Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Ik kijk ook regelmatig naar zo'n soort meter, maar heb nog geen beslissing genomen welk type ik ga kopen.
Na jouw opmerking over (B+B Thermo-Technik) ben ik op hun website wezen kijken, wat een drama is dat.

Moet je naar de shop gaan om wat info te vinden over hun producten
en dan nog is het een hel om een standaard K type te vinden.

Kijk ik bij de NTC die ze verkopen staat er dat het een 10K NTC is en dan bij "Nominal resistance at 25 °C: 1 kΩ!!!
Schiet mij maar lek...
Het zal wel aan mij liggen of aan de warmte ;-)

Ik zoek wel ergens anders

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Die Mastech MS6514 ziet er goed uit. Zeker dat hij verschillende typen thermo couples ondersteund.

Ik heb zelf een Bside BTM01 (uit de Mastech fabriek, ook uitgebracht onder Hyelec MS6501) en een TASI TA8112 waar ik beide ook zeer tevreden over ben. Deze hebben echter geen logging, usb en kunnen alleen K-type aan.

Het ligt er helemaal waar je de nadruk op legt, logging, ondersteunde thermo couples en aantal sensoren, maar er is aan thermometers een heel groot aanbod van verschillende fabrikanten.

@Blackdog
B+B Thermo-Technik heb ik via grote C. De info is inderdaad erg summier. Ik heb er eerst een geprobeerd, want wel een merk en niet meteen te duur. Dat beviel goed, mechanisch zit de k-type sensor goed in elkaar, met een fatsoenlijke stekker, in tegenstelling tot die Chineesjes. Hij matchte heel aardig met pt100 sensors die ik al had (binnen 0.2C).
Die NTC van 10k is een typo, niet? :-)

@flash2b
Er is inderdaad heel veel aanbod. Ik wilde een leuke combi van funkties, nauwkeurigheid en 2 k-type sensors, een traceerbare fabrikant en voor niet te veel geld. Daar kwam deze uit.

Met twee k-type sensors en een PT100 op m.n Philips DMM heb ik binnen 0.2C dezelfde waarde. Wel heb ik daarvoor de MS6514 opengemaakt en de PCB rond de contacten extra gereinigd. De PCB zelf was verder super.

De MS6514 slaat de logging in intern geheugen op. Hij trekt ongeveer 8 mA, met een 9.6V NiMh accu kan ik meer dan 24uur loggen.

flash2b

Special Member

Op 21 juni 2017 22:10:29 schreef blackdog:
Ik kijk ook regelmatig naar zo'n soort meter, maar heb nog geen beslissing genomen welk type ik ga kopen.

Blackdog, je zou eens bij TES moeten kijken.

Dat is een kwalitatief goed merk en ze hebben vele verschillende types. Zie: http://www.tes.com.tw/en/product_list.asp?title_seq=67

je zou eens bij TES moeten kijken

TES1315 is functioneel ongeveer vergelijkbaar. Inderdaad mooi (wel 3x de prijs bij AliXp).

flash2b

Special Member

Dat moet de TES1316 zijn want die is usb. TES is wel een stuk beter merk als Mastech maar daar betaal je dan ook voor.

Misschien moet ik ook maar eens mijn (environment) meters van TASI showen want over dat merk ben ik erg te spreken.

Natuurlijk is er beter dan Mastech (een budget merk). Maar van een mutimeter/currentclamp met temp optie naar de MS6514 is toch wel een flinke stap beter.
En de TES1316 is zelfs 5x de prijs (wel een stuk slanker :-) ).

fred101

Golden Member

Nauwkeurig temperatuur meten is lastiger dan spanning omdat je met 3 onzekerheden hebt te maken. De meter (met zijn cold junction), de sensor en de temperatuur calibrator-bron. Je hebt dus meestal 2 standaards nodig om 1 van de 3 te calibreren. Om dat te voorkomen kun je meter+sensor tegelijk calibreren. Maar dan moet die combinatie altijd samen worden gebruikt.

Bij spanning is dat alleen de meter en de calibrator. Daarnaast is het electronisch en mechanisch een uitdaging.(ivm "paracitaire" dingen.)

Geef dus niet te veel geld uit aan losse onderdelen als je het niet laat calibreren.

Als je echt met minder dan 1 graad precisie wilt meten wordt het een duur grapje. Ik heb een aantal TC's, niks byzonders, gewoon die dingen die bij DMMs zaten. (de beste van Agilent, Bryme en een die bij een TI launchpad zat) Daarnaast een 4 draad PT100. Ik repareer regelmatig drywells en olie baden en daarna altijd even mijn eigen /sensors/thermometers controleren. Ik mag in mijn handen klappen als ze dan binnen 3 graden gelijk zijn aan elkaar en aan de calibrator. De TC's uit de buis halen en terugduwen geeft weer andere waarden. Het gat afdichten met een lap heeft ook effect.

Ik heb een eenvoudige Beamex TC-303 calibrator die kan een thermokoppel simuleren om zo een thermometer te calibreren en hij kan met een TC meten om een TC te calibreren met behulp van een gecalibreerde "kachel/koeler" of met een gecalibreerde pt-100 een kachel/koeler calibreren.

Heb een keer een thermometer gerepareerd waar probes (in mooie houten kistjes) bij zaten die met bijpassende eprom met caldata werden geleverd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als aanvulling op fred101 zijn betoog.
TIJD! Een thermometer (sensor) meet geen temperatuur maar een effect ervan. Wat dan herleidt wordt aan temperatuur. En vooraleer het effect uitgewerkt is, is er tijd nodig. Deze tijd komt van de thermische massa van de probe zelf.

Hierdoor is het ook mogelijk om meetfouten te maken. Want om temperatuur te meten moet de probe en het meetobject in thermisch evenwicht zijn. Dus kan je je DUT afkoelen/opwarmen met je probe.

evelo

Golden Member

Op 13 mei 2017 17:22:24 schreef Dratsabylgu:
Nieuw speeltje gevonden op marktplaats, een Fluke 1507 Insulation tester. Na al die oude Delta's een keer iets gekocht dat iets jonger is.

[afbeelding]

Ik heb net dezelfde. Wat ook handig is bij deze uitvoering is dat je kan meten bij 50V.
Zo kan je bijvoorbeeld de kabel van een weegcel controleren op beschadiging of vochtschade zonder de weegcel op te blazen.

Het voorgaande verhaal over nauwkeurigheid is op zich juist, maar de conclusie wat overdreven. Ik gebruik als referentie een genormeerde Pt100 sensor volgens DIN EN60751 Klass 1/3B. Die is bij 0C +/- 0.1C, bij 50C +/-0.18 en bij 100C +/- 0.27C. De meter is een PM2528 die op temperatuur 0.3% +/-0.2C doet. De meter is eenvoudig zelf met precisie weerstanden gekalibreerd. Ik kom dan ongeveer binnen 0.5C uit voor een normaal temperatuurbereik 10-30C.
Daarnaast heb ik nog 2 andere Pt100 sensoren, oa een PM9249, en inmiddels een 5-tal k-type thermokoppels.

De MS6514 heb ik in combinatie met diverse thermokoppels vergeleken met m'n beste Pt100 meetset.
Mijn ervaring met de multimeter thermokoppels is dat de nauwkeurigheid al snel minder dan een +/-2C is. Ok, 0.2C gelijkloop met de B+B sensors is curieus, maar geeft in ieder geval vertrouwen in de spec (+/- 1.5C van -40 - 1000C).

Tijdvertraging door thermische massa verschillen hiervan bij verschillende sensoren zijn duidelijk zichtbaar. Ook is de temperatuurverdeling in mijn werkruimte opvallend.

fred101

Golden Member

Joh, niet zo pissig ;-) ik zeik je meter niet af en ik zeg ook niet dat het niet klopt etc. Ik geef alleen wat algemene punten ter info.

Maar van een mutimeter/currentclamp met temp optie naar de MS6514 is toch wel een flinke stap beter.

Hier ben ik het niet mee eenms. In jou geval mogelijk wel maar het hoeft niet. Er zijn meters met serieuze CJC circuits en goede calibratie. Ook heel lastig om zoiets te bepalen over de hele range zonder calibrator.

Mijn Brymen BM869s wijkt weinig af af: 0 tot +0,2 graden tussen -30 en 60 graden, tussen +70 en +130C is dat max -0,2 tot-1.4C . Tussen 130 en 500 zit hij 0 tot +0,2C (aan een calibrator die een TC simuleert)

Met zijn thermokoppel eraan gaf hij hier vanmiddag 27,0 graden aan terwijl de calibrator met zijn PT100 op 26,99 stond.
Mijn Extech clampmeter gaf met dat zelfde TC, 27 graden aan. Maar mijn Agilent U1252A gaf 24,0 aan
Door deze metingen te combineren weet ik nu ook wat de meters over het hele bereik doen

Maar dan weet je nog niet wat de thermocouples over een groot bereik doen. Dat heb ik wel regelmatig gemeten en dan zitten er toch wel grotere verschillen tussen TC's maar dat kan ook weer door de opstelling veroorzaakt worden. (ik prop ze samen met de PT100 in het gat)

Wel heel opvallend, ik heb ook de mV's gemeten die de calibrator uitgeeft met de 50k count agilent en 500k count Brymen. Beide hebben dan 1 uV resolutie.
Beide meters geven dan tussen gesimuleerde -30C en +500C tot op 1 uV de zelfde waarde. Maar de temperatuur wordt bij de Agilent steeds precies 3 graden te laag aangegeven. De CJC tempsensor geeft daar te laag aan, eens kijken of ik dat kan bijstellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

https://www.nist.gov/pml/mercury-thermometer-alternatives-verification…
Misschien wat leuk leesvoor om toch aardig nauwkeurig twee controletemperaturen te maken.

Als je een goed thermokoppel hebt kan je makkelijk controleren of je koude las compensatie goed werkt.

@fred101, als wij in zo een dry block calibrator een aantal bij elkaar kalibreerde dan werd de bus waar deze in zaten gevuld met aluminiumoxide dit om een zo egaal mogelijke temperatuur te krijgen.

Gr.F_S

Ik weet dat er goede multimeter thermometers zijn, maar dat is in een andere prijsklasse, de Brymen 896s en Agilent inderdaad.

Beide meters geven dan tussen gesimuleerde -30C en +500C tot op 1 uV de zelfde waarde.

De waarde die een thermokoppel afgeeft is genormeerd, er zijn tabellen voor, dus je zou het zelfs eventueel handmatig kunnen doen. In mijn MS meter zit een NTC, voor comepensatie van de omgevingstemp. Ook kan een temp shift ingesteld worden, om individuele sensoren te compenseren. De meter is individueel gecalibreerd. Dit is zelf te wissen en aanpassen (wat afgeraden wordt). Er kan dus nogal wat mis gaan tussen meting en temp indicatie.

fred101

Golden Member

De Agilent afwijking is een typische RTFM fout :-)
Zet de meter op temp, druk op dual, hij geeft dan de correctie temperatuur ivm CJC (er zit ook een temp sensor in de meter)
Dan druk je op null, dan weer op dual en dan geeft hij wel de juiste temperatuur weer. Een soort "half automatische CJC"

Markce, NTC betekent bij Mastech Normal Temperature Compensation. Heb je hem open gehad ? Ik ben benieuwd hoe die bij CJC is uitgevoerd.

De temperatuur tabellen zijn niet zo maar bruikbaar. De waarde die ik heb gemeten zijn de som van de spanning die de CJC genereeert (bv door een LM35, en dus afhankelijk is van de omgevingstemp.) en de tabel spanning.

Die 40 mV die je bij jou meter op 25 graden moet ingeven is waarschijnlijk om de gegenereerde tempafhankelijke compensatie spanning te calibreren. Dat geeft dan een correctie factor waarmee de uP de CJC output corrigeert.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Altijd leuk die manuals, alleen maar positieve berichten. Ik had de Mastech inderdaad open gehad. Het ziet er inderdaad uit als een NTC en het meet als een NTC (met zo'n negatieve TC). Dat ze een NTC gebruiken is ook niet zo vreemd, gezien de aanwezige ADC's.

Het laatste plaatje van de Mastech MS6514 thermokoppel thermometer-logger.
De inhoud:

De chips:
- Holtec HT1621B : LCD driver
- SILabs CP2102 : USB interface
- SGMicro SGM8552 X88 : single supply R2R precision dual opamp
- TI M430FE427 : MSP430 mixed signal 16-bit RISC micro controller 32kB flash 256B RAM 8MHz, 3 SD 16bit A/D, int Volt ref. (http://www.ti.com/lit/ml/slap115/slap115.pdf).

De achterkant van de PCB bevat het toetsenbordje en display, geen andere markante componenten.

flash2b

Special Member

Ik heb er weer een hele mooie analoge multimeter bij. Het is een Micronta 22-208 gemaakt in Korea/Japan.

Deze meter heeft een dual j-fet (een Sharp 1S001Z) als ingang versterker waardoor de impedantie op DC 10MΩ is. Het is zo'n meter waar ik vroeger bij de Tandy winkel alleen naar kon kijken dus toen deze op mijn pad verscheen moest ik hem wel kopen. Hij kwam inclusief snoertjes en de originele doos.

Afgezien van schoonmaken van de buitenkant en de standen schakelaar in het stroom bereik, hoefde ik niks verder te doen of af te regelen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03846_cleaned.jpg

Van binnen ziet hij er kwa opbouw net zo uit als één van mijn andere meters die een vroege versie is van de Micronta 22-204 maar helemaal in Japan is gemaakt. Beide hebben een soortgelijke sticker met 7A4 en 7A8 respectievelijk, waarschijnlijk een interne code voor het 204 en 208 model. Het meter mechanisme is heel mooi gedempt. De 9V batterij stuurt de versterker en de bereiken aan, terwijl de 1.5V batterij alleen voor de weerstand meting wordt gebruikt. Bij het 1Ω bereik loopt er zelfs >100mA door de meetkring.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03847_cleaned.jpg

Grappig is te zien dat op de achterkant Korea staat, aan de binnenkant Japan is veranderd in Korea, maar op andere delen weer Japan staat.

Ben blij met mijn aanwinst. Er zijn nog veel meer andere Micronta types van de "22-2xx" (Catalogus nummer Radio Shack/Tandy) serie gemaakt dus misschien wordt de familie nog eens uitgebreid want hoe meer multi meters hoe beter. :-)

Hugo Welther

Moderator

Inderdaad een mooie multimeter.
Ik heb deze ook NOS in doos met de originele rekening erbij in de verzameling.
Kwam bij een shack opruiming onderuit een kast. Ik zal van de week eens kijken wat er bij mij in staat als fabricage land(en).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Erg mooie meter, gefeliciteerd !!.Zeker zo compleet. Doet me qua stijl/uiterlijk denken aan een Simpson.

Ik heb nog steeds geen analoge FET meter in mijn collectie. (op een half defecte Philips pm-2505 na)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Flash2b,

Gefeliciteerd! Je collectie begint aardig uitgebreid te raken :-).

Grappig dat er op het silkscreen van het printje op de schakelaar ook de draadbruggen sierlijk aangegeven zijn.

Wel goed dat hij niet voor dagelijks gebruik is: 2 batterijen die leeg kunnen zijn... Een punt waarop inmiddels vooruitgang is geboekt.

groet! Gertjan.

flash2b

Special Member

@Hugo Welther
Ik ben benieuwd waar jouwe is gemaakt. Ook een datum zou leuk zijn, denk rond 1979 en natuurlijk de prijs.

@fred101
Styling ja, maar ik denk toch meer als het Japanse Kamoden.

@miedema
Inderdaad, en de bat test functie test ook alleen de 9V batterij dus dat is ook niet handig.

fred101

Golden Member

Mijn Kamoden ziet er compleet anders uit:

Mijn Simpson 260 heeft ook van die verticale ribbel streepjes op het kapje van de metermovement. Maar 8 ipv 6. De ohm schaal heeft ook het 2x ohm op die plekken staan, ook de plaats van 500 en 1k boven de schaal is gelijk. Maar verder moeilijk te zeggen. Simpson was in de USA wat AVO in Europa was., dus mogelijk een "inspiratie" bron voor Micronata (dat is toch een label van Tandy/radioshack ? )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik heb er bij multimeters nooit op gelet, maar op veel Japanse consumentenapparatuur staat achter het woord Japan op de kap of typesticker, vaak een (meestal 3-cijferig) fabrikantnummer. Als je dat geluk hebt, is het op die manier zeer simpel vast te stellen of apparaten uit dezelfde fabriek komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Ik had nog wat foto's beloofd van mijn Micronta meters.
Ik heb de 22-206 en de 22-208. De laatste is NOS en 37 jaar oud!
De 22-206 gebruik bij afregelen van apparatuur waar en analoge meter handiger is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten