Philips buizenradio B5X04A

Ik heb hier een philips buizenradio staan met een probleem.

De tape en pickup ingang werken prima maar de fm vertoont kuren.
De zenders vallen maar een paar secondes weg en dan moet je hem uitdoen en ff wachten en dan kan je weer een paar seconden luisteren.
Het is een philips bi ampli B5X04A

Hij is fabrieks origneel alleen het netsnoer heb ik vervangen want die past niet.Ik heb hem wel op 245v ingesteld.

Arco

Special Member

Kan een buis op zijn (ECC85 bijv.)
Zet de carrousel op 220v. Doet 'ie het dan wel (of beter?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juni 2017 20:10:53 schreef Arco:
Kan een buis op zijn (ECC85 bijv.)
Zet de carrousel op 220v. Doet 'ie het dan wel (of beter?)

Er zit idd een ECC 85 in.
Hij doet hetzelfde op 220 v net ff kort getest. Hoe kan ik zien of een buis op is en zo ja waar bestel ik een nieuwe?
Opname bijgevoegd

LetterHenk

Golden Member

http://www.vintageradio.nl/schema's/Philips%20B5X04A.pdf
Ik zou eerst eens wat spanningen controleren. Er kunnen anodeweerstanden verlopen zijn. Condensatoren verlopen zijn, of lek.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Vallen de zenders alleen op FM weg? (niet op KG/MG/LG?)
Ik zou inderdaad eerst de voedingsspanningen meten. Carrousel beste altijd op 220 laten staan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juni 2017 20:52:24 schreef Arco:
Vallen de zenders alleen op FM weg? (niet op KG/MG/LG?)
Ik zou inderdaad eerst de voedingsspanningen meten. Carrousel beste altijd op 220 laten staan.

[bijlage]

Op alle maar fm vind ik wel wat belangerijker omdat ik die graag wil gebruiken. Mag ik hem weer terugzetten op 220? Zonder dat er iets fout gaat. Ik heb maandag pas een multimeter ter beschikking

Arco

Special Member

Op 220v is het beste. (op 245v krijgen de buizen te weinig spanning, en vooral als ze al wat ouder/slechter zijn geeft dat vaak extra problemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Zonder multimeter heeft het geen zin om iets aan die radio te doen.
Je zal eerst alle spanningen die in het schema staan aangegeven moeten vergelijken met de spanningen die je in de radio meet.
Van lukraak iets vervangen of - nog erger - aan afstemkerntjes gaan draaien is nog nooit een radio beter geworden.

Als een radio het niet of niet goed doet is er altijd iets defect. Dat defect moet je eerst opsporen.

Het enige dat je zonder multimeter kunt doen is schakelaars controleren of deze kraken. Dat wil zeggen dat ze af en toe wel en af en toe geen contact maken.
Door de schakelaars een aantal malen in- en weer uit te drukken kan je horen of er iets verandert.
Als dat zo is kan je ze schoonmaken met IPA en daarna licht invetten met Kontakt Tunerspray.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Als de spanningen goed meten, kun je daarna alle composietweerstanden (in het cirkeltje) doormeten van 47k en hoger.
Daarvan verlopen er altijd wel een paar en soms behoorlijk (tot meer als de dubbele waarde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jullie zijn echt fantastisch
Op de 220 volt stand werkt hij nu fantastisch. Kan hij mooi weer spelen?

Heeft iemand dezelfde radio (gehad) en wat vinden jullie van deze radio

maartenbakker

Golden Member

Het is niet in steen gebeiteld welke carrousselstand beter is. Als er buizen of weerstanden marginaal zijn kan hij op 220V beter werken (hier niet van toepassing dus, want het mankement is in beide standen hetzelfde), maar bij welke stand hij langer meegaat moet je vaststellen. Als je het echt goed wilt doen in elk geval, want nouja zoveel maakt het ook weer niet uit.

Stappenplan is:
- toestel repareren
- toestel laten spelen op de netspanning die gemiddeld is voor de locatie (dus meten wat hij is op de plek en tijd dat je het toestel doorgaans laat spelen)
- de spanning op de gloeidraden van de buizen meten zowel in de stand 220V als in de stand 245V
- zet het spanningscarroussel in de stand met de kleinste percentuele afwijking van de gloeispanning (nominaal 6,3V).

Als de afwijkingen ongeveer even groot zijn, kies je de stand die de laagste gloeispanninggeeft, dus carroussel op 245V.

Als je geen zin hebt om te meten of je weet niet op welke netspanning het toestel uiteindelijk komt te spelen, zet je het carroussel ook op 245V.

Als het toestel op de stand 220V beter speelt, laat je hem op 220V staan maar moet je in gedachten houden dat er misschien later nog onderdelen vervangen moeten worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Vooral de ECC85 (als hij wat ouder wordt) is in plano's erg gevoelig voor te lage spanning. Daarom de 220v stand... ;)
Resulteert soms in slechte ontvangst en/of afslaan van de oscillator. (soms bij een bepaalde frequentie; als je daar voorbij draait wordt 't ineens stil)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Op 1 juni 2017 21:58:51 schreef Elektroboy21:
Heeft iemand dezelfde radio (gehad) en wat vinden jullie van deze radio

Ik vind het een mooi model, ze hebben vaak een puik geluid.
Onderstaande heb ik een keer opgeknapt en staat dagelijks te spelen op mijn werk.
B7X14A (foto van web)
Het enige nadeel wat deze radio's vaak hebben is dat de FM niet boven de 100Mhz komt (de oude FM band)

Action expresses priorities LH

Op 1 juni 2017 22:19:59 schreef Arco:
Vooral de ECC85 (als hij wat ouder wordt) is in plano's erg gevoelig voor te lage spanning. Daarom de 220v stand... ;)
Resulteert soms in slechte ontvangst en/of afslaan van de oscillator. (soms bij een bepaalde frequentie; als je daar voorbij draait wordt 't ineens stil)

ja dat begrijp ik en ik denk dat dat het probleem is geweest. Ik ben wel dom bezig geweest door gelijk de stekker er in te doen terwijl hij jaren heeft stilgestaan maar hij werkt prima er zit bij geen brom in.

Arco

Special Member

Van Philips plano's heb ik de meeste wel... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH
maartenbakker

Golden Member

Op 1 juni 2017 22:19:59 schreef Arco:
Vooral de ECC85 (als hij wat ouder wordt) is in plano's erg gevoelig voor te lage spanning. Daarom de 220v stand... ;)
Resulteert soms in slechte ontvangst en/of afslaan van de oscillator. (soms bij een bepaalde frequentie; als je daar voorbij draait wordt 't ineens stil)

Komt dat niet vooral door de verlopen composietweerstandjes die je ook al noemt? Of is de schakeling met een te kleine tolerantie ontworpen?

P.S. Mooie verzameling :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't zal wel een combinatie van teruglopende buis en verlopende composietweerstanden zijn. 't is wel typisch iets van philips radio's.
Vaak als je dan over de FM band draait valt ergens halverwege ineens de ruis weg en wordt het doodstil. Met de carrousel op 220 is het vaak weg.
(tot de zaak nog slechter wordt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Er zijn een aantal mogelijkheden waardoor de oscillator van de FM-unit afslaat.
Een aantal die ik een paar keer ben tegengekomen heb ik rood gemarkeerd.

  • Schakelaar 3 kan slecht contact maken
  • Weerstanden kunnen zijn verlopen (in waarde toegenomen)
  • Ontkoppelcondensatoren of -elco's lek of uitgedroogd

Maar allereerst moet worden vastgesteld of de overige spanningen in de radio nog redelijk kloppend zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Voor de volledigheid: Er zitten in deze radio waarschijnlijk 2 teercondensatoren (papiercondensatoren met teer geseald) bij de uitgangstrafo's. Als die doorslaan (gebeurt vroeger of later) gaat er nogal wat stuk. positie C76 en C77, waarde waarschijnlijk 2n2 1300V. Te vervangen door MKP foliecondensatoren 2n2 1250V.

Je kunt zulke condensatoren snel genoeg herkennen omdat ze dik, rond en zwart zijn. Kijk dus voor de zekerheid even goed of die er nog in zitten en of er onder het chassis nog dergelijke condensatoren zitten. Op sommige plekken maakt het niet zoveel uit, op andere plaatsen is het verstandig ze preventief te vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 juni 2017 02:56:47 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 1 juni 2017 22:44:02 schreef Arco:
Van Philips plano's heb ik de meeste wel... :)

[bijlage]

Ik hoop dat je vloerbelasting hoog genoeg is :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 juni 2017 02:55:17 schreef maartenbakker:
Voor de volledigheid: Er zitten in deze radio waarschijnlijk 2 teercondensatoren (papiercondensatoren met teer geseald) bij de uitgangstrafo's. Als die doorslaan (gebeurt vroeger of later) gaat er nogal wat stuk. positie C76 en C77, waarde waarschijnlijk 2n2 1300V. Te vervangen door MKP foliecondensatoren 2n2 1250V.

Je kunt zulke condensatoren snel genoeg herkennen omdat ze dik, rond en zwart zijn. Kijk dus voor de zekerheid even goed of die er nog in zitten en of er onder het chassis nog dergelijke condensatoren zitten. Op sommige plekken maakt het niet zoveel uit, op andere plaatsen is het verstandig ze preventief te vervangen.

Ja die zitten er bij mij ook in ze zien er nog prima uit maar dat zegt niks. Zou het ook verstandig zijn om de afvlakelco te vervangen(die grote)

LetterHenk

Golden Member

Als de spanningen goed meten (al gedaan?) en er is geen overdreven/hinderlijke brom te horen kan je ze prima laten zitten.
Die teerknollen zijn betere kandidaten om preventief te vervangen, vooral als ze als koppelcondensator fungeren.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op vrijdag 2 juni 2017 07:59:41 (32%)

Action expresses priorities LH
evdweele

Overleden

De teercondensatoren die @maartenbakker bedoelt zitten aan de uitgangstrafo's.
Als deze condensatoren lek zijn (kortsluiting maken) is het einde voor de trafo's.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.