Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

ja, ze blijven heel, ondanks de hogere voedingsspanning.
Domme fout, geen ontwerptip: hij heeft geluk gehad..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

De nieuwste vandaag...
Hoe sluit ik een grondkabel aan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Iemand die het bijna begrepen heeft. Wellicht toch maar goed om die mantel nou niet direct met een lasdop vast te zetten :)

Jinny

Golden Member

Volgens de eigenaar zit dit al iets van 30 jaar, en had de betreffende elektrieker alle papieren en dergelijke...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

'Gecertificeerd' en dergelijke zut deden ze toen nog niet zo heel erg (wel 'erkend'), anders had dat ook vast op z'n bus gestaan. De zegeningen van 'papieren' en 'diploma's'...

30 jaar, in een botervloot van attema? die zijn er nog geen 30 jaar bij mijn weten. nu denk jij als normaal redenerende monteur, geelgroen moet een aarde zijn en op de litze zitten. maar voor hetzelfde geld is de geelgroene een extra geschakelde lichtdraad die de grondkabel ingaat en is men de aarde vergeten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

ik heb slechter gezien:

mensen die fase en nul aan elkaar lassen.
slechte lassen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Neehoor, het is de voeding van een garage.
Ding staat achterop het erf.
Ben nog wel meer gekke zaken daar tegen gekomen.
Dit los ik ook wel weer op.
Het is de oude versie botervloot overigens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Over overspanning, ik moest een tijdje geleden snel snel iets fabriceren om met een fiets een geluidsinstallatie te voeden.

Ze hadden al zo'n fietsrekje met ingebouwde dynamo(100W), rolletjes, riempje. Dat was goed.
Bij het testen kwam er ook gelijkspanning uit; hoe sneller je trapte hoe hoger de spanning tot 30V voor zover ik kon zien op de multimeter, ook goed.

Maar dan moest er wel van die onstabiele gelijkspanning 230VAC gemaakt worden voor een radiootje.

Zag ik daar op de werkbank zo'n klassiek omvormertje liggen voor in de auto: 12V -> 230V/300W met 1 stopcontact.

Eens proberen: meten op het stopcontact en trappen maar, er kwam niets uit dus harder trappen...totdat het omvormertje fwiet zei en een wit wolkje naar buiten blies...had toch wel wat meer verwacht van zo'n ding.

Thevel

Golden Member

Op 17 januari 2017 21:30:40 schreef testman:
30 jaar, in een botervloot van attema? die zijn er nog geen 30 jaar bij mijn weten.

Volgens mij zijn die onooglijke dozen begin jaren 80 op de markt gekomen.

het kan zijn dat dit die kleine versie attema nog is, want een gelijkend iets gaan er op t werk nog tig op een jaar doorheen. echter doen de beugels en doppen mij iets te "bouwmarkt" aan. de ymvk-as haalt dat zeker wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2017 21:37:46 schreef Jinny:
Dit los ik ook wel weer op.

Puur interesse, hoe dan? Aardscherm in een lasdop? Nieuwe kabel door de tuin spitten is ook weer zo wat?

gewoon geelgroen aan de litze maken met een kroonsteen of wago soepel. de scherpe kabelrand aftapen samen met de litze doe ik normaal ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 19 januari 2017 10:55:42 schreef testman:
gewoon geelgroen aan de litze maken met een kroonsteen of wago soepel. de scherpe kabelrand aftapen samen met de litze doe ik normaal ook nog.

Kroonsteen? gewoon een stukje kous over de litze en een aderhulsje...
dan op een klemmenstrookje. is geen kernfysica ..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

in een verdeelkast wel idd, maar in een standaard lasdoos is geen klemmenstrook aanwezig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

nee klopt.ik neem dan een aderverbinder.. :+
Oftewel een sjoemelconnector...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Afzuiging Metabo zaagmachine. Niet mee geknoeid zo te zien.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 20 februari 2017 16:12:02 (13%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat dacht ik ook, maar nee ding zat tussen twee fasen. Relaisje zet netjes L1 en L2 op de schuko.

Het is al opgelost, dat was gelukkig simpel.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 20 februari 2017 16:27:15 (20%)

Ontvang ik eindelijk mijn ontworpen printjes uit china, zet al het SMD werk erop en doe een eerste test. Alles so far so good..... kom je erachter dat je per ongeluk vergeten bent de footprint te spiegelen op de achterkant van je PCB waardoor ik nu de wireless module op zijn kop erop moet zien te monteren. Ach voor de eerste testfase is dit even onpraktisch maar geen ramp. Kan mooi voor de v2 van het board design worden meegenomen :).

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Thevel

Golden Member

Vanmiddag dacht ik even snel op mijn werk een klein printje te frezen, er zat een MSOP ic op met 0,2mm ruimte tussen de padjes.
Voor het fezen rond het ic koos ik een 0,15mm RF cutter, de kleine padjes zijn dan haarscherp gefreesd.
De freesmachine heeft een automatische toolwissel, na het boren van een aantal gaatjes ben ik weggelopen, de machine gaat verder zijn gang tot de print klaar is.

Toen ik later terug kwam was het printje klaar echter op de plek waar het MSOP ic zit was geen koper meer te bekennen, het was helemaal kaal gefreesd!
Ik kwam al snel achter de fout, ik had het positienummer van de 0,15mm cutter verkeerd ingevoerd, op de positie waar de cutter hoorde te zitten zat een 0,9mm boor!

Moraal van het verhaal:
Een MSOP footprint met een 0,9mm boor fezen gaat niet lukken! :) :)

evelo

Golden Member

Geen domme ontwerpfout maar vandaag wel iets doms/fout gelezen in de krant:

'Een led is een kristal dat licht uitstraalt'

(Gelezen in een artikel over straatverlichting)

Op 23 april 2017 21:18:46 schreef evelo:
Geen domme ontwerpfout maar vandaag wel iets doms/fout gelezen in de krant:

'Een led is een kristal dat licht uitstraalt'

(Gelezen in een artikel over straatverlichting)

Een die (een chip) is wel een kristal. Het heeft ook een kristalstructuur en een kristalrooster. Maar of de schrijver dat bedoelde?

Bij mijn weten is een led een kristal. En niet eens een verzameling van kristallen. De atomen zijn netjes geordend in een kristalrooster. Niks mis mee. In dat kristalrooster zwerven wat gaten en elektronen vrij rond. Maar het blijft een kristal. En het ding kan licht geven. Dus wat is er nou fout geschreven in de krant?

maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2017 21:18:46 schreef evelo:
Geen domme ontwerpfout maar vandaag wel iets doms/fout gelezen in de krant:

'Een led is een kristal dat licht uitstraalt'

(Gelezen in een artikel over straatverlichting)

Klopt zonder meer, in oude Philipstaal was de plak silicium in een IC ook een kristal. Mogelijk heeft de journalist een persbericht overgetypt dat vertaald was of geschreven door iemand van de oude stempel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten