Heel vroeger "vond" men dat je een motor onbeperkt tegen moest kunnen houden. Tegenwoordig specificeert men gewoon een maximum spanning en vermogen. Daaruit reken je de max stroom uit en ook bij 0 km/u mag je daar niet structureel overheen. Gebruik je een controller die de stroom begrenst, kan je de snelheid regelen zoals je wilt.

De maximum efficientie zit vaak rond de 70-75% van het maximale toerental/vermogen.

Een motor gewoon op 10% van z'n snelheid laten draaien door hem effectief maar 10% van de spanning te geven is geen probleem voor de motor.

Wel is het zo dat ie dan maar ongeveer 10% van z'n nominale vermogen kan leveren.

Bedankt voor de reacties!

Wat betreft de versnellingsbak: we hebben er gevonden van het merk Peerless(onderdeel van Husqvarna), www.peerlessgear.com
Groothandelsprijs valt heel goed mee.

Worden vooral gebruikt in allerhande grasmachines, tractortjes,...
Wel gericht op benzinemotoren, de maximale overbrengingsverhouding zit op ongeveer 1:5. We zouden er al twee na elkaar moeten zetten :)

Wat betreft de Hub-motor: de groep uit Frankrijk heeft daarvoor gekozen, zie filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=hsUhOaVeesY

Zoals je kan zien zit de motor niet in de wielen. Ik denk dat het niet evident is om bijvoorbeeld te werken met twee motoren links/rechts en om die dan op eenzelfde snelheid te laten draaien zodat er mooi rechtdoor kan worden gereden?
Hun motor is 1500W, kost wel een stuk meer dan die op aliexpress. Ze hebben er goede ervaringen mee qua robuustheid.
Zelf heb ik volgende bemerkingen:
- Ik heb hun machine nog niet in werkelijkheid gezien maar ik hoor dat het koppel in de lage toeren wat laag is; wegrijden gaat minder vlot, ze moeten wat meehelpen mbv de pedalen.
- Een motor op 48V of 60V lukt niet meer met 1 batterij, je hebt er 4 of 5 nodig. Dat neemt meer plaats in, meer bekabeling, meer gewicht. Of bestaan er hiervoor andere oplossingen?
- Motor in de wielen is ook dichter bij de grond, modder, plassen,...

Dat een motor zonder problemen tot 10% van zijn vermogen kan geregeld worden is heel goed om weten. Voor het heel traag rijden is er toch bijna geen vermogen nodig bij het manueel onkruid wieden op een ligbed.
Zie filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=C1fJakKZJCk

Op 23 februari 2017 21:10:31 schreef evelo:
Wat betreft de versnellingsbak: we hebben er gevonden van het merk Peerless(onderdeel van Husqvarna), www.peerlessgear.com
Groothandelsprijs valt heel goed mee.

Die zien er goed uit, vooral de 2500 en 2600 serie met twee versnellingen voor en achteruit. Ze hebben eigenlijk allemaal wel iets. :)

Ik denk dat het niet evident is om bijvoorbeeld te werken met twee motoren links/rechts en om die dan op eenzelfde snelheid te laten draaien zodat er mooi rechtdoor kan worden gereden?

Dat denk ik eerlijk gezegd ook niet, je kan beter gewoon met de voorwielen sturen. Als je alleen via twee motoren in de achterwielen moet sturen, gaat dat veel teveel wrikken.

- Ik heb hun machine nog niet in werkelijkheid gezien maar ik hoor dat het koppel in de lage toeren wat laag is; wegrijden gaat minder vlot, ze moeten wat meehelpen mbv de pedalen.

Als je het filmpje bekijkt moeten ze continue mee trappen, dat vindt ik persoonlijk een stuk minder. Zo ben je minder geconcentreerd voor eventueel andere handelingen.

- Een motor op 48V of 60V lukt niet meer met 1 batterij, je hebt er 4 of 5 nodig. Dat neemt meer plaats in, meer bekabeling, meer gewicht. Of bestaan er hiervoor andere oplossingen?

Daar zou je een standaard fiets accupakket voor kunnen nemen, die zijn lekker compact en snel verwisselbaar.

Ik vindt het een leuke ontwikkeling, vooral als de machine universeel wordt: schoffelen, wieden, en eventueel met een ligbed voor handmatig wieden, en wie weet voor het pooten van plantjes.

Ik vindt het een leuke ontwikkeling, vooral als de machine universeel wordt: schoffelen, wieden, en eventueel met een ligbed voor handmatig wieden, en wie weet voor het pooten van plantjes

.

Het gaat inderdaad de richting uit dat men een universele machine wil die eenvoudig om te bouwen is voor al deze functies, zonder een halve dag te moeten sleutelen en ook met aandacht voor ergonomie.

Dus dat wordt nog wel een tijdje knutselen en testen maar dat is het leuke natuurlijk.

Ik heb een prijs gekregen voor:

motor 24V 1000W 2000rpm 4,8Nm IP55 met flensbevestiging B14, S1 service.

Prijs: 600€ excl BTW van het merk drive-systems, italiaanse fabrikant.

Een gelijkaardige motor van elsto kost ongeveer 200€ meer.

Wat kan dit prijsverschil rechtvaardigen, iemand een idee?

De ene motor kan inderdaad een betere aanbieding zijn dan de andere, maar het zou 'm ook in andere parameters kunnen zitten. Eén van die parameters is levensduur (en die is moeilijk meetbaar). Maar het zou 'm ook in rendement, omvang, gewicht, toerental kunnen zitten.

Ja, die elsto heeft wel meer opties, bvb: plaats voor rem, encoder,...

Ondertussen de italiaan besteld.

Heeft er iemand mogelijk nog tips of aandachtspunten voor het selecteren van een DC controller?

Uitgangspunten:
- Motor permanent magneet/brushed 24V 1000W
- geen snelle acceleraties nodig

Met welke maximale stromen moet je dan rekening houden? Mag het 'net voldoende'zijn of kies je beter voor extra marge, wat dan wel weer duurder is?

En wat betreft veiligheid:
Ik ben van plan om een manuele DC noodstopknop te plaatsen die de stroomtoevoer onderbreekt indien nodig.
Maar als ik wat rond zoek op internet dan zie je soms dat er ook een DC relais geplaatst wordt.
Met welke voorwaarden moet ik rekening houden om de veiligheid zo goed mogelijk te garanderen?

Nog eens een filmpje:

https://youtu.be/0NyHCWiYgIk

Zonnepaneel doet het super goed (met dit weer).

Ondertussen bezig met het tekenen van de nieuwe aandrijving met 1000W motor en versnellingsbak.

Het is verstandig om wel een diode over die noodstopknop te zetten, zodanig dat er altijd stroom terug kan van de motorcontroller terug kan naar de accu; als je dat niet doet, en de controller gaat regeneratief remmen terwijl de noodstopknop ingedrukt is, loop je het risico dat de busspanning heel rap stijgt, tot een dusdanig hoge spanning dat de controller stuk gaat. Lang niet alle controllers zijn daar tegen beveiligd. Met een diode in sperrichting over de schakelaar zorg je ervoor dat deze stroom nog wel terug de accu in kan, en het dus heel blijft, maar je kan geen stroom meer uit te accu trekken, en dus niet meer aandrijven.

Op 24 mei 2017 19:56:54 schreef SparkyGSX:
Het is verstandig om wel een diode over die noodstopknop te zetten,....

Als je een contact tussen de motor en je regelaar zet met een diode over je motor, dan ben je er toch. Of als de machine niet achteruit hoeft te kunnen, kun je ook een tandwiel met vrijloop nemen, dan zal je motor nooit als generator kunnen fungeren.

https://www.google.nl/search?q=tandwiel+met+vrijloop&source=lnms&a…

Op 18 maart 2017 23:28:17 schreef evelo:
Heeft er iemand mogelijk nog tips of aandachtspunten voor het selecteren van een DC controller?

Ja, een goede regelaar. :)

Motor permanent magneet/brushed 24V 1000W
Met welke maximale stromen moet je dan rekening houden?

Dat trekt zo'n 41A, maar gezien dat je op een redelijk zwaar terrein rijd, zou ik toch minimaal drie maal hoger gaan zitten.

Denk dat de prijs wel mee zal vallen, maar wat is nu beter; iedere keer problemen met je regelaar, of een iets duurde regelaar en veel minder problemen.

En als je niet zelf iets wil bouwen, dan is dit misschien iets voor je.
http://kellycontroller.com/mini-dc-controller-kds12v-72v-c-27.html

Trouwens wel leuk dat je ons op de hoogte houd met af en toe een filmpje. :)

Een diode over de motor kan natuurlijk alleen als deze nooit achteruit hoeft te draaien; immers, daarbij zou de diode direct in geleiding gaan en een kortsluiting vormen.

Ik was even vergeten dat het een DC motor met borstels was; mijn denkpatronen zitten een beetje vast aan BLDC/PMSM motoren, waar iets dergelijks natuurlijk helemaal niet mogelijk is.

Kelly controller zou ik ook absoluut aanraden; ik heb al een aantal van hun controllers gebruikt, en daar altijd goede ervaringen mee gehad. Ze zijn natuurlijk wel wat duurder dan de typische Chinese controllers, maar ze zijn het verschil wel echt waard.

Op 24 mei 2017 21:27:14 schreef SparkyGSX:
Een diode over de motor kan natuurlijk alleen als deze nooit achteruit hoeft te draaien; immers, daarbij zou de diode direct in geleiding gaan en een kortsluiting vormen.

Ja, daar heb je gelijk in. Maar volgens mij kan de machine alleen maar vooruit, maar kan het mis hebben hoor. :)

Ze zijn natuurlijk wel wat duurder dan de typische Chinese controllers,....

Ik vindt de prijzen best nog mee vallen.

Bedankt voor de tip van de diode, ik had er zelf nog niet aan gedacht.

We hebben besloten om bij Curtis te blijven voor de controller. Niet goedkoop maar nu al redelijk wat ervaring mee en ondertussen ook een programmeertoestel voor gekocht.

Ook omdat TVH als leverancier en herstelpunt hier vlak in de buurt zit. Ze verkopen ook gereviseerde controllers die dan een stuk goedkoper zijn. En voor zo'n groot bedrijf mag ik zeker niet klagen van de service. De mails die ik al gestuurd heb zijn al niet meer te tellen en toch blijven ze snel en vriendelijk antwoorden :)

De machine kan ook achteruit rijden, het zou anders niet leuk zijn om te draaien op het einde van het veld om een nieuwe rij te beginnen :)

Nieuwe motor hangt vast aan de versnellingsbak.

Ben content dat mijn stuk plaatwerk van de eerste keer past. Niet simpel om te tekenen met een amerikaanse versnellingsbak in inches en niet symmetrisch qua uitvoering.

Netjes! Heb je nog een mogelijkheid om het geheel uit te lijnen? Als het niet perfect in lijn staat, zijn de lagers van je motor of versnellingsbak heel snel aan vervanging toe. Een klein beetje ruimte in de montagegaten van de motor geeft je meestal wel genoeg vrijheid. Er mag ook geen grote hoekfout in zitten; dat is met een dergelijke constructie wat moeilijker. Ik kan niet zien of er een klauwkoppeling o.i.d. tussen zit, daarmee zou dat probleem natuurlijk ook gelijk opgelost zijn.

Curtis is een prima merk voor motorregelaars; ze zijn vooral bekend van de regelaars voor heftrucks en elektrische rolstoelen. Niet goedkoop, maar zo goed als onverwoestbaar.

Er zit inderdaad een flexibele klauwkoppeling tussen. En de gaten zijn ook een millimeter groter gekozen om wat te kunnen schuiven.

Eens we de motor kunnen laten draaien zullen we wel snel horen of er ongewenste vibraties zijn denk ik.

Op 24 mei 2017 23:13:27 schreef evelo:
De machine kan ook achteruit rijden, het zou anders niet leuk zijn om te draaien op het einde van het veld om een nieuwe rij te beginnen :)

Gaat dat via de versnellingsbak, of wordt de motor omgepoold?

Als je de motor om moet polen, gaat het verhaal met de diode over de motor niet op, dus houd daar rekening mee.

Ziet er solide uit zo. :) Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

De versnellingsbak heeft 5 versn vooruit, 1 achteruit. Ik vermoed dat het achteruit rijden zal worden door de motor om te polen. Zal het snelste zijn denk ik.

Het wordt nog opletten dat de motor niet draait als je van versnelling wil wisselen.

Motor heeft een max koppel van 4,8Nm. Theoretisch is dit in eerste versnelling iets meer dan 300Nm op de uitgaande as van de versnellingsbak.

Maar aangezien we meestal in de aarde/modder rijden zie ik dat niet zo snel gebeuren, wielen zullen slippen.

Op 19 juni 2017 23:07:52 schreef evelo:
De versnellingsbak heeft 5 versn vooruit, 1 achteruit. Ik vermoed dat het achteruit rijden zal worden door de motor om te polen. Zal het snelste zijn denk ik.

Je hebt goed kans, als je hem in zijn achteruit zet dat de motor niet omgepoold hoeft te worden. Als het tenminste een echte versnellingsbak is met een achteruit.

Motor heeft een max koppel van 4,8Nm. Theoretisch is dit in eerste versnelling iets meer dan 300Nm op de uitgaande as van de versnellingsbak.

Je hebt ook nog wat mechanische verliezen natuurlijk, heb je nu gerekend met een overbrengverhouding van 1:62.5 in de laagste versnelling?

Vandaag weer wat kunnen verder werken.

Opmerkingen over wat eventueel anders of beter zou kunnen steeds welkom.

De kast erop met de regelaar erin zie ik. :)

Je hebt extra ruimte gehouden voor eventuele satelliet/gps besturing? of voor iets anders?

Vrije ruimte is voor een solar charger en ook voor twee shunts om de Wh'en die van het zonnepaneel komen en de Wh'en die de motor verbruikt te registreren, met dit: https://www.amazon.com/bayite-6-5-100V-Display-Multimeter-Voltmeter/dp…

GPS-sturing is nog wat toekomstmuziek voor ons :)

[Bericht gewijzigd door evelo op (19%)]

Oké, alleen doet de link het niet die je stuurt.