote verschil zit hem in het type shaft. Ze hebben er wel een van 18 tandjes, maar niet de juist verbinding. Ze hebben allen het type 'platkop schroevendraaier' en ik ben op zoek naar de Split Shaft. Klusje voor een subtiele zaag denk ik zo?

Ook vraag ik me af waar deze potmeters verkrijgbaar zijn. Via Alpha zelf kan je ze alleen per 1000 afnemen, wat me toch wat te gortig is.

Tidak Ada

Golden Member

Wie kan mij helpen de volgende onderdelen te benoemen? Componenten tester raakt in de war.

[attachment=0] click Wat zijn C's en wat zijn overspannings beveiligers?
Het witte blokje heeft geen opdruk. Bovenop staat een T in een cirkel in reliëf.

[attachment=1] click
Het glazen buisje is voor mij helemaal duister. Er boven staat de opdruk.
Het zwarte dingetje is waarschijnlijk een sparkgap. Hoe groot zou de doorslagspanning zijn?

Verkeerde topic :o

Ik ga hier verder.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 19 maart 2017 21:19:56 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Die blauwe/groene dingen zijn Varistors/VDR/MOV. Overspanning beveiliging.

Je kan een overslagspanning van een sparkgap met een insulation meter testen als je die hebt.

Nog handiger met mijn Duoyi DY294 dan kan je de overslag spanning direct aflezen, net zoals voor het meten van VDRs.

Tidak Ada

Golden Member

Verkeerde topic :o

Ik ga hier verder.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 19 maart 2017 21:19:02 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo,

Mijn oom is bezig met een projectje wat werkt op zonne-energie. Hij wil dit bufferen met supercaps. Hij heeft op ebay condensatoren gekocht van 500F voor maar 3 euro. Nu lijkt mij dit erg goedkoop, en ik betwijfel de kwaltijd van deze condensatoren.

Dan nu de vraag, is mijn wantrouwen terecht en zo ja waar koop je merk condensatoren?

Ik ben op farnell al wel wat tegen gekomen, maar hun assortiment is niet heel groot qua supercaps.

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

Wie weet waar ik telefoonlampjes T6,8 kan krijgen? 28V 45mA of neon 230V naturel èn groen fluo Goede kwaliteit graag

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=712

30 Volt 40mA ook goed? alleen naturel zie ik nu.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 19 maart 2017 23:35:02 (13%)

Glazen lapje eruit slopen en led in de voet vast solderen. Schuurpapiertje erover om de led diffuse te maken. Werkt perfect zo

die lampjes heeft elke elektro groothandel nog, oa eao maakt ze nog.

een led erin kan idd, vergeet de weerstand dan niet, en dat leds minder licht geven op AC..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@Hubie:
Dat is een gloeilampje dat kan naturel = gelig wit.

Aangezien het om een groene en een rode toets gaat zal ik voor de groene een groen fluo-neonlampje moeten gebruiken. Licht van gewone neon lampjes wordt grotendeels door de groene lens tegen gehouden.

@LocutusofB
Stroomverbruik en van neonlampjes is aanzienlijk lager dan van LED's en gloeilampjes (20mA) Bovendien moet ik zowel voor LED als gloeilampje bij 230V òf een trafo'tje inzetten, òf een dikke weerstand heet stoken :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Aaah,het moest neon dus begrijp ik nu.

Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2017 00:02:19 schreef Tidak Ada:

Stroomverbruik en van neonlampjes is aanzienlijk lager dan van LED's en gloeilampjes (20mA) Bovendien moet ik zowel voor LED als gloeilampje bij 230V òf een trafo'tje inzetten, òf een dikke weerstand heet stoken :(

Niet met een low-current LED.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/77/lichteffecten/230-v-led…

Tidak Ada

Golden Member

@Hubie:
Heeft wel de voorkeur.

@Thevel:
Dat neemt even veel plaats in als een klein trafo'je
Voordeel van Neon is dat het in de fitting is ingebouwd en dus geen trammelant rond de schakelaar hoeft te worden gebouwd....
Er is verder geen zwakstroom/laagspanning aanwezig in de aansluitkast.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 maart 2017 21:11:43 schreef hardbass:
Hallo,

Mijn oom is bezig met een projectje wat werkt op zonne-energie. Hij wil dit bufferen met supercaps. Hij heeft op ebay condensatoren gekocht van 500F voor maar 3 euro. Nu lijkt mij dit erg goedkoop, en ik betwijfel de kwaltijd van deze condensatoren.

Dan nu de vraag, is mijn wantrouwen terecht en zo ja waar koop je merk condensatoren?

Ik ben op farnell al wel wat tegen gekomen, maar hun assortiment is niet heel groot qua supercaps.

Ik heb ook eens wat supercaps gekocht op ebay. Ik heb het nagemeten, maar de capaciteit was tot 30% van de spanning iets lager dan nominaal, maar rond de gebruiksspanning gewoon netjes iets boven de nominale capaciteit.

Farnell is traag met het toevoegen van nieuwe producten. Dus je kan daar alleen maar wat oudere types krijgen.

Een condensator bevat E = 1/2 C U2 aan energie. In dit geval dus maximaal 1800J bij 2.7V. Realistischer is om hem niet verder dan 2.5V op te laden, 1500J. Dit is vergelijkbaar met een 130 mAh lithium accutje. Een 18650 (ongeveer 4x kleiner) bevat ongeveer 20x meer energie.

Ik denk dat ik een datasheet gevonden heb. De "DB" variant, 500F bestaat niet. De grootste zijn 360 en 400F, en hebben hetzelfde formaat als de ebay exemplaren....

http://www.compel.ru/wordpress/wp-content/uploads/2010/07/Polnyiy-kata…
blz 26....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 20 maart 2017 09:35:40 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2017 01:04:44 schreef Tidak Ada:
Dat neemt even veel plaats in als een klein trafo'je

2 weerstandjes en 2 diodes lijken mij toch een stukje kleiner dan een trafo'je.

Tidak Ada

Golden Member

Ik zie toch 3 weerstanden, een diode en een condensator in het schema en de BOM.Ook het schema eronder heeft 4 componenten.
Dat moet dan allemaal ergens 'vrij zwevend' hangen tussen de 230V bekabeling. Lijkt me geen goed idee. Dat zou dan in een boxje moeten komen, waar net zo goed (en veiliger) een klein trafo'tje of een switchertje in kan zitten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 maart 2017 01:04:44 schreef Tidak Ada:
@Hubie:
Heeft wel de voorkeur.

@Thevel:
Dat neemt even veel plaats in als een klein trafo'je
Voordeel van Neon is dat het in de fitting is ingebouwd en dus geen trammelant rond de schakelaar hoeft te worden gebouwd....
Er is verder geen zwakstroom/laagspanning aanwezig in de aansluitkast.

Groene neon lampjes heb ik thuis volgens mij nog liggen (gecoat met fosfor). Ik zal vanavond even zien voor je. Dan hoeft er alleen een weerstandje bij voor de 230v.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2017 11:19:10 schreef Tidak Ada:
Ik zie toch 3 weerstanden, een diode en een condensator in het schema en de BOM.Ook het schema eronder heeft 4 componenten.
Dat moet dan allemaal ergens 'vrij zwevend' hangen tussen de 230V bekabeling. Lijkt me geen goed idee. Dat zou dan in een boxje moeten komen, waar net zo goed (en veiliger) een klein trafo'tje of een switchertje in kan zitten.

Ik ging uit van het onderste schema.
De 1N4148 kan parallel over de LED, de 2 weerstanden en de 1N007 kunnen in serie met de bedrading met een stukje goede krimpkous erover.
Nix onveilig aan.

@rew, Goedkope condensatoren zijn dus gewoon goed? En hoe zit dat met de andere eigenschappen? De zelf ontlading bijvoorbeeld?

Hier is het experiment te zien wat hij heeft uitgevoerd.
http://www.multiflexmeter.nl/forums/topic/ultracaps/

Waar ik zelf ook nog aan zat te denken is om de spanning hoger te maken ipv de capaciteit. Zoals je zelf al zegt: E = 1/2 C U2. Ik weet alleen niet of dat praktisch haalbaar is. De zelf ontlading is misschien ook wel sneller?
Een simpel sommetje,
500F @ 2.5V = 1562.5 (Joule toch?)
100F @ 10V = 5000 (Joule toch?)

Ik denk dat wat experimenteren wel op zijn plek is. Weet iemand een goede leverancier voor supercaps?

PE2BAS
maartenbakker

Golden Member

Hoger dan 5V krijg je doorgaans serieschakelingen, of zijn er tegenwoordig wel zulke condensatoren met hogere werkspanningen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Die heb ik zelf ook, alleen die hebben geen coating aan de top, zoals die telefoonlampjes, die Riko in Zundert indertijd leverde.
Zelf maken geeft mogelijk problemen met insteken en uittreken van het lampje. Het huidige lampje is al kapot gegaan toen ik wilde kijken wat de spanning en stroom waren.

Ik heb net even gekeken wat neonlampjes doen. Er komt wel erg weinig licht uit.
Misschien toch maar bij gloeilampjes blijven of LED's, beide met een trafo'tje (Heb ik liggen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 maart 2017 12:06:55 schreef hardbass:
@rew, Goedkope condensatoren zijn dus gewoon goed? En hoe zit dat met de andere eigenschappen? De zelf ontlading bijvoorbeeld?

Tja, het is soms afwachten. De mijne waren best aardig en binnen spec van het datasheet wat ik heb gevonden. Op de ebay pagina waar ik naar linkte staan reviews van 1 of 2 mensen die niet zo tevreden waren. En een groot deel van de mensen kan een 360F condensator niet van een 500F condensator onderscheiden. Dus als ze 360F condensatoren herlabeld hebben naar 500F, dan heb je dus maar een 360F ding. Tja. Dit soort praktijken komt voor.

Anderzijds, er zijn ook gewoon eerlijke handelaren in china die proberen een kwalitatief goed product te verkopen voor een redelijke prijs. Soms is "het allergoedkoopste" kopen niet gunstig: Dan laten ze alle toeters en bellen weg. Of komen ze met namaak.

500F @ 2.5V = 1562.5 (Joule toch?)
100F @ 10V = 5000 (Joule toch?)

Als we even makkelijker gaan rekenen, en beginnen met een 400F op 2.5V... dan zit daar 1250J in. Zet je er twee in serie, heb je nog maar 200F, maar wel 5V. Zet je er vier in serie heb je maar 100F en kan daar 5000J in zoals jij ook al uitrekent. Totaal heb je dus 4 condensatoren waar ieder 1250J in past in serie gezet en krijg je 5000J. Als je ze allevier parallel had gezet had je net zo goed 4*1250J aan energie gehad.

Als je de energie wilt gebruiken is het belangrijker of je efficient de energie er uit kunt halen. Heeft een 0.6-2.5V naar 5V DCDC converter meer of minder efficientie dan een 2.5-10V naar 5V DCDC connector. En aan de andere kant, kan je je inkomende energie makkelijk (ehhh efficient) de supercap in krijgen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten