DC offset op 1 kanaal, versterker in protection

Semtexx

Golden Member

Ik heb er een abonnement op, met hobby'en. Ik heb een NAD 2600 gekocht met een defect - hij komt niet uit de beveiliging. Op het rechter kanaal staat een offset van -88,7V. Linker kanaal is goed. Ruststroom en offset laat zich rechts niet instellen, en twee dikke weerstanden worden erg heet (R335 en R339 in onderstaand schema).

Voor het gemak heb ik even het linker kanaal genomen uit het service manual, omdat daar de spanningen bij staan die te meten zijn.

Ik ben aan het meten geslagen, maar ik word er niet echt wijs uit waar ik met de resultaten moet beginnen met zoeken. De gemeten spanningen (tov. massa) heb ik in het schema erbij getekend.

1) wie kan me helpen?
2) wie kan me een suggestie geven voor een goed boek over de techniek achter discrete versterkers? Ik vind het interessant, zonder de functie van de verschillende componenten nog echt goed te begrijpen. Ik sleutel vooral graag aan ouder spul. (80 en 90'er jaren)

Thevel

Golden Member

Op het rechter kanaal staat een offset van -88,7V.

Even voor de duidelijkheid, bedoel je dat die spanning op de luidspreker uitgang staat?

Semtexx

Golden Member

Nee, het relais trekt niet aan, op de luidspreker uitgang staat dus geen spanning. Deze spanning staat direct op de output van de versterkerprint.

mel

Golden Member

Het lijkt erop dat er een transistor in onderbreking staat, dan trekt de negatieve voedingsspanning alles onderuit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Semtexx

Golden Member

Voor mij ter lering: als ik een negatieve spanning op de uitgang heb, betekent dit dat ik de fout moet zoeken in het onderste deel van het schema (waar de negatieve spanningen aanliggen), of kan het net zo goed zijn dat het positieve gedeelte niet meewerkt?

R337 en R343 blijven gewoon koel.

Thevel

Golden Member

Mogelijk liggen de eindtransistors Q315 en/of Q319 in sluiting.
Hierdoor gaat er vanaf de -72V via de defecte transistor(s) R367, R365 en ZD305 een stroom lopen door R335 en R339 naar de +95V.
Hierdoor zullen de laatstgenoemde weerstanden behoorlijk warm worden, er staat immers een ruim 160V op.

Controleer dus Q315 en Q319, maar het kan ook een van de stuurtransistor zijn welke de ellende veroorzaakt, controleer vooral ook Q311 en Q333.

Semtexx

Golden Member

Ik heb vandaag alle elco's en transistoren eruit gehad.
Helaas geen kapotte exemplaren gevonden! Print ook al compleet doorgesoldeerd, nieuwe trimmers en elco's erop maar nog steeds hetzelfde probleem. Help! ;)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Semtexx

Golden Member

Op 11 mei 2017 19:59:56 schreef Gadget_inc:
Voeding wel in orde ?

ja, nu net nagemeten, alle spanningen liggen netjes aan.

mel

Golden Member

Op 11 mei 2017 19:49:14 schreef Semtexx:
Ik heb vandaag alle elco's en transistoren eruit gehad.
Helaas geen kapotte exemplaren gevonden! Print ook al compleet doorgesoldeerd, nieuwe trimmers en elco's erop maar nog steeds hetzelfde probleem. Help! ;)

Gemeten met de transistors er uit?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Semtexx

Golden Member

Nee, ik heb alle componenten met de tester gemeten.

Thevel

Golden Member

Dan moet je stap voor stap gaan controleren waardoor de eindtransistors in geleiding komen.
Soldeer de basis van Q311 en D323 eens los.

mel

Golden Member

Er zal toch iets zijn,waardoor de spanning scheef belast word.Vermoedelijk toch een transistor,of een diode. Gewoon meten en logisch nadenken is de manier.
Ik wil het ook wel voor je doen, maar dan moet je hierheen komen,maar misschien is Venlo iets te ver. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Semtexx

Golden Member

Op 11 mei 2017 20:22:58 schreef Thevel:
Dan moet je stap voor stap gaan controleren waardoor de eindtransistors in geleiding komen.
Soldeer de basis van Q311 en D323 eens los.

Gedaan. Symptoom blijft hetzelfde.

Op 11 mei 2017 20:25:28 schreef mel:
Er zal toch iets zijn,waardoor de spanning scheef belast word.Vermoedelijk toch een transistor,of een diode. Gewoon meten en logisch nadenken is de manier.
Ik wil het ook wel voor je doen, maar dan moet je hierheen komen,maar misschien is Venlo iets te ver. :)

Ik hou het aanbod in mijn achterhoofd, dank. Eerst nog ff zelf aanmodderen ;)

Aanmodderen?
Repareren is een vak. Je moet weten hoe een schakeling werkt en ook waarom hij niet werkt. Uitsluitend door op een slimme manier te meten en daaruit conclusies trekken, is de enige manier om een apparaat weer werkend te krijgen. Het lukraak uitwisselen van onderdelen en ze "doormeten" leidt meestal tot een hoop werk, vaak meer schade en meestal geen werkend toestel.
Je bent de enige niet en ook de eerste niet, die daar weer eens achter komt.Helaas het is niet anders.

Semtexx

Golden Member

Helemaal mee eens. Alleen ben ik bezig het te leren, vandaar mijn vragen. En volgens mij is dat ook de lol van het forum. Als ik t allemaal wist, hoefde ik het niet te vragen....

Dus tot die tijd is het "aanmodderen."
Als je een serieuze tip of advies hebt om me in de goede richting te sturen, graag.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op donderdag 11 mei 2017 21:57:19 (16%)

Op 11 mei 2017 21:56:24 schreef Semtexx:

Als je een serieuze tip of advies hebt om me in de goede richting te sturen, graag.

Dat is ongeveer hetzelfde als de weg vragen aan iemand die helemaal niet bekend is in de omgeving.....

Thevel

Golden Member

Op 11 mei 2017 20:59:54 schreef Semtexx:
Gedaan. Symptoom blijft hetzelfde.)

Dan kan er nog steeds iets mis zijn met Q311.
Soldeer de basis van Q315 en Q319 los.

Semtexx

Golden Member

Zo gezegd, zo gedaan. Dan meet ik -5,8V op de uitgang.

Daar zal nog wel een correctie op toegepast moeten worden, ivm de 100W gloeilamp (inmiddels) in serie met het apparaat.

Ik zit te denken: omdat de basis van Q311, Q315 en Q319 los ligt, zullen deze niet in geleiding meer gaan. Nu had ik eigenlijk verwacht dat de uitgang 0 zou zijn, omdat dit complete eindtrap gedeelte nu buiten werking is (voor de -72V rail tenminste).

Is de volgende stap de bases van de -95V rail eindtorren los te halen?

Thevel

Golden Member

Zo gezegd, zo gedaan. Dan meet ik -5,8V op de uitgang.

Het is nu duidelijk dat de 2 eindtransistors volledig open gestuurd worden door de voorgaande transistors.
Omdat je de basis van Q311 en D323 al eerder los gehad hebt en de eindtransistors nog steeds open gestuurd werden denk ik dat Q311 wel eens defect zal kunnen zijn.
Soldeer deze eens los en meet hem goed na, of nog beter: vervangen.

Die -4,4V op de basis van Q201 is wel vreemd, waar komt ie vandaan? De rest van de spanningen zijn daar redelijk in orde...btw zenerdiodes kunnen ook rot zijn.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Thevel

Golden Member

Die -4,4V op de basis van Q201 is wel vreemd, waar komt ie vandaan?

Doordat de negatieve kant van de eindtrap continu in geleiding is komt er overal een hoge negatieve spanning te staan terwijl dat natuurlijk niet hoort, dit verklaart ook de andere gemeten spanningen die afwijken.

Ik denk zelf dat Q311 niet helemaal lekker meer is maar door de hoge negatieve spanning op de rest van de schakeling kan er natuurlijk veel meer gesneuveld zijn.

Semtexx

Golden Member

Een 2SA1302 heb ik niet liggen. Oversolderen uit het goede kanaal kan altijd nog. Eerst twee weekjes op vakantie, en dan ga ik er mee verder.

Semtexx

Golden Member

Terug van vakantie, en met frisse moed verder aan deze versterker gegaan.
De SA1302 was inmiddels binnengekomen, en die heb ik erin gesoldeerd.

Helaas is het symptoom nog precies hetzelfde.
de brandveilige weerstanden heb ik gemeten, er zitten geen weerstanden tussen die oneindig aangeven.