350V regelbare voeding

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik zoek het deze keer hogerop ;-)

Voor verschillende experimenten heb ik een voeding nodig die hoger gaat in spanning dan de voeding die ik al heb, deze stopt bij 130V.

Door de gulle gever Tidak Ada ben ik nu in het bezit van een Philips trafo, type AD9028 (iemand extra info over deze trafo)
en ik wil rond deze trafo een regelbare voeding voeding ontwerpen van ongeveer 0 tot 350V en 150mA en 200mA piek.
Het extra vermogen dat ik er uit ga trekken komt van de gloei wikkelingen die ik niet of bijna niet ga gebruiken.
Het vermogen van de gloeiwikkelingen is rond de 30Watt en daar de trafo "stevig" ontworpen is kan dit voor redelijke tijd aan de hoogspannings wikkelingen worden toegevoegd.

Deze voeding met de stroom die ik aangeeft is niet bedoeld om 24 uur met 150mA of 200mA belast te worden.
Ik wil alleen voor korte tijd wat extra stroom beschikbaar hebben.
Ik heb al wat testen gedaan en de plaatjes hieronder laten zien welke spanningen er aanwezig zijn onder diverse condities.

Hier kunnen jullie de trafo in actie zien als een simpele opset, twee dioden, een 500V 2x 100uV elco en een 2H 150mA smoorspoel.
De grijze condensator en de 100K weerstand zijn om de rimpel te meten op een veilige manier voor mijn meetinstrumentarium.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-02.png

Dit is hoe het ongeveer gaat worden, er is wat beveiliging aangebracht d.m.v. TVS dioden en ik ga dubbele dioden voor gelijkrichting met anti ratel condensatoren gebruiken zoals alvast in het eerste schema te zien is.
Ik heb nog niet bepaald of ik de 220V of de 245V aansluiting ga gebruiken, de 245V zorgt er in ieder geval voor,
dat het nullast vermogen rond 7VA is, bij de 229V die ik vanavond had was dit rond de 12VA bij gebruik van de 220V aansluiting.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-01.png

Deze spanning is aanwezig bij gebruik maken van de 220V aansluiting en een onbelaste uitgang, 480V,
dat heeft mij ondermeer doen besluiten de elco die je hier op de foto ziet niet te gebruiken.
Het worden dus 2x 470uF bij 450V in serie voor en na de 2H smoorspoel, dat zit ik wat de spanning betreft ruim binnen de marge van de elco's.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-03.png

Het laatste plaatje voor vandaag is de voeding belast met 125mA, nog steeds ruim boven de 400V.
Dit doet mij waarschijnlijk besluiten toch voor de 245V netaansluiting te kiezen...
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-04.png

Ik zag nog wat effecten tijdens het testen met hogere stromen, dat was rond de 225mA,
bij deze stroom werd de rimpel aan de uitgang van de smoorspoel veel hoger dan in eerste instantie verwacht.
Dat zal de verzadiging van de door mij gebruikte smoorspoel zijn, deze is voor 150mA gespecificeert.

Morgen ga ik testen met een variac en mijn dummy load zodat de uitgangsspanning beneden de 50V blijft ik veilig testen kan doen.
Om mij allert te houden had ik één van de 470uF elco's tot 130V opgeladen en deze kortgesloten, dat leverde een flinke klap op.
Ik moet er niet aan denken dat ruim 400V met deze elco's zoals voorgesteld kortgeloten gaat worden...
En dan te bendenken dat ik vandaag een elco in handen had van 500V en rond de 1800uF Brrr.

http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-05.png
Nou goed, nog eentje dan, dit is de voeding voor een middengolf zender van radio Blackstone uit Amsterdam.
Denk aan een jaar of 40 geleden en nadat zijn zender een tijdje had aangestaan en de voeding weer was uitgezet,
dacht deze bijdehande aap even met twee handen te voelen hoe warm de trafo's en smoorspoel was...
Jarenlang heeft mijn haar in de war gezeten :-)
Zie de twee open aansluitingen op de smoorspoel, en de elco's hadden geen bleeder weerstanden!

Het heeft mij een goede les geleerd, altijd voorzichtig zijn en met dank aan Rinus!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Begrijp dat je de voeding primair gaat regelen dus.
Een oud topic van mij, de betreffende voeding is nog steeds niet af :X

https://www.circuitsonline.net/forum/view/120227/1/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Ha die Roland :-)

Ja, ik ben jouw topic niet vergeten, Gertjan had mij deze week ook nog zijn hoogspannings voedings ontwerp laten zien.

Ik heb toch gekozne voor een andere weg dan de discrete opbouw.
Ook deze voeding krijgt en opbouw als de oude HP voedingen.
Dus een referentie sectie en twee opamps die de power sectie aansturen.

Ik heb er voor gekozen dit met lieaire powerfets te doen van IXYS, als het goed is komen deze begin komende week binnen, het schema komt natuurlijk hier online :-)

De regeling komt na de de gelijkricht sectie die je nu al hebt kunen zien.
Ook bij deze voeding is het de bedoeling dat deze "ruis en prut" arm is, denk aan minder dan 100mVtt rimpel op de rechtse elco.
Morgen wat metingen wat dit betreft, het regeldeel zal geen enkel moeite hebben deze 100mVtt te laten verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Mooi, bedtijd!

Groet,
Blackdog

PS
Ik heb het plaatje dat ik dacht RAAF12 een tijd gelede plaatste van de Philips trafo's waronder mijn AD9029.
Maar ik was benieuwd naar toepassingen van deze trafo en eventueel het vermogen dan Philips specificeerd.
Ja ik kan optellen, maar het is niet duidelijk of b.v. de stroom die bij de HS wikkeling staat DC gelijkgericht is of de AC stroom?

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Klopt, dat is alweer bijna 2 jaar geleden, time flies by.. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1737951
De toepassing was voornamelijk versterkers met buizen bouwen! Ik denk dat er onder AC condities gemeten werd wat de maximale stroom is (bij 220V nominaal)

Op 18 juni 2017 00:07:33 schreef blackdog:
Om mij allert te houden had ik één van de 470uF elco's tot 130V opgeladen en deze kortgesloten, dat leverde een flinke klap op.

Om mijn stagiare alert te houden had ik een 2200uF condensator opgeladen tot 28V. Die heeft hij ontladen tegen de aluminium soldeer-plek-plaat. Dat geeft al een leuke knal. De condensator kan 200V aan.... 36x meer energie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Voortvarend als altijd ! :)

Ik heb even naar je opzet gekeken en heb daar één opmeking over. Je hebt Si dioden toegepast met een lage Vd. Bedenk echter, dat de trafo een relatief lage Ri heeft, met als gevolg dat er hoge laadstromen de filtrer elco's ingaan. Dat vinden de elco's niet lekker.
De trafo is ontworpen voor gebriuk met buizen, zoals een GZ34. Buizen hebben een hoge Ri en een spanningsval van 50 á 70 V. Die laten bovendien tijdens het opwarmen van de kathode de spanning langzaam oplopen. Ik zou daarom in dit geval de 10 Ω weerstanden tot zo'n 150 á 200 Ω vergroten.
Je zou ze later nog wat kunnen verhogen en ze (deels) met een vertraagd relais kunnen kortsluiten. Er werden vaak thermische delay relais voor dit doel gebruikt.

Groet,

[e]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dag Bram

Eindelijk weer interessant project van jou!
Ik kan niet wachten op het vervolg :)

Ik heb wel een vraag voor jou; is er een specifieke reden waarom je voor een lineaire MOSFET gekozen hebt? Deze zijn toch duur ten opzichte van een hoogspanning bjt (bv. MJW18020).

Groeten

Kris

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Hé, CO begint weer te leven :-).

Het doet me deugd dat je een opzet met smoorspoel gekozen hebt :-).
Je zult zien hoe heilzaam dat is voor een harmonischen arme output.

In aansluiting op Tidak Ada: het is goed de eerste (buffer) elco klein kiezen , en dan een flinke elco naar smaak achter de smoorspoel.

Door die kleine 1e elco zijn de piekstromen in de trafo en dioden beperkt, en de smoorspoel zorgt dat die 2e elco alleen maar een gemiddelde laadstroom krijgt. Die 2e elco achter de smoorspoel kun je straffeloos zo groot kiezen als je aan energie opslag nodig acht.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada, :-)

De dioden zijn 1KV en 3-Ampere continu en in het eerste schema staat het verkeerde typenummer vermeld.
Dat moet natuurlijk 1N5408 zijn, de 1KV uitvoering.

Wat betreft de "Inrush Current" voor de gene die het niet weten, dit is de laadstroom bij het aanzetten van de voeding,
dit is bij deze dioden rond de 200-Ampere voor een halve periode van de netfrequentie.

De hoogspannings wikkeling heeft een DC waarde bij deze trafo van rond de 88Ω samen met de weerstand die in het schema staat kom je uit op rond de 100Ω
Bij de 320V die de travo levert kom je dan uit beneden de 5-Ampere piekstroom, kijk naar de spanning die ik onbelast heb gemeten, deze is ongeveer 480V.
De elco's die ik ga gebruiken zijn gemaakt voor geschakelde voedingen en deze kunnen een flinke "Inrush Current" hebben, daar zijn ze voor gemaakt.

Deze Nippon Chemi-Con elco's(KMR series) zijn niet te vergelijken met het type dat je op mijn eerste foto's ziet.
De door mij gebruikte elco mag 1,85-Ampere rimpelstroom hebben bij 105C en 60Hz, ik zie de oude F&T elco dat niet doen, ondanks zijn grotere volume.

Maar, je hebt gelijk, als ik het extra netjes wil doen, kan ik een hogere serie weerstand gebruiken met een relais.
Ik zit nog helemaal in het begin van de ontwikkeling van deze voeding, vele zaken zullen nog veranderen :-)
Zo eerst eens metingen doen aan de smoorspoel met de KMR serie elcos.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog,

Met de toepassing van jouw trafo kan ik je verder niet helpen, mijn trafo komt uit een GM6012 mV meter. De reden dat ik IGBT's gebruik is omdat ik ze nog had liggen van een defecte kookplaat.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nou goed, eerst nog twee CO gebruikers beantwoorden voor ik verder ga.

Gertjan, ja ik ken de techniek van kleinere elco voor de smoorspoel,
er liggen hier ook twee 120uF uit een gelijksoortige serie van Nippon Chemi-Con op tafel :-)
De metingen zullen gaan bepalen hoe de opbouw wordt.

Hi Kridri,
Hoe bedoel je: "Eindelijk weer interessant project van jou!" *grin*

Yes, ik heb voor het merk IXYS gekozen en ja deze zijn "duur" maar deze Fets hebben geen kromme SOA karakteristiek.
Ik heb vele BJT's en Mosfets bekeken wat SOA betreft, en ze zijn niet echt best, bijna alles is voor schakel toepassingen gemaakt.

Ondermeer deze IXYS Fet komt begin deze week hier binnen: IXTH30N60L2
En dit is een stukje uit de datasheet: SOA VDS = 480V, ID = 0.6A, TC = 75°C, tp = 3s 288 Watt!
Als jij een BJT/Fet vind die net zo goed is en ook betaalbaar, dan hoor ik het graag :-)

Ik heb bij je MJW18020 gekeken en bij 400V CE kan hij nog maar 30mA hebben (DC waarde)
Dat geeft erg weinig marge bij een kortsluiting van de voeding...

Dit is wat mij betreft geen nabouw project, maar het delen van kennis hoe ik dit éénmalig project aanpak.
Dus als ik ik een 20-Euro Fet nodig heb om deze voeding degelijk te maken, dan koop ik deze. :-)
Net als wat andere misschien wat kostbare onderdelen waar ik nog aan denk, maar dit komt later wel aan de orde als ik ze ga toepassen.

Denk niet dat het met deze Fet alleen hallelujah is, ik zal er voor moeten zorgen, dat ik de Gate met voldoende stroom kan gaan aansturen.
Een Ciss van bijna 11nF voor deze Fet is geen kattepis, gelukkig is er maar een kleine Delta vgs nodig voor 0 tot 150mA drainstroom.

Nu eerst een meetsessie doen!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 18 juni 2017 11:19:42 schreef blackdog:

Hi Kridri,
Hoe bedoel je: "Eindelijk weer interessant project van jou!" *grin*

Yes, ik heb voor het merk IXYS gekozen en ja deze zijn "duur" maar deze Fets hebben geen kromme SOA karakteristiek.
Ik heb vele BJT's en Mosfets bekeken wat SOA betreft, en ze zijn niet echt best, bijna alles is voor schakel toepassingen gemaakt.

Ondermeer deze IXYS Fet komt begin deze week hier binnen: IXTH30N60L2
En dit is een stukje uit de datasheet: SOA VDS = 480V, ID = 0.6A, TC = 75°C, tp = 3s 288 Watt!
Als jij een BJT/Fet vind die net zo goed is en ook betaalbaar, dan hoor ik het graag :-)

Ik heb bij je MJW18020 gekeken en bij 400V CE kan hij nog maar 30mA hebben (DC waarde)
Dat geeft erg weinig marge bij een kortsluiting van de voeding...

Hey Bram

Ik maakte mij al zorgen dat we zo weinig hoorden van jou. :)
Jou projecten en zeker je antwoorden sporen mij altijd aan tot verder verkenningen van ontwerpen en concepten.

Mooie specificaties heeft die FET daar kan geen betaalbare BJT tegenop.

Veel meetplezier

Kris

RAAF12

Golden Member

Ik zou Graetz bruggelijkrichting toepassing, die is efficienter én heeft 100Hz rimpel. Dan is er minder afvlakking nodig en de spoorsmoel werkt beter.
Die 10Ω in serie met de trafo lijkt mij wel voldoende, hoe lager des te lager is ook de R1 van de voeding. Als de inrush gemeten te hoog is voor de diodes en condensators dan kan je altijd nog verhogen. Die bleeders kunnen evt. wel wat lager 100k bijv.

blackdog

Golden Member

Hi,

De eerste metingen, deze gaan over het verschil in inschakelstroom bij 120 en 470uF condensatoren.
Niet vergeten dat de condensatoren in serie staan, dus bij de 120uF condensators kom je op een heel normale waarde uit van 60uF.

De piekstroom tussen de 470uF en de 120uF condensatoren blijkt klein te zijn en wordt grotendeels bepaald bij mijn test opset door de Ri van de trafo.
Voor de duidelijkheid, het zal de trafo worst wezen, dat er 5-Ampere loopt bij het laden van de condensator door zijn grote thermische massa.
Bij de 470uF condensatoren zit ik bij mijn test setup binen 200mSec beneden de 1-Ampere piekstroom, waar hebben we het eigenlijk over...
Denk een aan de stromen die er door de condensator lopen als je een brug neemt en deze op de 230V aansluit met de twee 470uF in serie zoals ik het toepas.
Bij laptop voedingen zie je dat er piekstromen lopen tot 80-Ampere bij het inschakelen...

Eerst weer even een plaatje van de test setup, hier wordt er getest met 2x 120uF in serie aan de ingang van de smoorspoel en 2x 470uF in serie aan de uitgang.
De weerstanden over de elco's zijn hier 100K, de uiteindelijke waarde bepaal ik aan de hand van de lektromen die ik zie.
Nu loopt er zo'n 2mA door deze weerstanden en ik denk dat met deze moderne elco's de waarde flink omlaag kan, ook omdat ik net aan de helft van de maximale spanning van de elco's zit.
Verder is de oude trouwe OWON scoop hier weer in gebruik i.v.m. de batterij voeding voor de zwevende metingen.
Ik meet de inschakelstromen over de 1Ω serie weerstand dierect achter de diodes.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-Setup-12.png

Dit is de inschakelstroom met vier stuks 470uF elco bij een tijdbasis van 200mSec, de vertikale schaal is 1/Div, de piekstroom blijft beneden de 5A.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-1A-Div-200msec-07.png

Nu ingezoomd met een 20mSec/Div stand zodat de pulsstroom goed zichtbaar is.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-1A-Div-20msec-06.png

Hier een iets andere schaal iv.m. de 120uF elco's, namelijk voor de tijdbasis 100mSec/Div om het wat beter in beeld te brengen,
vertikaal is nog steeds 1A/Div.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-1A-Div-100msec-120uF-InputC-09.png

En dan nu de 20mSec/Div voor de 120uF elco's aan de ingang.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-1A-Div-20msec-120uF-InputC-10.png

Misschien later vandaag nog meer plaatjes, de conclusie voor mij is dat door de hoge Ri van de trafo de laadstromen beperkt worden tot een veilige waarde.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@RAAF12 Dit is dubbelzijdige gelijkrichting.

http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode18.gif

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Wat betreft mosfets betaalbaar en goed gebruik ik meestal de STP45N65M5. Heeft een veel lagere Rdson...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 juni 2017 14:36:21 schreef Arco:
Wat betreft mosfets betaalbaar en goed gebruik ik meestal de STP45N65M5. Heeft een veel lagere Rdson...

Dat van de Rdson klopt maar dit is geen lineaire mosfet. Als je naar de SOA curve kijkt dan zie je dat deze niet gespecificeerd is voor DC gebruik. Ik heb ooit gelezen (dus vergeef mij als ik mis ben) dat power MOSFETs om mee te schakelen bestaan uit een parallelschakeling van allemaal kleinere MOSFETs en wanneer dat deze opwarmen hier lokaal een warm punt kan vormen en zo thermisch onstabiel kan worden.

De MOSFETs die Bram voorstelt zijn speciaal gemaakt voor lineair gebruik.

Ps: Een App note waarin dit beter uitgelegd staat. (link)

@blackdog
Mooi project, ik ben zelf bezig te rekenen aan een smoorspoel voor een voeding hoe je aan 90 graden faseverschuiving komt.
Daarbij zat ik te denken om voor de smoorspoel geen condensator te zetten zodat de inrush door de spoel getemd is.
Zou jij met een meetweerstand direct achter de smoorspoel kunnen zien hoeveel faseverschuiving jij daar hebt?

rbeckers

Overleden

Ik mis nog twee diodes antiparallel over de elco's. ;)

Interessant topic om te volgen. Ik heb een 500v voeding nodig voor m'n WS19. Die is nu niet gestabiliseerd, en dat heeft ten gevolg dat onbelast de spanning 550v is, en tijdens het zenden in 'n halve seconde inkakt naar 450v... Dat heeft een 'interessant' effect op het signaal :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 18 juni 2017 13:42:49 schreef Roland van Leusden:
@RAAF12 Dit is dubbelzijdige gelijkrichting.

[afbeelding]

Yep, ik was nog niet wakker, geen koffie gehad en naweeen in het hoofd van de night before...

blackdog

Golden Member

Hi,

rwk,
Kan je aan mij uitleggen wat het doel is betreffende de vraag die je steld?
Ik ben niet te beroerd om een meting voor je te doen maar t.o.v wat wil je de fase verschuiving weten.
Is dit als referentie het signaal op het diode knooppunt en dan de stroom door een meetweerstand die achter de smoorspoel zit naar de elco?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Weer wat metingen, ik ben niet echt snel daar de temperatuur hier in het LAB nu boven de 30C komt...

Eerst de meetcondities, deze twee multimeters geven de ruwe AC spanning aan en de onderste multimeter geeft de DC uitgangsspanning aan.
Beide zijn bij een belasting van de voeding van 150mA.
De trafo staat nu aangesloten op een variac zodat ik velig kan meten en de belasting met mijn dummy load kan doen.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-Setup-15.png

Het is vrij lastig het goed in te stellen voor de foto's door de variatie van het 230V net,
ik kan wel proberen de variac zo te draaien dat ik 40V DC heb, maar dat gaat echt niet lukken.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-Setup-14.png

De meetopstelling, er is wat alias aan de hand met de uitlezing van de dummy load en mijn camera.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-Inschakelstroom-Setup-13.png

De meetgegevens van de rimpel, dit bij voor de smoorspoel 2x120uF en er na 2x470uF, 10,8V en 71mV dat is ruim 43dB demping van de rimpel.
De gele trace is de uitgang van de smoorspoel.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-2x120uF+2x470uF-150ma-01.png

En dan nu met mijn uitgangspunt, de 4x 470uF elco, de demping blijft gelijk omdat de smoorspeol en de elco's er achter niet veranderen,
maar de rimpel is uiteindelijk ongeveer 4x minder met de 470uF elco's voor de smoorspoel.
Er is ook goed te zien aan de gele trace, dat er bij deze meting ook aardig wat ruis op het signaal zit.
10mV/Div met in verhouding lange draden, geeft ook bij deze in verhouding lage frequenties aardig wat stoorsignaal omdat de scoop toch met
een 20MHz bandbreedte meet.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-4x470uF-150ma-01.png

Van verzadiging van de kern betreffende stromen tot 250 mA heb ik vrijwel niets van kunnen terug vinden.
Vind ik verder ook niet meer van belang, daar ik heb besloten dat de maximale stroom 150mA wordt.

Nu vluchten uit dit hok pfffff.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,
Ik zat nog maar een paar km op de fiets toen ik bedacht dat de vraag te voorbarig was en je stelt meteen de juiste vraag: faseverschuiving ten opzichte waarvan.
Want als er geen elko direct na de diodes zit, zoals ik voorstelde, zal de stroom na het hoogste spanningspunt, die door de spoel in stand gehouden wordt, uit de trafo komen en heb je geen referentie meer.

In een spoel loopt de stroom na op de spanning (fase verschuiving) en ik wilde weten hoever dat ging met jouw 2H spoel want dat is waarom hij erin komt toch.

Eerst maar eens bedenken waarom je rimpel een 50hz sinus is en geen 100hz halve sinussen.

edit: even beter kijken, de tijdbasis is 5mS, dus wel 100 hz.

blackdog

Golden Member

Hi rwk, :-)

Hier twee metingen om je mentaal op weg te helpen ;-)

Op de volgende twee scope foto's is de gele trace de referentie, dit is de 4V wikkeling.
(als ik 220V zou aanbieden aan de trafo, wat niet zo is bij deze meting)
Zou smerig ziet mijn netspanning er dus uit...
Er is goed te zien dat de rode trace een 100Hz signaal is en ook "redelijk schoon.
Dat de toppen niet gelijk zijn komt door de 2e en 3e harmonische vervorming.
Mijn Audio Precision analyser zegt dat de vervorming van het 230V net rond de 3% zit op het ogenblik.
Een tweede rede kan zijn dat beide 320V aansluitingen niet helemaal precies de zelfde DC weerstand hebben,
en ook de niet gelijke drempel spanning van de dioden die ik gebruik kan een oorzaak zijn.
Verder allemaal niet zo van belang, maar ik wil altijd weten waarom :-)
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-FaseRimpel-input-Smoorspoel.png

Ook nu weer de gele trace de referentie en de rode trace na de smoorspoel.
Deze metingen zijn ook weer uitgevoerd met 150mA belasting door mijn dummy load veroorzaakt.
Ook hier een 100Hz rimpel, ik had niet anders verwacht.
Dat de rode rimpel er nu nog asymmetrischer uit ziet, heb ik nog niet helemaal kunnen beredeneren waarom,
moet eerst de harmonische opbouw van dit signaal eens bekijken om een conclusie hierover te kunnen trekken.
Verder geheel geen probleem, 36mV RMS rimpel dit is veel minder dat bij de laagspanningvoedingen die ik bouw,
dit is 20 tot 40dB minder rimpel dan bij een laagspannings voeding aan de ingang van het lineaire regeldeel.
Ik moet dus makkelijk beneden de 1uV brom komen aan de uitgang *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-FaseRimpel-Output-Smoorspoel.png

En het is weer vluchttijd Pfff.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.