gezocht,code voor regensensor protonbasic

hallo heeft er iemand al eens een regensensor gebouwd met behulp van een pic?
Ik gebruik zelf protonbasic maar kan niet zo direct een voorbeeld vinden van hoe ik dit zou moeten maken,de sensor ,geetst op pcb ,heb ik al maar zou ik wel vervangen door inox om oxidatie te vermijden.
Alle tips zijn welkom
Alvast bedankt
elco boy

Anoniem

Je kunt de kopersporen op je sensor pcb ook vertinnen zodat je geen koperoxidatie krijgt. Verder kun je op www.picbasic.nl eens kijken onder "Projecten" naar de "Watersensor" voor een voorbeeld.

dank voor de tip anoniem015,de watersensor van de site ,code ietwat aangepast , werkt goed voor het ogenblik.Ik heb nu een sensor van aluminium gemaakt(0.5mm dikte).
Nu nog een beetje proefdraaien.
Bedankt

goede avond
elco boy

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:34:08 (3%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is je regensensor verwarmd? Om de regentijd te bepalen is dat wel essentieel. Is dat niet zo, dan kan het heel goed zijn dat een regenbuitje in het begin van de nacht er voor zorgt dat je een ganse nacht regen hebt geregistreerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Dat ligt eraan, als je de sensor/meetpennen wat verder uitelkaar zet kan dat haast niet. En als je kleine hoeveelheden meet en daarna je bakje/trechter leegt, en weer gaat meten is er weinig aan de hand. Dus het verwarmen is niet echt nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Een IR regensensor zoals in de meeste auto's gebruikt kan ook. Wat robuuster, want die wordt niet aan het water zelf blootgesteld...

http://www.mechanicalengineeringblog.com/wp-content/uploads/2011/06/01-ambient-light-sensor-working-principle-reflection-of-infrared-light-electro-luminescent-diode.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 16 mei 2017 15:10:48 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij ons vroeger stonden ook van die regensensors gemaakt uit vergulde printplaat.
Omdat er nogal veel stofontwikkeling was werden die allemaal vervangen door sensors gemaakt uit 2 inoxstaafjes van +-5cm lang die onder elkaar gemonteerd waren op zo'n 3 a 5mm van elkaar op een doosje.

code:


      ____
-----|    |
-----|____|

Op de bovenste staaf werd een druppel(s) gevormd die contact maakte met de onderste.
Door de wind of zon verdween die druppel(s).

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

@ Arco en @ MGP,

Hoe meet je dan hoeveel regen er is gevallen, volgens mij is dit alleen om te zien of het regent en niet om de hoeveelheid gevallen regen te meten. Of mis ik nu iets?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Lambiek: TS heeft het over een sensor geëtst op PCB. Voor mij is dat een regensensor zoals deze. Niks bakjes leeg maken. Ets je de baantjes wat verder van elkaar, dan zal er al behoorlijk wat regen moeten vallen voor de elektrodes elkaar raken.

Nergens kan ik lezen dat het de bedoeling is om een hoeveelheid te meten. Kan ook niet met dit soort sensor. Wil je bijvoorbeeld een zonnewering sluiten bij regenval of de ramen van een serre, dan is de hoeveelheid regen niet relevant. Wel of het al dan niet regent. En dan wil je wel een zo droog mogelijke luifel naar binnen draaien.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

TS heeft het inderdaad niet over het meten van de hoeveelheid regen... ;)
Er zijn ook regensensors waar je mee kunt meten die gebaseerd zijn op het 'omval' principe.
Als het ene bakje voldoende vol is kiept het om (en een kontakt wordt gemaakt), loopt leeg, en het tweede bakje wordt gevuld...

Er waren vroeger ook WC stortbakken die zo werkten (openbare toiletten). Die spoelden automatisch iedere xx minuten door...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo terug,ik gebruik de sensor alleen voor de detectie als het regent om mijn zonneluifel in te draaien.De hoeveelheid regen is voor mij niet van belang,de sensor heb ik niet verwarmd,deze laat ik drogen door zon en of wind.Het is niet zo erg dat de luifel wat langer dichtblijft als de regen al gestopt is
Thanks voor de reacties
Groetjes
Elcoboy

Lambiek

Special Member

Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen. :) Dan zijn de voorbeelden van MGP en Arco goed bruikbaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hoi
ik gebruik het principe in een duikboot om de duiktank vol te detecteren .
als de 3 sensoren door het water overbrugt worden dan stopt de pomp .er kan nog wel terug leeg gepompt worden.bc547 met de basis en een weerstand naar de sensoren en de andere poot van de sensor is de positief
deze is heel gevoelig en schakelt direct uit bij water contact

gr raf

Gr Raf