JK Flipflop 0-24 teller 7segment display

kan er mij nog iemand helpen? het enige wat ik nu nog moet doen is de 0-29 teller omzetten in een 0-24 teller

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 juni 2017 20:54:15 schreef nielsvdw:
kan er mij nog iemand helpen? het enige wat ik nu nog moet doen is de 0-29 teller omzetten in een 0-24 teller

Dus je hebt al een werkende 29 teller!
Proficiat.
ALs je tot een ander getal wilt tellen dan moet je een waarheidstabel opschrijven voor de status van je uitgangen, bij het gewenste getal + 1
Q0 = 0
Q1 = 0
Q3 = 1
Q4 = enz
Dan bepaal je welke uitgangen je met een AND moet samenvoegen, de uitgang van de AND wordt dan de reset van alle FFOo
Let op met de reset, maar dat kon je in een vorig verhaaltje ook al van me lezen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 juni 2017 21:02:06 schreef Toeternietoe:
[...]
Dus je hebt al een werkende 29 teller!
Proficiat.
ALs je tot een ander getal wilt tellen dan moet je een waarheidstabel opschrijven voor de status van je uitgangen, bij het gewenste getal + 1
Q0 = 0
Q1 = 0
Q3 = 1
Q4 = enz
Dan bepaal je welke uitgangen je met een AND moet samenvoegen, de uitgang van de AND wordt dan de reset van alle FFOo
Let op met de reset, maar dat kon je in een vorig verhaaltje ook al van me lezen.

moet je die andere reset er dan nog aan houden?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 juni 2017 21:24:35 schreef nielsvdw:
[...]
moet je die andere reset er dan nog aan houden?

Wat denk je zelf.

Je hebt toch een simulatieprogramma op je PC staan?
Probeer eens wat uit. Juist van zaken proberen (en soms je neus stoten) leer je enorm veel van

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 juni 2017 21:26:30 schreef Toeternietoe:
[...]
Wat denk je zelf.

Je hebt toch een simulatieprogramma op je PC staan?
Probeer eens wat uit. Juist van zaken proberen (en soms je neus stoten) leer je enorm veel van

ben al heel de namiddag hiermee bezig heb al geprobeerd om de reset van de eerste en tweede decade er aan te houden en dan de uitgangen nemen waarmee ik een vier kan maken op de eerste decade en die met een AND en de reset van de 2 de decade op de reset van de eerste te hangen maar werkte niet...

[Bericht gewijzigd door nielsvdw op woensdag 14 juni 2017 21:31:28 (32%)

Arco

Special Member

De ene counter moet bij > 2 resetten, de andere bij > 9. Zoals gezegd combineren van de Q en /Q uitgangen van de betreffende flipflops...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 juni 2017 21:34:22 schreef Arco:
De ene counter moet bij > 2 resetten, de andere bij > 9. Zoals gezegd combineren van de Q en /Q uitgangen van de betreffende flipflops...

nee de andere bij 4 als de andere op 2 staat

Arco

Special Member

Ja sorry,

De ene bij > 2, de andere bij > 4.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

maar als ik de andere op 4 laat resetten doet hij dat dan niet continue? telt hij dan niet 1-2-3-4-11-12-13-14-21-22-23?

Nee want de ene is niet gelijk aan 2 bij 04 en 14 ;)

ik heb dit gedaan en dan telt de eerste alleen telkens 0-1-2-3-0-1-2-3 en de tweede blijft op 0 staan

Ja dan vergelijk je dus alleen met 4, niet met 2(0) en 4

Op 14 juni 2017 22:29:49 schreef DK:
Ja dan vergelijk je dus alleen met 4, niet met 2(0) en 4

hoe doe ik dat dan?

Ja hetzelfde, maar in plaats dat je er 4, of 9 aan vast knoopt, knoop je er 24 aan

moet ik er dan een vijfde JK aan vast maken?

Hij telde toch al tot 29?
Dan komt 24 toch ook voorbij

ja maar ik doe dit met 8 JK's omdat ik 2 seven segments displays moet kunnen aansturen

Ja nou en?
Ding heeft een combinatie 24
Die knoop je aan je reset?

En waarom 8 als 1 kant maar 0, 1 of 2 aan hoeft te geven trouwens? Wat doen die 7e en 8e?

[Bericht gewijzigd door DK op woensdag 14 juni 2017 22:46:42 (41%)

ik heb het ookal geprobeerd met die 7de en 8ste weg maar toen werkte het niet meer weet ook niet waarom maar zo werkt hij tenminste

Arco

Special Member

Als je van 0 tot 24 wilt tellen, moet je dus bij 25 resetten, niet bij 24 (want dan tel je van 0 tot 23...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com